Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 vs Kona vs Niro EV vs EV3 (?)

Startet av Deljak, onsdag 28. august 2024, klokken 21:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Elektro12 på fredag 30. august 2024, klokken 08:10Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.
Xpeng G6 har syv års garanti, Volkswagen har kjøpt andeler i Xpeng i Kina, Xpeng holder på å velge sted for fabrikk og datasenter i Europa. Det skjer ikke over natten å bli ett godt etablert merke, men det går den veien for noen av de nye bilmerkene.
Ja du har helt rett i det.

Xpeng og VW sammen er trygt :+1:

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Elektro12 på fredag 30. august 2024, klokken 08:10Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.
Xpeng G6 har syv års garanti, Volkswagen har kjøpt andeler i Xpeng i Kina, Xpeng holder på å velge sted for fabrikk og datasenter i Europa. Det skjer ikke over natten å bli ett godt etablert merke, men det går den veien for noen av de nye bilmerkene.

Jeg er klar over alt dette, men det betyr ikke at jeg trenger å være forsøksdyret med mine penger. :)

Electric cars in Norway


Elektro.... :+1: dagens beste setning så langt på morran  ;D

Moggen

Xpeng er vel snart ute ur europa. Står tusener av dem og roster på kaia i hamburg.
Hade ikke sovet godt om natta om jeg var eier til kinabil idag.

E-Trond

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 31. august 2024, klokken 07:50
Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Elektro12 på fredag 30. august 2024, klokken 08:10Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.
Xpeng G6 har syv års garanti, Volkswagen har kjøpt andeler i Xpeng i Kina, Xpeng holder på å velge sted for fabrikk og datasenter i Europa. Det skjer ikke over natten å bli ett godt etablert merke, men det går den veien for noen av de nye bilmerkene.

Jeg er klar over alt dette, men det betyr ikke at jeg trenger å være forsøksdyret med mine penger. :)

Nåja, dersom du kjøper en nyutviklet bil fra hvilket som helst merke så er du per def et "forsøksdyr"...  8)

Skal du unngå det så må du kjøpe siste årsmodell av en utgående modell.
Da er de fleste feil og mangler luket ut og man får ofte gode utstyrs pakker inkludert i prisen.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

hELgenen

Sitat fra: Moggen på tirsdag 03. september 2024, klokken 20:56Xpeng er vel snart ute ur europa. Står tusener av dem og roster på kaia i hamburg.
Hade ikke sovet godt om natta om jeg var eier til kinabil idag.


Hvor mange xpeng som står på kaia nede i Hamburg vet jeg ikke. Men jeg tror ikke xpeng forsvinner fra Europa. Snarere tvert imot. Dette er vel heller en av de merkene som vil klare seg. Tror de færreste har snøring på hva som rører seg i Kina. Kina ligger lysår foran europeisk bilindustri.

Her er en lang video som burde få flere i Europa og USA til å åpne øynene :

https://youtu.be/sCKg8EhHlJ4?feature=shared



Electric cars in Norway

Nåja ;D jeg tenker at kjøper man fra et etablert bilmerke som har lang tradisjon i Norge så er man litt mindre forsøksdyr .. men det er bare min mening da

E-Trond

Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!
ID 7 GTX
Ioniq  2020

hELgenen

Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:11Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!

Lexus har jo skrudd ned prisen mye nå pga den korte rekkevidden og trege ladingen.
Dersom man kan klare seg med kort rekkevidde og treg lading og vil ha en driftsikker bil med gode garantier så ville jeg vurdert en Lexus.

Dersom en vil ha mest elbil for pengene - så ender det fort med en kineser fremover.....
Og dersom en vil prøve å inngå et kompromiss så blir det vel en tysker eller sør koreaner.....

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:28
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:11Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!

Lexus har jo skrudd ned prisen mye nå pga den korte rekkevidden og trege ladingen.
Dersom man kan klare seg med kort rekkevidde og treg lading og vil ha en driftsikker bil med gode garantier så ville jeg vurdert en Lexus.

Dersom en vil ha mest elbil for pengene - så ender det fort med en kineser fremover.....
Og dersom en vil prøve å inngå et kompromiss så blir det vel en tysker eller sør koreaner.....


Lexus har ikke skrudd ned prisen, de har bare lansert en ny innstegs model med bare en motor.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 03. september 2024, klokken 23:11
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:28
Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 22:11Fort gjort å gå på en smell med "etablerte" merker.
Se bare på Toyota og Subaru sine elbil satsninger...
Det er nok biler som virker i det lange løp,men holdt de hva de lovet på rekkevidde og ladehastighet? Nope...
Mange som ble skuffet der ja!

Lexus har jo skrudd ned prisen mye nå pga den korte rekkevidden og trege ladingen.
Dersom man kan klare seg med kort rekkevidde og treg lading og vil ha en driftsikker bil med gode garantier så ville jeg vurdert en Lexus.

Dersom en vil ha mest elbil for pengene - så ender det fort med en kineser fremover.....
Og dersom en vil prøve å inngå et kompromiss så blir det vel en tysker eller sør koreaner.....


Lexus har ikke skrudd ned prisen, de har bare lansert en ny innstegs model med bare en motor.

Ikke ifølge nettsiden deres. 450e,som har AWD,får du nå for rett over 500k

Elektro12

Sitat fra: E-Trond på tirsdag 03. september 2024, klokken 21:53
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 31. august 2024, klokken 07:50
Sitat fra: vinterdekk på fredag 30. august 2024, klokken 19:44
Sitat fra: Elektro12 på fredag 30. august 2024, klokken 08:10Finnes ikke aktuelt med slike merker. Kjøper ting som er etablert og som man kan få reparert om 5 år.
Xpeng G6 har syv års garanti, Volkswagen har kjøpt andeler i Xpeng i Kina, Xpeng holder på å velge sted for fabrikk og datasenter i Europa. Det skjer ikke over natten å bli ett godt etablert merke, men det går den veien for noen av de nye bilmerkene.

Jeg er klar over alt dette, men det betyr ikke at jeg trenger å være forsøksdyret med mine penger. :)

Nåja, dersom du kjøper en nyutviklet bil fra hvilket som helst merke så er du per def et "forsøksdyr"...  8)

Skal du unngå det så må du kjøpe siste årsmodell av en utgående modell.
Da er de fleste feil og mangler luket ut og man får ofte gode utstyrs pakker inkludert i prisen.

Forsøksdyr: Totalen av ulemper. Merke med uviss fremtid i Norge. Ukurant forhandlernettverk som kan forsvinne raskere enn "toyota-forhandleren som har solgt biler siden 1982 på samme sted". Uviss forpliktelse til garanti over tid og deletilgang om 9 år. Politiske spenninger. The list goes on.

Men folk må kjøpe hva de vil for min del. Jeg er typen som handlet aksjer i Storebrand da Gamestop var i vinden. :)


hELgenen

Hadde jeg vært i TS ståsted hadde jeg valgt mellom disse :

ID.4, XPeng G6, Lexus Rz300e

Skulle jeg ha 4 hjuls drift hadde jeg også valgt mellom de nevnte merkene - eneste forskjell
er da at Rz300e byttes ut med Rz450e

Velger du 2WD så får du alle disse godt under 500k med vinterdekk - velger du AWD så havner du rett under/over 500k med vinterdekk

Ulempen med Xpeng G6 i forhold til de 2 andre er jo at merket er nytt,kinesisk og faktisk ganske dyr service. Dersom man ser på hva man får av materiell verdi i bilene så er xpeng g6 den beste.

Er sikkert bilhold det man leter etter vil jeg tro Lexus er det trygge valget - vil man ha ok trygt valg og ok rekkevidde er ID.4 det beste valget

RJK

Lexus Rz300e/Rz450e er jo bare BZ4X 2WD/4WD med annet merke i grillen, og litt mer raffinert innvendig. Det økonomiske valget vil jo være å gå for en Toyota, eller Subaru-versjonen om man skal ha 4WD, om man ikke absolutt må betale ekstra for tilnærmet samme bilen.

Toyota ligger jo stort sett likt med Lexus i "reliability score", etter det jeg kan se. Og forskjellen er nok i større grad at Toyota har en god del flere, billigere biler i line-up'en enn Lexus har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Rent subjektivt er det stor forskjell på Lexus og Toyota, selv om de deler noen tekniske komponenter. Begge bør prøvekjøre hvis man vurderer en av dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA