Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: filtvet på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:51
Mangle modell 3 og S har byttet batteri, hjuloppheng etc etter får år. Har aldri opplevd det men noe andre biler. Ganske mange teslaer på finn ligger ute med "nytt" hovedbatteri. Det er ganske bekymringsfullt etter min mening.
Nei, det er aldri byttet motor eller hjuloppheng på nyere bensin og dieselbiler. De fungerer alltid...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

#76
SitatMangle modell 3 og S har byttet batteri, hjuloppheng etc etter får år. Har aldri opplevd det men noe andre biler. Ganske mange teslaer på finn ligger ute med "nytt" hovedbatteri. Det er ganske bekymringsfullt etter min mening.

filtvet...er det så ille da...det er jo de nye slitedelene det..batteri og elmotorer...

og det er de gamle veteran TMS som har bytta batteri...

Og på TM3 for der er det vel bare de første fra Fremont som det var noe barnesykdommer på som varmeapparatet som ble bare kaldt og det var endel panelgaps...for de nyere TM3 er det jo veldig lite tull med...eller??

Vaduz

Avskrivningen er ikke høyere på model 3 enn en diesel bil, det eneste som avgjør er prisen på bilen da den var ny og om du kjøpte ny eller 2+ år gammel. Tapet er ganske lineært og over 6 år 100k km så tar reparasjoner over for verditapet og kostnadene er fremdeles stort sett det samme. Så den eneste måten å få ned pris på bilhold er å kjøpe billigere bil, 1-2 år gammel, og elektrisk slik at driftskostnadene går ned.

Electric cars in Norway

#78
SitatAvskrivningen er ikke høyere på model 3 enn en diesel bil, det eneste som avgjør er prisen på bilen da den var ny og om du kjøpte ny eller 2+ år gammel. Tapet er ganske lineært og over 6 år 100k km så tar reparasjoner over for verditapet og kostnadene er fremdeles stort sett det samme.
Vaduz, Veldig godt forklart  :+1: Slik du forklarer det så blir det kansje også litt lettere for de som nå skal selge elbilen sin og som nå merker de nye negative tidene ift bilsalg (selv om det er sikkert mye lettere å selge elbil enn fossilbil).

geear

Sitat fra: filtvet på torsdag 09. mars 2023, klokken 14:51
Mangle modell 3 og S har byttet batteri, hjuloppheng etc etter får år. Har aldri opplevd det men noe andre biler. Ganske mange teslaer på finn ligger ute med "nytt" hovedbatteri. Det er ganske bekymringsfullt etter min mening.
Driftsproblemer på 3 og Y står langt nede på bekymringslista mi altså, spesielt nå som alle kommer fra Kina og Tyskland. Det er så mange av disse bilene i Norge nå, og veldig mange jeg treffer og kjenner har hatt helt feilfrie biler.

Er det ikke bare de første Model S-ene bytte av batteripakke har vært et tema på, i noe særlig omfang? Ikke særlig uventet på et nytt, uprøvd og banebrytende produkt. Betviler ikke at det finnes, men har selv aldri hørt eller lest om (på forumer, Facebook etc.) en Model 3 eller Y som har fått byttet batteripakke, og det har vært veldig få gjengangere generelt sett på 3 og Y. Hjuloppheng (eller iallfall diverse understellskomponenter og drivverk) vil jeg påstå at først og fremst gjelder S og X, ikke 3.

Når det gjelder bytte av batteripakker er det vel uansett andre elbiler som har vært mye verre enn Tesla, som for eksempel Hyundai Kona?

Arthur Morgan



Når det gjelder bytte av batteripakker er det vel uansett andre elbiler som har vært mye verre enn Tesla, som for eksempel Hyundai Kona?
[/quote]


Tesla skal ha for at dem prøvde og lage nyskapende biler med store IPader i bilene sine, det var gøy med engang det kom,  også kommer virkeligheten med alle problemer det har vært med de. Ikke søren om jeg hadde turt tanken på og eie en Tesla uten garanti.

du leser og hører stadig om hvor dårlig biler det er. Det er greit at bil aldri er en investering og du taper penger hver eneste dag og år på og eie bil, men og risikere og bli ruinert nesten fordi du må bytte drive unit på teslaen til 100 lakser frister de færreste🤣

Det er Toyota som fortjener æren og som har vist vei når det kommer til elektriske biler, den første Toyota Priusen med hybrid batteri kom i 1997, de aller fleste bilfabrikanter lo og dømte dem til sjøs, dette kommer aldri folk til og ønske og ha!
Toyota satt med siste latter med over 15 millioner solgte hybridbiler 25 år senere!

Arthur Morgan

#81
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.


Øyvind.h

#82
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler,
Takk for omtanken, men du kan senke skuldrene :D
Svært få ønsker å gjøre det du nå gjør, så det går helt fint. Elbilen føles mye mer moderne, er mer praktisk, rimeligere og mer komfortabel. Eneste grunn til at jeg ville gått tilbake til fossilbil er om jeg fikk såpass ekstreme behov at det ikke fantes elbil som kunne løse behovet, eller jeg måtte hurtiglade daglig, samtidig som arbeidsgiver tok drivstoff- og bomregningen.
Ønsker meg rett og slett på ingen måte tilbake til fossilbil, nettopp fordi den er så kjip og upraktisk i det daglige.

I dag morges kjørte jeg tur/retur hytta for ettersyn. 420km. Bilen ble ladet helt opp hjemme, til en pris på ca 1kr per kWh. Altså 77kr for fullt batteri. Deretter ble det litt etterfylling på Ionity mens jeg kjøpte litt frokost. Ladet vel for rundt 75kr der. Deretter opp på hytta en liten tur og så hjem, og i dag og i morgen lades bilen opp på nytt til ca 1kr per kWh.
Totalpris for stømmen blir rundt 150kr. Bom kostet 160kr. Totalpris ca 310kr.
Skulle jeg kjørt dieselbil ville det kostet rundt 500kr i diesel og 445 i bom, totalt 945kr.
Ville spart noen få minutter med dieselbil, men samtidig ønsker jeg jo ikke alle ulempene med fossilbil i hverdagen fordi noen få turer i året medfører en liten tidsulempe. Det ville vært komplett galskap å velge alle ulempene 360+ dager for en liten tidsfordel noen enkelte dager.

Trådtittelen for øvrig er jo bare komisk. Du er verken den første eller siste som kommer med slike dommedags-profetier.
Selv om BILsalget nå har stoppet opp, betyr ikke det slutten for ELbiler. Du fikk vel med deg rushet rett før nyttår, og forstod hvilke konsekvenser det ville få for salget i perioden etter nyttår? Elbilen er fortsatt gunstig sammenlignet med tilsvarende fossil, om du finner frem kalkulatoren. Og det tror jeg folk flest klarer helt fint :) Om økonomi er eneste faktor og en ser bort fra alle de andre fordelene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.
Ganske sikker på at det ikke blir noe verre for de som sitter med en ny elbil enn noen andre - ja, tiden for flipping nærmer seg nok slutten, iallfall så lenge etterspørsel og tilgjengelighet samsvarer sånn passe, men totalt verditap på en ny fossilbil er neppe hyggeligere enn på en elbil.

At det er lån på ni av ti Teslaer er ikke interessant uten å vite hvor stor andel lån det er på andre merker også, gjerne i tilsvarende prisklasse? Og gjerne også gjennomsnittlig alder på kjøperne? Har en mistanke om at Tesla har lav gjennomsnittsalder.

I tillegg har Tesla hatt helt sinnsvakt gode betingelser på lån, som helt sikkert har gjort at mange har valgt lån selv om de ikke trenger det. På Model X-en jeg kjøpte for snart seks år siden ble jeg tilbydd 0,25% rente, ville derfor TJENE penger på å ha billån på den. Altså ble det en no brainer og billån på meg for første gang siden jeg var 19. Hadde fortsatt 0,25% rente ved salg av den bilen i august 2021. De to Model Y-ene jeg har kjøpt etter det, har jeg betalt i sin helhet, fordi betingelsene ikke lenger er like bra.

Men for all del, på generell basis syns jeg det er veldig mange unge, og veldig mange med relativt lav/normal lønn, som kjøper ny både Tesla og andre relativt dyre elbiler. For noen år siden var det helt uproblematisk å regne hjem, med god margin, men det begynner å dra seg til.

Vaduz

Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.

Du har jo kjøpt helt feil bil til ditt bruk om du trenger å hurtiglade leafen din så mye at det blir dyrere enn bensin. Høres også ut som om du ikke har gode lademuligheter hjemme om den har stått med tomt batteri hele vinteren. Dette er ikke elbilens feil, dette er nok kun brukerfeil.

Svk


Arthur Morgan

Sitat fra: Vaduz på søndag 12. mars 2023, klokken 08:53
Sitat fra: Arthur Morgan på lørdag 11. mars 2023, klokken 15:41
Nå legges leafen min ut for salg !
Jeg har  brukt min Toyota bensin Corolla i hele vinter og det har mildt sagt vært befriende, og slippe hurtigladere/lading som koster meir en bensin/diesel.
Bare det og fylle full tank på få sekunder og vite at du har lengre rekkevidde en selv de dyreste elbilene. Slippe rekkevidde angst,

Leafen har stått på stedet hvil i heile vinter, og må nok ha jumpstart for og få liv i den og for og klargjøre den for salg. Dog veldig spent på hva jeg kan få for den når salget av elbiler har kollapset helt, og prisene faller hver dag på finn. 

Beholder den trofaste Toyotaen i 3-4 år til og ser ann hvordan dette bærer veien, stygt redd for at dette blir veldig ille for alle de som sitter med splitter nye elbiler, leste en artikkel om at 9/10 som kjøper seg ny Tesla har 100% belånt bil, helt vilt.

Du har jo kjøpt helt feil bil til ditt bruk om du trenger å hurtiglade leafen din så mye at det blir dyrere enn bensin. Høres også ut som om du ikke har gode lademuligheter hjemme om den har stått med tomt batteri hele vinteren. Dette er ikke elbilens feil, dette er nok kun brukerfeil.


Dersom den gjennomsnittlige strømprisen stiger til 6 kroner/kWh og drivstoffprisen ligger på 20 kroner literen gjennom året, er lading av elbil litt dyrere enn bensin- og dieselbil – om det ikke hadde vært for strømstøtten. På grunn av strømstøtten er det fortsatt  billigere med elbil. Men hva nåt strømstøtten forsvinner?

Dessuten er det så mye ekstra man må stresse med og ha en elbil som man slipper med fossilbil, bare og tute og kjøre. Med elbil er det fram med ladekabel, plugge i, lav rekkevidde, kø på hurtig ladestasjoner  der man må stå og vente ofte veldig lenge for og få kanskje 15-20 mils rekkevidde på de alle beste elbilene om vinteren, opp til 80%
Det koster deg mye mer, en det koster deg med litt drivstoff på bensinstasjonen som tar 30 sekunder, kontra 50 min pluss på en ladestasjon.



Arthur Morgan

Sitat fra: Svk på søndag 12. mars 2023, klokken 13:12
2020 prius plug in hybrid er nok et lurt valg


Ville heller gått for en vanlig hybridbil fra Toyota,
Kort fortalt har en selvladende hybrid alle fordelene til en bensinbil, og faktisk noen av fordelene til en elbil: du slipper å lade, men går aldri tom for strøm og den kjører elektrisk rundt regnet halvparten av tiden. Selvladende hybrider har dessuten få feil og trenger færre av de sårbare, dyre delene som kan resultere i noen ganske leie verkstedregninger: turbo, partikkelfilter, startmotor, og kløtsj er eksempler på deler du ikke finner i en hybrid fra Toyota. Har du eid en bil der en av disse ryker, hevet du kanskje nettopp øyenbrynene – det er en dyr «fornøyelse».

Det ligger i navnet, men de må altså lades for å fungere som de skal. Er du slapp med ladingen kommer du sannsynligvis til å bruke mer drivstoff enn om du hadde kjøpt en sammenlignbar bensinbil(!). Grunnen er at du kjører rundt med mange ekstra kilo i batterier. Eksempelvis er vektforskjellen mellom en ladbar og en selvladende Prius på 155 kilo. Til gjengjeld kan du kjøre lengre distanser på strøm enn med en hybrid dersom man lader den.

For å finne ut om det er en ladbar eller selvladende hybrid du skal velge, bør du helt enkelt tenke over hvordan kjøremønsteret ditt er. Svipper du for det meste rundt på småturer frem og tilbake til jobb, for å handle, levere på trening og hente på spilling - så vil plug-in hybriden være økonomisk sparsom ved å gjøre unna disse ærendene på elektrisk kraft, så lenge du husker å lade, og har muligheten til dette.


Bruker du også bilen for å dekke lengre distanser, for eksempel som helgeklar hytteeier, vil en vanlig hybrid være det mest lønnsomme alternativet. Dette gjelder også om du kjører både lange og korte turer om hverandre, da hybridene selv velger om de skal bruke el-kraft eller bensinmotor basert på hastigheten du holder og geografien der du kjører.

arthur

Når, eller hvis, strømstøtten forsvinner så er det nok ganske enkelt fordi strømprisen er såpass lav at det ikke er noen grunn til å ha strømstøtten. Det er forøvrig INTET i forward/futuresmarkedet som indikerer at vi skal se den type priser på strøm.

Litt fakta; I 2021 var strømprisen i snitt 63,4 per kWt (Sørnorge) målt mot Nordpool. I 2022 var den omtrent 140 øre mens for 2023 ligger det an til en halvering av prisen målt mot kjent pris per dato i kombinasjon med forwardmarkedet for resten av året.

Tror du virkelig at strømprisen vil kunne bli seks kroner uten at det også påvriker olje/gassprisen og derved bensinprisen?

Forøvrig var prisen på bensin/diesel i 2022 21,78 kroner for bensin og 21,72 kroner for diesel i snitt.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: Arthur Morgan på søndag 12. mars 2023, klokken 15:37
Sitat fra: Svk på søndag 12. mars 2023, klokken 13:12
2020 prius plug in hybrid er nok et lurt valg


Ville heller gått for en vanlig hybridbil fra Toyota,
Kort fortalt har en selvladende hybrid alle fordelene til en bensinbil, og faktisk noen av fordelene til en elbil: du slipper å lade, men går aldri tom for strøm og den kjører elektrisk rundt regnet halvparten av tiden. Selvladende hybrider har dessuten få feil og trenger færre av de sårbare, dyre delene som kan resultere i noen ganske leie verkstedregninger: turbo, partikkelfilter, startmotor, og kløtsj er eksempler på deler du ikke finner i en hybrid fra Toyota. Har du eid en bil der en av disse ryker, hevet du kanskje nettopp øyenbrynene – det er en dyr «fornøyelse».

Det ligger i navnet, men de må altså lades for å fungere som de skal. Er du slapp med ladingen kommer du sannsynligvis til å bruke mer drivstoff enn om du hadde kjøpt en sammenlignbar bensinbil(!). Grunnen er at du kjører rundt med mange ekstra kilo i batterier. Eksempelvis er vektforskjellen mellom en ladbar og en selvladende Prius på 155 kilo. Til gjengjeld kan du kjøre lengre distanser på strøm enn med en hybrid dersom man lader den.

For å finne ut om det er en ladbar eller selvladende hybrid du skal velge, bør du helt enkelt tenke over hvordan kjøremønsteret ditt er. Svipper du for det meste rundt på småturer frem og tilbake til jobb, for å handle, levere på trening og hente på spilling - så vil plug-in hybriden være økonomisk sparsom ved å gjøre unna disse ærendene på elektrisk kraft, så lenge du husker å lade, og har muligheten til dette.


Bruker du også bilen for å dekke lengre distanser, for eksempel som helgeklar hytteeier, vil en vanlig hybrid være det mest lønnsomme alternativet. Dette gjelder også om du kjører både lange og korte turer om hverandre, da hybridene selv velger om de skal bruke el-kraft eller bensinmotor basert på hastigheten du holder og geografien der du kjører.
Om du tror på Toyota sin løgn om selvladende biler, så skjønner jeg du tror det er smart. Faktum er at en stor andel av denne strømmen kommer fra forbrenning av fossilt drivstoff.

Jeg har regnet på det, og for å oppnå generelt gode tall, så må de ha et relativt høyt forbruk når de bruker bensinmotoren til både å lade det lille hybridbatteriet og drive bilen fremover. Det er stort sett regenereringen i kombinasjon med motorkutt, som gjør at den kommer bedre ut enn en ren bensinbil.

Og forutsetningen for at strømstøtten skal forsvinne, er at vi over lengre tid får så lave strømpriser at støtten i praksis betyr lite. Dvs, når vi er kommet dit at vi generelt har overskudd av strøm, tipper jeg. 6 kr per kWh uten strømstøtte som "normalsituasjon", da tror jeg selv nordmenn vil ty til fransklignende protestaksjoner. Da blir det opptøyer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA