Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: filtvet på onsdag 08. mars 2023, klokken 20:39
Har både gammel diesel og ny tesla 3. Klart at den siste er mye dyrere om en tar hensyn til avskrivning. Dessuten bruker også elbilen mye mer strøm om vinteren, spesielt ved korte turer. Dieselbilen dra også lett henger på 2t og bruker kun ca 10%  ekstra.

Fyller vel dieselbilen ca 2 ganger pr mnd og det koster max 3000,- i mnd.

Tesla er morsommere å kjøre - men det er det.

At avskrivning på en bil (nesten) uten verdi er mindre enn avskrivning på en ny elbil var imponerende argumentasjon! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 23:07
Sitat fra: THE på onsdag 08. mars 2023, klokken 18:24
Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:51
Alle fordelene med elbil har blitt borte? Hvor da? En tur til det blide sørland over helgen så sparte jeg 170 kroner i bompenger og brukte strøm for 135 kroner i stedet for 850 kroner i bensin, og i morgen tidlig kjører jeg inn til Oslo i kollektivfeltet mens bensin/dieselbilene står i kø.

FOrøvrig synes jeg det er langt behageligere å kjlre elbil og noe mindre ugunstig for klimaet såvel som klimaet er det også.

Nei takk, ingen flere bensin/dieselbil for meg!

I tillegg er det noen fordeler med elbil ennå. Kaldstart av en dieselbil i 10-20-30 minus er ikke noen god opplevelse sammenlignet med kaldstart av en elbil i samme temperaturer.

Som arthur sier så foregår heller ikke det meste av lading på hurtigladere. På småkjøring med bensinbilen til guttungen så går det 1l/mil nå i kulda, og ca 3kWh/mil på Teslaen. Dvs. 20 kr/mil med bensin, og 3,6 kr/mil med strøm.

Selv med lading uten strømstøtte på hytta så kostet småkjøring bare 6 kr/mil i februar. I tillegg er dette basert på snittpris for strøm, men jeg lader stort sett alltid til lavere strømpris. 20kr/l for bensin er BILLIG her, stort sett ligger det på 22-24 kr/l, så regnestykket kan se enda bedre ut i favør elbilen om jeg ønsker det.

På min gamle Toyota Corolla bensin bil fra 2004 ligger jeg på 0,6 0,7'liter på mila på vinteren i kulda, med en nyere kommer du biligere, med en hybrid bil fra feks Toyota kan du kjøre enda rimeligere og med enda lavere forbruk. Sorry, det er bare og innse det, tror dette er slutten for elbiler. 99% prosent kjøpte elbil pga fordeler, jeg var en av dem. Ja det er veldig deilig og slippe kaldstart om vinteren og forvarming med leafen,
men det er jo litt av sjarmen det også da, starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det, veldig greit og ha fossilbilen klar i dag, med en 20 liters Jerrykanne fylt  med bensin i garasjen,  med tanke på egenberedskap.


Ikke minst så koster det meg kun 1200 kr måneden i bensin. Sånn prisene er nå er det MYE dyrere og bruke elbil!

For de som har behov for å kjøre 70 mil i minus 30 uten å måtte stoppe så ser jeg fordelen med en gammel dieselbil, enig i det. Vil tro at på en slik dag så vil du slite med å holde en snittfart på mer enn 70 km/t og "slippe" å stoppe i ti timer, god tur! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#62
Sitatgamle Toyota Corolla bensin bil fra 2004 ligger jeg på 0,6 0,7'liter på mila på vinteren i kulda, med en nyere kommer du biligere, med en hybrid bil fra feks Toyota kan du kjøre enda rimeligere og med enda lavere forbruk. Sorry, det er bare og innse det, tror dette er slutten for elbiler. 99% prosent kjøpte elbil pga fordeler, jeg var en av dem.

Er det ikke Karpe som synger og kjørte rundt i en Corolla? Rød?

Edit: jo da jeg hadde rett  :+1: (det er jammen ikke ofte... hvis man tar utgangspunkt i de jeg sponser regelmessig på Hamar og som driver med sport&dill :-)

Electric cars in Norway

Siste mil etter mil gutta i finansavisen poden - de tok for seg bilsalget nå om dagen. Marius eller Håkon erklærte det som «at det er trått om dagen for bilselgere i butikkene nå om dagen,,,,, tror begrepet Seigt og Sirup ble nevnt.... Så da tenker jeg de med ressurser på bok, kan gjøre en kule i både ny og brukt bilmarkedet. Men de som sliter normalt, og må ha støtte av staten for at det skal gå rundt nå om dagen i «dyrtid» de er ikke med på den festen heller. Det er bare trist...jeg leser også om økt konkurs nivå om dagen.... Bare trist det også.

filtvet

Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:05
Sitat fra: filtvet på onsdag 08. mars 2023, klokken 20:39
Har både gammel diesel og ny tesla 3. Klart at den siste er mye dyrere om en tar hensyn til avskrivning. Dessuten bruker også elbilen mye mer strøm om vinteren, spesielt ved korte turer. Dieselbilen dra også lett henger på 2t og bruker kun ca 10%  ekstra.

Fyller vel dieselbilen ca 2 ganger pr mnd og det koster max 3000,- i mnd.

Tesla er morsommere å kjøre - men det er det.

At avskrivning på en bil (nesten) uten verdi er mindre enn avskrivning på en ny elbil var imponerende argumentasjon! :+1:

For oss er en bil bruksgjenstand. De 2 bilene har lik bruksverdi. Den gamle er faktisk litt bedre da den har en fungerende cruise-kontroll og auto vindusviskere. Tar seg også bedre frem på isen og i bratte bakker.


arthur

Avskrivninger er et regnskapsprinsipp, ikke subjektive følelser! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Hadde tesla fått orden på sin software så hadde jeg vært mer positiv. Men det ser ut som de aldri får ut fingeren. Nye versjoner med nye bugs og irritasjon. Og så har du riskikoen på at de plutselig fjerner uss på gamle modeller.

Hvis Musk bruker mindre tid på twitter er det kanskje håp.


vinterdekk

Sitat fra: filtvet på torsdag 09. mars 2023, klokken 08:03
Hadde tesla fått orden på sin software så hadde jeg vært mer positiv. Men det ser ut som de aldri får ut fingeren. Nye versjoner med nye bugs og irritasjon. Og så har du riskikoen på at de plutselig fjerner uss på gamle modeller.

Hvis Musk bruker mindre tid på twitter er det kanskje håp.

Finnes fortsatt biler med knappebetjening og lite avhengighet til programvareoppdateringer, som Kia Niro.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

edyrli

Sitat fra: filtvet på torsdag 09. mars 2023, klokken 07:42
Sitat fra: arthur på torsdag 09. mars 2023, klokken 06:05
Sitat fra: filtvet på onsdag 08. mars 2023, klokken 20:39
Har både gammel diesel og ny tesla 3. Klart at den siste er mye dyrere om en tar hensyn til avskrivning. Dessuten bruker også elbilen mye mer strøm om vinteren, spesielt ved korte turer. Dieselbilen dra også lett henger på 2t og bruker kun ca 10%  ekstra.

Fyller vel dieselbilen ca 2 ganger pr mnd og det koster max 3000,- i mnd.

Tesla er morsommere å kjøre - men det er det.

At avskrivning på en bil (nesten) uten verdi er mindre enn avskrivning på en ny elbil var imponerende argumentasjon! :+1:

For oss er en bil bruksgjenstand. De 2 bilene har lik bruksverdi. Den gamle er faktisk litt bedre da den har en fungerende cruise-kontroll og auto vindusviskere. Tar seg også bedre frem på isen og i bratte bakker.
Her glemmes det viktigste agrumentet rundt nybil vs eldre bruktbil. Antall feil. På en nybil er det relativt sett lite feil og man har garanti. På en eldre dieselbil har man for det første dårligere sikkerhet. Så kommer vil til feilene. Og de er ofte dyre. Dersom man kan skru selv er regnestykket selvfølgelig anderledes men vi må legge til grunn av folk flest ikke er hobbymekanikere. Da snakker vi feil som: Bremsekalipere, rust på bremserør, dobbelmasse svinghjul, dyser, glødeplugger, turbo havari, regreim bytte/havari, opphelgsdeler, styrekuler, knekte fjærer, støtdempere, hjullager, feil på elektronikk for å nevne noe. Så har man usikkerheten rundt neste gang bilen må inn på verksted.
Vi kan ikke legge til grunn at en 10-15 år gammel bil er akkurat like god som en ny bil. Jeg tar gjerne litt avskriving for å slippe dette.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Svk

Om man unngår Dieselbil og går for noen av de bilene med mindre feil. så kan en komme langt med gammel bil..

Eks. Prius, Mazda Bensin...ETC

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Arthur Morgan på onsdag 08. mars 2023, klokken 16:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. mars 2023, klokken 14:55
Tilbake til artikkelen til trådstarteren så er jeg SJOKKERT over mangelen på analyse Rystad Energi gir når de kommer med all slags påstander. Både Norge og Tyskland strammet inn "subsidieringen" av elbiler ved nyttår, sånn at alle som hadde et snev av lyst til å kjøpe elbil i 2022/2023 gjorde det i 2022 (i siste kvartal). I Norge fikk en til og med lov å få bilen registrert i 2022 selv om den sto innestengt i havnen i Drammen i kaoset. Og så kommer det en idi...person som ikke har innsikt...og forteller om stort fall i salget i januar....OMG...

Her har en tilsvarende fra Tyskland, som og fikk en boom mot slutten av tilsvarende årsaker, men dette vil jo ta seg opp. En ting til er at Tesla har som vane å levere ut biler siste måneden i hvert kvartal for å blidgjøre investorer (lav "varer-i-arbeid"), sånn at dette påvirker også statistikkene. Alt dette later sensasjonsmakerne og som om de ikke vet..

I Norge har vi et sterkt utviklet strømnett siden alt går på strøm, men hvis europeere skal skifte ut biler i samme takt så er jeg usikker på hvordan det går, siden de i mye større grad bruker gass til oppvarming osv...og så er det jo begrenset med batterier og annet som blir laget til elbil, så en må gjerne skynde seg sakte...


Ja vi får håpe, er stygt redd nå for at folk har blitt enda mere skremt vekk fra tanken på og kjøpe seg elbil. De mange som satt på gjerdet har nå fått bekreftet at dem hadde «rett» og elbiler er dømt til og gå til skogen.

Den økonomiske  situasjonen vi er i nå vil Hvertfall ikke hjelpe og gjøre dette bedre med tanke på lengre sikt heller.

Alle fordeler med og kjøre elbil er nå borte. hurtiglading nå lattelig dyrt, og og det er mye dyrere en og fylle diesel eller bensin.

Et eksempel på hvor mye billigere driftskostnadene er med elbil:
For det første lader en gjerne 85% hjemme, til 2 kroner per kWh, som blir ca 4 kroner per mil.
På Tesla Supercharger på en bergenstur ladet jeg til 4,4 per kWh, som blir 8,80 per mil. Tror en skal slite lenge med å finne bensinbiler som kjører billigere, selv med disse prisene.

Da jeg kjørte Stavanger-Bergen-Stavanger kostet det 744 med elbil inkl ferjer og strøm, mens en bensinbil med 0,7 på milen ville kostnaden blitt 1664....altså over dobbelt så dyrt.

Er ikke rart hvis færre kjøper seg flett ny bil i disse dager med dyrtid, med dyr mat, høy rente og dyr strøm. Men dette går nok mest ut over salget av bensin/diesel-biler, siden de er enda dyrere å ha, samt at utviklingen har kommet så langt på elbiler.

Nå har for øvrig utleverings-rushet startet for Tesla (kvartalsslutt), som sikkert de fleste uten om analysebyrået Rystad Energi har kunnet spå (ref mitt forrige innlegg). Båtene legger til kai og Tesla planlegger til og med utlevering fra de svære hallene på Lillestrøm...
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Ja "lite" feil å nybil.... Min har vært på servicecenter minst 4 ganger hittil pga feil, flere enn min nygamle 2006-modell.

Tesla er ikke kvalitet. En bra elbil, men kommer ikke i nærheten av feks Toyota-kvalitet. Og da snakker vi om biler som kan gå 250´og 16 år uten å bytte noe annet enn slitedeler.

Svk

solgte nettop toyotaen min. hatt den i 7.5år. hatt den siden den var 3 år. 2012 mod. km 260.000++.
kun byttet bremser,ting som er rustet  i filler pga salting(påfyll rør, br wire, bremserør bak)
og et hjullager. ellers ingenting..
hatt elbil siden jan i år. savner større bil.  vurderer å bytte til Tesla Y. Men mulig en RAV plug in hadde vært mer fornuftig...

filtvet

Mangle modell 3 og S har byttet batteri, hjuloppheng etc etter får år. Har aldri opplevd det men noe andre biler. Ganske mange teslaer på finn ligger ute med "nytt" hovedbatteri. Det er ganske bekymringsfullt etter min mening.

Svk

bytte batterier,OBC og motorer de første åra gjelder vel mange elbiler?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA