meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydogen er ikke dødt enda
tirsdag 24. juni 2025, klokken 11:55
Sitat fra: arnkl på søndag 08. juni 2025, klokken 01:42
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 22. april 2025, klokken 22:00Hydri har åpna 3 stasjoner:
Gøteborg, september
Håby, Munkedal, desember
Nykvan, mars

På kartet er det 8 stasjoner under construction, og 21 under utvikling.

https://hydri.energy/en/news/

Det virker meir og meir som om Hydri er enno eit hydrogenselskap med store planar og liten kapital. Dei lova så seint som på slutten av 2024 at "26 stationer kommer vara i drift till slutet av 2025". Halvegs i året er altså berre 3 i drift, og ingen nye har opna sidan 5. mars.

Det ser også ut som at Hydri alt har pådratt seg 2 betalingsanmerkningar.
https://krafman.se/hydri-ab/5592718539/sammanfattning

SitatHynion hadde 4 millioner i inntekter i 1. halvår 2024, 300 000 kr i Sverige og 3,7 mil i Norge, og 12,6 mil i kostnader. Inntektene hadde rask stigning, men i Sverige er man ikke i stand til å betale regningene sine, og på Høvik er stasjonen stengt.
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hynion-hyn-merk?details

Mykje av inntektene i Norge i 2024 var ein eingongstønad frå Toyota og Hyundai for drift av Høvik. Hynion førte det opp som salsinntekt i halvårsrapporten, for å prøve å blåse opp inntektene frå hydrogensalg.

For øvrig er Hynion Sverige AB no konkurs, etter 35 betalingsanmerkninger sidan i fjor haust. Morselskapet har for øyeblikket ingen inntekter, sidan Høvik er stengt. Grunnen til stenginga er at Hynion tydelgvis ikkje har betalt hydrogenleverandøren, og dermed ikkje får meir hydrogen tilkøyrt. Går nok mot konkurs også for Hynion AS.


Hynion ble vel startet opp som en videreføring av et lignende hydrogen firma som gikk konk. Ulf Hafseld har jo nå ledet en hel knippe lignende hydrogenbedrifter i konk.
Man aner at det ligger en del subsidier, lån og konsulent-honorar inblandet i dette.
Ikke slik at jeg mener en hydrogen distributør har livets rett 2025, men at Ulf gang på gang gjør den samme konkursen viser jo til at han har noe å hente der.
Så lenge det ikke er skattepenger inblandet ,syns jeg det er helt greit at Hyundai og Toyota kaster penger etter ham.
#2
Sitat fra: hanche på onsdag 14. mai 2025, klokken 10:15En skulle tro litt statistikk kunne hjelpe her. Hvis dette skjer mye hyppigere med ett bilmerke (eller modell) enn andre, så virker det sannsynlig at det ligger noe bak. Men er det noen som samler relevant statistikk?

Problemet er at du bare vil høre fra de sakerne der bilfirma ikke har gått kunden i møte; dvs der de stiller sterkt og alltså mener de kan bevise at det ikke finns noe teknisk feil bak.
#3
Slike ulykker skjer hele tiden "bilen kjørde inn i veggen av seg selv!".
Noen håper vw skal ta forsikkringskostneden mot at de holder tyst. Dette har ikke vw gjort her, og da må de jo gå til media da å prøve å lage oppstyr.

#4
Skoda ENYAQ / Sv: Ulyd når man vrir rattet
søndag 04. mai 2025, klokken 10:34
Jeg har fått samme problem, høres ut som noen gummidamaske som lagt seg feil og ligger mot. Bilen min skal straks på reparasjon, skal be dem sjekke dette også.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: For komplett nybegynner. Hva bør en ha?
torsdag 10. april 2025, klokken 18:40
Sitat fra: automat på onsdag 09. april 2025, klokken 20:32
Sitat fra: Moggen på onsdag 09. april 2025, klokken 18:42Supertips; velg en lader med fast kabel (type 2), ellers må du lasta inn/ur kabeln ur bilen jevnlig, og bli møkkete og sur hver dag.
Ikke ha fast kabel på ladestasjon. Kjøp heller en ekstra kabel som du henger fast på ladestasjonen. Da kan du velge lengde på kabelen som er tilpasset ditt behov. Og det er enkelt å bytte kabel hvis det skulle oppstå en skade på den.

Nja, skade på en fastmontert kabel kommer du aldrig å få, ettersom den ikke blir slengt runt som en løs. Spesifiserte min ladeboks med ekstra lang spiralkabel, superførnøyd. Faren min har ladeboks uten kabel, og kjør derfor runt uten ladekabel jevnlig, hvilket fått han i en del trøbbel.
Som noen sagt, å kjøpe ekstrakabel er mye dyrere, trur jeg betalte under 1000kr for 7 meter spiralkabel.Men noen liker jo å gjøre ting vanskelig før seg.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: For komplett nybegynner. Hva bør en ha?
onsdag 09. april 2025, klokken 18:42
Supertips; velg en lader med fast kabel (type 2), ellers må du lasta inn/ur kabeln ur bilen jevnlig, og bli møkkete og sur hver dag.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Batteriverngrensen er overskredet
mandag 03. mars 2025, klokken 20:58
Sitat fra: Superman på søndag 16. februar 2025, klokken 13:01Jeg har en 2022-modell Enyaq 80x, og har aldri hatt problemer med 12V-batteriet. Har aldri fått noe varsel her. Har pt. software ME 3,7.

Noen andre med 2022-modell (evt. 2021- eller tidlig 2023-modell) som har hatt problemer med 12V-batteriet? Eller startet dette problemet med 2024-modellene og ME 4.0?

Jeg har for sikkerhets skyld vedlikeholdsladet 12V-batteriet ca. en gang hver vinter med en 12V-vedlikeholdslader, uten at det egentlig ser ut til å ha vært nødvendig. I januar i år satt jeg på vedlikeholdsladeren på "slow", etter mye småkjøring og en uke parkert. Det tok kort tid før den sa "fulladet". Normalt kjører jeg ganske lite om vinteren, ikke hver dag, ca. 8000 km i året. Mest korte distanser med mye forvarming inkl. vindus-, sete-, og rattvarme høst/vinter/vår, og har det godt og varmt i kupeen. F.eks. er det kun 3,7 km til kontoret når jeg ikke tar hjemmekontor, med butikker på veien. Av og til blir bilen også stående ubrukt en uke, og kanskje to, uten å lade. Et bruksmønster som er mer eller mindre er skapt for å skape problemer for 12V-batteriet...

Apropos ventetid på merkeverksteder, det virker som garantisaker ikke blir prioritert særlig høyt der, jeg har også opplevd ventetid på mange måneder. Jeg tror man må bestille time minst 3 måneder før for neste service/EU-kontroll, som heldigvis for meg ikke er før i august 2026.

Jeg har 2021-modell. Aldrig hatt problem med 12v, men fikk byttet den på noen kampanje i 2022 eller 2023.
Bilen har hatt veldig få feil. Kun lenkarmen frem, trur det begynner å bli dags för ny garantsak der igjen. 60000km. Også disse tåpelige speil-lysene med skoda logoen som smeltet.
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
onsdag 25. september 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Borger_ på onsdag 25. september 2024, klokken 19:07Noen med erfaring med tekstil på dashbordet i Enyaq? Blir det et mareritt mtp å holde det rent, eller er det OK? Har kun sett det på Toyota tidligere, skjønner ikke hvorfor de legger tekstil der. Men men. Nå har jeg kommet over en brukt Enyaq men det tekstil dashbordet gjør meg veldig i tvil...

Vad mener du er problemet? Moderne biler har dashboards formet slik at du ikke kan ha dingser eller mat liggendes oppe på (farlig vis airbag løser ut).
Tekstilen er smart da den ikke fanger fingeravtrøkk og støv, eller sprekker i sterk sol slik plastikpaneler gjør.
Men ja, vis du kaster opp over hele dashboardet, vil det trulig bli vanskeligere å tørke rent. Men dette er vel et veldig hypotetisk problem?
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Kia Soul 2016
mandag 09. september 2024, klokken 19:32
Sitat fra: syklisten på onsdag 04. september 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Moggen på tirsdag 03. september 2024, klokken 20:12Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.

Nå ble jeg ganske overbevist om å bytte inn vår 2016 Soul i 2018-2020. Har du gjort noe spesielt for å beholde batteriet så bra? Aldri ladet til 100% hjemme? Aldri hurtigladet? Slike ting.

Nei, har hurtigladet bilen noen ganger såklart. Prøvd å undvike å ha den stående med full eller tom batteri. Men ikke noe intrikat. Det er jo også vanskelig å styre ladingen på bilen, da man ikke kan sette batterinivåer til å stoppe ved feks 80%, uten kun kan styre ladetiden, vilket gjør det litt mer omstendig en det hade trengt å vare.
Ellers er vel største mangelen på disse biler at de savner allt av moderne sikkerhetssystemer.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: ID4 vs Kona vs Niro EV vs EV3 (?)
tirsdag 03. september 2024, klokken 20:56
Xpeng er vel snart ute ur europa. Står tusener av dem og roster på kaia i hamburg.
Hade ikke sovet godt om natta om jeg var eier til kinabil idag.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Kia Soul 2016
tirsdag 03. september 2024, klokken 20:12
Sitat fra: syklisten på mandag 02. september 2024, klokken 07:40
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 01. september 2024, klokken 09:21Forsøk å få tak i en med 30 kWt batteripakken. Denne har løst mange av problemene Soul hadde med batteriet, og byr på en pen økning i rekkevidde.

Tommel opp for dette! Skulle ønske vi la litt mer penger i potten når vi kjøpte vår 2016 modell (for tre år siden) og gikk for 2018-modell. Skulle også ønske at jeg visste om batterikjøleproblematikken på 27kWh batteriene.

Vår har kjørt 100kkm nå og har 70km rekkevidde resterende på en varm sommerdag. Erfaringsmessig så blir det ca. 30% dårligere rekkevidde på vinteren. Det holder fremdeles tur/retur jobb for vår del, så vi klarer vel å tyne et ekstra år ut av den.

Bortsett fra batteriet så er det en bra bil. Men sett bort ifra at den blir raskere varm i kupeen på vinteren så er det ingenting som er bedre med denne enn bensinbilen den erstattet. Ikke er det mye å spare på bompenger lengre, og ikke får vi kjøre i kollektivfelt. Hvis vi ender opp med å vrake bilen nå til vinteren (pga. manglende rekkevidde) så blir det den dyreste bilen vi har eid sånn avskrivningsmessig pr. år.

Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.
#12
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. juni 2024, klokken 14:16Dette er nok en problemstilling folk flest ikke vil gidde å bry seg om. Har man det travelt på tur eller hurtiglader ofte er det bare å skaffe seg en bil med CCS.

Presis. For 10år siden var jo de fleste elbileiere også elbilnerder som derfor var både pålest og interessert av slike ting.
Da var det ikke noe stort problem med dobble ladestandarder, knotete betalsystem etcetc.
Kjenner dette vel igjen fra tex når PC var for spesiellt interesserte på 90-talet.
Idag må dette herket ryddes vekk, elbiler er mainstream.
#13
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024
lørdag 08. juni 2024, klokken 13:21
For de fleste er vel kjøring på E6 mye mere relevant enn denne løypa opp på fjellet som "sommerløype".
#14
Sitat fra: TJV på tirsdag 28. mai 2024, klokken 18:28
Sitat fra: Moggen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?

Noen ganger så vil folk ha noe annet enn resten av gaten har. Kanskje man ikke liker design og løsninger på biler som det er solgt mye av. Eller at forhandler er nærmere.
Kan faktisk være dealbreaker sånne ting, og i mine øyne er det positivt å se noe annet på veien enn topp 5 på registreringsstatistikken.

Ser den. Var ikke meningen å fornærma noen, var oppriktig nyskjerrig på tankerekken.
#15
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA