Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY - tråden

Startet av Muffinman, lørdag 19. september 2015, klokken 16:23

« forrige - neste »

nortrahof

#15
Vindusspylerne er dårlig, selv med de med sprededyser. Etter at TM hadde byttet et par omganger var dette ikke blitt bedre, så jeg forsøkte selv å finne en bedre løsning.
Da vinkelen mellom frontrute og panser er temmelig liten, så forsøkte jeg å montere dyser på vindusviskerarmene som jeg har gode erfaringer med på andre biler. Denne ombygging krever ingen "inngrep" på originalløsningen log lar seg tilbakebygge i løpet av få minutter.

De som trenges er:
* T-stykke. Biltema 58-659. Dette T-stykket har tilbakeslagsventil, så det er ikke vilkårlig hvilken tilkoblingsstuss man velger mot pumpen.
* 1 m. gummislange for vindusspyler. 2-3 mm. indre diameter ("den tynne"). Ikke bruk plastslange. Den er for stiv! http://www.ebay.de/itm/NEU-Schlauch-Waschduesen-Gummischlauch-Unterdruckeitung-Groessen-/262453625334
* Spylerdyse for armmontering 12 mm. arm. Armen på TMS er tykkere enn normalt, så det er få som passer!
EBAY http://www.ebay.de/itm/NEU-SCHEIBENWASCHANLAGE-Scheibenwischer-SPRITZDUSE-Waschduesen-Wischerarm-12mm-/252228749550
* 2-3 plaststrips til å feste slangen til vinduspusserarmen.

Jeg monterte først arm-monterte dyser på begge armene men fjernet siden den på venstre side da det viste seg at den arm-monterte dysen på høyre side var tilstrekkelig (sett i bilens kjøreretning).

Bildene nedenfor viser hvordan dette monteres. Den originale slangen til siste spylerdyse fjernes og det settes inn ett nytt T-stykke til armdysen. OBS på tilbakeslagsventilen!


Spylerdysen på armen monteres nær første bøy på armen. OBS - Dysene må stilles etter montering slik at de treffer optimalt på ruten. Dette gjøres med egnet spesialverktøy eller en nål. Det er 3 dyser!


Slangen er festet på armen med plaststrips og ligger løst mot T-stykket gjennom den utsparingen det er i rennen for venstre arm.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hyperstress

Nice. Må prøve. Men linken funket ikke.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 31. desember 2016, klokken 20:28
Nice. Må prøve. Men linken funket ikke.
Da er linken ordnet ( jeg brukte den fra da jeg kjøpte dyse - og ikke alle får tilgang).
Har i tillegg lagt til en trolig passende slange fra samme firma? ( Jeg kjøpte min på Torshov Bilrekvisita).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

moso

Så du bruker den originale dysen på førersiden og armmontert på passasjersiden? Eller omvendt?
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

nortrahof

Jeg bruker BEGGE de originale spylerdysene. Den arm-monterte kommer i tillegg.
- Ellers hadde men ikke trengt et ekstra T-stykke dersom kun en av de originale dysene var i bruk og den arm-monterte erstattet den andre (som er utkoblet).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hyperstress

Men hvis den er montert på høre arm, blir det ikke mye vann under venstre viskerblad da, som dras ned på ruta, og som blåser opp igjen? (Jeg spyler alltid når viskerne er nede for å unngå dette).
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

Det jeg fant ut, var å la spylepumpen gå hele første opp-slaget. Da fordeler armdysen over hele ruten - og spesielt den trekanten mellom viskerne som jeg hadde problemer med var helt tørr med originalløsningen.
- Selvfølgelig kan hver eksperimentere videre for å finne "beste løsning". Jeg ga meg når jeg fikk brukbart resultat!
På TMS er det heller ikke en liten forsinkelse på viskeren når man spyler. Det finnes på andre biler slik at man rekker å få spylervæske på ruten før viskeren tørker det av. Derfor er første slaget på vinduspusserne til å fordele spylervæsken. Når armdysene sitter på nedsiden av viskerbladet, får dessuten spylervæsken tid til å løse opp , før den tørkes av.

Da denne armdysen kun spyler "nedenfor" viskerbladet, er ikke dette optimalt. Jeg lette etter armdyser med 4 dyser. De er slik at man kan stille 2 dyser på hver side av viskerbladet. Dette fant jeg ikke for 12mm. viskerarmer. Dessuten krever slike dyser mer avstand mellom viskerblad og arm - og det er ikke plass til slike på TMS.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

Jeg har dyser fra Volvo FM, og de har fire dyser. Jeg kuttet ut de originale og har dyser på begge armene. Får væske på hele ruten.
Armen er litt vinklet og det gjør at spruten fra de øvre dysene lett treffer vingen på pusseren. Jeg skjærte ut litt av vingen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hyperstress

Sitat fra: nortrahof på søndag 01. januar 2017, klokken 15:11
Det jeg fant ut, var å la spylepumpen gå hele første opp-slaget. Da fordeler armdysen over hele ruten - og spesielt den trekanten mellom viskerne som jeg hadde problemer med var helt tørr med originalløsningen.
- Selvfølgelig kan hver eksperimentere videre for å finne "beste løsning". Jeg ga meg når jeg fikk brukbart resultat!
På TMS er det heller ikke en liten forsinkelse på viskeren når man spyler. Det finnes på andre biler slik at man rekker å få spylervæske på ruten før viskeren tørker det av. Derfor er første slaget på vinduspusserne til å fordele spylervæsken. Når armdysene sitter på nedsiden av viskerbladet, får dessuten spylervæsken tid til å løse opp , før den tørkes av.

Da denne armdysen kun spyler "nedenfor" viskerbladet, er ikke dette optimalt. Jeg lette etter armdyser med 4 dyser. De er slik at man kan stille 2 dyser på hver side av viskerbladet. Dette fant jeg ikke for 12mm. viskerarmer. Dessuten krever slike dyser mer avstand mellom viskerblad og arm - og det er ikke plass til slike på TMS.
så den spyler bak seg på vei opp, stemmer det? Så på venstre side så er det ikke noe hjelp fra dyse på høyre arm, her er det bare original dusj?
Spyler arm dyse godt i kameraområde? Har litt problemer med å få det rent der, går med mye spylervæske..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

nortrahof

#24
Sitat fra: Hyperstress på søndag 01. januar 2017, klokken 17:43
så den spyler bak seg på vei opp, stemmer det? Så på venstre side så er det ikke noe hjelp fra dyse på høyre arm, her er det bare original dusj?
Spyler arm dyse godt i kameraområde? Har litt problemer med å få det rent der, går med mye spylervæske.

Selvfølgelig kan man spyle så lenge man ønsker.
Det jeg har funnet ut, er at om man spyler hele veien på "opp-slag" så holder det i de fleste tilfeller.
Spyledysen på høyre visker dekker ganske mye av området til venstre visker. Da den er montert relativt langt nede på armen - og før selve høyre viskerblad, kan man stille inn den ene armdysen slik at den treffer optimalt uten at strålen kolliderer med viskerbladet. - I tillegg kommer også de originale dysene. Armdysen er kun ment som et enkelt supplement til de originale.

Har kjørt med denne løsningen i 3/4 år nå og har ikke merket særlige problemer i "kameraområdet".

Det jeg merket under forsøket med 2 armdyser + de originale, var at trykket på spylesystemet ble for lavt, slik at de originale mistet effekt.

(Presisering)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Hyperstress

Noen som har en  DIY lyktespyleroppskrift på lur?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Tuxedo


o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo

#28
Sitat fra: o.b.lix på fredag 06. januar 2017, klokken 11:33
Sitat fra: Tuxedo på fredag 06. januar 2017, klokken 11:22
Sitat fra: Hyperstress på fredag 06. januar 2017, klokken 00:00
Noen som har en  DIY lyktespyleroppskrift på lur?
Den er litt lenger oppe i tråden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.msg541806.html#msg541806

Han spurte etter lykt og ikke vindusspyling.
Ah, ser det nå.  Har ikke sett noe spesifikt for Tesla, men det finnes jo generiske DIY-sett for lyktespylere.  Men her tror jeg det blir mye arbeid for liten fordel.

mj

Sitat fra: Tuxedo på fredag 06. januar 2017, klokken 14:19
Sitat fra: o.b.lix på fredag 06. januar 2017, klokken 11:33
Sitat fra: Tuxedo på fredag 06. januar 2017, klokken 11:22
Sitat fra: Hyperstress på fredag 06. januar 2017, klokken 00:00
Noen som har en  DIY lyktespyleroppskrift på lur?
Den er litt lenger oppe i tråden her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.msg541806.html#msg541806

Han spurte etter lykt og ikke vindusspyling.
Ah, ser det nå.  Har ikke sett noe spesifikt for Tesla, men det finnes jo generiske DIY-sett for lyktespylere.  Men her tror jeg det blir mye arbeid for liten fordel.

Fordelen vil jo være at man og kan sette inn 35W pære lovlig da jeg ikke opplever at tilgrising av lykter er noe problem på Teslaen. Har sikker noe med aerodynamikken på bilen å gjøre   ;D

S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA