Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. mars 2023, klokken 15:30Her er det nok arthur som har rett. CO2 utslipp for et av de aller største kontainerskipene tilsvarer CO2 utslipp fra 50-60000 biler. Når det gjelder svolvelutslipp er det mer i størrelsesorden 50-60 millioner biler.Sitat fra: arthur på mandag 20. mars 2023, klokken 19:38
Det er enorme mengder med forurensning som en konsekvens av transport av råvarer jorda rundt, like det eller ikke, men nytter ikke å "prate" seg vekk fra det! Et enkelt skip like mye som 50/60.000 fossilbiler.
Nå må du ta deg sammen. Du vet like godt som meg at 50/60.000 biler referer til svovelutslipp (og ikke CO2). Det er bare å påby de store skipene å bruke svolvelfritt drivstoff eller at de har utstyr om bord som tar bort svovelet før drivstoffet går inn i motoren. Svovel er heller ikke et stort problem ute på havet (men stort problem i byer).
Hold opp med dine "ro, ro til fiskeskjær" -innlegg!
Men dette gjelder utslipp for gjennomsnittlig kjørelengde pr år som visstnok er 174000 km pr kontainerskip og 15000 km pr bil, så da tilsvarer utslipp pr km med kontainerskip utslipp fra ca. 5-6000 biler. Ser vi på nyttelast så blir tallene ganske stygge for personbilen som har 5-600 kg nyttelast mot kontainesrskipet sin nyttelast på 150-200000 tonn! Dvs. et kontainerskip frakter ca. 300000 ganger så mye last som en personbil med ca 5000 ganger CO2 utslipp. Dvs. en personbil slipper ut 60 ganger så mye CO2 pr kg last som et kontainerskip.
Det er tatt utgangspunkt. i en bensinbil med utslipp på 0,6l/mil. https://www.faktisk.no/artikler/06w64/stemmer-det-at-utslippene-fra-et-containerskip-tilsvarer-50-millioner-biler