Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#16
bZ4 / Sv: Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
lørdag 20. januar 2024, klokken 12:02
Ja løypa er jo merkelig.
Kjør 1000km på E6 slik Teslabjørn gjør, da får vi mye mere brukbare resultater.

Dog må det sies at Toyota bør ta ansvar for produkten de levert, ikke gjemme seg og produkten unna rampelyset. Dette er bare for feigt av Espen og Toyota.
#17
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 26. september 2023, klokken 21:27
Nå er det kun noen eldre modeller med litet batteri og langsam hurtiglading som går på chademo. Det er nok ikke akkurat mange som gir seg ut på langtur med iMiev eller Leaf, og de som gjør det er nok herdet folk som nyter ladestoppene.
#18
Skoda ENYAQ / Sv: Nye vindusviskerblad til Enyaq
onsdag 20. september 2023, klokken 13:23
Merkelig. Har eid flere biler, både nye og gamle, aldrig byttet viskerblad etter 1 år / 300mil. Det hade jeg nok prøvd å reklamere på.
Har du kontrollert at det ikke bare fastnet noe skitt på bladen?
Ellers bør du jo unnvike å bruke dem som isskraper på vintern også.
Typiskt varer de da minst 3-4 år /50000 km for meg.
#19
Kia Soul EV / Sv: KIA Soul igjen
søndag 02. juli 2023, klokken 09:56
Sitat fra: syklisten på torsdag 29. juni 2023, klokken 08:49Hva med å sjekke hos f.eks. elbilmek.no om de kan ta inn bilen for å bytte kun de ødelagte cellene i batteriet?

Vi hadde vår 2016 Soul på sjekk hos BOS rett før nybilgarantien gikk ut, og hvis jeg husker rett så målte de batteriet til 96% eller noe sånt. Hmm.. kjenner jeg er skeptisk. Vet ikke hva rekkevidden på bilen var når den var ny, men maks sommerrekkevidde i displayet i fjor var 135km. Nå i år er den på 125km. Bilen har kjørt 80.000km.

Tviler på at det er mulig å finne ut batteriets tilstand på et gitt tidspunkt tilbake i tid, selv om det hadde vært veldig nyttig i ditt tilfelle. Vi hadde vår Soul hos NAF på garantiutløpstest før nybilgarantien gikk ut, men de hadde heller ingen mulighet til å finne ut hvor mye batteriet hadde tapt seg.

I tillegg til elbilmek.no så kan du kanskje sjekke med NAF sin juridiske avdeling om det er noe håp? Antakelig ikke, alle garantier har jo en utløpsdato - bare kjedelig for din del at den ble glemt ellers hadde du nok fått et nytt batteri.

Er rimelig sikker på at man vid service på merkeverkstad leser av og lagrer batteriinformasjonen, da dette er veldig viktig informasjon for KIA. Allerede 2017 har de jo feks byttet batterikjemi på soul, så helt klart har de hvert klar over problemer med de tidlige batterierne.
Er også ganske sikker på at de prater minst mulig om batterihelse på merkeverkstad, da utskiftning koster KIA store summer.
Dessverre finns der mange 2015-2016 biler som kunde gått mange år lengere vis eierne hade blitt bedre informert av KIA.
#20
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 04. mars 2023, klokken 00:52
Sitat fra: Elektro12 på fredag 03. mars 2023, klokken 18:59
Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.


Nå snakkes det om hastemøte i eu kommisjonen, der det diskuteres hardt og lenge om og utsette 2035 frist med tanke på salg av nye fossilbiler,
så ser mørkt ut med tanke på de som håpte på det, jeg visste dette kom da det er alt for tidlig med og fase ut bensin/diesel biler.

Intressant å se hvilke interesser som ligger bak å bremse utfasing av fossilbiler.
Praten om hydrogen (forbrenning) og biobrensel er jo bare tåkelegging, det finns ikke tilgang til dette i noe volymer til ok pris, og det vet bransjen.
Bilkonsernene virker happy med overgangen, teknologiutvikling er bra for salg og produktiviteten.
Gjenstår fagforeningene (som jo helt misser hvad som skjer med europeiske arbeidsplasser om vi lar oss bli teknologiskt akterseilt av kineserne), oljelobbyen og andre spesialinteresser.
#21
Ladekø noen gang er OK. Det som irriterer meg grenseløst er betalingsproblematikken. Man blir låst til feks Ionity på langtur i europa, og blir stående i kø hos dem, ettersom man ikke har app dongel eller hvad operatør X på andre siden veien bruker på sine ledige hurtigladere.
Tenk om det bara fanntes en global betalingsløsing som kunde brukes til både hurtiglading og annen form for handel?!
#22
Ja, kortbetaling løser 95% av problematikken kring hurtiglading.
Når vi får dette på plass, slik at folk spontant kan lade hvor de vil uten å måtte planlegge sine reiseruter (en ting folk som er vant vid fossilbil HATER med elbil-bruk). Ja da  kan vi se på luksus som P&C, laderoboter, etc. Men akkurat nå er det mange (helt riktig) som mener at elbil ikke fungerer for en stor andel av brukere (feks eldre som ikke er flinke med apper og feilsøking). Det må vi løse som prio#1!
#23
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: geear på søndag 15. januar 2023, klokken 16:51
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning.
Hehe, ja den blir fin. Kommer nok til å holde meg til RFID og Tesla fremover også.

Betalte med visa-kort blipp vid hurtiglading i både tyskland og danmark. Fungerte veldig bra, og man blippade rett på selve hurtigladeren.
Løsningen finnes og fungerer perfekt. Men det vil nok kreves at man involverer aktører med riktig kompetense denne gangen.
#24
Sitat fra: Panduck på søndag 15. januar 2023, klokken 11:16
Sitat fra: Moggen på søndag 15. januar 2023, klokken 11:00
Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.

Dette blir dratt frem om og om igjen, men det blir litt vanskelig å forklare hvorfor Plugsurfing er så vanskelig.

Jeg dro til Nederland i 2018 med en 94Ah i3, som har rekkevidde litt over 200km i "gode forhold". Det ble relativt mange ladestopp nedover.

Jeg brukte Plugsurfing og FastNed.

Helt problemfritt. Dette var før Ionity bygde ut masse stasjoner. En mengde nye ladepunkt har kommet siden den gang, og Tesla har åpnet en rekke av sine stasjoner.

Selvfølgelig hadde det vært enklere å bare kunne betale med VISA overalt, men når folk fremstiller det som et "totalt kaos" eller faktisk "umulig!" når det løses med ett kort og ett par apper, blir det bare dumt.

Ennå 2 apper som skal installeres og brukes noen få ganger om året før å løse ett problem som aldrig burde hvert der.
Og så kaoset med ulike priser, og holde koll på hvert hvilke apper fungerer.. nei takk!
#25
Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:51
Jeg for min del bryr meg ikke og vil neppe bruke kortbetaling annet enn som reserveløsning. Jeg har allerede avtale og fungerende ladebrikke mot alle de store aktørene unntatt Tesla. De to ladebrikkene (brikke fra Møller + kort fra We Charge=VW) ligger klare i midtkonsollet så det er bare å plukke opp og holde foran leseren. Enklere blir det ikke. Dermed får jeg også automatisk de rabatter jeg har hos alle unntatt Ionity. Dette krevde dog litt forarbeid og et par prøveturer for testing.

Jeg håper og tror at alle nye ladestasjoner fortsatt også vil ha RFID-leser. Operatørene vil vel se seg tjent med å gjøre det enklest mulig for registrerte kunder. Dessverre hender det at disse ikke virker, da må man kanskje fram med app eller flytte seg til et annet ladepunkt hvis ledig.

Når det gjelder hvilke kort: hvis man kun støtter Bank Accept vil man ikke bare utestenge utlendinger (neppe populært) men også skape irritasjon for norske kunder som ønsker å bruke kredittkort.

Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.
#26
Ja det vil nok bli precis som på bensinstasjoner; alle kan bruke tjenesten og betale "annonsert pris".
Og så finns det medlemsklubb med kort og noen bonuspoeng, kaffekopp, etc for dem som ønsker.
#27
Ja det blir kanskje ikke perfekt implementert overallt. Men fremdeles er det å gå frem/tilbake til ladern og betale med kort, veldig mye enkelere enn å laste ned nye apper og registrere kort og bruker osv.
Har under julhelgen fått hjelpe flere bekante med hurtiglading -apper. Dagens løsning minner om kaoset når folk begynnte å kjøpe PC på 90-tallet, og måtte hjelpes med å konfigurere printere og modem i terminalen.
Kortbetaling blir som win95; ikke perfekt, men et stort steg i rett tretting.
#28
Der satt den. Det tok mange år, men nå har politikerna i både tyskland og norge inført lovverk som muliggjør enkel kortbetaling når vi hurtiglader våres biler!
Dermed er det jeg ser som den største hindringen for smidig overgang til elbiler nå kommer på plass (universell betalningsløsing)
Tør vi å håpe at dette også blir lovstillt i hele EU straks?

https://www.motor.no/bil/stortinget-krever-kortbetaling-pa-ladestasjoner/240649
#29
Sitat fra: Panduck på tirsdag 10. januar 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Moggen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 00:21
Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.

Usikret nettside? Mener du at de ber deg sende kortinfo over http, ikke https protokoll? Eller hva mener du med at nettsiden er usikret?

Ta feks Ionity.
For å betale med kort, skal du fotografere en QR kod på laderen. Den før deg till en enkel webbsida, der du fyller inn dine kortoppgifter. Helt usikkret.
I sommer var det en vanlig scam i utlandet på ionity å sette opp egne QR koder over de originale, som tar bruker til en kopi av nettsidan der de fikk tak på alle kortoppgifter til brukern, og dermed pengene.
Detter er ikke "kortbetaling" annet en til navnet, uten noe hjemmesnekkret nettbetaling fra 90-tallet!
#30
Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.
Men ja det GÅR, på lik måte som att det GÅR å betale på rema i kun småmynter når du ukeshandler.
Da kjører vi hellre videre til en stasjon vi har hvert igjennom app-helvete hos, og betaler litt extra istedet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA