Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#1
Tesla SW og AP / Sv: Ladestatistikk tesla app
torsdag 07. november 2024, klokken 10:03
Det har vært en oppdatering av FW for ei tid tilbake, og man må endre innstillingene i menyen i bilen. Deu finenr det beskrevet her:
https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats

Legger ved bilde av prosedyren også siden linken ikke viser direkte til forklaringen for aktivering av ladestatistikk.
#2
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk 2024/25
torsdag 31. oktober 2024, klokken 08:08
Jeg kan svare meg selv om barmarksegenskapene til Conti VikingContact 8. Jeg har fått kjørt gode 1000 km på dekkene, også under veldig våte forhold. Under vanlig kjøring merker jeg i alle fall ikke noe dårligere egenskaper på våt vei enn med Goodyear. Dekkene er veldig stillegående, så slik sett behagelige å kjøre på, men det virker som de har mykere dekksider enn Goodyear. Kjøreopplevelsen er i alle fall mer "svampete" enn det jeg er vant til fra Goodyear. Nå kjører jeg riktignok med litt smalere og høyere dekk enn standard, 235x55R19, så det er mulig dette er mindre merkbart for de som kjører med 20" vinterhjul eller 19" i originaldimensjon.

Jeg har ikke fått testet dekkene på skikkelig vinterføre ennå, men der er Conti alltid bra uansett.
#3
Model Y / Sv: Juniper
torsdag 31. oktober 2024, klokken 07:58
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 31. oktober 2024, klokken 05:51
Sitat fra: Skogstrollet på onsdag 30. oktober 2024, klokken 15:34Bare tull. Blinker uten problemer korrekt både inn og ut av rundkjøringer av alle slag i min highland. Oppegående mennesker lærer seg dette raskt.

Er jo bare det at selv oppegående mennesker er uoppmerksomme og slitne i blant. Blir nok bedre om de gjeninnfører hendel. Eller introduserer steer by wire i Juniper, da kan man styre dit man vil med mindre rattutslag.

Steer by wire og rattbetjening vil nok være en veldig god kombinasjon. Maks 90 grader rattutslag til hver side vil fjerne hele problemet med å finne igjen riktig knapp på rattet avhengig av rattposisjon. Det er vel kanskje ikke utenkelig at Juniper blir utstyrt med steer by wire heller? De bruker vel det i Cybertruck?
#4
Model Y / Sv: Juniper
onsdag 30. oktober 2024, klokken 10:51
Sitat fra: chargedup på onsdag 30. oktober 2024, klokken 09:33Ila 2026 er vel både FSD og robotaxi oppe på L4 eller L5, så da kommer vel bilen uten ratt og pedaler også?  Kanskje det kommer som option med ratt, pedaler og evt hendler i land med snø?

Eller tenker Tesla selv at det er helt urealistisk at de får til dette ila 2026 og at de derfor går tilbake til hendler igjen pga Euroncap?

Spørsmålet er vel hva definisjonen på "...proper, physical switches for certain functions..." blir. Rattknappene på Tesla for aktivering av blinklys, vindusvisker og horn er fysiske knapper hvis jeg husker riktig. Nå har jeg kjørt bare noen få småturer med TMX med Yoke-ratt og TM3 Highland, men jeg hadde ingen problem med å blinke ut av rundkjøring med noen av dem, uansett om det var store eller små rundkjøringer eller om jeg skulle rett fram til høyre eller til venstre. I noen situasjoner er det nok bedre med spaker uansett. Og hadde jeg fått velge ville jeg nok beholdt girspaken på høyre side av rattet slik som jeg har på TMX i stedet for å ha den på skjermen, men jeg synes egentlig styring via skjerm er bedre enn å ha girvelgeren nede i midtkonsollen selv om jeg har vært vant til å ha girstang der hele livet fram til jeg kjøpte Tesla. Akkurat girvelger kan det nok hende Tesla må innføre fysiske knapper/hendler for igjen for å oppfylle NCAP-krav, men jeg er mer usikker på om NCAP vil kreve at fysiske knapper byttes ut med fysiske spaker for å få full uttelling.
#5
Elbiler i media / Sv: VW kan gå i streikemodus 1.12.24
onsdag 30. oktober 2024, klokken 09:00
Sitat fra: Rollep på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 12:35
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. oktober 2024, klokken 12:06Bra de ansatte har arbeidstaker-organisasjon i ryggen slik at de ikke blir kastet rett på gata på kort varsel når det skal kuttes kostnader og omorganiseres.
Tipper det kommer flere justeringer i omstillingen til stadig større andel EV produksjon.
Kutten og omorganiseringene kommer vel først og fremst på grunn av sviktende elbil salg.

Så spørs det om elbilsalget er så dårlig som click bait media skal ha det til? https://evmarketsreports.com/european-ev-sales-rise-98-in-september-2024-despite-overall-market-decline-of-61/

Det kan nok være et litt mer nyansert bilde enn overskriftene de siste månedene som slår fast at elbilsalget stuper, og ingen vil ha elbil lenger...
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Teslabjørn - generelle saker/nyheter
fredag 25. oktober 2024, klokken 10:05
I verste fall bli bremsevæske kontrollert når bilen er 4 år gammel på den første PKK. Deretter blir det kontrollert hvert andre år når bilen er inne til PKK. Kokepunkt på bremsevæske ble innført som en sjekk på PKK fra 1. august 2022.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 25. oktober 2024, klokken 09:59
Sitat fra: filtvet på fredag 25. oktober 2024, klokken 08:49Tja, sist år hadde vi ca 7000 kwt i forbruk for huset. Hvor mye kan vi spare ved å bruke 2-400.000,- i "tiltak"?
7000 kWh for et hus betyr nok få personer, nytt hus og mildt klima?

For folk med hus bygd på 60-70-80-tallet, barn og som bor i strøk der det er kaldt om vinteren er det ikke unormalt med 20000+ kWh i året. Veldig mye kan reduseres ved å gjøre tiltak som etterisolering av tak og vegger, bytte dører og vinduer, varmepumpe, mer effektiv varmtvannsbereder osv. Å oppgradere en bolig fra 70-tallet koster nok betydelig mer enn 2-400000,- i tiltak også, spesielt om man skal ha håndverkere til å gjøre all jobben, men man kan oppnå stor reduksjon i strømforbruk. Om det lønner seg økonomisk er en annen sak, men om man kan kutte strømforbruk fra 20-30000 kWh per bolig til 10-15000 kWh så betyr det mye for det totale strømforbruket i Norge. I følge SSB er det ca 370000 eneboliger og ca 40000 tomannsboliger i Norge som er bygd mellom 1960 og 1980, og oppgradering av disse byggene kan helt sikkert redusere totalforbruket i Norge med flere TWh/år.

https://www.nve.no/energi/energisystem/energibruk/energieffektivisering/
NVE har estimert at det er et ENØK-potensiale på ca 13 TWh/år i norske bygg, men da er alle typer bygninger tatt med.

Ellers er det jo ikke kostnadene med ENØK og oppgradering av boliger noen ny sak. https://www.tu.no/artikler/nordmenn-vil-ikke-ruste-opp-boligen-stromprisen-far-skylda/347634 Jeg er usikker på hvor mye strømprisene i 2022 økte ENØK-viljen i den norske befolkningen.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2025
fredag 25. oktober 2024, klokken 08:11
I tillegg har bonden lovet mye som andre må finansiere. Gratis ferjer f.eks. som er statlig bestemt, men som fylkeskommunene må finansiere en stor del av siden det ikke følger med nok statlige midler. Uten mulighet til å få inntekter fra ferjedriften må fylkeskommunene enten øke prisene veldig på annen kollektivtransport, eller kutte kostnader på andre budsjetter.

Samtidig skryter den samme bonden av hvor store økninger det er i overføring fra stat til fylke og kommune, selv om økonomene stadig viser at overføringene fra staten øker mye mindre enn de økte kostnadene fylker og kommuner har som følge av befolkningsvekts, økning i andel av befolkningen som har behov for pleie og omsorgstjenester, økning i lønnsutgifter, og økning i renteutgifter.

https://frifagbevegelse.no/fagbladet/kommunene-far-mer--men-langt-fra-nok-mener-ks-og-fagforbundet-6.158.1082722.3c33880969
https://www.baerum.kommune.no/aktuelt/statsbudsjettet-2025-nyhet/
https://www.nrk.no/nordland/flere-fylker-advarer-om-okonomiske-konsekvenser-av-gratisferger-1.17063728
https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2024/kostnadsvekst-gjev-prisauke-og-rutekutt/
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 25. oktober 2024, klokken 07:52
Nå tror jeg faktisk folk har gått mann av huse for å kjøpe luft-luft varmepumper uten støtteordninger også. Jeg må i alle fall vente nesten tre måneder fra jeg bestilte pumpe i midten av august og fram til første ledige time firmaet hadde for montering som er 2. desember. Det hører også med til historien at jeg kontaktet firmaet flere ganger for å få en befaring før bestilling med forslag til hvordan jobbens skal gjøres, og et tilbud på jobb og pumpe. Totalt ca 5 måneder fra jeg kontaktet firmaet til de har mulighet til å montere pumpa. Dette er på ei hytte i Valdres. Jeg sendte også en forespørsel til et annet firma, men der fikk jeg aldri svar en gang.

Når det gjelder Enovastøtte vs egeninnsats så er det i alle fall slik at det er mye å spare på å kjøpe vinduer, materialer og isolasjon selv, og å utføre jobben med egeninnsats sammenlignet med å få det utført av håndverker med Enovastøtte. Selv med gode støtteordninger er jeg redd det kan bli for dyrt for mange av de som egentlig trenger det mest å utføre ENØK-tiltak på egen bolig. Det burde være mulig å få støtte selv om man gjør hele eller deler av jobben med egeninnsats. I tillegg burde det finnes en statlig finansieringsordning med rentefrie lån til ENØK tiltak. Og som andre her inne har foreslått, mva-fritak for ENØK-tiltak som er godkjent av Enova f.eks., uavhengig av om man får Enovastøtte eller benytter finansieringsordning. MVA-kompensasjon tilsvarende den som finnes for lag og organisasjoner kan jo være en løsning, men da vil det sannsynligvis redusere omfanget av ENØK-tiltak siden folk må legge ut for momsen selv i ei lang periode før man får tilbakebetalinga inn på konto, men om man får et rentefritt ENØK-lån så har det jo ikke så mye si om man må vente på tilbaketetaling av mva. kanskje?
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hydogen er ikke dødt enda
torsdag 24. oktober 2024, klokken 08:10
Og hydrogenstasjonen på Høvika er fremdeles stengt, nå på en tredje måneden siden den stengte 19. august.

Bra det er så mange andre steder det går an å fylle hydrogen slik at det ikke blir noe stort problem for dem som har hydrogenbil da... Om ikke annet kan man jo si at nå er hydrogenbil blitt ekte nullutslippskjøretøy.

#11
Sitat fra: daktari på onsdag 23. oktober 2024, klokken 08:35Nå er mini-van dødt i Europa. Hverken Renault, Citroën, Peugeot, VW, Opel, Fiat eller Ford har videreført sine Picasso/Space Tourer, 5008, Touran & Sharan, S-Max & Galaxy. Ikke bare elbilister har den utfordringen.
 
Den utviklingen kom vel kanskje naturlig etter hvert som fødselstallene i Europa beveger seg ned mot 1,5 per kvinne, og under det også. Veldig få som har tre barn nå sammenlignet med for et par tiår siden. Jeg husker jeg siklet på en Renault Grand Espace da ungene var små, bagasjerommet var stappet og takboksen sto på hele året på stasjonsvogna vi hadde da. Nå er vi stort sett bare to voksne igjen siden begge ungene har flyttet ut på hybel, så jeg burde kanskje bytte ut den gamle TMXen med noe mindre og mer energieffektivt, men det er utrolig praktisk med god plass noen ganger selv uten barn.
#12
En situasjon med 3 barn i barnesete er et godt eksempel på at det er for tidlig å fase ut fossilbiler helt. Det finnes noen biltyper der det ikke finnes fullgode elektriske alternativer ennå. De som eventuelt finnes er ofte i ei prisklasse som ikke er for folk med vanlige inntekter, eller så er det store kompromisser man må gjøre på for eksempel, rekkevidde, ladehastighet, mangel på firehjulstrekk osv. som kan være viktig i tillegg til plass til tre barneseter.

Jeg ville også kanskje vurdert en brukt fossilbil om jeg hadde behov for tre barneseter, men det hadde nok bare blitt aktuelt etter at alle elektriske alternativer hadde blitt forkastet. Jeg personlig har blitt så glad i fordelene med elbil til at det vil sitte veldig langt inne å gå tilbake til fossildrift på noe annet enn et hobbyprosjekt.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 23. oktober 2024, klokken 08:15
Tror det er noen norske kommuner og fylker som kunne ha god bruk for de 150 mrd kronene til å opprettholde tilbud til innbyggerne som skole, barnehage, videregående skole, kollektivtransport, tannlegetjenester osv. som staten ved SP sin klovneminister, æhh nei finansminister vil vel skapningen bli kalt, har lovet og løyet om skal bli bedre med SP ved makta. Problemet er jo bare at staten har pålagt fylkene og kommunene å lever masse tjenester, gratis ferger osv. uten at det følger finansiering med.

Det som er bra med at de heller kaster 150 mrd bort på flytende havvindstapsprosjekt er jo at SP kanskje blir utradert og forsvinner fra norsk politikk en gang for alle. Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Når det er sagt mener jeg personlig at fylkene bør avskaffes, og det bør være maksimalt 100 store kommuner/regioner igjen på nivå to av forvaltningsapparatet. Og dette har sannsynligvis lite med strømprisene å gjøre, men jeg måtte bare få ut litt gruff. Det er jo tydeligvis akseptert og omfavnet av selveste justisministeren å gjøre slikt nå, så da får jeg også lov.
#14
Det er vel ikke så mange av alternativene som har kommet fram i tråden som heller har plass til tre barneseter, bortsett fra Tesla X, som er både stor og kan bli dyr å drifte.

Renault Megane eScenic kan kanskje fungere, men den får du ikke til under 300000,- ennå. Kan det evt. være aktuelt å lease bil så har de jo kampanjer nå. https://renault.no/kampanjer. Det blir uansett nødvendig å teste bilen med barnesetene for å se om det går. Tidligere modeller kunne i alle fall ha tre barneseter i baksetet selv om de utvendige målene på bilen var ganske beskjedne, men det er jo ikke sikkert elbilutgaven er så praktisk.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva mener du? Steng 2G eller ikke?
mandag 21. oktober 2024, klokken 10:08
Sitat fra: Joccy på mandag 21. oktober 2024, klokken 09:34Kan ikke forsikre oss mot alt.
Brannen i Lærdal var den største bybrannen etter krigen og den største i fredstid på 100 år. Skjønner ikke helt hvordan noe sånt kan være relevant.

https://no.wikipedia.org/wiki/Brannen_i_Lærdal_2014

At det var en stor brann har ingenting med saken å gjøre. Det hadde vært nok å tenne på/sprenge to små bygg som ligger omtrent vegg i vegg uten noen form for sikring for å oppnå den samme lammende effekten på kommunikasjon og strømforsyning. Jeg er 100% sikker på at det finnes like sårbare systemer i drift veldig mange steder i Norge også i dag. I en krigssituasjon er det lite som skal til for å sette samfunnskritiske systemer ut av drift i større eller mindre deler av landet. Uansett så har ikke dette så mye å gjøre med stenging av 2G.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA