Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

Gazer75

Sitat fra: geear på torsdag 28. september 2023, klokken 19:49Fordi det har du bestemt?

Sjekk hos NVE hvem som står som netteier, det er Lnett. Ikke Lyse. Du får ringe de og fortelle de at det er feil.
Lnett er fortsatt eigd 100% av Lyse. Så det er vel kun på papiret at dei er ulikt. Økonomien i Lnett vil jo påverke Lyse konsernet vil eg tru. Går det bra så vil dei vel ta utbytte og så videreføre dette til eigarane i Lyse som er fleire kommunar i Rogaland.

Heile denne greia med å skilje ut nettselskapa var eit byråkratisk tull spør du meg.
Om det skulle ha noko for seg så må nettselskapa vere direkte eigd av kommunane.
Dei burde og faktisk vere forhindra i å gi utbytte.
2020 e-Golf (2023-)

Egil S

Morsomt diskusjoner mens jeg var på en ukes ferie :)

Ser ut som eierskapene er relativt avklart, egentlig betyr det lite om det er et paraplyselskap som eier en del her og en del der i et større konsern.
Nesten uansett hvordan man snur å vender på det, hva selskapene heter eller hvilket konsern de tilhører så er eierne i all hovedsak til syvende og sist det offentlige og kommunene som Gazer75 sier det.

Stat og kommuner er ikke de raskeste å markedsregulere noe som helst, iallfall ikke når prisene skal ned.
Til en viss grad kan jeg forstå at de som styrer kommunekassene rundt omkring er interessert i å få inn mest mulig penger også.
Noe "fri konkurranse" er derfor mer eller mindre umulig å få til så lenge de fleste ladeselskapene er, gjennom flere ledd, eid av stat og kommune, litt "bukken og havresekken" der altså, ikke rart prisjustering går tregt, i forhold til fossilt drivstoff som gjerne endrer seg 2-3 ganger om dagen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Vix

La merke til at Uno-X hadde satt ned prisene da jeg kjørte forbi Maritim utenfor Oslo i dag.
Tidligere lå de på 4,50, som var blandt de billigste (med unntak av Tesla SC), nå er prisen satt ned til 3,50 (drop-in, betales med bankkort)

Hjemmesiden var ikke oppdatert tidligere i dag, men ser den er oppdatert nå:
https://unox.no/lading/

RJK

Fremdeles noen stasjoner med 4,50, men svært hyggelig. Takk for info!

:)

elbil.no sin prisoversikt er dog ikke oppdatert.

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Det er herlig å se at vi nå faktisk har et fungerende prismarked for hurtiglading i Norge, og at prisene nå faktisk nærmer seg et nivå som kan virke fornuftig når vi sammenligner med strømprisene ellers.

Slik jeg ser det så er det hovedsakelig 2 årsaker til at det nå er blitt slik, og at hurtiglading ikke lengre føles som et ran:

  • Etter mye om og men og mye høylytt motstand (bl.a. fra medlemmer i dette forumet), så gikk tilslutt alle aktørene over til en ren kWh prising som gjorde det mulig å faktisk sammenligne prisene.
  • Tesla!! som åpnet sine ladestasjoner for alle (sorry Chademo brukere - ikke for dere :( ) og deretter sjokka alle ved å sette prisen til under halvparten av prisene hos de andre tilbyderne.

Er det fremdeles noen her på forumet som vil tilbake til tidsbasert prising? Eller til kompliserte tid-kWh formler som gjorde det fullstendig umulig å sammenligne prisene? :)


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Fungerer ikkje heilt endå.

Godt eksempel er Rudshøgda med Tesla, E.ON, Kople og Mer.
Tesla skal 3,30/3,65 medan næraste er E.ON registrert med 5,00kr, så Kople 5,89 og Mer 5,99.

Er ein del slike der Tesla har ein eller fleire konkurrentar nært som er langt over.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på lørdag 14. oktober 2023, klokken 12:39Fungerer ikkje heilt endå.

Godt eksempel er Rudshøgda med Tesla, E.ON, Kople og Mer.
Tesla skal 3,30/3,65 medan næraste er E.ON registrert med 5,00kr, så Kople 5,89 og Mer 5,99.

Er ein del slike der Tesla har ein eller fleire konkurrentar nært som er langt over.
Har da falt godt fra de 8-10 kronene som enkelte av disse krevde før.

Selvsagt har strømprisen falt samtidig, men det virker jo som enkelte var temmelig lite lystne på å senke prisene i utgangspunktet, noe man kan skjønne når vi kundene tydeligvis betaler godt for at disse skal bli store i Europa.

Men når konkurrent etter konkurrent satte ned prisene, så måtte selv de tregeste av disse, følge med.

Og jeg regner med at det skal enda litt lavere når som sagt Uno-X kommer til som brysom konkurrent. Og også Eviny er under 5 per kWh. Kanksje de er med på å presse konkurrentene mer ved å følge etter UNO-X og Tesla?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Gazer75

Virkar ikkje bite så veldig på Ionity og Circle K som tek hhv 6,49 og 6,79.
Kan ikkje forstå at folk faktisk brukar desse.
For Ionity så er det vel fortsatt ein del som har ei pakke frå forhandlar. Og dei som køyrer ein del kan abonnere og få 4,80kr, men det er jo fortsatt godt over Tesla som jo også over alt no.
Abonnerer ein hjå Tesla til same pris pr mnd så er det jo ingen som er i nærleiken av pris per kWh. Då har Tesla no ein snittpris på 2,62/2,91.

Veit at dei var langt dyrare tidlegare, men at dei ikkje har senka prisane meir må bety at dei fortsatt har nok kundar og at konkurransen ikkje virkar heilt.
2020 e-Golf (2023-)

Vix

Sitat fra: Gazer75 på søndag 15. oktober 2023, klokken 03:15For Ionity så er det vel fortsatt ein del som har ei pakke frå forhandlar. Og dei som køyrer ein del kan abonnere og få 4,80kr, men det er jo fortsatt godt over Tesla som jo også over alt no.

Er nok mange av oss som fremdeles har avtale langt under det... Jeg har Cupra EasyCharging (Elli)-kontrakt frem til mars neste år, og betaler 2,25kr hos Ionity.
Så for meg er Ionity fremdeles billigst. Men de har satt opp prisene noe helt latterlig, så hvis jeg hadde tegnet kontrakt i dag, så koster det 5,75 hos Ionity (+160kr per måned). Så hvis Elli ikke gjør noe med de nye prisene så blir det nok Tesla SC til neste år.


RJK

Sitat fra: Vix på søndag 15. oktober 2023, klokken 08:40
Sitat fra: Gazer75 på søndag 15. oktober 2023, klokken 03:15For Ionity så er det vel fortsatt ein del som har ei pakke frå forhandlar. Og dei som køyrer ein del kan abonnere og få 4,80kr, men det er jo fortsatt godt over Tesla som jo også over alt no.

Er nok mange av oss som fremdeles har avtale langt under det... Jeg har Cupra EasyCharging (Elli)-kontrakt frem til mars neste år, og betaler 2,25kr hos Ionity.
Så for meg er Ionity fremdeles billigst. Men de har satt opp prisene noe helt latterlig, så hvis jeg hadde tegnet kontrakt i dag, så koster det 5,75 hos Ionity (+160kr per måned). Så hvis Elli ikke gjør noe med de nye prisene så blir det nok Tesla SC til neste år.


Mister min "benefit" på onsdag, så her er allerede SuC testet for å verifisere at det er ok med min bil. Testresultat er at det gikk veldig fint, men at jeg må nært nok med snuten på V2 spesielt, men og V3. V4 er easy peasy!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Jeg har IONITY til 2,25kr frem til main neste år.
Nå lå jo Ionity på 8,99kr så lenge ge kan huske, men de harre 1,60kr og 1,99kr avtaler, men disse er også blir dårlige nå, 5,75 som Vix skriver.

Jeg ser 50kW lading begynner å nærme seg min 5,05kr pris, mene jeg så 4,99kr noen steder på ladeklubben. Min avtale vil nok være gunstig hos Ionity inntil den går ut, etterpå får jeg se.
Kan være jeg ikke har fast avtale og kjøper Tesla avtale ved behov under ferie tur o.l.

Uansett, det er bevegelse i riktig retning prismessig, så får vi se om de kommer litt lavere.
Jeg skulle helst sett 0-22kW til 2,50kr, 50-99kW til 3,49kr og fra 100kW til 4,49kr.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RJK

Sitat fra: Egil S på søndag 15. oktober 2023, klokken 19:41Jeg har IONITY til 2,25kr frem til main neste år.
Nå lå jo Ionity på 8,99kr så lenge ge kan huske, men de harre 1,60kr og 1,99kr avtaler, men disse er også blir dårlige nå, 5,75 som Vix skriver.

Jeg ser 50kW lading begynner å nærme seg min 5,05kr pris, mene jeg så 4,99kr noen steder på ladeklubben. Min avtale vil nok være gunstig hos Ionity inntil den går ut, etterpå får jeg se.
Kan være jeg ikke har fast avtale og kjøper Tesla avtale ved behov under ferie tur o.l.

Uansett, det er bevegelse i riktig retning prismessig, så får vi se om de kommer litt lavere.
Jeg skulle helst sett 0-22kW til 2,50kr, 50-99kW til 3,49kr og fra 100kW til 4,49kr.
Ionity har gått fra 8,40 bare for å være presis, og har nå 6,99. Eviny har nå 4,99 som 3. laveste tilbyder, mens E.ON er ett øre dyrere på 5,-.

AC-lading er uforholdsmessig dyrt stort sett over alt. Og det til tross for at laderne er temmelig mye billigere i seg selv, og HW ellers krever langt mindre dyrt utstyr. Så her er jeg enig i at de må senke prisene tildels mye.

Så kan man godt ha en pris for både hurtiglading og lynlading slik at brukerne slipper å måtte manøvrere på effekt, og ladestedene kan fokusere på å få flest mulig ladere ut og ikke må bruke ekstra planlegging på å bestemme hvor mange semiraske ladere de skal ha mot de rene lynladerne. Få opp lynladere på alle de plassene.

Så kan man heller få noe rabatt om man havner på en stolpe der effekten må strupes for å gi plass til bil 2. Altså dersom bilen ber om mer enn den får tildelt.

At 2 Konaer deler en 200 kW-lader og bare kan utnytte 100 kW hver er underordnet når bilene ikke kan dra mer enn maks 78 kW uansett, med mindre man har 24-utgaven som kan dra 115 kW. Men den går vel fort under 100 kW, og da er den ikke lengre "strupet" av laderen.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: goggo på lørdag 14. oktober 2023, klokken 10:05Er det fremdeles noen her på forumet som vil tilbake til tidsbasert prising? Eller til kompliserte tid-kWh formler som gjorde det fullstendig umulig å sammenligne prisene? :)


Alt til sin tid. I dag når det ikke er køproblematikk å snakke om på ladestasjonene, så er ikke behovet der.

Når normalen var 1-2 50kW ladere og det var langt mellom ladestasjonene. Slik at det nesten alltid var risiko for kø. Så var det behov for noe som kunne regulere tidsbruken.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Hva fanken er dette???

Odd Olav Askeland i leverandøren Eviny og Lyse, sier de ikke er veldig lystne på å uttale seg om egne priser, ettersom Konkurransetilsynet vil unngå priskrig.


«Konkurransetilsynet vil unngå priskrig på lading»???
Det er jo nettopp priskrig vi vil ha, eller et fungerende marked for å siden med andre ord.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/8JMaJW/elbillading-tar-seg-veldig-godt-betalt

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA