Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
onsdag 25. september 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Borger_ på onsdag 25. september 2024, klokken 19:07Noen med erfaring med tekstil på dashbordet i Enyaq? Blir det et mareritt mtp å holde det rent, eller er det OK? Har kun sett det på Toyota tidligere, skjønner ikke hvorfor de legger tekstil der. Men men. Nå har jeg kommet over en brukt Enyaq men det tekstil dashbordet gjør meg veldig i tvil...

Vad mener du er problemet? Moderne biler har dashboards formet slik at du ikke kan ha dingser eller mat liggendes oppe på (farlig vis airbag løser ut).
Tekstilen er smart da den ikke fanger fingeravtrøkk og støv, eller sprekker i sterk sol slik plastikpaneler gjør.
Men ja, vis du kaster opp over hele dashboardet, vil det trulig bli vanskeligere å tørke rent. Men dette er vel et veldig hypotetisk problem?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Kia Soul 2016
mandag 09. september 2024, klokken 19:32
Sitat fra: syklisten på onsdag 04. september 2024, klokken 10:42
Sitat fra: Moggen på tirsdag 03. september 2024, klokken 20:12Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.

Nå ble jeg ganske overbevist om å bytte inn vår 2016 Soul i 2018-2020. Har du gjort noe spesielt for å beholde batteriet så bra? Aldri ladet til 100% hjemme? Aldri hurtigladet? Slike ting.

Nei, har hurtigladet bilen noen ganger såklart. Prøvd å undvike å ha den stående med full eller tom batteri. Men ikke noe intrikat. Det er jo også vanskelig å styre ladingen på bilen, da man ikke kan sette batterinivåer til å stoppe ved feks 80%, uten kun kan styre ladetiden, vilket gjør det litt mer omstendig en det hade trengt å vare.
Ellers er vel største mangelen på disse biler at de savner allt av moderne sikkerhetssystemer.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: ID4 vs Kona vs Niro EV vs EV3 (?)
tirsdag 03. september 2024, klokken 20:56
Xpeng er vel snart ute ur europa. Står tusener av dem og roster på kaia i hamburg.
Hade ikke sovet godt om natta om jeg var eier til kinabil idag.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt Kia Soul 2016
tirsdag 03. september 2024, klokken 20:12
Sitat fra: syklisten på mandag 02. september 2024, klokken 07:40
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 01. september 2024, klokken 09:21Forsøk å få tak i en med 30 kWt batteripakken. Denne har løst mange av problemene Soul hadde med batteriet, og byr på en pen økning i rekkevidde.

Tommel opp for dette! Skulle ønske vi la litt mer penger i potten når vi kjøpte vår 2016 modell (for tre år siden) og gikk for 2018-modell. Skulle også ønske at jeg visste om batterikjøleproblematikken på 27kWh batteriene.

Vår har kjørt 100kkm nå og har 70km rekkevidde resterende på en varm sommerdag. Erfaringsmessig så blir det ca. 30% dårligere rekkevidde på vinteren. Det holder fremdeles tur/retur jobb for vår del, så vi klarer vel å tyne et ekstra år ut av den.

Bortsett fra batteriet så er det en bra bil. Men sett bort ifra at den blir raskere varm i kupeen på vinteren så er det ingenting som er bedre med denne enn bensinbilen den erstattet. Ikke er det mye å spare på bompenger lengre, og ikke får vi kjøre i kollektivfelt. Hvis vi ender opp med å vrake bilen nå til vinteren (pga. manglende rekkevidde) så blir det den dyreste bilen vi har eid sånn avskrivningsmessig pr. år.

Jeg har en 30kwh 2018 modell, 110kkm. Batteriet er bunnsolidd, på service 100% SOH, og viser ca 210km på sommeren. Har kjørt motorvei 170km sommertid, så det stemmer fint.
Veldig fornøyd. Kjøper man rett modell får man MYE for pengene.
#5
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. juni 2024, klokken 14:16Dette er nok en problemstilling folk flest ikke vil gidde å bry seg om. Har man det travelt på tur eller hurtiglader ofte er det bare å skaffe seg en bil med CCS.

Presis. For 10år siden var jo de fleste elbileiere også elbilnerder som derfor var både pålest og interessert av slike ting.
Da var det ikke noe stort problem med dobble ladestandarder, knotete betalsystem etcetc.
Kjenner dette vel igjen fra tex når PC var for spesiellt interesserte på 90-talet.
Idag må dette herket ryddes vekk, elbiler er mainstream.
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2024 05. juni 2024
lørdag 08. juni 2024, klokken 13:21
For de fleste er vel kjøring på E6 mye mere relevant enn denne løypa opp på fjellet som "sommerløype".
#7
Sitat fra: TJV på tirsdag 28. mai 2024, klokken 18:28
Sitat fra: Moggen på tirsdag 28. mai 2024, klokken 16:02
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?

Noen ganger så vil folk ha noe annet enn resten av gaten har. Kanskje man ikke liker design og løsninger på biler som det er solgt mye av. Eller at forhandler er nærmere.
Kan faktisk være dealbreaker sånne ting, og i mine øyne er det positivt å se noe annet på veien enn topp 5 på registreringsstatistikken.

Ser den. Var ikke meningen å fornærma noen, var oppriktig nyskjerrig på tankerekken.
#8
Sitat fra: ohkaasa på fredag 10. mai 2024, klokken 11:40
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 09. mai 2024, klokken 11:08BYD Seal er en mindre og meget hurtig sedan ala M3P. Får du ny med vhjul til rundt 470k.


Får nok ikke den til 470K inkl vinterhjul. Det er tillegg for frakt, klargjøring, metallic lakk etc.  prisen som er annonsert til 469.900 er uten dette.

Jeg har bestilt en, kom på 503.0000 (med indigo grey fargen som er litt dyrere, uten vinterhjul, som jeg tenkte å se om jeg kunne finne en god deal på utenom)



Hvorfor kjøper man en kinesbil for samme peng som en i nesten alle avseender bedre vesterlendsk bil? Tester mellom Seal og 3/Y slutter med at tesla vinner på alt, spesiellt rekkevidde, andrahåndsverdi/ekonomi, og tom pris?
Hade du spart 100k eller noe, kunde jeg skjønt at noen ser mellom fingrene på hvad kineserne gjør i ukraina.. men WTF?
#9
Kia Soul EV / Sv: 16.000 norske Kia Soul EV tilbakekalt
onsdag 24. april 2024, klokken 16:02
Har noen hørt fra Kia ennå?
#10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:02
Sitat fra: Joccy på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:00Baard Amundsen i VG-saken på X:

"Klarte å fylle opp batteriet ved å kjøre til sentrum natt til i går og sitte der halvannen time (noe som i seg selv er lite ideelt)."

Ikke rart du blir grumpy og utålmodig når det er sånn du planlegger og prioriter siste natta på hytta før hjemreisen på det alle har spådd som kanskje årets verste dag.

https://twitter.com/baardamundsen/status/1774791658976035069



Ja, rimelig tallentløst med lading om natta før slik at han slapp de komiske ladekøene på selve hjemreisen på årets verste dag, og årsaken til nattladingen i 1,5 t var heeeelt sikkert at det ikke var andre som fylte opp ladestasjonene i sentrum på dag/kveldstid.

Enn det at det finnes 20.000 påsketurister som bare er på Røros, og kjører 40 mil med sirkler rundt på Røros, uten å kunne lade på veien fra eller til. Regner med at folk er på påskeferie i 14 dager minst på Røros, for å kjøre opp strømmen, siden de ikke kan lade noe annet sted. Det må være Røros, som kun har 6 CCS-ladere.

Noen ganger tenker jeg at det burde vært obligatorisk lade-kurs for folk når de kjøper elbil, hvor de blir opplyst om nyttige apper/nettsider (som ChargeFinder, ABRP osv), samtidig som de der og da kan bestille ladebrikker der og da (f.eks. MER), og gjerne registrere seg på Elton. Da ville livet som elbilist blitt mye mer sømløst.

Til og med oss Tesla-sjåfører har nytte av slike nettsider på årets travleste dag.

Filtrert på 150kW-ladere og raskere:

Det er åpenbart feiltenk at man skal trenge opplæring og planlegging for å kjøre lengere turer med elbil.
Allt før at noen lade operatører i Norge har nektet å installere brukervennlige kortlesere.
Vi som kjørt elbil utenfor Norge vet at gode løsninger finnes, fungerer perfekt og at alle som en gång tappat kortet för å betale, ikke lengere finner seg i å laste ned ytterligere en meningsløs app som skal mates med person og betalinformasjon.
Men for all del, la oss innføre ulike apper for å betale for bensinen også, slik at dette dravel drabber alle bilister likt!
#11
Da mange bruker mere tid på å få igang ladingen enn selve ladingen, er det vel mere korrekt å si "betalingskaos".
Fint å se at alt flere lokasjoner nå får normal, app-fri betaling!
Neste år blir nok bedre, med mange flere stasjoner med enkel betaling.
#12
Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil nr.2
onsdag 03. april 2024, klokken 09:56
Har eid Soul, e-up og iMiev.
De 2 første er mye mere bil enn siste.
Feks er varmeanlegget dårlig.
Skal du kjøpe iMiev/iOn/CZero bør du ha 2013-modell eller nyere, da de fikk celler med mye bedre holdbarhet. Men disse bør kun vurderes om du skal ha noe veldig billig til småkjøring. Denne bilen har dog mange problemer, feks konstruksjonsfeil på OBC som er meget dyrt å bytte. En billig møkkabil helt enkelt, men med viss charm.

For Soul gjelder ca 2017 eller nyere (30kwh-batteriet). MYE problemer med dårlige celler på 27kwh-modellen, men mange har fått skiftet til ny pakke på garanti. Ellers er Soul solide, men har problemer med lading av 12v batteri som derfor må byttes var 2-3år. I tillegg konstruksjonsfeil på et lager i transmisjonen som gir tiltakende "yling" frem til motorhaveri på en del biler.
E-up var null problemer under de årene vi eide, bunnsolid.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Soul vs. Ampera-e
tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:31
Eier idag en 30kwh 2018 Soul, og har eid en 2017 Ampera-e.

Sistnevnte er en meget bedre bil på alle måter (ccs, komfort, ytelse) og vil gå ca dobbelt så langt (250km) på motorvei i gunstig temperatur.

Ampera-e er ett klipp med ny batteri i min mening, den har havnet litt i bakgrunn av Kona / e-niro, men er presis like bra (samme batteri pg drivverk som kona).

En 30kwh soul vil dog fungere greit for ditt bruk, og bør koste bra mye mindre.
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
søndag 28. januar 2024, klokken 09:29
Grunnet at elbiler slo igjennom mye tidligere i norge en andre land, er det kun i norge dette med chademo er et problem. I danmark er allerede de gamle chademo laderne borte.

Eier selv en chademo bil, men ser ikke noe problem med at disse bilerne nå slutter og servas med hurtigladere. Det er legacy teknologi. Det er kun for speciellt interesserte å ta langreiser med imiev/soul/leaf.
Trur ikke det er noen der ute som forventer seg noe annet, eller vil kjøpe denne kabeln.
Nissan burde byttet chademo til ccs til facelift 2018, men gjerrigheten tok overhhånd.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA