Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#31
Poenget er jo at du enkelt kan velge hvilken matbutikk eller bensinstasjon du ønsker å bruke. Der finns ingen hindringer.
Med elbil blir du først tvunget inn i en app der du må bruke tid for å registrere din personinformasjon hos tilbyderen. Kun når du delt allt av personopplysinger og kortinformasjon med dem, lastet ned app etc, får du lov å kjøpe.
De aller fleste har bedre ting å bruke tiden på, og vil hellre betale en tier eller to i overpris hos den/de de allerede brukt tid til å opprette medlemskap for.
Derfor er dette medlemskap + app-fjas en uting.
En bensinstasjon som behandlet sine kunder slik hade haft eksakt null (0) kunder.
#32
Samme her, trilling med 186k km.
Det er vel noen slittne celler med høy inre resistanse, som da får stor spenningsfall under last, hvilket trigger skildpadden. Skjer oftest i kald temperatur (da resistansen nok blir ekstra høy).
Hade jo hvert flott om batteriet hade hvert litt intelligent og kobblet bort celler med dette problem, men det er vel å ønske for mye fra denne enkle elbil.  Spørsmål er hvor enkelt og billig det er å bytte celler.
#33
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 25. desember 2022, klokken 14:56
Kanskje vi kan konkludere med at egensnekkrete betalingsløsninger var en interessent konsept når elbilisme var en nisch-fenomen for spesiellt intresserte som oftest var hvite menn i 40åra som elsket å vare "early adopters", betale med apper og oppleve elektrifiert bilisme som en beta-produkt med innovative ideer kring allt fra abonnement til betaling osv.
Nå er vi der at også folk som HATER apper og beta-testing av duppeditter kjøpt elbil, og da må vi iterera frem til de løsninger som fungerer i ett modent, mindre innivativt, mere operativt marked.
Enter kortbetaling og visning av pris per kwh for drop-in betaling.
Spelasialløsinger for de spesiellt interesserte vil fortsatt vara mulig, så det at tante Beate nå kan lade på lik linje med "techie-thomas" vil ikke bety at den sistnevntes spesialkompetense blir overflødig
"techie-thomas" kan alltså fortsatt bruke sin fritid til å finne frem diverse skal-abonnement, slik at han kan lade til noen prosent under skiltet pris, vis han ønsker. Og selvsagt bruke rfid, app, rektalscanning eller noe annet gøyalt authentiseringsmetode.
Null problemer, alle blir happy!
#34
Sitat fra: overskyet på mandag 08. november 2021, klokken 10:35
Sitat fra: 1317142119 på søndag 07. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Her konstruerer man problemer som ikke eksisterer.

Forslag: akkurat på samme måte som for bensinkunder. En lystavle som viser pris/kWh akkurat som de viser pris/liter i dag.

De som har rabatter får klare å holde styr på dette selv, akkurat som bensinkundene alltid har måttet.

Det kunne jo føre til reel konkurranse på pris.

Dette er akkurat hvad bransjen har prøvd å unngå via abonnement, ulike priser, medlemskap etc.

Å ha en transparent prising, uten avtalekrav, med universell betalingsløsing (bankkort) leder jo til konkurranse og rørlighet mellom tilbyderne.

At ikke kunderne og/eller staten (som jo har sponset utbygginga av ladenettene) setter noen krav i rettning av å få til en fungerende markedsdynamikk, er skandale!
#35
Elbiler i media / Sv: Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%
torsdag 15. desember 2022, klokken 21:28
Ok, så vis man skrur ned ladehastogheten til minimum i bilen, får man parkert/ladet skikkelig billigt fremover?
#36
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
tirsdag 13. desember 2022, klokken 08:42
Cirkle K eller Shell (husker ikke) hade betalkort-tapping i danmark på lynladere. Fungerte helt perfekt, beste ladeopplevelsen jeg noensinne hatt.
Så teknologin og kompetensen finnes.
Det som trengs er nå at Ionity/Recharge/Eon etc etc. ser seg selv i speilet og spørr seg om de ønsker å vare en del av løsingen, eller en del av problemet kring elbil-omstillingen.
#37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 12. desember 2022, klokken 20:34
Den store fordelen med kortbetaling er jo at det leder til mere konkurranse og dermed lavere priser.
Rørligheten mellom tilbydere blir mye bedre når man som kunde bare velger den stasjon eller operatør som tilbyr best service og pris. Idag må man bare holde seg til de tilbydere som man har avtale hos. Eller bruke masse tid og energi på å oprette ny avtale og sjekke priser.
#38
Elbiler i media / Sv: Oslo kommune setter opp ladeprisen med 130%
mandag 12. desember 2022, klokken 18:33
Jaja, i noen land er det krig. Her har vi kun noen overidealistiske politiker å håndtere.
Gleder meg over at kollektivtransporten uavsett vil forsvinne når robottaxi dykker opp. De slåss en kamp de ikke kan vinne.
#39
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilforeningens tunellsyn mht. kortbetaling
mandag 12. desember 2022, klokken 18:20
Jada, allt er mulig. Selv ønsker jeg det fanns en aktør som ikke brukte midler på apper og kundeklubber, men kun tilbød kortbetaling og påfyll til lavest mulig pris.
Ladenettverkenes Ryanair.
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal man velge til maks 150k
mandag 12. desember 2022, klokken 18:15
Sitat fra: Sutalaus på søndag 20. november 2022, klokken 07:24
Sitat fra: noia på torsdag 03. november 2022, klokken 09:16
Takk for alle svar og engasjementet folkens! Det har hjulpet masse. Vi har bestemt oss for å gå litt over budsjett og går for Ioniq 28kWh.

Har ikke vært nevnt i tråden. Ionic 28 er også en helt adekvat langturbil. Det blir mange ladestopp, men de er korte. Om du sjekker ut regnearket til Teslabjørn så vil du se at "lille" Ioniq 28 kommer frem samtidig som feks e-tron 50 på 1000km, og foran Jaguar i-pace EV 350 og mange andre biler en tenker vil være raskere. Har kjørt Ioniq 28 tur-retur over fjellet til vestlandet, (fra østlandet) mange ganger, og det fungerer helt knirkefritt.

Hurtiglading på langtur med en kortrekkevidde elbil er en teoretisk mulighet, ja. I praktikken vil det vare et  høyrisikoprosjekt på langtur; problem med betaling, ladekø etc.
Men skal man kjøre samme vei var gang og kjenner godt til ladenettverk og plan-B løsinger, så ja, da er det mulig.
#41
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
mandag 12. desember 2022, klokken 13:17
Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 23:58
Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 22:10
De fleste normala mensker forventer seg at det å hurtiglade skal betales like enkelt som å fylle bensin.

Gjør de? De fleste utenfor Norge virker å tro at en elbil er noe man knapt kan kjøre utenfor en by med. At det finnes en mengde hurtigladere som gjør langtur mulig, er ikke noe folk fra England normalt har et forhold til. Et en person fra England kommer til Norge og leier bil og tror at "det skal være like enkelt som å fylle bensin" høres mer eller mindre utrolig ut. LITT research kan man gjøre når man tar i bruk ny teknologi. Like enkelt som bensinbil, du fikk garantert innføring i hvordan man fyller bensin fra en eller annen, muligens foreldrene dine, så lenge siden at du har glemt det, men opplæring det fikk du.

Uansett om det er RFID eller app eller bankkort så er det noe nytt og da er det noe naivt å tro at alt fungerer som på en bensinbil.

Hadde han vært LITT forbederedt, ville han ha hatt Plugsurfing eller en liknende app installert.

Jeg har måttet hjelpe en frustrert Zoe eier som prøvde å koble ladekablen sin fra CCS-kablen på ladestasjonen slik at han kunne plugge den inn i type-2 porten sin.

Er man totalt uforbredt har man problem uansett hvor enkelt det er...

Nå er min venn fra england også veldig interessant å leie en polestar2, da dette er en bil hun er interessert i å kjøpe. Det selges svart mye elbiler også i London, dette er ikke noe som kun finns i norge. Og dette er også en veldig viktig faktor i hvorfor de norske ladeoperatørerna nå må få tommelen ur og fikse betaling via kort.
I sommer ladet jeg i både danmark og tyskland, blippet kun visa kortet. Når danske og tyske barnfamilier kjører sine ID4 til norge neste sommer, vil de forvente at norge og har like enkel betaling.
#42
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 11. desember 2022, klokken 22:10
Sitat fra: Panduck på søndag 11. desember 2022, klokken 17:24
Sitat fra: Moggen på søndag 11. desember 2022, klokken 15:16
Idag håper jeg våre app/rfid operatører er rause nok å by dem som ikke har norsk konto/telefon på gratis lading, til de får ordentlig løsing på plass.

Her faller jeg av. Norsk konto? Jeg trengte da aldri norsk konto for å bruke Svenske / Nederlandske apper. Krever Elton norsk kort? Er det for mye jobb for de å laste ned Circle K appen som gir de tilgang til en mengde ladere i Norge, Sverige og Danmark?

Er det for mye å forvente at folk som skal på Europaferie har f.eks Plugsurfing eller Elli installert?

Jeg er klar over at ting ikke er optimalt, men det virker som om man finner på problemer ("29 apper og kort", "gratis lading for de uten norsk konto") for å få det til å virke som det er langt verre enn det er.

Ett kort, så har du tilgang til nesten alt. Også AC-ladere.

Ok, du skal få et eksempel fra virkeligheten. En bekant fra england som var på besøk for noen uker siden, leide elbil. Fikk telefonsamtale når de hade problemer med å hurtiglade hos recharge. Appen som de trengte viste seg  ikke finnes for å laste ned fra googleplay i england. Jeg fikk etter en del fiksing aktivert og betalt det via min app.
Selvsagt finns det løsninger med roaming etc som fungerer for dem. Men da må man lese på og forberede seg, hvilket jo er et kolossalt misslykkende for usability.
De fleste normala mensker forventer seg at det å hurtiglade skal betales like enkelt som å fylle bensin.
#43
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 11. desember 2022, klokken 15:16
Enda hållbare løsningen jeg ser er blipping med bankkort PLUS muligheten å betale via en universell pan-europeisk app av typen Vipps.
Selv hurtiglader jeg mer i utlandet enn i norge. Veldig glad å se kortterminaler dykker opp på allt flere nye lokasjoner.
Vi må tenke på at utenladska elbiler også vil dykke opp her på berget, og da forventer de seg universelle betalløsinger ala EU.
Idag håper jeg våre app/rfid operatører er rause nok å by dem som ikke har norsk konto/telefon på gratis lading, til de får ordentlig løsing på plass.
#44
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 11. desember 2022, klokken 10:20
Sitat fra: Ellemelle på søndag 11. desember 2022, klokken 10:01
Ja, og hvordan var det du betale regningen til Plugsurfing igjen? Jo med VISA/Mastercard, altså nå en fjerdepart.

Det er Rema-Reitan som eier Uno-X, så man kan forvente at de har svært gode avtaler.
En transaksjon med vanlig bankkort (bankaxept) koster trolig maksimalt 30 øre, og om noen betaler med kredittkort er transaksjonsgebyret ned mot 0,75%
Det betyr at hvis du lader for 400 kroner, så må Uno-X betale et sted mellom 30 øre og 3 kroner.

Så lenge man kan betale med kort og prisen er god, så spiller det ingen rolle hvem som er ladeoperatør.
Hvis en ukjent ladeoperatør har en sentralt plassert lader med bedre eller like god pris som din favoritt RFID-operatør, så vil du vel bruke den så lenge du kan betale med vanlig betalingskort?

Precis. Siden prater de om kortgebyr som en stor kostned. Men for et litet norskt ladenettverk med kanskje noen hundretal transaksjoner per døgn, så blir nok kostneden for utvikling, drift og vedlikhold av hjemmesnekret betalløsing , app etc MER kostbar.
#45
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 11. desember 2022, klokken 10:05
Vis påtvunget medlemskap og rfid/app er en god ide; hvorfor har ikke noen andre bransjer implementert dette genidrag av en betalingsform?
Det at jeg KAN betale på ikea med mine inntjenede family-poeng er ikke detsamme som at jeg MÅ vare forhåndsregistrert medlem hos ikea, MÅ ha delt mine kortoppgifter med dem, MÅ betale via deres ikea-app eller rfid tagg.

Er faktisk oppriktig interessert av å høre om det finnes noe annet "fenomen" enn just hurtiglading for elbil som gått denne veien med betalinger?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA