Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY - redde ødelagte hjulmutre (gammel type)

Startet av Muffinman, lørdag 14. oktober 2017, klokken 11:29

« forrige - neste »

Muffinman

Det er etterhvert ikke så rent få som opplever at de originale hjulmutrene ikke lenger passer inn i verktøyet de er tiltenkt. Mange teorier florerer om at det egentlig ikke er 21mm som skal brukes, at man skal bruke en spesiell pipe osv, men det koker nok ned til at kvaliteten er alt for dårlig. Mutrene er dekket av ei myk blikk-kappe som deformeres ved bruk, og at det ikke er en god løsning støttes av at Tesla nå leverer mutre uten denne kappen.

Mange har fått erstattet sine på goodwill, men undertegnede ble fakturert både for arbeid med å få av gamle samt pris for nye ved garantiarbeid i Trondheim i 2014, mens Skodje har byttet noen i det stille på våre biler i senere tid.

Her kommer en oppskrift for å fjerne blikk-kappa og gjøre mutteren brukbar igjen :)

Du trenger:
1. Skrustikke
2. Kraftig avbitertang

ADVARSEL: Kantene du lager i blikk-kappa ved denne jobben er veldig skarpe. Bruk hansker!

Fremgangsmåte:
1. Sett mutteren i skrustikka som anvist på bilde.
2. Klem flere hakk i kanten av kappa rundt om. Viktig at hakkene er skikkelig gjennom.
3. Bøy kappa til side og vekk fra kanten av mutteren. Viktig at alt er skikkelig klar av kanten.
4. Ta mutteren ut av skrustikka.
5. Trekk kappe og mutter fra hverandre. Det skal løsne enkelt.
https://www.youtube.com/watch?v=5BcJgvT43cE&feature=youtu.be

Voila, dermed har du en mutter med fast gods som ikke gir etter så lett. Den passer nå i 20mm kopp, riktignok ikke så 100% tight men godt nok til at det vil fungere bra.

Beregn ca. 5 minutter på den første mutteren, 2-3 på hver av de resterende når teknikken sitter :)

petersv

Veldig smart triks for maltrakterte muttere. Kan du beskrive hvordan du setter de i skrustikka, skjønte det ikke helt utifra bildene.

Muffinman

Settes med åpningen pekende oppover. Nok nede i kjeften til å få skikkelig tak, men om man skal få tatt alt uten å flytte på den må tilstrekkelig stikke opp så man får rom og jobbe med avbiteren.

JorgenM

Tror petersv så på Bilde 1, men det er Bilde 2 som viser hvordan den skal fastskrus.

Genial guide. Har blitt noen nye mutrer på meg også, har et lager som jeg kan ta av enda.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

petersv

Det var steg to som var litt uklart for meg. Om man skal klemme mest skrustikka eller tanga :-)

RøedH

Godt tips! Takker :) Da var muttrene reddet og gode å skru med 20mm pipe, håper det fungerer bra uten endestykke. Nå før den fjerde vintersesongen var alle hjulmutterne "ubrukelige" måtte slå hver enkelt av pipa. Jeg prøvde etterhvert bare å bruke en god "endeavbiter" for å fjerne idiot-blekket. Og kan anbefale det raskere for meg.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

BMW850

Har lagt om til vinterdekk i dag og hatt bilen siden 2014. Mener bestemt at jeg ikke har den blikk-kappa på mine muttere. Like fine alle sammen og 21mm passer perfekt. Tydeligvis gjort endringer på disse mutterene?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Hvis du ikke har blikk-kappe er det plastkopper over mutrene som må fjernes. De nye ligner mye på den ferdig avkledde på bilde i denne tråden.

BMW850

Stemmer, ikke blikk-kappe og med plastdeksler. Plastdekslene sitter såpass fast at de ikke faller av og er helt greie å dra av med fingrene.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Jejl

Oppdaget for en stund tilbake at jeg hadde fått nye hjulmutrer, og i dag hadde jeg planlagt å skifte til vinterdekk. 21 mm pipen som jeg tidligere har brukt passet ikke i det hele tatt.
Prøvde å måle størrelsen og det kan se ut til at de nye er 24 mm? Planen om å skifte til vinterdekk gikk da i vasken siden jeg ikke hadde noen større pipe som passet.
Men er det 24 mm som er den nye størrelsen de bruker? Eller er det en amerikansk størrelse som er i nærheten?

sjokomelk

Er fortsatt 21mm / 13/16" - men du må fjerne plasthettene som sitter over mutterne for å kunne skru de av.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jejl



Jejl

#13
Takker.
Det ble to flate skrujern denne gangen, men får bestille en slik før våren kommer.

Forøvrig så var det utrolig mye lettere å jobbe med den nye typen muttere. (Andre gang jeg får nye av Tesla)

Smudsm

Prøvde å skifte dekk i dag på min 2014 modell, men sliter med hjulmutrne (har løsnet 5 stk, og 3 av dem har sittet veldig fast i pipen, 21mm). Tidligere har dette gått greit, litt stuck men ikke umulig å løsne.

Spørsmålet er: skal jeg gå for denne metoden (har ikke tilgang til skrustikke i dag) eller kjøpe nye?
Og - er det innafor å pusse/file dem jeg har nå litt ned sånn at pipen går av med håndmakt? Risikerer jeg noe ved å gjør det? Noen som har prøvd det med suksess?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA