Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - THE

Sider: [1] 2 3 ... 140
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hvor mange ganger i året bruker du hurtiglader?
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 22:35 »
Hadde vel ca 25 hurtigladinger i ferien. 9 kommersielle ladinger og resten på Tesla superlader. Første kommersielle var på Brekstad på en ladestasjon med en enkelt 50 kW lader. Ledig da jeg koblet til, men flere biler var bortom i løpet av de ca 20-25 minuttene jeg sto der. Andre kommersielle lading var i Sandnessjøen der det var fullt og en bil i kø før meg. Mange biler som sto i kø bak meg da jeg fikk koblet til. Ladet på Tesla på Grong, og der var det flere biler i kø på Recharge og mange ledige på Tesla. På tur til Brekstad passerte jeg Dombås der det var mye ledig på Tesla og kø langt ut på parkeringsplassen av andre elbiler. Hadde allerede planlagt med å lade på Berkåk i stedet for Dombås for å slippe unna kaoset der. Ellers ladet jeg resten av de kommersielle hurtigladingene i Finnmark uten kø hverken på Tesla  eller Ishavsveien, og på lynlader på Mørkved før jeg skulle kjøre sørover Kystriksveien. Stort behov for hurtig/lynladere langs Kystriksveien, men det kommer før neste sommersesong ser det ut til. I Kirkenes var begge 50 kW laderne opptatt og det kom en ny bil når jeg skulle avslutte lading.

I takt med gjenåpning av samfunnet så ser jeg også at mitt behov for hurtiglading øker igjen, så kjekt å se at det har dukket opp mange nye ladestasjoner, både Tesla og kommersielle lynladere, det siste halvannet året.

Tettere nettverk av ladere gir mye mer fleksibilitet ved lading. Kombinasjonen av biler med lengre rekkevidde, raskere lading og flere ladestasjoner håper jeg vil gjøre at vi slipper alt for mange ladekaos-situasjoner fremover, men samtidig vil jo flere og flere ha elbil som eneste bil eller som hovedbil og dermed være avhengig av hurtiglading på ferieturer. Nå er det jo ikke alle som kjører 6500 km i løpet ferien slik vi gjorde i sommer, og der vi på turen til og fra Øst-Finnmark bare hadde lademulighet ved to overnattinger, og da bare noen få timer på 10A stikkontakt begge gangene. Med bedre tilbud av destinasjonslading hadde jeg kunnet droppe mange av hurtigladingene på turen.

2
Tesla SW og AP / Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 13:24 »
Jeg har ikke inntrykk av at AP/TACC har blitt revolusjonerende mye bedre det siste året.

Om ikke revolusjonerende mye bedre, så kanskje det er nettopp små forbedringer rundt disse tingene som er endret?
De fire årene jeg har hatt min tesla har det vært "eit steg hit og eit steg dit". Neste oppdatering har vært et skritt fram, og neste der igjen et par skritt tilbake. Noe som kanskje har fungeret fint et år blir plutselig endret tilbake til slik ting ikke fungerte før. Gjelder ikke bare AP/TACC, men også andre funksjoner i bilen. Holder ikke pusten mens jeg venter på at TACC/AP skal begynne å fungere skikkelig i alle fall. Hver eneste forbedring som dukker opp blir uansett tatt i mot med takk, selv om det bare er snakk om tid før forbedringen blir reversert. Framover slipper jeg sannsynligvis å irritere meg over at ting ikke blir fikset når det kommer ny SW siden AP2.0 biler med MCU1 ikke lenger oppdateres med nye SW-versjoner.

3
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 18:47 »
Heldigvis betalte vi bare ca 160000,- kroner ekstra for 100-batteriet. Mye av årsaken til at jeg gjorde denne ekstra investeringen var raskere lading, og ekstra rekkevidde mtp. tilhenger/campingvogn. Det irriterer meg ennå ganske mye at Tesla bare kunne redusere ladeeffekten slik uten videre. Det gjør det også vanskelig å stole på Tesla ellers. Installerte aldri nye fw-vrrsjoner før noen andre hadde rapportert at det ikke var store overraskelser etter denne lade-endringen. Ingen problemer lenger siden det er snart et år siden nyeste fw.

4
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 09:11 »
2. I-Pace ble ansett som å ikke ha gunstig nok ladekurve og ville bli en dårlig match med SuC

Det er for øvrig først i 2019 og nå i 2021 at andre merker har kommet med biler som leverer bra ladekurve... eller hur?
Dermed blir ladekurve irrellevant .
Bra ladekurve er det vel lenge siden Tesla har hatt og.
Våren 2019 forsvant den bra ladekurva på min TMX. Da ble effekten strupet kraftig fra ca 45% SOC og oppover til 80% SOC. Før 2019.20.4 ladet bilen med over 100kW til ca 65% SOC, etter 2019.20.4 gikk den under 100 kW ved ca 50% SOC. Det hjalp en god del ei stund senere (2020.16.2) da maks ladeeffekt ble justert opp til ca 140 kW, slik at lading fra 10-65% SOC tok omtrent like lang tid som før endring. Lading fra 65-80% SOC er uhorvelig tregt nå sammenlignet med før 2019.20.4. Ved kjøring med tilhenger/campingvogn betyr dette faktisk ganske mye da det er umulig å basere seg på å lade til 60% før man kjører vider både pga. høyt forbruk og mye dill med å parkere og koble av/på henger.

5
Tesla SW og AP / Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
« på: Onsdag 08. ſeptember 2021, klokken 08:56 »
Det sies at AP er bedre på fantombrems enn TACC.
AP har sine egne særheter (f.eks følger på og avkjøringsfelt på motorvei, senest i dag) som gjør at jeg helst kjører selv og ikke bruker den. På langturer (30 mil og over) bruker jeg TACC  men har altså disse dårlige opplevelsene med fantombrems.
Det stemmer bra med mine opplevelser. De skikkelig brå og umotiverte oppbremsingene har stort sett skjedd på TACC. Kona som er ganske glad i ACC sluttet å bruke den på Tesla etter siste langtur med en slik opplevelse.

Samme her, men det kan skyldes at jeg sjelden bruker AP siden jeg kjører mest på relativt smale veier med gulstripe eller veier uten midtmarkering. På vei med smale kjørefelt og gulstripe fungerer for så vidt AP OK, men bilen legger seg alt for langt inn mot venstre/gulstripa, noe som medfører at jeg sitter og avbryter AP hver gang jeg møter store kjøretøy, og av til ellers. Det blir for slitsomt. Da vil jeg gjerne bruke TACC og velge plassering i kjørebane selv, men det medfører mye småbremsing ved at bilen går av gassen, og dermed aktiverer regenerering, noen småbremsinger med mekanisk brems og alt for mange (selv om det ikke er veldig ofte) relativt kraftige oppbremsinger der du henger i sikkerhetsbeltet og raskt må korrigere selv med gasspedalen. Et par ganger har bilen også aktivert nødbrems, dvs. bremsepedal helt i gulvet, men det har skjedd i situasjoner der det ikke kom som en overraskelse. Nødbrems er heftig, men når du ligger i 80 km/t og bilen hugger inn bremsene slik at du er nede i 50 km/t før du rekker å reagere så er det også veldig ubehagelig, spesielt når det ikke finnes en eneste god grunn til at bilen skal reagere overhodet. Disse få, men kraftige oppbremsingene gjør at jeg aldri tør å bruke TACC eller AP når det ligger biler bak meg. Hvis jeg ligger bak en annen bil tror jeg aldri at jeg har opplevd slike bremsinger, da virker det som om Tesla stoler blindt på at det bilen foran gjør er riktig, og bare følger den uansett.

6
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 11:42 »
Jeg satte på Conti Premium contact 6 i sommer på min X100D. Veldig fornøyd etter ca 10000 km. Har tidligere kjørt på originale Michelin og Landsail LS588. Michelin var jeg ikke fornøyd med på noen måte. Det viste seg at Landsail bakdekk i dimensjon 275/45R20 ikke hadde riktig hastighetskode. Hvis jeg hadde fått Landsail med godkjente spesifikasjoner hadde jeg nok kjøpt det på nytt. Conti har nok bedre kjøreegenskaper enn Landsail, men er veldig spent på levetid på dekkene siden jeg har hatt en del Conti-dekk med lav levetid på andre biler. Andre dekk jeg vurderte i sommer var Falken Azensis FK510 og Hankook ventus s1 evo 3. Jeg fikk en god pris på Conti, og valgte derfor de.

7
Det eneste som er sikkert er at det blir politisk kaos etter valget. Venstresiden klarer ikke å etablere et regjeringsalternativ som er enige om en eneste sak. Det er godt mulig de må ha med både SP, Rødt og MDG i samarbeidet, og det er vel bare å se i partiprogrammene for å se at de ikke har en eneste felles kjernesak.

Det jo mindre forskjell mellom Høyre og AP enn mellom SP, Rødt og MDG.

Kanskje den ene tingen venstresiden de klarer å bli enige om er å innføre moms på dyre elbiler?

8
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 09:05 »
Det er godt at det blir som vinterdekk skriver, men mine tanker punkt for punkt er: 
1) Tesla bygger ut nye destinasjoner og utvider eksisterende i takt med salg av Tesla. Det gjør at det alltid er greit å planlegge turer langs hovedveien utelukkende med Tesla superladere. På vanlige dager er det alltid mye ledig kapasitet. På utfartsdager kan det være kø på enkelte Tesla superladerdestinasjoner også, men køene går kjapt pga. mange ladere pr. lokasjon. Med mange flere biler som kanskje ikke klarer å plassere seg riktig på ladestasjon, og dermed vil blokkere flere ladere synker kapasiteten samtidig som behovet for kapasitet øker.
2) Den smarte programvaren og god integrering fungerer fordi Tesla har full kontroll på både ladestasjoner og biler som lader der. Den fordelen vil i stor grad forsvinne når alle uansett bilmerke og modell kan lade på superladere. Tesla vil dermed ikke i samme grad kunne si om det er lurt å rute biler til den ene eller andre ladelokasjonen langs ruta. I tillegg har ladekurven til Tesla veldig bratt nedtrapping av effekt, så det vil være uaktuelt for meg å lade der tesla foreslår om jeg da har 30-40% SOC, og jeg kan kjøre til neste ladestasjon og starte lading med +-10% SOC i stedet.
3) Gitt ladekøtrøbbelet som var langs norske veier i sommer, og mange nyhetsoppslag om defekte ladere og ladetrøbbel nå etter sommeren også, så er det ingenting som tyder på at de kommersielle aktørene fjerner fordelen Tesla har på kort sikt. Elbilsalget er også skyhøyt nå, og utbygging av ladere hurtigladere holder ikke tritt. I tillegg er det alt for lite fokus på utbygging av destinasjonsladere, noe som kunne redusert behovet for hurtiglading mye, og som også er billigere å etablere.

Hvis Tesla klarer å åpne superladerne sine på en slik måte at kapasitet blir utnyttet bedre, og samtidig ikke gjøre det mer uforutsigbart for de som kjører Tesla så er åpning veldig bra. Hvis ladnettverket i tillegg blir nesten like enkelt å bruke for andre som det er for eiere av Tesla så tror jeg det vil legge et press på de andre hurtigladeaktørene for å gjøre det mer brukervennlig med hurtiglading.

9
Tesla / Sv: Tesla langt unna servicesenter
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 08:37 »
En kamerat som også har en 2017 X har hatt et par tilfeller med feil der bilen ikke er kjørbar. Da har Tesla hentet bilen med bilberger, og de hadde med seg lånebil samtidig. Stort sett er det uproblematisk med lang vei til servicesenter, men det er litt kjipt at man må bruke minst en, av og til to, dager for å levere bilen på verksted. Ved noen tilfeller har jeg levert bilen på morgenen (måtte da reise fra hjemme i 5-6 tiden), og Tesla insisterte på at bilen skulle bli klar i løpet av dagen så jeg fikk ikke lånebil. Noen ganger har de klart å bli ferdig til kl 7-8 på kvelden, andre ganger har jeg fått beskjed sent på ettermiddagen om at de ikke blir ferdige, og at jeg får lånebil. Har da gått en hel dag og ventet på bilen, og blir sendt hjem med flere timer kjøring sent på kvelden. Samtidig må jeg tilbake å hente bilen noen dager senere. Stort sett har jeg bare tatt fri fra jobb en dag siden servicesentrene har lang åpningstid og jeg har kunnet reise etter jobb for å hente bilen. Noe ganger har jeg også jobbet fra venterommet hos Tesla når jeg har ventet på bilen slik at det bare er noen timer jeg har tatt fri.

Med 6 timer kjøring en vei er det umulig å bruke bare en dag på å få bilen på verksted, så det blir jo enda mer upraktisk enn det er for meg. Det virker som det er lite feil og problemer med nye TM3, og forhåpentligvis med TMY også, så det er jo ikke sikkert du får behov for mange turer til et servicesenter. De servicepunktene som bilene har kan du gjøre selv, eller bruke et lokalt verksted til. Deler som kupefilter o.l. kan du bestille fra delelageret til Tesla og få tilsendt i posten.

10
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
« på: Tirsdag 07. ſeptember 2021, klokken 08:17 »
Hvis åpningen av SuC ender opp med at man må stille seg i kø med en Tesla og vente på at andre biler skal lade ferdig på en Tesla SuC så er veien utrolig kort til å velge et annet bilmerke ved neste bilkjøp. Regner ikke med at det er bare jeg som tenker slik? Noe av hovedpoenget til Tesla var å gjøre det like enkelt og praktisk med elbil som med fossilbil. Det har de klart mye pga. et godt utbygd, stabilt nettverk av hurtigladere med god kapasitet. Ladnettverket gjør at du aldri lurer på om du kommer fram, og eventuelt hvor mye forsinket du blir pga. ladekluss. Hvis denne fordelen forsvinner for Tesla så er det ikke mye som skiller Tesla fra røkla lenger. Mange biler lader jo til og med raskere enn Tesla allerede i dag.

11
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 11:58 »
har sjekket med svv, man må faktisk sette igjen folk eller bagasje for å kjøre videre for første kg overlast .oO

Yes and SVV has modernized a lot of their stations now to much more accurate weigh stations with 10kg accuracy.  ;)
So just 10kg overweight will get you caught already.  :(
Kjørte fra vestlandet i går etter konfirmasjon, og vi tok med oss 10-15 kg med epler som ble fordelt foran og bak for å få litt spredt vektfordelig. For moro skyld svingte jeg innom vekta hos SVV i Kr.sand og jaggu veide ikke bilen 2400 kg(den vippet faktisk oppi 2420 i det jeg kjørte oppå!
Vi var ellers 2 voksne og 2 i slutten av tenårene med tilhørende baggasje samt bunader med tilhørende "stasj", så ikke "unaturlig mye" i.f.h.t en vanlig ferietur.
Frykter at det veldig fort kan bli overvekt ved en fjelltur der man har skiboks med 6 par ski, støvler og klær som er tyngre enn bunader, så jeg må jo si at dette ikke er helt greit egentlig >:(

For å sitere en film så vil jeg si at dette er "pretty fucking far from OK". En familiebil som ikke tåler vekt av en familie blir bare dumt. Forstår ikke hva Tesla egentlig tenker på.

12
Tesla SW og AP / Sv: Fantombremsing, bare på AP eller TACC også?
« på: Mandag 06. ſeptember 2021, klokken 11:28 »
Kjørte retur med gasspedalen litt inne hele veien, merka ikke noe da med lignende situasjoner, selv om CC ikke fikk bremsa som den ville innimellom 😄

Da kan man spørre seg hva poenget med CC er når man uansett må "gi gass" manuelt. Det er for øvrig grunnen til at jeg nesten alltid kjører helt manuelt med Tesla. Må tilbake til en 1983 Volvo 240 som jeg eide på starten av 2000-tallet for å finne en bil jeg kjørte mer manuelt enn Tesla.

13
Tesla / Sv: Tesla langt unna servicesenter
« på: ſøndag 05. ſeptember 2021, klokken 19:20 »
Jeg har bare 6 timer t/r, dvs. 3 timer en vei til SC. Av de feilene jeg har hatt på min TMX som er meldt til Tesla er 0% fikset remote, 0% fikset av ranger og 95% fikset ved besøk på servicesenter. De resterende % enten vil eller kan ikke Tesla fikse. Håper at TMY er betydelig bedre mtp. kvalitet og feil enn min 2017 TMX har vært. Det har vært mange turer til SC med bilen, men ingen pga. driftsstans. Jeg har også samlet opp slik at de har tatt flere reparasjoner når bilen først er inne slik at det blir færrest mulig turer inn til verksted. Det var flest feil de første to årene, og da gikk bilen 80000 km. Færre problem de to siste årene, men da har jeg bare kjørt drøyt 45000 km også.

14
Model Y / Sv: Avbestilt?
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 12:35 »
Har noen før dette faktisk sjekket lastekapasitet i noe av bilene de har brukt / pakket i løpet av livet?  ;D
Og har noen merket noe eller blitt sjekket for det? Bilen tåler jo åpenbart mye mer...
Jeg har sjekket tekniske data på alle biler jeg har kjøpt, og det inkluderer både tilhengervekt og nyttelast. Det er data på bilen i tillegg til prøvekjøring som har avgjort om jeg har vurdert en bil som aktuell eller ikke. Jeg har derfor heller aldri kjøpt en bil som ikke har vært tilgjengelig for prøvekjøring før jeg har handlet bil. Gikk på ei blemme en gang da jeg kjøpte en Renault Laguna. Så på nyttelast på bilen og tilhengervekt, men overså at tillat vogntogvekt var mye lavere enn totalvekt bil + tilhengervekt. Det ga meg vektproblemer når jeg skulle ha familen i bilen i tillegg til campingvogn på slep. Har dermed alltid sjekket nøye alle vektgrensene for biler jeg har kjøpt etter det. For min del ville jeg aldri avbestilt en bil pga. nyttelast, men det er fordi jeg aldri ville bestilt en bil med for lav nyttelast i utgangspunktet.

Husker for en god del år siden at jeg leste at halvparten av de som kjøpte ny Toyota gjorde det uten prøvekjøring. Jeg tenkte at det er merkelig å kjøpe ny bil uten prøvekjøring, men nå så virker det nesten som normalen er å kjøpe ny bil uten å se eller prøvekjøre bilen først, og i tillegg vet man lite om bilene ellers også. Da er det jo naturlig at det blir en del avbestillinger når folk får se og prøve det de har bestilt nesten i blinde.

15
Tesla SW og AP / Sv: Ny app - 4.0.0
« på: Torsdag 26. August 2021, klokken 09:52 »
Kanskje det kommer krav om å bekrefte åpning av bakluke også. Nå åpner bakluka umiddelbart ved trykk i app, men alle andre åpne-funksjoner krever bekreftelse, i alle fall med TMX og android-app.

Sider: [1] 2 3 ... 140