Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lanserer egen batteritest for brukte elbiler

Startet av Bmw_Tryne, tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:21

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ThomasEL på søndag 03. juli 2022, klokken 19:24
@RJK:

Enig i det meste av det du skriver, men:

• Pr nå er det vanligvis kun batteriets helsetilstand man snakker om når man bruker begrepet SOH

• Selv om, som du sier det er SOC som er et mål på hvor mye man har på «tanken», så er SOH et mål på hvor mye det er «plass til» i «tanken» i forhold til da batteriet var nytt. Hvis et fabrikknytt batteri kunne lagre 100kWt, og det i dag kun kan lagre 90kWt, så har batteriet SOH på 90%

Men å estimere nøyaktig hvor mye et batteri til en hver tid kan lagre, er vanskelig å få helt nøyaktig. I motsetning til en tank man kan måle volumet av.
Batteriet er selvsagt langt mer komplisert enn en drivstofftank, i og med at antall "liter" du kan ha på, varierer etter degradering. Derfor er SOH viktig. Jeg er også klar over at SOH skal vise hvor mye av opprinnelig kapasitet som er tilgjengelig. Men det jeg antagelig for dårlig prøvde å få frem, er at begge deler er sånn sett bare estimat.

Det kompliserer opp at man opererer med netto og brutto kapasitet, og brutto trenger ikke være reell bruttokapasitet. Endel av degraderingen kan allerede være skjult, ved at produsentene i mange tilfeller maskerer reell brutto, og frigir kapasitet etterhvert som batteriet degraderes.

Men ser nå at jeg muligens misoppfattet hva du mente med innlegget, og at det var @snakkesalig sin melding om at testen ikke var så viktig, du ville adressere. Og da er vi vel enige. For denne testen viser lang mere enn bare restkapasitet, men og hvordan celletilstanden virker å være.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Vi var nok ikke så uenige nei, @RJK👍
I tillegg ser jeg nå at jeg misforsto den ene setningen din. Trodde du mente at SOH også fortalte hva slags tilstand motoren er i, derfor jeg presiserte at SOH (slik begrepet tolkes i dag) kun handler om batteriets helsetilstand.

Ser nå at det du mente var at batteriet er så viktig at det delvis også har litt av «posisjonen» til motoren i en ICE.
- Så da er vi nok enige🤪👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

GOLF-raider

Jeg kjørte testen med Aviloo i bilen i uke 7
(14 > 21 februar 2023). Men nå en måned etterpå
har jeg ikke fått noe svar på utfallet av testen.
Jeg sendte purring på mail til dem for en uke siden.
Kommer testresultatet i et brev i posten? Eller har
dem underslått pengene som jeg betalte i februar?
Er det noen som vet noe om hvorfor det ikke skjer noe?
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Electric cars in Norway

#19
M
Sitat fra: GOLF-raider på tirsdag 21. mars 2023, klokken 14:34Jeg kjørte testen med Aviloo i bilen i uke 7
(14 > 21 februar 2023). Men nå en måned etterpå
har jeg ikke fått noe svar på utfallet av testen.
Jeg sendte purring på mail til dem for en uke siden.
Kommer testresultatet i et brev i posten? Eller har
dem underslått pengene som jeg betalte i februar?
Er det noen som vet noe om hvorfor det ikke skjer noe?
Merkelig.... noe må ha skjedd...ring dem da vel og hør.

Kopi fra nettsiden under:

Vi gleder oss til å være der for deg!

Mo-Fr: 09:00-17:00h

Telefonnummer:

AT +43 2236 374036-036

DE +49 89 3801 2609

NO +47 35 69 7050

help@aviloo.com


https://aviloo.com/customer-support-3.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA