Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Arthur Morgan på søndag 12. mars 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Vaduz på søndag 12. mars 2023, klokken 08:53
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.

Du har jo kjøpt helt feil bil til ditt bruk om du trenger å hurtiglade leafen din så mye at det blir dyrere enn bensin. Høres også ut som om du ikke har gode lademuligheter hjemme om den har stått med tomt batteri hele vinteren. Dette er ikke elbilens feil, dette er nok kun brukerfeil.


Dersom den gjennomsnittlige strømprisen stiger til 6 kroner/kWh og drivstoffprisen ligger på 20 kroner literen gjennom året, er lading av elbil litt dyrere enn bensin- og dieselbil – om det ikke hadde vært for strømstøtten. På grunn av strømstøtten er det fortsatt  billigere med elbil. Men hva nåt strømstøtten forsvinner?

Dessuten er det så mye ekstra man må stresse med og ha en elbil som man slipper med fossilbil, bare og tute og kjøre. Med elbil er det fram med ladekabel, plugge i, lav rekkevidde, kø på hurtig ladestasjoner  der man må stå og vente ofte veldig lenge for og få kanskje 15-20 mils rekkevidde på de alle beste elbilene om vinteren, opp til 80%
Det koster deg mye mer, en det koster deg med litt drivstoff på bensinstasjonen som tar 30 sekunder, kontra 50 min pluss på en ladestasjon.

Argumentasjonen her gir jo ingen mening. «Hvis prisen stiger til 6kr og strømstøtte forsvinner?» Hva om bensinprisen stiger til 30kr og staten øker avgiftene i tillegg? Vi diskuterer vel verden slik den er, og ikke alle mulige hypotetiske scenario?
Om du ikke har installert billader og heller lader ulovlig med skjøteledning ute på et tun så kan jeg se for meg at det er slitsomt. Men for min del er det utrolig deilig å slippe å dra på bensinstasjonen en søndag for å fylle om jeg har glemt det og skal på jobb mandags morgen. Jeg bare strekker ut hånden, plugger i mens jeg slipper ut jentungen og ferdig for uka.

vinterdekk

Om jeg eide en Leaf og en Prius og måtte selge en av de, så hadde jeg nok solgt Leaf'en jeg også. Må ha noe som dekker behov først, uten at jeg deler dommedags tanker for elbilens framtid av den grunn.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Svk

Har kjørt toyoya prius+ i 7.5år ,på en god dag går den under 0.4.
Selv om den har passert 260.000 så klarer den det.
Så er ikke bare løgn om noen tror det. Selfølgelig går det litt fossilt drivstoff.
De som har testet plugin hybrid fra toyota sier 0,21L mila på en 30mils testtur.
Nye elbilen til toyota har 10år/1 mill km batteri garanti,så man skal ikke fnyse av Toyota

daktari

En vanlig Prius kjører ikke altfor mange meterne før motoren starter, men de bruker rundt 0,5 l bensin på mila også i byen. Det er i byen de har sin styrke, med hyppig regen og bistand fra el til aks. Man klarer vel aldri å akselerere en Prius uten at bensinmotoren starter.

Men en plugin hybrid vil bli mye billigere i drift og vesentlig bedre for lokalmiljøet hvis man lader. De nyeste modellene har nesten et Leaf-batteri å tære på. Da kan man kjøre flere ganger på IKEA uten å slippe ut en partikkel.

Ellers blir det corny å sammenligne verdien av en gammel Corolla og en nyere elbil. De sluttet  vel selge Corolla i Norge 2006 tror jeg, inntil det kom en ny modell nettopp. Så 15 år forbrenner med bruktverdi kanskje 20.000,- er i praksis gratis å eie. Men dertil kjip å kjøre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#94
SitatI dag morges kjørte jeg tur/retur hytta for ettersyn. 420km. Bilen ble ladet helt opp hjemme, til en pris på ca 1kr per kWh. Altså 77kr for fullt batteri. Deretter ble det litt etterfylling på Ionity mens jeg kjøpte litt frokost. Ladet vel for rundt 75kr der. Deretter opp på hytta en liten tur og så hjem, og i dag og i morgen lades bilen opp på nytt til ca 1kr per kWh.
Totalpris for stømmen blir rundt 150kr. Bom kostet 160kr. Totalpris ca 310kr.
Skulle jeg kjørt dieselbil ville det kostet rundt 500kr i diesel og 445 i bom, totalt 945kr.
Ville spart noen få minutter med dieselbil, men samtidig ønsker jeg jo ikke alle ulempene med fossilbil i hverdagen fordi noen få turer i året medfører en liten tidsulempe. Det ville vært komplett galskap å velge alle ulempene 360+ dager for en liten tidsfordel noen enkelte dager.

Jeg er helt enig i det over som ble skrevet av Øyvind ovenfor.

Tråden heter bomstopp for elbilsalget......Men jeg tror mange blander sammen elbilene forbruk og klare fordeler og at det har blitt «dyrtid» generelt sett nå. Økte renter, mat osv gjør at også elbilsalget stopper opp.

Men det har jo ikke noe med at elbilen har blitt så mye dyrere enn bensin, diesel eller hybrid bil. Det er pga blant annet mva som kom og dyrtid generelt.

Snakket med en bilbutikkselger på lørdag og bransjen forventer svært lav aktivitet på salg av alle nye biler trolig ut året og at renten skal opp 2 ganger to mellom 0,25 eller 0,50 hver gang.

Så er det stopp med renteoppganger.

Han sa det samme skjer i Europa. Også i Nederland som er på andreplass etter oss med elbilsalg.

Derimot tror bilbransjen at vil 2024 bli et godt år for salg en nye elbiler. For da har markedet fått stabilisert seg ift økonomiske tider.

arthur

Kjører regelmessig (minst en gang i måneden) til/fra bolig/"hytte", en avstand på snaut 300 kilometer hver vei, og har til gode å lade noe annet sted enn på destinasjoner hvor jeg har egen lader. Joda, hender både titt og ofte at jeg stopper den ene, eller den andre, veien, men da for å en rask visitt på et lite rom og/eller litt påfyll av mat. Over et år blir det også en ikke (for meg)helt ubetydelig besparelse på bompenger i tillegg til at det er mindre miljøuvennlig å kjøre elbil samt (i mine øyne) langt behageligere.

Har forståelse for at noen tviholder på sin gamle dieselbil siden de skal kjøre langt og ikke har tid til selv en aldri så liten stopp unverveis. Om det er det beste sett i lys av trafikksikkerhet (trøtt) er noe jeg tør be folk tenke på!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

SitatHar forståelse for at noen tviholder på sin gamle dieselbil siden de skal kjøre langt og ikke har tid til selv en aldri så liten stopp unverveis.

Godt sagt Arthur :+1:

THE

Sitat fra: geear på lørdag 11. mars 2023, klokken 19:41
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.
Ganske sikker på at det ikke blir noe verre for de som sitter med en ny elbil enn noen andre - ja, tiden for flipping nærmer seg nok slutten, iallfall så lenge etterspørsel og tilgjengelighet samsvarer sånn passe, men totalt verditap på en ny fossilbil er neppe hyggeligere enn på en elbil.

At det er lån på ni av ti Teslaer er ikke interessant uten å vite hvor stor andel lån det er på andre merker også, gjerne i tilsvarende prisklasse? Og gjerne også gjennomsnittlig alder på kjøperne? Har en mistanke om at Tesla har lav gjennomsnittsalder.

I tillegg har Tesla hatt helt sinnsvakt gode betingelser på lån, som helt sikkert har gjort at mange har valgt lån selv om de ikke trenger det. På Model X-en jeg kjøpte for snart seks år siden ble jeg tilbydd 0,25% rente, ville derfor TJENE penger på å ha billån på den. Altså ble det en no brainer og billån på meg for første gang siden jeg var 19. Hadde fortsatt 0,25% rente ved salg av den bilen i august 2021. De to Model Y-ene jeg har kjøpt etter det, har jeg betalt i sin helhet, fordi betingelsene ikke lenger er like bra.

Prisutviklingen på brukte elbiler har jo vært ganske usunn i mange år. Nå blir prisnivået på brukte elbiler mer likt bruktbilmarkedet generelt. Jeg tror det på litt sikt vil føre til at brukte elbiler blir veldig etterspurt. Selgerne må bare innse at de ikke kan ha en bil i 1-2 år og selge den for samme pris de ga for bilen da de kjøpte den ny. Det har alltid vært slik at du har tapt minst 10% på et bilkjøp bare ved å registrere bilen å kjøre den ut porten hos forhandleren. Slik blir det på elbil framover også, og når en 1 mnd. gammel TMY, ID.4 eller hvilken elbil det måtte være koster 40-50000 mindre enn tilsvarende nybil, så er markedet normalisert etter mitt syn.

Tesla-lån har jo vært et begrep de siste årene. Jeg fullfinansierte en TMX100D i 2017 med rente på 0,25%. Dette lånet har vært gunstig helt fram til nå, med til dels mye lavere rente på billånet enn på huslånet, og også lavere enn inflasjonen. For første gang siden jeg tok opp lånet er det nå lavere rente på huslånet mitt med 3,99% enn på Tesla-lånet med 4,05%. Det betyr at det nok kan være en del som sitter med nye(re) Tesla som er 100% lånefinansiert som begynner å slite. På mitt lån er det ca. en 1000-lapp ekstra i renteutgifter pr. mnd på billånet nå sammenlignet med for et år siden før rentene begynte å stige.

Hvis jeg hadde hatt en litt anstrengt økonomi, og samtidig eid en ny bil som var lånefinansiert, så ville jeg nok prøvd å selge bilen og kjøpe en rimeligere bil. Når man da kanskje bare får igjen 80-90% av lånesummen ved salg av bilen, og i tillegg er avhengig av bil og kanskje må låne for å kjøpe en rimeligere bil også, så er det vanskelig å sette prisen på Finn lavt nok til å få solgt raskt. Jeg tror mange som har biler ute med kunstig høy pris ikke nødvendigvis har tenkt å selge til hvilken som helst pris, men selger om prisen er høy nok. Ellers er det kanskje lurere å beholde den litt for dyre bilen enn å selge med restlån og kjøpe seg en kjip billig fossilbil som er dyr i drift. For min del hadde det i alle fall vært totalt uaktuelt å bytte inn elbilen i fossilbil, men jeg ser jo at en gammel Leaf ikke er den optimale bilen til så mye annet enn lokalkjøring. Samtidig betyr jo de stadig lavere prisene på brukte elbiler på Finn at det blir stadig enklere å kjøpe seg en OK brukt elbil, og jeg tror det kanskje kan gå vel så mye utover omsetningen av brukte fossilbiler framover. 80-90% av nybilkjøperne velger elbil, så er jeg sikker på at veldig mange som kjøper brukt bil også egentlig ønsker å kjøpe elbil om utvalg og pris er riktig.

Jeg tippet at nybilsalget skulle kollapse nå i 2023 pga. økte utgifter til bolig og mat, men det selges jo tydeligvis mange biler fremdeles. De fleste av bilene Tesla levere ut nå er det sannsynligvis inngått kontrakt på i desember og senere også. Noen har tydeligvis råd til nybil selv med dagens økonomiske situasjon...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Sitat fra: daktari på søndag 12. mars 2023, klokken 23:15
En vanlig Prius kjører ikke altfor mange meterne før motoren starter, men de bruker rundt 0,5 l bensin på mila også i byen. Det er i byen de har sin styrke, med hyppig regen og bistand fra el til aks. Man klarer vel aldri å akselerere en Prius uten at bensinmotoren starter.

Men en plugin hybrid vil bli mye billigere i drift og vesentlig bedre for lokalmiljøet hvis man lader. De nyeste modellene har nesten et Leaf-batteri å tære på. Da kan man kjøre flere ganger på IKEA uten å slippe ut en partikkel.

Ellers blir det corny å sammenligne verdien av en gammel Corolla og en nyere elbil. De sluttet  vel selge Corolla i Norge 2006 tror jeg, inntil det kom en ny modell nettopp. Så 15 år forbrenner med bruktverdi kanskje 20.000,- er i praksis gratis å eie. Men dertil kjip å kjøre.
0,4-0,45 på sommeren under 50km/t snittfart. og 0,5-0,6 når snittfarten er over 60kmt. kjørte fra vestlandet i sommer til strømstad. under 0.6L pr mil totalt. fullasta bil. 5stk i bilen

filtvet

Men ikke glem at FSD snart er rett rundt hjørnet - og da kan du tjene penger på din Tesla!  som Robotaxi om natten  /s


Øystein16

Sitat fra: Svk på mandag 13. mars 2023, klokken 09:40
Sitat fra: daktari på søndag 12. mars 2023, klokken 23:15
En vanlig Prius kjører ikke altfor mange meterne før motoren starter, men de bruker rundt 0,5 l bensin på mila også i byen. Det er i byen de har sin styrke, med hyppig regen og bistand fra el til aks. Man klarer vel aldri å akselerere en Prius uten at bensinmotoren starter.

Men en plugin hybrid vil bli mye billigere i drift og vesentlig bedre for lokalmiljøet hvis man lader. De nyeste modellene har nesten et Leaf-batteri å tære på. Da kan man kjøre flere ganger på IKEA uten å slippe ut en partikkel.

Ellers blir det corny å sammenligne verdien av en gammel Corolla og en nyere elbil. De sluttet  vel selge Corolla i Norge 2006 tror jeg, inntil det kom en ny modell nettopp. Så 15 år forbrenner med bruktverdi kanskje 20.000,- er i praksis gratis å eie. Men dertil kjip å kjøre.
0,4-0,45 på sommeren under 50km/t snittfart. og 0,5-0,6 når snittfarten er over 60kmt. kjørte fra vestlandet i sommer til strømstad. under 0.6L pr mil totalt. fullasta bil. 5stk i bilen

Me har brukt ca 0,1 l/mil sidan 2015 med ladbar hybrid. Mange husstandar, delvis i næring, transport med tilhenjgar og last inntill 1,5 tonn. Det er mange faktorar i folk sitt liv - tid og avstand er kanskje det viktigaste når det gjelder transport. Andre familiar klarar seg med billege elbilar i årevis. Har ein billeg bilhald er behovet for argumensjon mindre, så enkelt er det.

geear

THE, "Problemet" er vel på sett og vis også at det ikke nødvendigvis finnes tilstrekkelige egenskaper i en brukt/eldre elbil, og at det fortsatt er lønnsomt å kjøre en ny elbil kontra en eldre fossilbil med tilsvarende egenskaper (utenom ytelser), men skjæringspunktet nærmer seg nok veldig nå med høyere verditap, dyrere finansiering og så videre... men at man kan spare penger på å nedgradere om man går inn for det (er villig til å inngå kompromiss) er ikke tvil om.

stefse

Problemet med brukte elbiler av ymse slag er reparasjon. Det gjelder forsåvidt fossile biler også, men delene er produsert i større kvanta der verden sett under ett. Når 1.gen elbilen ble kjøpt var den i et prisregime med compliance cars og fullt MVA fritak. Når det viser seg at delene ikke er masseprodusert i noe skala, og man må betale full moms på "spesial"deler fraktet og montert i Norge, blir dette risikosport for mange.
Jeg tror TM3 og antagelig Y vil være de eneste bilene det lønner seg å skru på når disse årgangene blir gamle, litt avhengig av hvor mye de ruster. Dyre elbiler som ikke er kurante nok vil fengsle eieren økonomisk, da den er for kostbar til å skrotes, så man blir tvunget til forhandleren for stadige reparasjoner om man er uheldig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Arthur Morgan

Sitat fra: stefse på mandag 13. mars 2023, klokken 15:20
Problemet med brukte elbiler av ymse slag er reparasjon. Det gjelder forsåvidt fossile biler også, men delene er produsert i større kvanta der verden sett under ett. Når 1.gen elbilen ble kjøpt var den i et prisregime med compliance cars og fullt MVA fritak. Når det viser seg at delene ikke er masseprodusert i noe skala, og man må betale full moms på "spesial"deler fraktet og montert i Norge, blir dette risikosport for mange.
Jeg tror TM3 og antagelig Y vil være de eneste bilene det lønner seg å skru på når disse årgangene blir gamle, litt avhengig av hvor mye de ruster. Dyre elbiler som ikke er kurante nok vil fengsle eieren økonomisk, da den er for kostbar til å skrotes, så man blir tvunget til forhandleren for stadige reparasjoner om man er uheldig.


Det siste jeg ville eid når garantien går ut er en Tesla,
Det tror jeg ganske mange deler lik oppfatning av,
om de er lettere og få tak i deler får så være, prisen blir astronomiske forskjeller på reparasjonsutgifter kontra og eie en leaf feks.
Både Nissan,vw,Audi,Mercedes,bmw osv er alle 100 ganger større en Tesla,
Jo mer avansert bilene blir jo dyrere blir det for forbrukere,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA