For komplett nybegynner. Hva bør en ha?

Startet av Kjeisern, tir 25. mar 2025, kl. 11:48

« forrige - neste »

Kjeisern

Kjøpte første elbil nå nylig.
En VW ID 4 2022 modell. Var egentlig veldig spontant kjøp.

Nå snur vi oss om i hjemmet for å få fikset alt som må til.
Vi har ikke lader hjemme men jobber med saken.

Men til alt annet, er det noe man bør sørge for å fikse seg?
Har forstått det slik at en sånn ladebrikke er lurt å ha.

Vi fant også ut av via easypark kunne vi betale på en lokal stasjon her, å det lover jo godt for vi stod der og knotet med medlemskap og appene til selve maskinene funket på halv tolv

Men var burde vi skaffe oss?
Alt fra apper til fysiske ting.

Vårt reisemønster er for det meste.
Pendle til jobb - Sverige tur - Opp til svigers sin hytte på fjellet ellers daglig kjøring.

Takker for alt av tips!

RJK

Siden du har kjøpt en VW, så ville jeg gått på VW sine sider og meldt meg på WE-Charge for å få ladekort med rabatt på bl.a. Ionity. Har forstått det som at prisen for abonnement er rimelig, og rabattene er gode.

Alternativt er å vurdere Ionity Passport for redusert ladepris hos Ionity, alternativt hos Tesla SuperCharger. Det kommer litt an på hvor du bor, og hvilke ladeoperatører du mest sannsynlig vil finne der du kjører. Det kan du sjekke i kartet til Chargefinder eller i appen dems.

Selvsagt kommer det litt an på ladebehovet, om et abonnement vil lønne seg, men det skal ikke mer til enn en hurtiglading i måneden i snitt, før det er ihvertfall "on par" med å betale fullpris hos andre.

Et annet alternativ, er Uno-X. Der trenger du ikke abonnement eller app, der betaler du med kortet ditt. De er billigst på ikke-abonnement, og har av og til kanmpanjer som gir grisebillig lading.

F.eks. under ski-VM så ladet man for 3,- NOK/kWh under hele mesterskapet, men prisen gikk ned til 1,- NOK/kWh dagen etter Klæboe-gull. Tilsvarende hadde de under Tour de France, med 3,- til vanlig, men 1,- så lenge Uno-X-laget hadde en trøye.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gadgetman

Ladekabler.   
Regner med at du allerede har nødlader(kobles til vanlig stikkontakt).   
Den andre du bør ha er en 'Type 2' kabel for langsommere lading. Du får bare 11KW ladehastighet på den(om eg ikkje har googla helt feil), men om sommern, når hurtigladerne er opptatt av folk som 'skal bare lade til 100% mens de spiser middag og tar en lur', så er det kjekt å kunne velge alternativ lader. 8meter er vanligvis langt nok...   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

daktari

Har du lastet ned VW-appen og koblet deg opp med bilen?

Du sier ikke noe om typiske kjørelengder på de typiske turene, så det er vanskelig å anbefale noe konkret om lading.
Type 2 kabel for saktelading bør følge bilen, men kan også følge løst med laderen du etablerer hjemme. Den brukes sjeldent utover bybesøk med overnatting og kanskje noen timer ved  svenskehandel langt unna.

Du kan også velge Ladeklubben og etablere plug&charge istedetfor WeCharge for hurtiglading (og kommersiell saktelading)

Pass på at bilen har nyeste software, 3.7. Hvis ikke den har det, kontakt verkstedet - kan hende den har en kampanje for oppdatering på verkstedet.

Hvis bilen står uten tak når den lader og det snør, så er det kjekt med et deksel over ladekontakt.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kjeisern

Har helt vanlig kjøremønster og pendling på rundt 20km daglig, og rundt 100-150km i helgene

Så hurtiglading osv slipper vi heldigvis unna med mindre det er krise.
Har skaffet med ladebrikke, skal se nærmere på we charge osv.

Jeg tror det meste er dekket med de 2 kablene vi fikk med bilen.

Ang software så skal jeg sjekke opp! Takk for det

daktari

Ja, da tror jeg du stort sett kan lade hjemme hele året.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kjeisern på tir 25. mar 2025, kl. 11:48Kjøpte første elbil nå nylig.
En VW ID 4 2022 modell. Var egentlig veldig spontant kjøp.

Flott bil du har fått deg. Grattis :+1:

Du kommer ikke til angre på ditt spontane kjøp. 

He he og du kommer til å glise big time hver gang du kjører forbi en bensinstasjon langs veien der literprisene på bensin og diesel svinger opp og ned hele tiden. Mest opp de siste årene :o

Moggen

Supertips; velg en lader med fast kabel (type 2), ellers må du lasta inn/ur kabeln ur bilen jevnlig, og bli møkkete og sur hver dag.

automat

Sitat fra: Moggen på ons 09. apr 2025, kl. 18:42Supertips; velg en lader med fast kabel (type 2), ellers må du lasta inn/ur kabeln ur bilen jevnlig, og bli møkkete og sur hver dag.
Ikke ha fast kabel på ladestasjon. Kjøp heller en ekstra kabel som du henger fast på ladestasjonen. Da kan du velge lengde på kabelen som er tilpasset ditt behov. Og det er enkelt å bytte kabel hvis det skulle oppstå en skade på den.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på ons 09. apr 2025, kl. 20:32
Sitat fra: Moggen på ons 09. apr 2025, kl. 18:42Supertips; velg en lader med fast kabel (type 2), ellers må du lasta inn/ur kabeln ur bilen jevnlig, og bli møkkete og sur hver dag.
Ikke ha fast kabel på ladestasjon. Kjøp heller en ekstra kabel som du henger fast på ladestasjonen. Da kan du velge lengde på kabelen som er tilpasset ditt behov. Og det er enkelt å bytte kabel hvis det skulle oppstå en skade på den.

Ja, på min billige Zaptec Go - lader kan jeg med appen låse og låse opp kabelen fra laderen. Dermed forsvinner ulempen med løs kabel. Valgte dritlang kabel, så jeg kan lade begge bilene uansett hvilken vei de står, og om de står et stykke fra garasjen. Kan og justere ladestyrken på internett hvis jeg vil, og styre masse greier. Enig i at det er praktisk å ha løs.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Jeg valgte ladestasjon med fastmontert kabel rett og slett fordi det var mye billigere enn ladestasjon med løs kabel pluss kabelen. Kjenner ikke prissituasjonen nå, så jeg vet ikke hvordan det er i dag. De smarte ladestasjonene leveres vel stort sett uten kabel?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Moggen

Sitat fra: automat på ons 09. apr 2025, kl. 20:32

Nja, skade på en fastmontert kabel kommer du aldrig å få, ettersom den ikke blir slengt runt som en løs. Spesifiserte min ladeboks med ekstra lang spiralkabel, superførnøyd. Faren min har ladeboks uten kabel, og kjør derfor runt uten ladekabel jevnlig, hvilket fått han i en del trøbbel.
Som noen sagt, å kjøpe ekstrakabel er mye dyrere, trur jeg betalte under 1000kr for 7 meter spiralkabel.Men noen liker jo å gjøre ting vanskelig før seg.

automat

Sitat fra: Moggen på tor 10. apr 2025, kl. 18:40Nja, skade på en fastmontert kabel kommer du aldrig å få, ettersom den ikke blir slengt runt som en løs. Spesifiserte min ladeboks med ekstra lang spiralkabel, superførnøyd. Faren min har ladeboks uten kabel, og kjør derfor runt uten ladekabel jevnlig, hvilket fått han i en del trøbbel.
Som noen sagt, å kjøpe ekstrakabel er mye dyrere, trur jeg betalte under 1000kr for 7 meter spiralkabel.Men noen liker jo å gjøre ting vanskelig før seg.

Den enden som plugges i bilen kan fortsatt bli liggende å slenge i søla, bli rygget over, eller utsatt for andre uheldige omstendigheter.

Jeg har fast kabel hjemme, og løs kabel på hytta (som "bor" der). Og foretrekker helt klart det siste.

Pris kan selvsagt være et argument mot, men forskjellen er ikke nødvendigvis så stor. Og hvis man må bytte kabelen, så blir den fastmonterte fort dyr. Fordi man må ha elektriker for å bytte den. (Eller bytte hele laderen, som jeg i tilfelle må med mine gamle TWC-ladere. Siden Tesla ikke lenger fører kabel som reservedel.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Løs kabel kan byttes enkelt ved skade, behov for lengre eller kortere.
Den er jo uansett ikke løs fordi den er låst fast, og kabel må en ha uansett.
Men når jeg ville ha Easee boks var uansett fast kabel uaktuelt. Da måtte jeg valgt en vesentlig dårligere lader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Moggen på tor 10. apr 2025, kl. 18:40Nja, skade på en fastmontert kabel kommer du aldrig å få, ettersom den ikke blir slengt runt som en løs.
Si det til alle det TWCene hvor kabelen har røket. Klart det kan bli skade på en fastmontert kabel også.

Bruksmessig er det dog ryddigere med fast kabel, siden man slipper håndtaket som stikker ut av ladeboksen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA