Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#31
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 23. februar 2024, klokken 08:08
https://www.purehelp.no/m/company/details/rechargeas/924205709
Regnskap for 2023 er ikke tilgjengelig ennå, men det skal vel mye til at de har endret resultatet til pluss på et år vil jeg tro.
#32
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
torsdag 22. februar 2024, klokken 08:58
Sitat fra: automat på onsdag 21. februar 2024, klokken 20:21
Sitat fra: THE på onsdag 21. februar 2024, klokken 08:12Dette har ingenting med Musk å gjøre, men for de som er interessert i å forstå litt mer om bakgrunnen og historien til Ukraina, og konfliktene som har utspilt seg i området mer eller mindre helt siden vikingtiden (800-tallet), så er er delen om Ukrainsk historie på Wikipedia ganske bra.
https://no.wikipedia.org/wiki/Ukraina#Historie

Man skal bruke Wikipedia med forsiktighet på temaer som er konfliktfylte. Siden hvem som helst kan bidra og redigere.

Et eksempel: Folkeavstemningen på Krim i 2014 blir omtalt, uten å nevne at denne var svært omstridt internasjonalt, slik som det f.eks står i snl.no/Ukraina
Ja, man må ikke ta det man leser på Wikipedia for god fisk uten videre. Store norske leksikon er jo selvfølgelig en tryggere kilde en Wikipedia (https://snl.no/Russlands_historie) Jeg kan også anbefale Karsten Alnæs og "Historien om Europa" bøkene. Også disse gir jo en litt overfladisk presenstasjon, men som er relativt lett og lese og som gir mye innsikt. Bok tre om handler 1800- og 1900-tallet, og har en stor bolk om Russland. Russland har alltid vært litt mystisk og ukjent for min del, og inntrykket mitt er at det stort sett har bestått av ulike undertrykkende regimer alltid (autokratisk styre), uavhengig av om det var Tsaren eller kommunistene som styrte. Det så jo, i alle fall fra utsiden, ut som om det var forsøk på reformer og "frigjøring" under Gorbatsjov og Jeltsin, men om det var noe som den vanlige russer merket mye til er jeg usikker på. Uansett så har jo Putin og hans regime tatt Russland tilbake til en situasjon som kombinerer det verste fra både Tsar-tida og kommunistene. Slik som regimet kontrollerer alle forsøk på opposisjon, frie medier, demonstrasjoner og andre ytringer, så sørger de også for at den eneste reelle maktkampen og kamp om posisjoner i Russlands ledelse foregår internt i regjeringsapparatet. Det er i alle fall ingenting som får meg til å tro på at Russland blir demokratisert innen overskuelig framtid. Spørsmålet er vel bare om de klarer å finne enda verre despot til å ta over makten når Putin en eller annen gang må gi den fra seg.

Løsningen er i alle fall ikke at vesten (Europa og USA) skal gi Russland aksept for å okkupere areal utenfor de internasjonalt anerkjente grensene som gjelder i dag. Hele Europahistorien har bestått av uendelige kriger om grenser, landareal og makt og kontroll. Uansett, så er dette historie. Russland må også akseptere at verden er forskjellig i dag i forhold til for 100-200 år siden. Jeg frykter nok at den eneste måten dette vil ende på er i en større krig mot Russland, og da er det i alle fall ekstremt viktig for resten av Europa at Ukraina forblir en egen stat, og ikke kommer under russisk kontroll. Strategisk er Ukraina veldig viktig, og det vil gjøre det veldig mye vanskeligere for Russland å føre krig mot resten av Europa hvis de ikke får kontroll over Ukraina.

Slik sett så forstår jeg også Trump sitt argument om at europeiske land MÅ ta sin del av ansvaret og kostnadene med å bygge opp forsvaret av Europa. Men måten Trump kommuniserer dette på, og mer eller mindre gir Russland rett til å gå inn i europeiske NATO-land uten at USA (NATO) vil gripe inn, er en veldig skummel utvikling. Etter mitt syn så er det viktigste vi kan gjøre for å ha en sjanse til å beholde freden i Europa å sørge for at Ukraina klarer å stå i mot Russland. Om Russland må trekke seg ut, og Ukraina blir fullverdige medlemmer av NATO og EU, så vil det styrke Europa. Dette ser nok også Putin, og han har lite lyst til å gi slipp på Ukraina, da det sannsynligvis vil være spikeren i kista for å gjenskape det russiske imperiet. Hvis Russland får kontroll over Ukrania, så står nok baltikum og deler av Polen høyt på ønskelista til Putin også vil jeg tro...     
#33
Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. februar 2024, klokken 15:24Trur ikke journalisten forstår vinkler...
SitatOg oppå panseret hans sto en BMW i 45 graders vinkel over en snøhaug.


Du må huske på at det er ganske stor inflasjon om dagen, så 45 grader i dag er ikke hva det var i går...
#34
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
onsdag 21. februar 2024, klokken 10:22
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. februar 2024, klokken 09:52
Sitat fra: THE på onsdag 21. februar 2024, klokken 09:48Det aller beste for verden hadde sannsynligvis vært om Trump og Biden hadde havnet i en debatt der begge blir så engasjerte og opphissede at det ender med hjerteinfarkt og game over for begge to... Vanligvis ønsker jeg ikke noe slikt skal skje med noen, men her mener jeg at hensynet til USA og verden bør komme først.
Forsvinner Trump så trekker Biden seg. Synes ikke man skal ønske Biden vondt, han har faktisk fått til ganske mye.
Enig i at man ikke skal ønske folk noe vondt, men Biden er nok den største garantisten for en republikansk president ved valget til høsten. Biden er en av de mest upopulære presidentene i USA, og det er nok mange demokrater som enten lar være å stemme ved valget, eller som stemmer republikansk som en "protest" mot Biden. Hvis Biden skulle trekke seg, så er det i utgangspunktet bare en demokratisk kandidat som er klar til å ta over, Dean Phillips, og det hadde kanskje ikke vært det verste alternativet.
#35
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 21. februar 2024, klokken 09:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. februar 2024, klokken 09:41
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. februar 2024, klokken 09:01Det jeg derimot merket var at komfort er veldig viktig. Støy over tid er en påkjenning, og av de tre turene synes jeg  EQC`en trakk det lengste strået. Rett og slett fordi den var best støydempet, mest komfortabel totalt sett, hadde massasje i setene (hadde ikke det i den gamle ID4`en) og kanskje dels fordi pausene var litt lenger.
Etter 13-14 timer bak rattet husker jeg kona mente jeg var uforskammet pigg når jeg kom hjem :D
Har gjort en del slike turer selv, og som du sier, støy er slitsomt. Men helt klart det værste er været. Snøfokk i mørket er ille. Samme med vått føre og mye møtende trafikk.
Og det er like slitsomt uansett hvilket drivstoff bilen går på... På en del turer så har det ikke vært ladestopp som har begrense kjørelengde mellom nødvendige stopp, men faktisk at man må stoppe og fylle på spylervæske. Spesielt håpløst blir det når de salter slik at man har våte veier i -10 grader, og mye trafikk. Svineriet er jo helt håpløst å få vekk fra rutene og lyktene, og det er vanskelig å få spylevæske til å fungere optimalt i så lave temperaturer med hard gummi i viskerbladene. Mange bensinstasjoner fjerner jo også utstyr for vindusvask i disse temperaturene, eller så er det i beste fall en blanding med 50% gørr og drit i såpevannet. Slitsomt blir det i alle fall å kjøre med slike forhold, da er det mye bedre å kjøre på hvite vinterveier enn saltsvart asfalt.
#36
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
onsdag 21. februar 2024, klokken 09:48
Det aller beste for verden hadde sannsynligvis vært om Trump og Biden hadde havnet i en debatt der begge blir så engasjerte og opphissede at det ender med hjerteinfarkt og game over for begge to... Vanligvis ønsker jeg ikke noe slikt skal skje med noen, men her mener jeg at hensynet til USA og verden bør komme først.

Det er vel få som er uenige i at det beste for verden hadde vært at Hitler hadde omkommet på en eller annen måte i 1938 også? Selv om det er vanskelig å vite hva som hadde skjedd hvis Hitler hadde dødd da. Om det er til det beste for verden at Putin dør brått er jeg derimot usikker på. Situasjonen i Russland kan fort bli mer uforutsigbar og farlig med en brå endring i styret av regimet. Dessverre ser det ut til at det eneste reelle alternativet er å yte så stor motstand at Russland må kapitulere, trekke seg ut og slikke sine sår. Spørsmålet er jo bare hvor lang tid tar det før det neste aggressive trekket fra Russland mot en naboland kommer. Nå har Russland bygget opp en stor forsvarsindustri, og det betyr nok også at de kommer til å bygge opp igjen hær, luftforsvar og marine i rekordtempo så snart konflikten i Ukraina er over, uansett utfall.   

 
#37
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
onsdag 21. februar 2024, klokken 09:37
Sitat fra: arthur på onsdag 21. februar 2024, klokken 09:01Per i dag har republikanerne også greid å sabotere ytterligere hjelp til Israel og Taiwan i TILLEGG til Ukraina så det blir nok et kompromiss inngått her i løpet av noen uker vil jeg tro.




Det er vel i hovedsak Trump som er årsaken til at republikanerne har trenert hjelpepakken, og i samme slengen har fått tiltakspakken i Texas for å sørge for bedre grensekontroll mot Mexico lagt på is. Grensekontroll mot Mexico er jo et av hjertebarna til Trump, så jeg vil tro at Trump må gjøre grep for ikke å bli stående med skyld/ansvar for at grensen fremdeles er "åpen". Det blir nok noen hestehandler, bjørnetjenester og møter bak lukkede dører både internt i det republikanske partiet og i kongressen/representantenes hus. Jeg tror at de fleste i det republikanske partiet innser at det er veldig uheldig for USA å splitte NATO. USA er ikke store nok alene til å sto i mot Russland og Kina. Det eneste håpet for den vestlige verden, demokratiet og ytringsfrihet er å stå samlet. Dessverre gjør det saken litt komplisert når den som sannsynligvis blir USA sin neste president helt tydelig har et ønske om å være en autokrat på linje med Putin og Xi Jinping.
#38
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 21. februar 2024, klokken 09:23
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. februar 2024, klokken 09:01
Sitat fra: THE på onsdag 21. februar 2024, klokken 08:26Det jeg får ut av denne testen er at elbil fungerer under alle forhold. Selv i en test over 1000 km med vekselvis slaps, 5-10 cm snø, underkjølt regn og mer eller mindre kolonnekjøring så klarte alle de 22 bilene å gjennomføre turen.
Har kjørt 1000km (strengt talt ca 980km) turer i Model X, EQC og ID4, og jeg må si at det krever mye av sjåføren. Og det var på bart føre primært i dagslys. Det er heldigvis svært få som må legge ut på en slik tur, for det å være våken og observant på veien i et tosifret antall timer er en ganske stor belastning. Med elbil blir en heldigvis tvunget til å ta pauser underveis, noe som hjelper betraktelig på formen.
Hadde jeg kjørt fossilbil er det fare for at jeg hadde hoppet over et par pauser underveis, men ikke sikkert det hadde vært fornuftig mtp trafikksikkerhet.
Det jeg derimot merket var at komfort er veldig viktig. Støy over tid er en påkjenning, og av de tre turene synes jeg  EQC`en trakk det lengste strået. Rett og slett fordi den var best støydempet, mest komfortabel totalt sett, hadde massasje i setene (hadde ikke det i den gamle ID4`en) og kanskje dels fordi pausene var litt lenger.
Etter 13-14 timer bak rattet husker jeg kona mente jeg var uforskammet pigg når jeg kom hjem :D

Jeg har kjørt 2250 km fra Sogn til Finnmark uten overnatting, men der vi var to sjåfører, og vekslet på å sove under kjøring, en tur på i underkant av 30 timer med diverse matstopp, drivstoffylling og do stopp. Denne turen har jeg også kjørt med TMX, men det var under covid med stengte grenser, så da ble det kjøring både nordover og sørover i Norge, og med masse avstikkere til Fosen, Fv.17, Nordkapp osv. og mange overnattinger. Det er uansett mulig å kjøre "på direkten" med elbil via Sverige og Finland også, og med elbil blir man tvunget til å ta noen pauser som absolutt er nødvendig.

Ja, slik kjøring er for spesielt interesserte, men det er disse folkene som kjører slike turer som hevder at elbil ikke fungerer for dem. Ellers så har jeg kjørt dagsetappe med TMX og campingvogn på 700 km ned til Falkenberg. Og jeg kjørte t/r Oslo (640 km) på en dag med en Zoe i 2015. Jeg måtte kjøre via Valdres i stedet for Hallingdal pga. at det i Valdres var 43 kW AC ladere jeg kunne bruke. Etter 9 år og drøyt 250000 km i elbil vil jeg vel si at det for min del er lite problem med elbil sammenlignet med fossilbil. MEN ladetid/rekkevidde med campingvogn er ei utfordring, og jeg forstår godt at de som kjører mye langkjøring med store tilhengere sverger til dieselbilen fortsatt.
#39
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
onsdag 21. februar 2024, klokken 08:26
Sitat fra: RJK på tirsdag 20. februar 2024, klokken 19:03Her er forøvrig en finsk vintertest med 22 modeller deltagende, dog blanding av nesten-nytt og gammelt, og med stor representasjon av Teslaer. Dette er en 1000 km-test, litt a la det TeslaBjørn utfører.

Regner med at det er mange som kan påpeke alle feilene med denne testen, og hvorfor den ikke er relevant for egen bruk av bilen!

;)

https://alltomelbil.se/22-elbilar-tavlar-om-att-kora-1000-km-i-finsk-snostorm/

Det jeg får ut av denne testen er at elbil fungerer under alle forhold. Selv i en test over 1000 km med vekselvis slaps, 5-10 cm snø, underkjølt regn og mer eller mindre kolonnekjøring så klarte alle de 22 bilene å gjennomføre turen. Til og med med campingvogn på slep. Finland har vel ikke det best utbygde ladenettverket, men nok ladere til at det har vært fint mulig for sjåførene å legge opp sin egen strategi med lading, som de sikkert anså som den mest fornuftige eller egnede for dem akkurat denne dagen. Ja, med bytte av sjåfører eller testing en annen dag ville sannsynligvis rekkefølgen/tiden for de forskjellige bilene blitt annerledes, men jeg er fortsatt sikker på at alle bilene ville fullført 1000 km testen uansett.
#40
Alt det andre / Sv: Elon Musk prorussisk?
onsdag 21. februar 2024, klokken 08:12
Dette har ingenting med Musk å gjøre, men for de som er interessert i å forstå litt mer om bakgrunnen og historien til Ukraina, og konfliktene som har utspilt seg i området mer eller mindre helt siden vikingtiden (800-tallet), så er er delen om Ukrainsk historie på Wikipedia ganske bra.
https://no.wikipedia.org/wiki/Ukraina#Historie
#41
Sitat fra: RJK på mandag 19. februar 2024, klokken 00:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 18. februar 2024, klokken 21:45
Sitat2 cm er ikke all verden.
 
Enig :+1:
Av og til, av og til. Er 2 mm nok!

Ref Anne Grete Preus! ;)

Måler du et lysår, så er feilmarginen for mange mil. Måler du f.eks. bakkeklaring, så kan faktisk forskjellen på 2 cm avgjøre om du får en stein som slår opp i batterikassa/bunnpanna eller går klar!"
Akselavstand ID.4 2770 mm, ID.7 2966 mm. Dvs. 20 cm lenger akselavstand og 20 mm lavere bakkeklaring. I praktisk bruk blir det stor forskjell på hvor mye som skal til før man skraper nedi med en ID.4 sammenlignet med en ID.7. I tillegg er ID.7 40 cm lenger enn ID.4, så overheng foran og/eller bak blir også større, noe som også bidrar til at det er enklere skrape nedi med en ID.7. Hva forskjellene betyr for hver enkelt blir jo veldig individuelt, men det er vel ikke tvil om at ID.4 egner seg bedre utenfor asfalten enn en ID.7? På vanlig godt brøytede hytteveier opp til de store hyttedestinasjonene vil vel ikke forskjellen mellom ID.4 og ID.7 ha stor betydning, og det blir vel stikkveier opp til egen hytte som avgjør om den ene er mer egnet enn den andre.
#42
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
mandag 19. februar 2024, klokken 09:26
Og Polestar viser et bilde som er mer forvrengt enn verdensoppfattelsen til Putin og Trump til sammen...
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 19. februar 2024, klokken 08:55
Som mottaker av denne fastprisen på 40 øre inkl. mva så må jeg si at jeg føler meg veldig heldig. Uansett om min netto strømpris i januar i år var betydelig høyere enn i januar i fjor der vi hadde fastpris på 62,5 øre/kWt for samme avtale. Forskjellen i år er at strømstøtten blir ført tilbake til kommunen, og i fjor så fikk vi strømstøtte utbetalt. Prisen jeg måtte betale i januar 2023 var -3,6 øre/kWt, og prisen i januar 2024 var 40,0 øre/kWt etter strømstøtte. På hytta betalte jeg 155,37 øre/kWt januar 2023, og 134,56 øre/kWt i januar 2024.

Ellers så er jo fastpris en forsikring, og i 2023 var det fire måneder der fastprisen i Lærdal var høyere enn spotpris, men dette er jo sommermånedene der forbruket er lavt, så totalt sett over året har det lite betydning, totalt betalte jeg ca 2500,- mer for strømmen i juli- oktober enn jeg hadde gjort med spotpris, men bare i januar 2023 så sparte jeg ca 6000,- på fastprisavtalen til kommunen. Årets avtale er mye bedre for samfunnet mtp. at det ikke lønner seg å bruke så mye strøm som mulig når den er dyr.

Med justeringen som er gjort i år med å sette fastprisen lavere, men fjerne strømstøtten til privatpersoner i kommunen så ble "gevinsten" av fastpris lavere (ca. 3300,- spart i januar 2024 vs spotpris), og samtidig vil ulempen med fastpris i lavprismånedene bli mindre. Januar i år har vært ekstremt kald (4 gradere lavere snittemperatur enn januar 2023), og strømforbruket har vært mye høyere enn i januar 2023 også, så direkte sammenligning mellom januar 2023 og 2024 blir ikke helt riktig.

Når det gjelder AP-politikk og god sosialdemokratisk ånd, så skal jeg ikke si så mye, men jeg føler vel at Støre & co burde gjøre andre grep enn å justere strømstøtteordningen med jevne mellomrom for å sørge for at innbyggere og næringsliv i Norge får forutsigbare og levelige strømpriser. 
#44
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
mandag 19. februar 2024, klokken 08:09
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 18:13
Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. februar 2024, klokken 17:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 14:11Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.

Skulle vært litt mer presis i formuleringen. Mener ikke at definisjonen på High tech er at det gir merverdi (over Low tech). Løsninger i andre biler er også high tech. Parkeringssensorer er high tech. Digitalkameraløsninger er high tech. Computere som tolker signaler og gir feedback, audiovisuelt, til fører er også high tech. Tesla sin løsning er ikke noe mer high tech enn en ID.4 som har både parkeringssensorer og 360-kamera. Faktisk kan man heller argumentere for at ID.4 sin løsning er mer high tech da den bruker flere sensorer.

Så nei, Tesla sin løsning er ikke low tech. Ei Heller ID.4 (eller andre). Tesla har funnet sin løsning, som ennå utvikles fra et noenlunde ok, dog mangelfullt, utgangspunkt.

Skal man ha en skikkelig high tech løsning, ta en titt på hvordan BMW har implementert parkeringsassistansen.

Jeg er fortsatt helt uenig. Jeg vil påstå at datamaskiner som tolker bilder og klarer å lage 3d-kart i sanntid er mye mer high tech enn parkeringssensorer og kamera. Sistnevnte har jo vært tilgjengelig i helt vanlige biler lenge, og er på ingen måte high tech.
Jeg har ikke prøvd Tesla sin versjon av parkeringsassistanse med 3D-visnig av omgivelser, og jeg har ikke prøvd BMW sitt system. Jeg har prøvd flere forskjellige varianter med vanlig 3560-kamera, og jeg må i alle fall si at for min del så ser Tesla sitt system mye bedre ut enn et vanlig 360-kamera som viser omgivelsene rundt bilen ekstremt forvrengt. Nå er jeg veldig sær også, for det første jeg gjør etter å ha prøvd 360 visning er å lete etter muligheten til å slå av systemet, og kun vise vanlig ryggekamera.
#45
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 14. februar 2024, klokken 07:52
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2024, klokken 05:56
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 13. februar 2024, klokken 22:14I følge ofv er snittalderen på vrakete elbiler 6.4 år, mens ice er 18.1...
Er det korrigert for salgsvolum pr år? Det som er interessant er å se på hvor mange % blir vraket pr leveår.
Det er noen svakheter med statistikken;
1. Den er fra 2019, så median alderen på elbilparken er under 6 år. Så en kan anta at vraking skyldes primært skade og ikke bruk.
2. Den er ikke vektet mot volum eller % del av årsmodellen

Men påstanden var at batteriet lever lengre enn bilene, og når artikler i media sier at elbiler ofte kondemneres ved skade pga kostnadene ved batteriskader, viser statistikken at det kan stemme.

Dessverre skiller ikke datasettene til SSB på drivstoff, så klarer ikke å finne nyere tall.

Dette har jo vært diskutert her inne tidligere.F.eks. i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?msg=982046
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA