Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

Arthur Morgan

I en artikkel fra avisen er det nå meget dystre nyheter for alle som sitter med en elektrisk bil i sitt eie.

Det meldes om full kollaps i salg av biler og det høres veldig ut som elbilen nå vil dø ut i markedet,

« Elbilsalget er tilnærmet halvert med verdensbasis, og i Norge er fallet mye større.»

Dette er meget triste nyheter for alle som har kjøpt seg elbil eller som vil selge sin nå eller i fremtiden. Hva annet kan man forvente med hurtiglade priser som er dyrere en det er og fylle bensin og diesel, tilnærmet fulle bompriser, tror den økonomiske situasjonen med høyere renter, usikkerheten folk føler på gjør dette til en perfekt storm.

Hva tenker dere om dette, svigermor og flere jeg kjenner er bekymret da dem sliter veldig med og få solgt bilen sin, selv når dem setter ned prisen til «skampris» at model y ble satt ned i pris  hjelper heller ikke.

Er dette slutten for elbiler ?
Hva kan vi gjøre for og snu dette eller er alt håp ute?

THE

Kunne jo vært interessant å se tallene for fossilbiler også. Tror ikke det er noen stor økning i salget av dem heller gitt den økonomiske situasjonen som Europa er preget av nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

SurSnasen

Tenker at dette er journalister som gjør jobben sin. Og den jobben består i å finne fjæra som blir til ti høns.

Nei, dette er på null komma null måte dødsstøtet for elbiler. Nei, dette er på null komma null måte katastrofe. Det er en tilpasning til situasjonen i verden. Lange leveringstider. Komponentmangler. Resesjon. Høy inflasjon. Høye renter. Og for Norges del: registreringsbonanza før nyttår.

Arthur Morgan

Jeg selv har en eldre Nissan leaf der restverdien ikke er så veldig skremmende med tanke på eventuelt videresalg og tap på det.
med dagens servicepriser på elbiler er det ikke aktuelt og ta service på bil,
kupe filter og bremsevæske bytter jeg selv etter behov, og sparer mange tusen lapper.

Husker de glansdagene jeg betalte 1300 kr for service på min første e-up,



Arthur Morgan

Elbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.
noe som også gjør det dyrere i lengden med oftere bytte av dekk,

Dette blir på mange tunge elbiler fort veldig dyrt,
e-golf, kia soul sliter ikke like fort som biler med veldig tunge batteripakker,

Men byttefrekvensen er fortsatt oftere en tilsvarende fossilbi pga høyere vekt hvis du sammenligner segmentet,
men de flest elbiler som blir som blir solgt som nye i dag har ofte 50 eller større i batterikapasitet, ergo enda oftere frekvens dekk bytte.

hELgenen

Sitat fra: Arthur Morgan på torsdag 02. mars 2023, klokken 02:30
Elbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.
noe som også gjør det dyrere i lengden med oftere bytte av dekk,

Dette blir på mange tunge elbiler fort veldig dyrt,
e-golf, kia soul sliter ikke like fort som biler med veldig tunge batteripakker,

Men byttefrekvensen er fortsatt oftere en tilsvarende fossilbi pga høyere vekt hvis du sammenligner segmentet,
men de flest elbiler som blir som blir solgt som nye i dag har ofte 50 eller større i batterikapasitet, ergo enda oftere frekvens dekk bytte.


Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?

THE

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Arthur Morgan på torsdag 02. mars 2023, klokken 02:30
Elbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.
noe som også gjør det dyrere i lengden med oftere bytte av dekk,

Dette blir på mange tunge elbiler fort veldig dyrt,
e-golf, kia soul sliter ikke like fort som biler med veldig tunge batteripakker,

Men byttefrekvensen er fortsatt oftere en tilsvarende fossilbi pga høyere vekt hvis du sammenligner segmentet,
men de flest elbiler som blir som blir solgt som nye i dag har ofte 50 eller større i batterikapasitet, ergo enda oftere frekvens dekk bytte.


Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?
Dekkslitasje tror jeg har mer med kjørestil enn med tyngde å gjøre. Jeg har definitiv en elbil med tung batteripakke, Tesla X100D, men jeg kjører like langt på et dekksett med den som det jeg har gjort med diverse mindre fossilbiler tidligere. Uansett er nok dekkostnadene større enn på de tidligere bilene mine pga. dekkdimensjon. Det er mye dyrere å kjøpe dekk til 19" og 20" hjul enn til 15", 16" og 17" som jeg har hatt tidligere. Uansett er jeg ganske sikker på at min TMX ikke sliter dekk raskere enn en gjennomsnittlig BMW X5 eller X6, som kanskje er fossilbiler det er naturlig å sammenligne med.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Svk

Fossil/ICE blir forbudt i 2035? så da blir det vel elbil over hele fjøla uansett?

hELgenen

Sitat fra: THE på torsdag 02. mars 2023, klokken 08:01
Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Arthur Morgan på torsdag 02. mars 2023, klokken 02:30
Elbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.
noe som også gjør det dyrere i lengden med oftere bytte av dekk,

Dette blir på mange tunge elbiler fort veldig dyrt,
e-golf, kia soul sliter ikke like fort som biler med veldig tunge batteripakker,

Men byttefrekvensen er fortsatt oftere en tilsvarende fossilbi pga høyere vekt hvis du sammenligner segmentet,
men de flest elbiler som blir som blir solgt som nye i dag har ofte 50 eller større i batterikapasitet, ergo enda oftere frekvens dekk bytte.


Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?
Dekkslitasje tror jeg har mer med kjørestil enn med tyngde å gjøre. Jeg har definitiv en elbil med tung batteripakke, Tesla X100D, men jeg kjører like langt på et dekksett med den som det jeg har gjort med diverse mindre fossilbiler tidligere. Uansett er nok dekkostnadene større enn på de tidligere bilene mine pga. dekkdimensjon. Det er mye dyrere å kjøpe dekk til 19" og 20" hjul enn til 15", 16" og 17" som jeg har hatt tidligere. Uansett er jeg ganske sikker på at min TMX ikke sliter dekk raskere enn en gjennomsnittlig BMW X5 eller X6, som kanskje er fossilbiler det er naturlig å sammenligne med.

Uansett - dekkslitasjen er småpenger sammenlignet med kostnader det er å drifte en fossil.
Med 20 kroner literen og en snill fossil som bruker 0.5 liter så blir det 1500 liter fossil drivstoff på 3000 mil til den nette sum av 30.000 kroner.

En elbil havner vel på ca 2 kwh/mil og med en kostnad på 2 kr/kwh så blir det 4 kroner pr mil.
4 kroner x 3000 mil = 12.000 kroner...

Og da har jeg ikke vært inne på alt det andre man sparer med elbil på toppen av dette igjen...
Om verditapet på elbiler blir voldsomt vs fossiler - vel så kan det jo være økonomi i fossiler...men nærmer vi oss dette da?



Svk


Jejl

Dekkslitasje har omtrent bare med kjørestilen å gjøre. Min el-Kangoo er f.eks nå kjørt 52 000 km på orginale sommer og vinterdekk, og har over 5 mm mønsterdybde på alle dekk fremdeles.

THE

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:15
Uansett - dekkslitasjen er småpenger sammenlignet med kostnader det er å drifte en fossil.
Med 20 kroner literen og en snill fossil som bruker 0.5 liter så blir det 1500 liter fossil drivstoff på 3000 mil til den nette sum av 30.000 kroner.

En elbil havner vel på ca 2 kwh/mil og med en kostnad på 2 kr/kwh så blir det 4 kroner pr mil.
4 kroner x 3000 mil = 12.000 kroner...

Og da har jeg ikke vært inne på alt det andre man sparer med elbil på toppen av dette igjen...
Om verditapet på elbiler blir voldsomt vs fossiler - vel så kan det jo være økonomi i fossiler...men nærmer vi oss dette da
På mine 162000 km der en god del er ladet med gratis Tesla superlading så har jeg vel spart mellom 150 og 200000 kroner bare på drivstoff om jeg sammenligner med en tilsvarende fossilbil. Antar da 0,8l/mil og 18 kroner/l for drivstoff, og 250Wh/km og 0,9kr/kWh for strøm. Gratis superlading og lading på tidspunkt med lav strømpris trekker strømkostnadene en god del ned. I tillegg kommer ganske mange tusen kroner spart i form av fergekostnader, parkering og bompenger opp gjennom årene. Så langt har jeg heller ikke hatt de store utgiftene til service, vedlikehold og reparasjoner, så jeg er ganske sikker på at jeg fremdeles går i pluss der også sammenlignet med servicekostnadene på en sammenlignbar fossilbil.

Derimot er jo verditapet på bilen i løpet av disse årene ganske stort, men sikkert ikke noen stor forskjell om jeg sammenligner med verditapet jeg ville hatt på en tilsvarende fossilbil. Uansett hadde jeg neppe kjøpt ny fossilbil da jeg kjøpte Tesla, det hadde nok blitt en bil som var et par-tre år gammel allerede, og slik sett har jeg hatt et mye større verditap på elbilen enn det jeg ellers ville hatt.

Og så har jeg som en bonus sluppet ut et par titalls tonn mindre med CO2 til atmosfæren, og en stor reduksjon i giftige stoffer som jeg ikke har sluppet ut i pusteluften til de rundt meg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Carboy

Er ikke dette så enkelt forklart som at:

Bilprodusentene har ekstreme potensielle utslippsbøter å forholde seg til som strammer seg til hvert år. Derfor prøver de å levere flest mulig elbiler mot slutten av året hvert år.
Så konsentrerer de seg om de fossile bilene utover 1. og 2- kvartal slik at de ser hvor mange elbiler de må levere ut av de bestillingene de har fått inn mot slutten av året.

Jeg har i alle fall fått dette forklart fra folk i bilbransjen. Men om det stemmer er jeg usikker på. Det er nok noe i det.

Hvis man ser på tallene for 1. kvartal vil det som oftest være en nedgang i elbilandel, mest pga størst mulig volum av leveringer 4. Kvartal året før.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Arthur Morgan


Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?
[/quote]



Biler over med over 50kWh har høyere vekt en tilsvarende Fossilbil ergo raskere dekkslitasje oftere mere hjulspinn og raskere akselerasjon hurtigere nedbremsing pga økt fart, men her kommer selfølgelig alt ann på kjørestil, men det kan friste med en litt mer aktiv kjørestil feks med Tesla Audi eller Bmw,

Ofte store doninger med behov for brede og større dekk, husker jeg leste en artikkel om folk som fikk lang maske når dem trengte mye dekk, priser opp mot 15.000,- for nye dekk.


Arthur Morgan

Sitat fra: Arthur Morgan på torsdag 02. mars 2023, klokken 13:48

Hva mener du her?
Dekk til 8000 pr 3000 mil betyr lite i det store regnskapet. Om det skulle være 30% mer for elbiler så utgjør det kun 2400 kr...Besparelsen under drift pr 3000 mil på elbil er jo.mye mer enn 2400 kr.
Er det verditapet som er større på elbiler?



Biler over med over 50kWh har høyere vekt en tilsvarende Fossilbil ergo raskere dekkslitasje oftere mere hjulspinn og raskere akselerasjon hurtigere nedbremsing pga økt fart, men her kommer selfølgelig alt ann på kjørestil, men det kan friste med en litt mer aktiv kjørestil feks med Tesla Audi eller Bmw,

Ofte store doninger med behov for brede og større dekk, husker jeg leste en artikkel om folk som fikk lang maske når dem trengte mye dekk, priser opp mot 15.000,- for nye sommer eller vinterdekk.
[/quote]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA