meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#31
Ladekø noen gang er OK. Det som irriterer meg grenseløst er betalingsproblematikken. Man blir låst til feks Ionity på langtur i europa, og blir stående i kø hos dem, ettersom man ikke har app dongel eller hvad operatør X på andre siden veien bruker på sine ledige hurtigladere.
Tenk om det bara fanntes en global betalingsløsing som kunde brukes til både hurtiglading og annen form for handel?!
#32
Ja, kortbetaling løser 95% av problematikken kring hurtiglading.
Når vi får dette på plass, slik at folk spontant kan lade hvor de vil uten å måtte planlegge sine reiseruter (en ting folk som er vant vid fossilbil HATER med elbil-bruk). Ja da  kan vi se på luksus som P&C, laderoboter, etc. Men akkurat nå er det mange (helt riktig) som mener at elbil ikke fungerer for en stor andel av brukere (feks eldre som ikke er flinke med apper og feilsøking). Det må vi løse som prio#1!
#33
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: geear på søndag 15. januar 2023, klokken 16:51
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning.
Hehe, ja den blir fin. Kommer nok til å holde meg til RFID og Tesla fremover også.

Betalte med visa-kort blipp vid hurtiglading i både tyskland og danmark. Fungerte veldig bra, og man blippade rett på selve hurtigladeren.
Løsningen finnes og fungerer perfekt. Men det vil nok kreves at man involverer aktører med riktig kompetense denne gangen.
#34
Sitat fra: Panduck på søndag 15. januar 2023, klokken 11:16
Sitat fra: Moggen på søndag 15. januar 2023, klokken 11:00
Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.

Dette blir dratt frem om og om igjen, men det blir litt vanskelig å forklare hvorfor Plugsurfing er så vanskelig.

Jeg dro til Nederland i 2018 med en 94Ah i3, som har rekkevidde litt over 200km i "gode forhold". Det ble relativt mange ladestopp nedover.

Jeg brukte Plugsurfing og FastNed.

Helt problemfritt. Dette var før Ionity bygde ut masse stasjoner. En mengde nye ladepunkt har kommet siden den gang, og Tesla har åpnet en rekke av sine stasjoner.

Selvfølgelig hadde det vært enklere å bare kunne betale med VISA overalt, men når folk fremstiller det som et "totalt kaos" eller faktisk "umulig!" når det løses med ett kort og ett par apper, blir det bare dumt.

Ennå 2 apper som skal installeres og brukes noen få ganger om året før å løse ett problem som aldrig burde hvert der.
Og så kaoset med ulike priser, og holde koll på hvert hvilke apper fungerer.. nei takk!
#35
Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:51
Jeg for min del bryr meg ikke og vil neppe bruke kortbetaling annet enn som reserveløsning. Jeg har allerede avtale og fungerende ladebrikke mot alle de store aktørene unntatt Tesla. De to ladebrikkene (brikke fra Møller + kort fra We Charge=VW) ligger klare i midtkonsollet så det er bare å plukke opp og holde foran leseren. Enklere blir det ikke. Dermed får jeg også automatisk de rabatter jeg har hos alle unntatt Ionity. Dette krevde dog litt forarbeid og et par prøveturer for testing.

Jeg håper og tror at alle nye ladestasjoner fortsatt også vil ha RFID-leser. Operatørene vil vel se seg tjent med å gjøre det enklest mulig for registrerte kunder. Dessverre hender det at disse ikke virker, da må man kanskje fram med app eller flytte seg til et annet ladepunkt hvis ledig.

Når det gjelder hvilke kort: hvis man kun støtter Bank Accept vil man ikke bare utestenge utlendinger (neppe populært) men også skape irritasjon for norske kunder som ønsker å bruke kredittkort.

Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.
#36
Ja det vil nok bli precis som på bensinstasjoner; alle kan bruke tjenesten og betale "annonsert pris".
Og så finns det medlemsklubb med kort og noen bonuspoeng, kaffekopp, etc for dem som ønsker.
#37
Ja det blir kanskje ikke perfekt implementert overallt. Men fremdeles er det å gå frem/tilbake til ladern og betale med kort, veldig mye enkelere enn å laste ned nye apper og registrere kort og bruker osv.
Har under julhelgen fått hjelpe flere bekante med hurtiglading -apper. Dagens løsning minner om kaoset når folk begynnte å kjøpe PC på 90-tallet, og måtte hjelpes med å konfigurere printere og modem i terminalen.
Kortbetaling blir som win95; ikke perfekt, men et stort steg i rett tretting.
#38
Der satt den. Det tok mange år, men nå har politikerna i både tyskland og norge inført lovverk som muliggjør enkel kortbetaling når vi hurtiglader våres biler!
Dermed er det jeg ser som den største hindringen for smidig overgang til elbiler nå kommer på plass (universell betalningsløsing)
Tør vi å håpe at dette også blir lovstillt i hele EU straks?

https://www.motor.no/bil/stortinget-krever-kortbetaling-pa-ladestasjoner/240649
#39
Sitat fra: Panduck på tirsdag 10. januar 2023, klokken 15:00
Sitat fra: Moggen på tirsdag 10. januar 2023, klokken 00:21
Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.

Usikret nettside? Mener du at de ber deg sende kortinfo over http, ikke https protokoll? Eller hva mener du med at nettsiden er usikret?

Ta feks Ionity.
For å betale med kort, skal du fotografere en QR kod på laderen. Den før deg till en enkel webbsida, der du fyller inn dine kortoppgifter. Helt usikkret.
I sommer var det en vanlig scam i utlandet på ionity å sette opp egne QR koder over de originale, som tar bruker til en kopi av nettsidan der de fikk tak på alle kortoppgifter til brukern, og dermed pengene.
Detter er ikke "kortbetaling" annet en til navnet, uten noe hjemmesnekkret nettbetaling fra 90-tallet!
#40
Nei, ikke uten masse krangel med QR kode, sende ut kortinformasjon på en usikkret nettside, bankid etc.
Men ja det GÅR, på lik måte som att det GÅR å betale på rema i kun småmynter når du ukeshandler.
Da kjører vi hellre videre til en stasjon vi har hvert igjennom app-helvete hos, og betaler litt extra istedet.
#41
Poenget er jo at du enkelt kan velge hvilken matbutikk eller bensinstasjon du ønsker å bruke. Der finns ingen hindringer.
Med elbil blir du først tvunget inn i en app der du må bruke tid for å registrere din personinformasjon hos tilbyderen. Kun når du delt allt av personopplysinger og kortinformasjon med dem, lastet ned app etc, får du lov å kjøpe.
De aller fleste har bedre ting å bruke tiden på, og vil hellre betale en tier eller to i overpris hos den/de de allerede brukt tid til å opprette medlemskap for.
Derfor er dette medlemskap + app-fjas en uting.
En bensinstasjon som behandlet sine kunder slik hade haft eksakt null (0) kunder.
#42
Samme her, trilling med 186k km.
Det er vel noen slittne celler med høy inre resistanse, som da får stor spenningsfall under last, hvilket trigger skildpadden. Skjer oftest i kald temperatur (da resistansen nok blir ekstra høy).
Hade jo hvert flott om batteriet hade hvert litt intelligent og kobblet bort celler med dette problem, men det er vel å ønske for mye fra denne enkle elbil.  Spørsmål er hvor enkelt og billig det er å bytte celler.
#43
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
søndag 25. desember 2022, klokken 14:56
Kanskje vi kan konkludere med at egensnekkrete betalingsløsninger var en interessent konsept når elbilisme var en nisch-fenomen for spesiellt intresserte som oftest var hvite menn i 40åra som elsket å vare "early adopters", betale med apper og oppleve elektrifiert bilisme som en beta-produkt med innovative ideer kring allt fra abonnement til betaling osv.
Nå er vi der at også folk som HATER apper og beta-testing av duppeditter kjøpt elbil, og da må vi iterera frem til de løsninger som fungerer i ett modent, mindre innivativt, mere operativt marked.
Enter kortbetaling og visning av pris per kwh for drop-in betaling.
Spelasialløsinger for de spesiellt interesserte vil fortsatt vara mulig, så det at tante Beate nå kan lade på lik linje med "techie-thomas" vil ikke bety at den sistnevntes spesialkompetense blir overflødig
"techie-thomas" kan alltså fortsatt bruke sin fritid til å finne frem diverse skal-abonnement, slik at han kan lade til noen prosent under skiltet pris, vis han ønsker. Og selvsagt bruke rfid, app, rektalscanning eller noe annet gøyalt authentiseringsmetode.
Null problemer, alle blir happy!
#44
Sitat fra: overskyet på mandag 08. november 2021, klokken 10:35
Sitat fra: 1317142119 på søndag 07. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 05. november 2021, klokken 12:58
Hvordan skal disse prisene oppdateres?

Ionity har roaming med en rekke selskaper, som alle har sine priser og pakker.
Det blir jo umulig å holde dette oppdatert med gjeldende priser for alle aktører. Hvilken pris har f.eks Italienske enelX på sitt juicepass hos Ionity i Østerdalen i dag? Her kommer jo valuttakurser også inn i bildet.

Intensjonen er god, men blir umulig å innføre for operatører. De færreste av dagens ladestasjoner her mulighet for å vise dette. Mange mangler display, mens andre har display, men ikke kontakt med baksystemer for å hente ut beløp som er påløpt. De sender i stedet fortløpende ladestatus, tidsbruk og brukt strømmengde kun en vei.

Dette er mye mer komplisert enn å vedta en lov..
Her konstruerer man problemer som ikke eksisterer.

Forslag: akkurat på samme måte som for bensinkunder. En lystavle som viser pris/kWh akkurat som de viser pris/liter i dag.

De som har rabatter får klare å holde styr på dette selv, akkurat som bensinkundene alltid har måttet.

Det kunne jo føre til reel konkurranse på pris.

Dette er akkurat hvad bransjen har prøvd å unngå via abonnement, ulike priser, medlemskap etc.

Å ha en transparent prising, uten avtalekrav, med universell betalingsløsing (bankkort) leder jo til konkurranse og rørlighet mellom tilbyderne.

At ikke kunderne og/eller staten (som jo har sponset utbygginga av ladenettene) setter noen krav i rettning av å få til en fungerende markedsdynamikk, er skandale!
#45
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Uno-X med ladepris på skilt
tirsdag 13. desember 2022, klokken 08:42
Cirkle K eller Shell (husker ikke) hade betalkort-tapping i danmark på lynladere. Fungerte helt perfekt, beste ladeopplevelsen jeg noensinne hatt.
Så teknologin og kompetensen finnes.
Det som trengs er nå at Ionity/Recharge/Eon etc etc. ser seg selv i speilet og spørr seg om de ønsker å vare en del av løsingen, eller en del av problemet kring elbil-omstillingen.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA