Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - THE

#1
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 05. april 2024, klokken 07:45
Sitat fra: Otkristo på torsdag 04. april 2024, klokken 21:15
Sitat fra: Otkristo på torsdag 04. april 2024, klokken 15:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 04. april 2024, klokken 14:57
Sitat fra: JorEl på torsdag 04. april 2024, klokken 14:43Er rustgaratien 10år hos Tesla?

Si at min nydelige, fantastiske model S, ruster bort.
Hvor mye kan den ruste bort, før Tesla sier til meg at jeg ikke har FSD, siden FSD følger bilen?
Hvor mange prosent er Arnold Swarzenneger, en Terminator, siden han nå har en pacemaker :o

(Er redd for at jeg vurderer min Tesla høyere enn markedet, siden jeg har brukt 60knok på FSD/bilen. Jeg tenker også at Musk ikke er en sleip fyr og at Tesla har andre vedier en $$$. Ikke liker jeg å bli svindlet for 60knok heller ??? Derfor blir det nok til at jeg beholder bilen. Den er dyr å eie etter garantien vissnok. FSD påfører meg unødvendig angst, selv når jeg ikke sitter i bilen..)
 

Er 12 år rustgaranti, men det må ruste fra innsiden og ut for å gjelde :-)
Model S har vel aluminiumskarosseri, så faren for rust er en del mindre enn en del andre biler.
De sier at Model S er veldig enkelt bygget, sånn at "hvem som helst" kan fikse.
Dersom du i tillegg til FSD har gratis lading for evig og alltid kan det fort bli lønnsomt å reparere den for evig og alltid  :D
Bare å beholde godbilen
Hva er vanlig rustgaranti i bilbransjen ?
Etter min erfaring er rustgaranti bare humbug, nærmest svindel. Det skal utrolig mye til for å få rustangrep dekket av garanti. Alle krever at det skal ruste fra innsiden, og i tillegg er det en hel haug med vilkår i garantidokumentene som må være oppfylt, og som eier må få utført for at garantien skal gjelde. Merkeverksted står stort sett på sitt og hevder at rust skyldes ytre påvirkning, og det er egentlig umulig for en vanlig bileier å motbevise. Om det står 8, 10 eller 12 år i garantipapirene har ikke så mye å si. Den beste rustgarantien er vask og vedlikehold av bilen, understellsbehandling og rask reparasjon av skader i karosseri, understell og rustbeskyttelse.
#2
Sitat fra: suverin på onsdag 03. april 2024, klokken 15:13
Sitat fra: Borger_ på onsdag 03. april 2024, klokken 14:44Men hvis du uansett har et krav om størst mulig plass og bagasjeromsvolum så ryker jo de fleste modeller som feks. Solterra, Eve6 osv.

Om det er størst mulig bagasjeplass som gjelder, så ryker egentlig hele den bilklassen, Y- inkludert. Man får ikke med seg såå mye mer i Y enn de andre i klassen (ja, jeg har testet) :)

Om størst mulig bagasjeplass er kriteriet, så vil jeg bare nevne Tesla Model X. Fås jo til godt under 400k som brukt, også TMX100D. Det blir jo eldre biler som har en del km på telleren, og økt usikkerhet mtp. reparasjonskostnader, men god plass til prisen får man i alle fall.
#3
Viktig at vi tar vare på sikkerheten til våre folkevalgte, og slik de herjer på nå så øker behovet for å sikkerhet dag for dag.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de absolutt må bygge regjeringskvartalet så dyrt og sentralt innenfor Ring 1. Det jeg lurer mest på er hvor mange år forsinket utbyggingen blir, og hvor store overskridelsene blir? På slutten av 80-tallet ble vi godt kjent med en Mong, som betegnet overskridelsene på raffineriet på Mongstad (1 Mong = 4 mrd, eller var det 6 mrd?). Uansett småpenger sammenlignet med kostnadene for nytt regjeringskvartal, og vi får vel en ny måleenhet om noen år når overskridelsene for regjeringskvartalet begynner å bli kjent Ca. 5 mrd kroner for nytt regjeringskvartal var de første overslagene, nå snakkes det om 53 mrd, og i 2030 når alt skal være ferdig kan vi vel plusse på noen titalls milliarder mer.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 03. april 2024, klokken 09:18
Det ligger vel an til noen gode kampanjerenter og prisavslag fra Tesla utover våren og sommeren for å dra opp igjen kvartalstallene for Q2 ser det ut til.
#5
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 27. mars 2024, klokken 06:35
Sitat fra: automat på mandag 25. mars 2024, klokken 10:20Det er mange skjær i sjøen før batteribytte kan standardiseres. Både tekniske, forretningsmessige og politiske.

Å
auto... :+1: ja det har du helt rett i. Feks på mobiler og ladekontakter. Har vært et problem i 25/30 år isch vel?
Først nå på min nyeste iPhone kunne jeg endelig bruke samme ladekabel som på min Samsung mobil ;D ikke særlig rask prosess på standarder. Var vel EU som besluttet dette.

Jeg må vel si at jeg er glad for at standardisering tar tid. VVi hadde nok ikke vært der vi er i dag om batteri og lading for mobiltelefoner ble standardisert i år 2001 med Nokia 6310 som "mal, selv om jeg husker 6310 som en kongetelefon den gangen.

Faren med standardisering er at man sperrer for teknologiutvikling som bidrar både til bedre produkter og lavere priser i framtida.
#6
For min del så er ikke batteribytte interessant, men jeg orker ikke å legge så mye energi i å argumentere om hvorfor. De som ønsker å bruke batteribytte kan gjerne gjøre det for min del. Jeg vil nok heller aldri kjøpe en bil med leasing på batteripakke. Enten kjøper jeg bil og batteri, eller så leaser jeg bil og batteri.

Hvis man kan regne med å få gjennomført batteribytte bare 2 av 3 eller 4 av 5 ganger så må jeg vel si at det høres ut som det er veldig stor feilrate på byttesesjoner ennå, men som det blir sagt så vil nok Nio bruke erfaringene fra denne vinteren til å gjøre prosessen mer robust til senere vintre.
#7
D-MAX / Sv: D-MAX i media.
fredag 22. mars 2024, klokken 13:11
Sitat fra: suverin på fredag 22. mars 2024, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på fredag 22. mars 2024, klokken 12:15Pris er uinteressant om rekkevidden er så dårlig at man ikke rekker frem til skauen før det er tomt!  ;D

< fredagsmodus >
Om man har så lang vei til skauen, trenger man sikkert ikke pick-up :D
</ fredagsmodus>
Jeg må si jeg synes det høres veldig snaut ut med knappe 70 kWh batteri til en stor tung bil med elendig aerodynamikk, og som i tillegg skal kunne trekke 3,5 tonn tilhenger. Jeg ser for meg at jeg ville fortsatt med diesel pick up til turer ut i skauen med masse utstyr på tilhenger i stedet for en elektrisk pick up med så kort rekkevidde som denne nødvendigvis må få under litt krevende forhold.
#8
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 22. mars 2024, klokken 08:04
Skal i alle fall mer til for å overtale meg. Etter ha ha kjørt Tesla (uten FSD, men med EAP) siden 2017, så er jeg  om mulig enda mer skeptisk til nytteverdi av FSD nå enn for 6-7 år siden. Om det blir kjøp av ny Tesla, så er det nok nesten 100% sikkert at det blir med KUN standard AP siden det er standardutstyr. Tror faktisk ikke jeg hadde betalt for FSD om det var snakk om bare noen få tusenlapper i tillegg til standard AP heller. Prisen som FSD koster i dag er jo latterlig, og da mener jeg ikke latterlig lav.

Om, og det er jeg veldig usikker på at blir reelt, FSD noen gang blir brukbart som et ferdig produkt med lv4 eller  lv 5 selvkjøring skal jeg heller vurdere å kjøpe en Tesla med FSD da. Jeg tror det uansett ligger mange år fram i tid, og jeg vil tippe at det uansett ikke blir mulig med dagens HW.
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Varme i model x
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:15
Sitat fra: oto på onsdag 20. mars 2024, klokken 22:18Nevnte problem med kald luft fra B-stolpene har vi faktisk. Vet du hvor den løse kontakten er? Mulig å finne og fikse selv?
Takk for evt. tips. :-)
Dette kan jeg tenkte meg å sjekke også, så takk fra meg også om noen har en måte å sjekke dette på.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 21. mars 2024, klokken 08:03
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 20. mars 2024, klokken 20:00
Sitat fra: arthur på onsdag 20. mars 2024, klokken 18:48Prisen de får kan så absolutt bli lavere enn 115 øre siden staten har begrenset subsidieringen til et maks beløp for hele perioden.

Gratulerer Arthur! Da er i det minste to personer i Norge som skjønner hva dette systemet (auksjonsavtalen) går ut på!

Med 1,5 GW vil årsproduksjonen på Nordsjø Sør være ca 7,9 TWH (milliarder kWh, 60% kf). Jeg tror og håper at prisen vil være ca 50 øre per kWh (i Norge og ikke mye høyere i EU). Ventyr skal ha en inntekt per år på 9,1 milliarder og staten må ut med 5,14 milliarder. Om dette fortsetter så stopper staten sine utbetalinger etter 4,5 år da staten når avtaletaket på 23 milliarder kr.

En forutsetning for at prisen på strøm skal være 50 ære per kWh er at det er strømoverskudd innen EU, UK og Norge samlet. Ellers så kan prisene bli både to og tre kroner per kWh om ikke ny strømkapasitet bygges ut i stort tempo. En strømpris på 2 kr per kWh vil gi en ekstra regning (fra 0,5 til 2 kr) på ca 210 milliarder for norske strømkunder (ca 140 TWh per år er strømforbruket i Norge). Da bli en ekstra utgift for staten på 5,14 milliarder til støtte til Ventyr en bagatell.

Ikke rart at Equinor og Statkraft ikke ville bygge ut ny strøm, tatt i betraktning at dette ville presse ned prisnivået for strøm (de hater generelt strømoverskudd i Europa. Dette er en spissformlering som er meget tvilsom).

Equinor utvikler H2-produksjon, og for å gjøre hydrogen det minste miljø- og klimavennlig, og økonomisk forsvarlig, er det helt nødvendig med overskudd av fornybar energi som innskuddsfaktor til produksjonen. Det burde derfor være i Equinor sin interesse å få bygge ut mest mulig subsidiert fornybar energi. Jeg tror derimot at Equinor ser det slik at med overveiende sannsynlighet så blir sørlige nordsjø et tapsprosjekt selv om det er tungt subsidiert.

Jeg er ikke motstander av havvindutbygging, men jeg mener det er helt feilslått av regjeringen å satse utelukkende på havvind, og jeg mener de kan være så ærlige å si at satsing på havvind, og spesielt flytende havvind vil gi økte strømpriser, enten som direkte strømpris, eller i form av skattepenger som brukes til subsidier, skattepenger som må kreves inn på andre måter gjennom økt skatte- og avgiftsnivå. Er det noe befolkningen misliker mer enn økte strømpriser så er det løgn, uforutsigbarhet og manglende evne til å forklare politisk retning hos politikerne våre. Det viser vel også undersøkelser som ser på folks tillitt til det offentlige. (https://www.kommunal-rapport.no/politikk/faerre-har-tillit-til-politikere/157820!/)
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 13:06
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:56
Sitat fra: THE på onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?


Du er ikke alene!

Hørte akkurat Aasland på radio som sa «noen ganger vil staten få utbetalt penger på denne prisen (115øre) og noen ganger vil staten måtte betale ut»

Det høres ut som han regner med at prisen like ofte vil være mye høyere. At den blir volatil er utvilsomt.

Ensporetheten er påtagelig når drt gjelder havvind.

Jeg har ikke noe prinsipielt imot havvind, men ser ikke datagrunnlaget for å tenke at det er det eneste, når det er så mange usikkerheter og såpass høy produksjonspris.

Nå kan min kjappe hoderegning være totalt feil, men subidiene på 23 mrd kroner skal betales ut over 15 år. Årsproduksjon på 6,5-7 TWh betyr ca. 100 TWh produsert på 15 år, dvs. at regjeringen ser for seg å betale ut max 23 øre/kWh, og at forventet strømpris de neste 15 årene etter åpning da minimum blir 92 øre/kWh eks. mva i snitt (2023 kroner).

Det betyr at regjeringen sier at vi ikke kan forvente at strømprisen vil bli særlig lavere enn 90 øre/kWh i årene framover slik jeg tolker det.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 20. mars 2024, klokken 12:43
Da er havvindauksjonen avsluttet, og laveste bud var på 115 øre/kWh fra bunnfaste vindmøller. Det betyr vel at regjeringen mener at det er rimelig å betale betydelig høyere pris enn det også for flytende vindkraft. Ingenting som tyder på at vi skal få lavere strømpriser de neste årene i alle fall, da regjeringen mener det er vindkraft til havs som skal sørge for all ny energiproduksjon i Norge.

https://www.tu.no/artikler/vant-auksjonen-ventyr-far-bygge-1-5-gw-havvind-i-nordsjoen/544975

Pris på kjernekraft fra nybygde anlegg ligger etter det jeg kan finne ut på ca. 70-80 øre/kWh, Landbasert vindkraft 40-50 øre/kWh, solkraft 60-70 øre/kWh for bakkemonterte anlegg og opp til 120 øre/kWh for takmonterte anlegg på småhus. (https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/)

Jeg lurer virkelig på hvorfor havvind har fått status som eneste aktuelle løsning for ny energiproduksjon i Norge?

#13
ID. 7 / Sv: ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
mandag 11. mars 2024, klokken 09:08
Her er regelverket i Norge.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_10#%C2%A710-1

Kravet til tilhengervekt er basert på 12% stigning i Norge. I mange andre (alle andre?) europeiske land er det 8% stigning som er kravet.

Uansett så er det jo latterlig lave tilhengervekter på ID-serien som skal være en erstatning for Tiguan og Passat, biler som trekker +-2 tonn.
#14
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
fredag 08. mars 2024, klokken 13:31
Sitat fra: turfsurf på onsdag 06. mars 2024, klokken 19:10Hm, prøvekjørte Highland på mandag, og kjørte rett gjennom fire rundkjøringer. Fikk til å blinke både venstre og høyre gitt. Rent sjokkerende mtp hvor vanskelig folk skal ha det til å være gitt.

Mye enklere å betjene enn tre hendler + to flipp-flapper som kan vris og vendes på i e-tron.
Jeg prøvekjørte Highland for første gang på onsdag. Har prøvd TMX med yoke tidligere uten problem, og både giring, vindusvisker/spyler og blinklys synes jeg fungerer bra.

Det som jeg absolutt ikke liker med de nye rattkontrollene er fjernlysknappen. Jeg kjører med manuell av/på på fjernlys på bilen jeg har i dag på grunn av uhorvelig treg og ubrukelig autofjernlysfunksjon. Knappen på rattet sitter slik plassert at jeg må bevege hånda for å trykke på knappen, så manuell bruk er egentlig ikke aktuell i Tesla med rattknapper. Med matrix-funksjonalitet er det forhåpentligvis ikke nødvendig å bruke fjernlysknappen ofte, så kanskje det går bra, men det er i alle fall ikke aktuelt å kjøpe Tesla med rattknapper før jeg har fått prøvekjørt i mørket for å se hvordan det fungerer i praksis.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i4 M50 eller Tesla model 3 Highland RWD?
onsdag 06. mars 2024, klokken 07:55
Det har jo vært en del oppslag om lav nyttelast på elbiler. Kan jo nevne at det ser ut som i4 har nyttelast på 500 kg+, og TM3 har 350 kg+. Det kan ha stor betydning for om man ender med overlast når man har det som familiebil, i alle fall om man er 4 personer eller mer i bilen.

Som en tilleggsbonus har i4 tilhengervekt på 1600 kg, og TM3 har 1000 kg.

Nyttelast og tilhengervekt er viktig for meg, så det hadde absolutt vært med å bestemme hvilken bil jeg ville valgt. Personlig liker jeg veldig godt BMW fargen Sanremo green, og tror kanskje det er muligheten for litt mer spenstige farger som hadde tippet valget i BMW-favør om jeg hadde vært veldig usikker på valget, og pris ikke var utslagsgivende.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA