Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 19. september 2024, klokken 09:36
Sitat fra: arthur på torsdag 19. september 2024, klokken 09:23
Sitat fra: THE på torsdag 19. september 2024, klokken 08:35
Sitat fra: arthur på torsdag 19. september 2024, klokken 08:09Bytter ikke folk her strømleverandør innimellom?
Jo, men hva hjelper det. Nettleie kommer man ikke unna, og med lavt strømforbruk utgjør abonnementsprisen til strømselskapet ganske mye pr. kWh. I juni hadde jeg 55 kWh strømforbruk på hytta, stort sett nettverksutstyr og kjøleskap som trakk strøm den måneden. Bare fastprisen pr mnd. på 49 til Tibber utgjør nesten 1 kr/kWh den måneden. I januar med veldig lave temperaturer og en god del bruk av hytta hadde vi et forbruk på 1100 kWh, og da utgjorde fastprisen fra Tibber 4,5 øre/kWh. Nettleia i januar var på litt under 70 øre/kWh, selv med effektledd for opp til 10 kW den måneden.

Nå ser jeg at Vibb har bare 39,- i fastpris pr mnd, og ingen påslag på strømprisen, så et bytte til dem ville redusert strømprisen i juni til 1,19 kr/kWh i stedet for 1,4 kr/kWh. I tillegg kan man få noen smarttjenester hos Vibb som man må betale ekstra for, og da blir fastprisen 57,- pr mnd for noe som tilsvarer det som er inkludert i Tibber sin fastpris på 49,-. Det er ikke helt enkelt å sammenligne priser hos forskjellige strømselskap, men det som er sikkert er at det er ikke hvilket strømselskap man har som avgjør om man betaler 50 øre/kWh eller 250 øre/kWh.

For deg ville vel da et bedre alternativ være å basere seg på solcellepaneler og gass til kjøleskap for ditt forbruk som du viser til er jo helt spesielt. Regner med at dette er på en hytte? Ved bytte av leverandør kan man for en periode få negativt påslag eller vervepremie på f.eks fem hundre kroner og man kan verve seg selv til sin hytte og få dobbelt opp med vervepremie. Slikt blir det penger av etter min egen erfaring. Man har jo samme "problematikken" når det gjelder vann og avløp med høye faste gebyrer og deretter et forbruksgebyr/pris, men også her kan man jo melde seg ut av samfunnet, eller? 
Gass og solceller er ikke gratis i alle fall. Stort sett blir hytta brukt både sommer og vinter, så juni mnd i år var spesiell siden vi ikke var på hytta eneste gang, og i tillegg er det ikke behov for frostsikring den måneden. Jeg har tidligere bytte strømleverandør og fått negative påslag, vervepremier osv., men om man glemmer å bytte etter avtaletiden er ute blir man plutselig flyttet til det absolutt dyreste alternativet det strømselskapet har å tilby. Det er også mye styr å bytte strømleverandør hver 2. eller 3. mnd.

Når det gjelder vann og avløp er jeg ikke en del av samfunnet på hytta, der er det egen brønn og septik, men det har ikke så mye med strømpriser å gjøre, man må fremdeles forholde seg til samfunnet gjennom å betale til kommunen for septiktømming likevel. 
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
torsdag 19. september 2024, klokken 09:27
Nei, X100D har ikke over 500 km WLTP, men den har 4x4 og 2250 kg tilhengerkapasitet som gjør at 5008 og ID.7 ikke ar aktuelle arvtagere for min del. Som jeg skrev lenger opp kunne jeg godt byttet til 5008 OM den hadde oppfylt behovene mine, og for så vidt til ID.7 eller ID.4 også om de hadde hatt mulighet for å trekke minst 1500 kg tilhenger.

Det finnes etter hvert mange bra elbiler med bra rekkevidde, god plass osv. hvis man ikke har behov for 4x4 eller ikke har behov for å trekke tilhenger.

Stort sett så er de fleste biler for små i baksetet når man blir fem personer. Enten fordi noen av ungene begynner å bli store, og/eller fordi barneseter tar stor plass. For familier på fire er det nå veldig mange god alternativer å velge mellom.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
torsdag 19. september 2024, klokken 09:03
Ikke mange store 4wd på markedet de med wltp 600 km, hvis det er det du ønsker deg? Wltp 500 km med 4wd mener jeg er bra. Så har de 660km variant med 2wd for de som trenger rekkevidde.
[/quote]

Jeg er klar over det. Det er vel bare biler som Tesla Model S, BMW iX 50, Mercedes EQS Suv og kanskje noen flere som har 4x4, over 600 km WLTP og som kan trekke tilhenger med litt størrelse på. Dette er også grunnen til at jeg ikke har byttet ut min syv år gamle TMX som har gått langt over 200k km, jeg finner rett og slett ikke noe som kan erstatte den til en fornuftig pris. Jeg ønsker ikke å bruke så mye penger på bil igjen, og følger derfor med på de familiebilene som lanseres, men foreløpig ser det dårlig ut med bilbytte for min del. Kanskje jeg må hastekjøpe en TMY på slutten av året om regjeringen fjerner mva. fritaket i statsbudsjettet for neste år f.eks
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
torsdag 19. september 2024, klokken 08:45
Sitat fra: Gadgetman på torsdag 19. september 2024, klokken 08:18Citroën Berlingo kan fås med ISOFix på alle 3 bakseta.

Og med skyvedører for baksetepassasjerene så burde det være enkelt å komme til for å hjelpe barna inn og ut av setene, selv på plundrete og trange parkeringsplasser. 

Det samme får man med Peugeot E-Rifter også (personbilutgaven av Partner), til en mye lavere pris enn en 5008. Med på kjøpet får man også kort rekkevidde, relativ høyt forbruk og ganske lav ladehastighet på hurtiglader, så slike biler blir mest egnet for lokalkjøring. Uansett så er dette en interessant biltype siden man får en veldig praktisk bil i hverdagen til en ganske fornuftig pris, selv om en e-Rifter med tre isofix og separate seter på 2. rad koster fra 419000,-.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 19. september 2024, klokken 08:35
Sitat fra: arthur på torsdag 19. september 2024, klokken 08:09Bytter ikke folk her strømleverandør innimellom?
Jo, men hva hjelper det. Nettleie kommer man ikke unna, og med lavt strømforbruk utgjør abonnementsprisen til strømselskapet ganske mye pr. kWh. I juni hadde jeg 55 kWh strømforbruk på hytta, stort sett nettverksutstyr og kjøleskap som trakk strøm den måneden. Bare fastprisen pr mnd. på 49 til Tibber utgjør nesten 1 kr/kWh den måneden. I januar med veldig lave temperaturer og en god del bruk av hytta hadde vi et forbruk på 1100 kWh, og da utgjorde fastprisen fra Tibber 4,5 øre/kWh. Nettleia i januar var på litt under 70 øre/kWh, selv med effektledd for opp til 10 kW den måneden.

Nå ser jeg at Vibb har bare 39,- i fastpris pr mnd, og ingen påslag på strømprisen, så et bytte til dem ville redusert strømprisen i juni til 1,19 kr/kWh i stedet for 1,4 kr/kWh. I tillegg kan man få noen smarttjenester hos Vibb som man må betale ekstra for, og da blir fastprisen 57,- pr mnd for noe som tilsvarer det som er inkludert i Tibber sin fastpris på 49,-. Det er ikke helt enkelt å sammenligne priser hos forskjellige strømselskap, men det som er sikkert er at det er ikke hvilket strømselskap man har som avgjør om man betaler 50 øre/kWh eller 250 øre/kWh.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
torsdag 19. september 2024, klokken 08:17
Peugeot har jo noen rare pakker med utstyr. Du kan ikke kjøpe vinterhjul i tillegg til sommerhjul, men må velge ett sett med "helårsdekk". Denne pakka må man kjøpe for å få Hill Assist Decent Control og oppvarmet frontrute.

Førersete med minne får man kun på GT ser det ut som, og det ligger i en ekstrautstyrspakke til 19000,-. Tilhengerfeste koster 9000,- ekstra, men kan bare trekke 1000 kg.

Det som er veldig bra er jo en nyttelast på nesten 700 kg i kombinasjon med veldig god bagasjeplass som 5 seter.

Dette hadde vært en veldig interessant bil for min del om den hadde hatt 4x4, 100 km lenger WLTP-rekkevidde og 500+kg høyere tilhengervekt. Jeg synes også prisen er i høyeste laget, men det er jo ikke veldig mange direkte konkurrenter til 5008, så for mange vil nok dette være en lenge etterlengtet elbil. 
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 19. september 2024, klokken 08:01
Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. september 2024, klokken 06:26Hittil i år har jeg betalt 1,20 pr kWh ekskludert effektavgift inkludert strømstøtte hjemme (NO2). På hytta (NO1) er det 1,07. Og da gjennstår tre kalde måneder med høye strømpriser.

I tillegg er minste trinn på effektleddet er 500, så da snakker vi fort om nærmere en krone til pr kWh. Det morsomme med effektleddet er da at det utgjør 2,50 pr kWh i juni. I den måneden belastning på nettet er null og niks.

I juni hadde jeg faktisk 4,33 kr/kWh i nettleie på hytta. Forbruk på 55 kWh i løpet av måneden, så det er jo bare effektleddet jeg betaler for, og snittet på de tre høyeste timene var 0,13 kW. Strømprisen ble høy også med 1,4 kr/kWh pga. fastleddet på 49,- til Tibber.

Så langt i år har jeg 1,57 kr/kWh i nettleie og 0,84 kr/kWh i strømpris på hytta som ligger i NO1. Nettleie pr/kWh går nok ned en del når de kalde månedene med høyere strømforbruk kommer, men da øker nok strømprisen også. Det lave snittet på strømpris skyldes at jeg har ladet bilen en god del, og stort sett bare når det har vært veldig lave, eller til og med negative strømpriser.
#8
Jeg vurderer å montere en Charge Amps Halo på hytta. Det blir da versjonen for IT-nett (1 fas 32A, 7,4 kW).

Jeg har forsøkt å finne ut om det er mulig å begrense denne ladeboksen enten med fysisk bryter i boksen eller i konfigurasjon/innstilling av boksen. Jeg har en eksisterende kurs ut i garasjon i dag som jeg tenker å bruke. Nå er det montert en industrikontakt på kursen som jeg vil bytte ut med ladestasjon. Det er ca 10-15m 4mm2 PFSP nedgravd mellom sikringskap i hytta og garasjen, denne er nå sikra med en 20A sikring, så det må byttes til en type A jordfeilbryter også ved montering av ladeboks. Siden kabel ikke går i vegg/isolasjon kan jeg vel bytte til en 25A jordfeilautomat på denne kabelen, men all dokumentasjon jeg finner på Halo er at den krever 32A forsyning. Er det noen som vet om det er mulig å begrense Halo-boksen til f.eks. 20 eller 25A slik at jeg kan bruke den med eksisterende kabel? Jeg trenger ikke 7 kW effekt på hytta, og tidligere hadde de en 16A versjon av Halo også, men den er ikke lenger tilgjengelig ser det ut til.

Er det eventuelt noen andre rimelige ladebokser med tilsvarende funksjonalitet som Halo jeg bør vurdere?
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 17. september 2024, klokken 08:59
Solceller på tak trenger jo ikke være spesielt stygt. Jeg synes f.eks. Hassel Solar sine integrerte løsninger ser bra ut https://www.hasselsolar.no/, men det er jo litt kostbart.

For min del er det ikke redusert Enovastøtte som har gjort at jeg har slått fra meg tanken om solceller på taket. Hovedgrunnen min er at forutsigbarhet rundt det økonomiske mangler totalt. Ikke bare avskaffing av solkonto, men utspill fra løse regjeringskanoner om skattlegging f.eks. Politikere gjør jo hva som helst for at folk skal miste tillit til dem og systemet. Som jeg nevnte litt tidligere så mener jeg at solceller i kombinasjon med batteribank, og en løsning med mulighet til å koble huset fra nettet i forbindelse med strømbrudd, ville vært en god grunn til å investere i solceller for min del. Jeg kan godt tenke meg å ha en back-up for fryser, kjøleskap, litt lys osv. i noen døgn ved utfall av nettet. Uten den muligheten så blir kost-nytte vurderingen av solcelleinvestering veldig negativt for min del, spesielt nå med høyt rentenivå og normalt veldig lave strømpriser i de timene man produserer strøm selv. Jeg vil nok uansett legge solcelletak den dagen jeg må bytte tak, selv om kostnaden er høyere enn å legge gammeldags takbelegg.
#10
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe eldre Modell X?
torsdag 12. september 2024, klokken 15:09
Sitat fra: Svk på torsdag 12. september 2024, klokken 09:23Hva kostet rep varmapp?
Skrur litt selv om jeg har lyst/kan.
Ellers jobber jeg med en gjeng som liker å skru  :)
Arbeid ble utført i fjor høst hos EV-services, rett før de gikk konkurs. Delen(e) kostet 7500,- og ble kjøpt av EV-services hos Tesla. De fakturerte to timer arbeid, og total kostnad ble 10750,- inkl arbeid og mva. Tesla ga meg prisestimat på ca 17000,- mener jeg å huske, men finner ikke igjen tilbudet fra dem.

Ellers ser jeg at jeg har betalt for bytte av en øvre bærearm foran, selv om jeg trodde begge ble tatt på garanti. Kostet ca 8400,- hos Tesla våren 2021. Senere på sommeren 2021 byttet jeg nedre bærearmer på begge sider bak hos Tesla, dette som følge av anbefaling fra Tesla. Totalt kostet det 14700,-.

Andre reparasjoner jeg har betalt for selv er:
ca 2800,- for  bytte av treveisventil i kjølesystem pga. lekkasje.
Ca 500,- for bytte av knapp for setejustering på førersetet.
2700,- for bytte av 12V batteri (utført hos Tesla)
ca 2100 for blinklys m/kamera på venstre forskjerm, inkl ny kabel. Gjorde jobben selv, men hadde heller betalt de tusenlappene det koster om jeg hadde visst hvor mye plunder og heft det var med den jobben.

Jeg har også byttet skiver og klosser både foran og bak for to år siden. Kjøpte deler fra Autodoc og T-pro, og kom vel på ca 6-7000,- totalt tror jeg. Dette tror jeg skal være de feilene jeg har betalt for på de ca 107000 km jeg har kjørt etter garantiutløp.
#11
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe eldre Modell X?
torsdag 12. september 2024, klokken 09:10
Jeg har hatt min 2017 TMX i 7 år og 207000 km nå. De største utgiftene jeg har hatt er bytte av varmelement i varmeapparatet og bytte av noen bærearmer bak. Det har også vært noen mindre feil som lekkasje fra ventil i kjølesystemet, blinklys på forskjerm, knapp for å justere førersetet og sikkert noe mer.

Likevel må jeg si at etter at garantien gikk ut har det vært lite feil med bilen, og i alle fall lite sammenlignet med en del biler jeg har hatt tidligere, og som jeg har byttet ut lenge før de hadde gått 200k km. Bilen skal på PKK om kort tid, så er jo spent på hvor mye jeg må gjøre for å få den godkjent. Regner jo med at det begynner å bli en del slark i diverse ledd og foringer o.l. etter hvert. Luftfjærer regner jeg også med at jeg må bytte etter hvert. Jeg kommer uansett ikke til å sette bilen inn hos Tesla for å fikse alt, det blir alt for kostbart. Jeg skrur mye selv, og prøver eventuelt å finne andre verksteder enn Tesla om det er ting jeg ikke vil eller kan skru på selv. Mye å spare der i alle fall.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Ny el-bil er vurdert, men hvilken?
torsdag 12. september 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Bjerknez på onsdag 11. september 2024, klokken 17:33Enig. Her har det estetiske gått forran sikkerhet. Når man prøvekjlrte biler før så satt omtrent alt på samme plass i alle biler. Ser for meg et gammelt pensjonistpar kjøpe en nymotens elbil i dag med kun en stor skjerm som betjening. Er jo livsfarlig.
Da lurer jeg på hvilke gamle biler du har kjørt. Det var en uendelig kombinasjon av mikser da også. F.eks. spakene på rattet der du ikke fant vindusvisker og lysstyring på samme side av rattet, og i alle fall ikke med samme måte å regulere dem fra bil til bil. I tillegg ble brytere og spaker borte bak rattet så du måtte bøyde deg fram og kikke ned bak rattet for å finne ut hvilken spak og retning på vribryter du skulle bruke for forskjellige funksjoner. Mange biler hadde lysstyring på hendel på rattet, andre biler hadde lysstyring på en knapp nede på dashboard ved siden av rattet, der det også satt andre knapper som det var umulig å se hva var fra førerposisjon. Når biler begynte å komme med cruise control så var det ikke i nærheten av samme måte å styre den heller fra bil til bil.

Stort sett har det alltid vært slik at det krever tilvenning å bytte fra en type bil til en annen, men jeg er enig i at det har tatt helt av med skjermstyring, og spesielt siden det er utrolig dårlig implementert på mange biler også. Selv synes jeg for så vidt Tesla sin skjermfunksjon er OK, men den var bedre i 2017 på mange måter siden symbolene for styring av ventilasjon f.eks. har blitt mindre og vanskeligere å treffe på nyere SW versjoner. Uansett så liker jeg best å styre alt av lyd, klima, telefonsamtaler og navigasjon (funksjoner som jeg bruker i fart) fra knappene på rattet eller med talestyring. Skjermen har jeg egentlig ikke behov for å bruke under kjøring, bortsett fra at jeg sliter med å veksle mellom mediekilder fra rattet eller med talekommandoer, men mulig det skyldes brukerfeil?

 
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 06. september 2024, klokken 08:46
Når det gjelder solceller på taket så begynner jeg å lure litt på å sette det opp selv om det garantert ikke vil lønne seg økonomisk. Det blir i så fall i kombinasjon med en større batteripakke og mulighet til å koble seg vekk fra offentlig nett i tilfelle langvarig strømutfall, og da som en del av beredskapen som myndighetene oppfordrer oss til å ha ved kriser. Det kan jo være greit å ha strøm til frysere og kjøleskap slik at beredskapslageret av mat ikke bare trenger være hermetikk, tørkede bønner og havregryn...
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 06. september 2024, klokken 08:42
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. september 2024, klokken 05:30Når det gjelder utenlandskablene så er det vel utdebattert, men i dag er altså snittprisen tre ganger høyere i NO2 enn i NO1. Dette etter en rekordvåt sommer.

Ellers ser jeg de bygger ut flytende havvind i Skottland med en garantipris på 2,70/kWh. Så da ser vi hvor det går med strømprisen. De som mener kjernekraft er dyrt og havvind skal bli så fantastisk kan bare ta seg en bolle.
Jeg tror de kan ta dagsomsetningen på Bolleland på Espa en utfartsdag i påsken å stappe bollene opp bakveien...

Flytende havvind blir et gigantsluk. I tillegg til enorme utbyggingskostnader vil vedlikeholdsbehovet og kostnadene bli astronomiske pga. klimaforholdene til sjøs med salt og korrosjon. Bare se på off-shore installasjonene hvor mye vedlikehold som kreves for å holde de i tilfredsstillende stand.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Første bil: Model Y, Kona eller MG?
fredag 06. september 2024, klokken 08:34
Sitat fra: Moas på torsdag 05. september 2024, klokken 20:05
Sitat fra: THE på tirsdag 03. september 2024, klokken 09:03Jeg ville IKKE kjøpt en 2020-2022 Tesla model 3til 310-330k.
Tja, kjøper du en pre-Highland så får du også med:
-Ekte parkeringssensorer (ikke Tesla "nightmare" Vision)
-Girspake
-Blinklysspake m.fl.
-Ikke ISA varsler
-De beste tm3 lysene før de rare Highline utgavene

Og med 2022 så ser det ut som barnesykdommene fra tidligere modeller også er borte :+1:

Alt har en verdi, også senere på bruktmarkedet. Kanskje bruktprisene blir som gode og dårlige vin-årganger?
F.eks. er de rare rattene til nyere Model S ikke så "hotte" på bruktmarkedet så vidt jeg vet..?
 
Det var jo nettopp på grunn av girskift på skjerm, blink og viskerknapper på rattet jeg anbefalte TS å ta seg en god prøvekjøring med nye TM3 før han bestemte seg. Personlig så likte jeg betjeningen både på TM3 Highland og på nye TMX med Yoke ratt, og det ville ikke vært noe som gjorde utslag for om jeg valgte bil med eller uten spaker.

Det jeg synes var veldig mye bedre på nye TM3 enn den gamle er støydemping, fjæringskomfort og kjøreopplevelse, men jeg prøvekjørte AWD og ikke RWD. ISA er et problem på alle nye biler, med slik jeg har forstått det er det et trykk på skjerm for å slå av på Tesla? Jeg visste ikke dette, og holdt på å bli gal av pipingen da jeg prøvekjørte. Jeg må også si at jeg har ikke kjørt gamle TM3 etter at matrix-lys ble aktivert, og det var lyst da jeg prøvekjørte den nye versjonen av TM3, personlig synes jeg i alle fall utseendet på bilen med de nye lyktene er MYE bedre. Mangel på parkeringssensorer er jeg bekymret for, og selv om jeg prøvde å framprovosere trøbbel ved parkering under prøvekjøring klarte jeg det ikke, men det var med nyvasket bil, tørt føre og dagslys. Jeg hadde nok betalt ekstra for ultralydssensorer som et supplement om det var mulig, men tror ikke det hadde vært avgjørende for å velge bort TM3 highland for min del.

Når det gjelder 2WD vs 4WD så er det et spørsmål om behov. En bil med 2WD gir signal mye tidligere ved glatt føre, og med 4WD kan det komme veldig overraskende på at det er glatt siden du ofte ikke merker det før det slipper skikkelig. Jeg har kjørt 25 år med 2WD, både bakhjulstrekk og forhjulstrekk før jeg kjøpte bil med firehjulstrekk. Primært er det fremkommelighet som gjør at jeg valgte 4WD da jeg ble lei av å legge på kjettinger flere ganger pr helg når jeg var på hytta vinterstid bl.a. Det er heller ingen stress å møte biler i smale bratte bakker med firehjulstrekk, og det var et stressmoment med 2WD når jeg kjørte uten kjetting. Spørsmålet er hvor mye det betyr å kjøre problemfritt i disse situasjonene, eller om man har et kjøremønster som aldri har behov for 4WD, som sikkert er tilfelle for mange også. Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe TM3 med RWD, men for mitt bruk hadde jeg kjøpt kjettinger som lå på fast plass i frunken hele vinteren, akkurat som jeg hadde kjettinger i bagasjerommet på tidligere bil med FWD.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA