« VW ID.4 akselererte plutselig: Bremset for harde livet

Startet av Fromthemountain, tor 20. mar 2025, kl. 22:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 07. apr 2025, kl. 17:24Poenget her var uansett at hvis folk ikke stoler på egne evner eller ferdigheter, det være seg  surr med pedaler eller RES-knapper (som nesten alle merker har) eller akutt beholde kontroll over kjøretøyet hvis noe skjer, så bør de ikke sitte bak rattet.
Ja, dette er jeg ening i.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Eller at bilindustrien har dradd elektrofiksering av dagens biler et lite skritt for langt.

Vi kan ikke ende opp med å ta lappen til alle over 60, med potensielt høyere grad av "bruker feil" uten å kunne gi de et fullgodt alternativ. Det sies at Norge skal bli full digitalisert ila få år.. Hallo, ikke alle som har vokst opp med PC/mobil.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Moggen

Slike ulykker skjer hele tiden "bilen kjørde inn i veggen av seg selv!".
Noen håper vw skal ta forsikkringskostneden mot at de holder tyst. Dette har ikke vw gjort her, og da må de jo gå til media da å prøve å lage oppstyr.

hanche

En skulle tro litt statistikk kunne hjelpe her. Hvis dette skjer mye hyppigere med ett bilmerke (eller modell) enn andre, så virker det sannsynlig at det ligger noe bak. Men er det noen som samler relevant statistikk?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020

turfsurf

Da må man også ta hensyn til typisk bruksmønster for bilene og gjennomsnittsalder på føreren. F.eks har Volvo i snitt vesentlig eldre eiere enn Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moggen

Sitat fra: hanche på ons 14. mai 2025, kl. 10:15En skulle tro litt statistikk kunne hjelpe her. Hvis dette skjer mye hyppigere med ett bilmerke (eller modell) enn andre, så virker det sannsynlig at det ligger noe bak. Men er det noen som samler relevant statistikk?

Problemet er at du bare vil høre fra de sakerne der bilfirma ikke har gått kunden i møte; dvs der de stiller sterkt og alltså mener de kan bevise at det ikke finns noe teknisk feil bak.

vinterdekk

Sitat fra: Fromthemountain på tor 20. mar 2025, kl. 22:05https://www.motor.no/aktuelt/vw-id4-akselererte-plutselig/309527

Annen hendelse med Volvo

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-i-ny-krasj/309950

Tror dere dette kan være reell? Fyren fra Møller referer til tilsvarende hendelser ved andre produsenter, men han nevner ikke hvilke.

Er en hypotese jeg har at den variable regenereringen kan skape opplevelse av akselerasjon og endring i bremsene om den midlertidig skulle falle fra.

Hadde en episode hvor min forrige ID.4 uventet og plutselig var langt over 30 sonen i en strak nedoverbakke, det var nesten som om bilen gikk i nøytral i noen sekunder. Tråkket godt på bremsen og det var ikke noe mer dramatisk enn det. Når bilen helt uventet slipper taket så oppleves det som om bilen akselererer. Så jeg kan se for meg at dette (som er omtalt i Motor) kan være reelt, men med veldig mange mulige årsaker.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: daktari på fre 04. apr 2025, kl. 08:32Hva er det dere savner?
Bilen flytter seg ikke en millimeter hvis du trykker venstre foten på bremsen og setter høyrefoten på gassen og helt i bunn. Den står helt stille.
Ufarlig å kjøre med.

Det hjelper ikke så mye at det du skriver virker slik 999 ganger men ikke den tusende. Er overbevist om at ting skjer i bilene som egentlig er feil i bilenes system, men som skjer sjelden. I dag er så masse software involvert både i gass og brems og sjeldne situasjoner eller direkte feil i hardware eller software kan svært sjelden gjøre at bilen gir full gass og er ustoppelig.
Spør en bilmekaniker om han opplever merkelige feil som slår til en sjelden gang. Min sønn som er mekaniker, må ofte kjøre kundebiler i dagesvis for å konstatere at en feil slår til og derved kunne finne ut av denne. Slik var det ikke før i tiden med bare mekaniske opplegg. Kanskje gassen kunne henge seg opp, men aldri at den levde sitt eget liv uten berøring (skjønt jeg har erfaring med at gassen drar seg opp på min BMW E46 selv om systemet kun er mekanisk). Dagens biler er lsngt bedre så en skal ikke bort med det digitale. Men Volvo og andre må innrømme at deres biler utgjør en liten dødsfare som pensjonisten i Sandvika opplevde der bilen på egen hånd ga gass og drepte føreren som satt i passasjersetet og umulig kunne nå gasspedalen med sine ben.
Volvo innrømmer ingenting for det kan koste dem en haug av milliarder kroner i erstatninger.
Når mange troverdige bilfolk kommer med liknende historier om gasspedaler som lever sitt eget liv eller rettere sagt ar elmotor får signal om 100% effekt uten at gasspedal trykkes inn, da tror jeg på disse personene. Om det var bare en person, hadde jeg vært langt mer skeptisk.
Allerede for flere tiår siden hadde en automatikk som dro i gassspejell eller påvirket innsproytning i forbindelse med automatisk fartsholder. Nå er det sikkert ti ganger flere systemer som påvirker gassen (i tillegg til bilfører) så mulighetene for feil/feilsituasjoner er mange ganger større. Altså Volvo og Toyota vil aldri innrømme feil,så hvordan en skal løse disse problemene er en nøtt. Men uansett kan ikke vi akseptere denne innstillingen fra bilfabrikkene.

daktari

Så du tror på enkeltpersoner (som  har behov for å unngå skuyld) men ikke at bremsen er mekanisk forbundet ved hydraulikk?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

tronde

Sitat fra: daktari på fre 27. jun 2025, kl. 18:41Så du tror på enkeltpersoner (som  har behov for å unngå skuyld) men ikke at bremsen er mekanisk forbundet ved hydraulikk?
Du vet at ABS-systemet manipulerer det hydrauliske trykket i bremsesystemet? Og at dagens ABS er elektronisk styrt?

Kan man da fastslå med 100% sikkerhet at bilen faktisk vil aktivere bremsene når man trykker inn bremsepedalen?

daktari

Hvis der er en mekanisk kobling mellom pedal og stempel mener jeg det kan utelukkes at bremstrykket forsvinner pga el-/datafeil.

Ser gjerne dokumentasjon fra deg som viser at moderne ABS har evne og mulighet til å fjerne bremsetrykket helt.

Hvis det er brake-by-wire, dvs ingen mekanisk kobling, så kan feil teoretisk skje.
Mine I-Pace videoer

automat

Sitat fra: daktari på søn 29. jun 2025, kl. 21:27Hvis der er en mekanisk kobling mellom pedal og stempel mener jeg det kan utelukkes at bremstrykket forsvinner pga el-/datafeil.

Ser gjerne dokumentasjon fra deg som viser at moderne ABS har evne og mulighet til å fjerne bremsetrykket helt.

Hvis det er brake-by-wire, dvs ingen mekanisk kobling, så kan feil teoretisk skje.

Så når du tramper bremsen i bunn på speilblank is, så fjerner ikke ABS bremsetrykk fra caliperne? Er det ikke det som er poenget med ABS?

Selv om ABS ikke skulle fjerne bremsetrykket 100%, så kan det fjerne ganske mye.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tronde

Sitat fra: daktari på søn 29. jun 2025, kl. 21:27Hvis der er en mekanisk kobling mellom pedal og stempel mener jeg det kan utelukkes at bremstrykket forsvinner pga el-/datafeil.

Det er nok heller du som bør hoste opp noe som underbygger din nokså bastante påstand om at feil ikke kan skje når den grunnleggende funksjonen for ABS er å manipulere bremsetrykket.

I tillegg til ABS så har elbiler en annen funksjon som blander seg inn i bremsesystemet, nemlig regenereringen når man bremser. Du skal trykke nokså hardt på pedalen før det blir noe særlig effekt fra det mekaniske bremsesystemet.

I Kia e-soul (aner ikke hva andre biler vil vise) kan man i alle fall se hvor mye effekt som regenereres når man trykker på bremsepedalen, og det forteller meg at elektronikken styrer mer enn hva mange tror.

daktari

Nei, det typiske er en mekanisk kobling mellom bremsepedal og hydraulikken. Det er standarden! Båre å pumpe på pedalen når bilen er av. Har dere dokumentasjon på at det ikke er tilfellet så legg det frem.

Den som hevder noe er radikalt endret har bevisbyrden.
"Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis."
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA