Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Moggen

#1
Har noen hørt fra Kia ennå?
#2
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:36
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 10:02
Sitat fra: Joccy på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:00Baard Amundsen i VG-saken på X:

"Klarte å fylle opp batteriet ved å kjøre til sentrum natt til i går og sitte der halvannen time (noe som i seg selv er lite ideelt)."

Ikke rart du blir grumpy og utålmodig når det er sånn du planlegger og prioriter siste natta på hytta før hjemreisen på det alle har spådd som kanskje årets verste dag.

https://twitter.com/baardamundsen/status/1774791658976035069



Ja, rimelig tallentløst med lading om natta før slik at han slapp de komiske ladekøene på selve hjemreisen på årets verste dag, og årsaken til nattladingen i 1,5 t var heeeelt sikkert at det ikke var andre som fylte opp ladestasjonene i sentrum på dag/kveldstid.

Enn det at det finnes 20.000 påsketurister som bare er på Røros, og kjører 40 mil med sirkler rundt på Røros, uten å kunne lade på veien fra eller til. Regner med at folk er på påskeferie i 14 dager minst på Røros, for å kjøre opp strømmen, siden de ikke kan lade noe annet sted. Det må være Røros, som kun har 6 CCS-ladere.

Noen ganger tenker jeg at det burde vært obligatorisk lade-kurs for folk når de kjøper elbil, hvor de blir opplyst om nyttige apper/nettsider (som ChargeFinder, ABRP osv), samtidig som de der og da kan bestille ladebrikker der og da (f.eks. MER), og gjerne registrere seg på Elton. Da ville livet som elbilist blitt mye mer sømløst.

Til og med oss Tesla-sjåfører har nytte av slike nettsider på årets travleste dag.

Filtrert på 150kW-ladere og raskere:

Det er åpenbart feiltenk at man skal trenge opplæring og planlegging for å kjøre lengere turer med elbil.
Allt før at noen lade operatører i Norge har nektet å installere brukervennlige kortlesere.
Vi som kjørt elbil utenfor Norge vet at gode løsninger finnes, fungerer perfekt og at alle som en gång tappat kortet för å betale, ikke lengere finner seg i å laste ned ytterligere en meningsløs app som skal mates med person og betalinformasjon.
Men for all del, la oss innføre ulike apper for å betale for bensinen også, slik at dette dravel drabber alle bilister likt!
#3
Da mange bruker mere tid på å få igang ladingen enn selve ladingen, er det vel mere korrekt å si "betalingskaos".
Fint å se at alt flere lokasjoner nå får normal, app-fri betaling!
Neste år blir nok bedre, med mange flere stasjoner med enkel betaling.
#4
Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil nr.2
onsdag 03. april 2024, klokken 09:56
Har eid Soul, e-up og iMiev.
De 2 første er mye mere bil enn siste.
Feks er varmeanlegget dårlig.
Skal du kjøpe iMiev/iOn/CZero bør du ha 2013-modell eller nyere, da de fikk celler med mye bedre holdbarhet. Men disse bør kun vurderes om du skal ha noe veldig billig til småkjøring. Denne bilen har dog mange problemer, feks konstruksjonsfeil på OBC som er meget dyrt å bytte. En billig møkkabil helt enkelt, men med viss charm.

For Soul gjelder ca 2017 eller nyere (30kwh-batteriet). MYE problemer med dårlige celler på 27kwh-modellen, men mange har fått skiftet til ny pakke på garanti. Ellers er Soul solide, men har problemer med lading av 12v batteri som derfor må byttes var 2-3år. I tillegg konstruksjonsfeil på et lager i transmisjonen som gir tiltakende "yling" frem til motorhaveri på en del biler.
E-up var null problemer under de årene vi eide, bunnsolid.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Soul vs. Ampera-e
tirsdag 05. mars 2024, klokken 20:31
Eier idag en 30kwh 2018 Soul, og har eid en 2017 Ampera-e.

Sistnevnte er en meget bedre bil på alle måter (ccs, komfort, ytelse) og vil gå ca dobbelt så langt (250km) på motorvei i gunstig temperatur.

Ampera-e er ett klipp med ny batteri i min mening, den har havnet litt i bakgrunn av Kona / e-niro, men er presis like bra (samme batteri pg drivverk som kona).

En 30kwh soul vil dog fungere greit for ditt bruk, og bør koste bra mye mindre.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
søndag 28. januar 2024, klokken 09:29
Grunnet at elbiler slo igjennom mye tidligere i norge en andre land, er det kun i norge dette med chademo er et problem. I danmark er allerede de gamle chademo laderne borte.

Eier selv en chademo bil, men ser ikke noe problem med at disse bilerne nå slutter og servas med hurtigladere. Det er legacy teknologi. Det er kun for speciellt interesserte å ta langreiser med imiev/soul/leaf.
Trur ikke det er noen der ute som forventer seg noe annet, eller vil kjøpe denne kabeln.
Nissan burde byttet chademo til ccs til facelift 2018, men gjerrigheten tok overhhånd.
#8
bZ4 / Sv: Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
lørdag 20. januar 2024, klokken 12:02
Ja løypa er jo merkelig.
Kjør 1000km på E6 slik Teslabjørn gjør, da får vi mye mere brukbare resultater.

Dog må det sies at Toyota bør ta ansvar for produkten de levert, ikke gjemme seg og produkten unna rampelyset. Dette er bare for feigt av Espen og Toyota.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Begynnelsen på slutten for Chademo?
tirsdag 26. september 2023, klokken 21:27
Nå er det kun noen eldre modeller med litet batteri og langsam hurtiglading som går på chademo. Det er nok ikke akkurat mange som gir seg ut på langtur med iMiev eller Leaf, og de som gjør det er nok herdet folk som nyter ladestoppene.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Nye vindusviskerblad til Enyaq
onsdag 20. september 2023, klokken 13:23
Merkelig. Har eid flere biler, både nye og gamle, aldrig byttet viskerblad etter 1 år / 300mil. Det hade jeg nok prøvd å reklamere på.
Har du kontrollert at det ikke bare fastnet noe skitt på bladen?
Ellers bør du jo unnvike å bruke dem som isskraper på vintern også.
Typiskt varer de da minst 3-4 år /50000 km for meg.
#11
Kia Soul EV / Sv: KIA Soul igjen
søndag 02. juli 2023, klokken 09:56
Sitat fra: syklisten på torsdag 29. juni 2023, klokken 08:49Hva med å sjekke hos f.eks. elbilmek.no om de kan ta inn bilen for å bytte kun de ødelagte cellene i batteriet?

Vi hadde vår 2016 Soul på sjekk hos BOS rett før nybilgarantien gikk ut, og hvis jeg husker rett så målte de batteriet til 96% eller noe sånt. Hmm.. kjenner jeg er skeptisk. Vet ikke hva rekkevidden på bilen var når den var ny, men maks sommerrekkevidde i displayet i fjor var 135km. Nå i år er den på 125km. Bilen har kjørt 80.000km.

Tviler på at det er mulig å finne ut batteriets tilstand på et gitt tidspunkt tilbake i tid, selv om det hadde vært veldig nyttig i ditt tilfelle. Vi hadde vår Soul hos NAF på garantiutløpstest før nybilgarantien gikk ut, men de hadde heller ingen mulighet til å finne ut hvor mye batteriet hadde tapt seg.

I tillegg til elbilmek.no så kan du kanskje sjekke med NAF sin juridiske avdeling om det er noe håp? Antakelig ikke, alle garantier har jo en utløpsdato - bare kjedelig for din del at den ble glemt ellers hadde du nok fått et nytt batteri.

Er rimelig sikker på at man vid service på merkeverkstad leser av og lagrer batteriinformasjonen, da dette er veldig viktig informasjon for KIA. Allerede 2017 har de jo feks byttet batterikjemi på soul, så helt klart har de hvert klar over problemer med de tidlige batterierne.
Er også ganske sikker på at de prater minst mulig om batterihelse på merkeverkstad, da utskiftning koster KIA store summer.
Dessverre finns der mange 2015-2016 biler som kunde gått mange år lengere vis eierne hade blitt bedre informert av KIA.
#12
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 04. mars 2023, klokken 00:52
Sitat fra: Elektro12 på fredag 03. mars 2023, klokken 18:59
Sjokkerende at det er fall i salget over nyttår når de solgte som gale mot nyttår og så kom det avgifter oppå.

Hadde heller vært en sjokknyhet om salget hadde holdt seg. Spes med stigende renter.


Nå snakkes det om hastemøte i eu kommisjonen, der det diskuteres hardt og lenge om og utsette 2035 frist med tanke på salg av nye fossilbiler,
så ser mørkt ut med tanke på de som håpte på det, jeg visste dette kom da det er alt for tidlig med og fase ut bensin/diesel biler.

Intressant å se hvilke interesser som ligger bak å bremse utfasing av fossilbiler.
Praten om hydrogen (forbrenning) og biobrensel er jo bare tåkelegging, det finns ikke tilgang til dette i noe volymer til ok pris, og det vet bransjen.
Bilkonsernene virker happy med overgangen, teknologiutvikling er bra for salg og produktiviteten.
Gjenstår fagforeningene (som jo helt misser hvad som skjer med europeiske arbeidsplasser om vi lar oss bli teknologiskt akterseilt av kineserne), oljelobbyen og andre spesialinteresser.
#13
Ladekø noen gang er OK. Det som irriterer meg grenseløst er betalingsproblematikken. Man blir låst til feks Ionity på langtur i europa, og blir stående i kø hos dem, ettersom man ikke har app dongel eller hvad operatør X på andre siden veien bruker på sine ledige hurtigladere.
Tenk om det bara fanntes en global betalingsløsing som kunde brukes til både hurtiglading og annen form for handel?!
#14
Ja, kortbetaling løser 95% av problematikken kring hurtiglading.
Når vi får dette på plass, slik at folk spontant kan lade hvor de vil uten å måtte planlegge sine reiseruter (en ting folk som er vant vid fossilbil HATER med elbil-bruk). Ja da  kan vi se på luksus som P&C, laderoboter, etc. Men akkurat nå er det mange (helt riktig) som mener at elbil ikke fungerer for en stor andel av brukere (feks eldre som ikke er flinke med apper og feilsøking). Det må vi løse som prio#1!
#15
Sitat fra: turfsurf på søndag 15. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: geear på søndag 15. januar 2023, klokken 16:51
Og/eller når laderen ikke funker, og man må bytte, ny runde på betalingsterminal og usikkerhet om nestemann på den du hadde betalt for, vil lade på din regning.
Hehe, ja den blir fin. Kommer nok til å holde meg til RFID og Tesla fremover også.

Betalte med visa-kort blipp vid hurtiglading i både tyskland og danmark. Fungerte veldig bra, og man blippade rett på selve hurtigladeren.
Løsningen finnes og fungerer perfekt. Men det vil nok kreves at man involverer aktører med riktig kompetense denne gangen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA