Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bom stopp for elbilsalget: – Kollaps og slutten for elbiler?

Startet av Arthur Morgan, onsdag 01. mars 2023, klokken 21:21

« forrige - neste »

daktari

Det hadde vært enda enklere hvis parkering og lading betales i samme appen. I Oslo må man ut på automaten eller "Bil i Oslo"-appen for å betale for parkeringen (og ladingen). Men for å starte ladingen må man  ha Fortum-appen eller brikke.
Fjern en av dem! Hvis ladestasjonen var åpen for lading ble ting enklere.

Det bør også bli mye billigere installasjon hvis laderne er enklere.

Ladere "overalt" kan også være en måte å fortrenge dieselbiler i byen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Svk

Om Rema hadde hatt 10stk 22kW ladere utenfor hver butikk.så hadde en jo fått litt på 20-30min.lading kunne gått via Æ-appen.
Gratis lading om man handler over 1000kr 🤪😛

jlan

Bygarasjen i Bergen har en løsning med skiltavlesning, som betales i samme app som parkeringen. Man betaler da ekstra for den tiden man er i ladeområdet, det er ingen registrering av selve ladingen. Tidligere var det litt uheldig oppmerking, men det skal nå være rettet, slik at de som har tilkobling bak kan rygge inn på skråparkeringene vv. https://bergenparkering.no/vi-dobler-antall-ladeplasser-i-bygarasjen/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Sitat fra: jlan på søndag 05. mars 2023, klokken 10:42
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 05. mars 2023, klokken 09:16
Mer styr enn nytte og skjelden eller aldri den er i bruk....
Det bør også være kabel på ladeboksen, og helst "plug and charge", ellers blir det for mye styr for noen få kWh ja.
Det hadde vært veldig behagelig med kabel, men da må jo stasjonen ha 2 kabler for ikke å utstøte biler med type 1-kontakt, eller det må være en adapterløsning tilgjengelig.

De burde kanskje gjort som Tesla gjør med "Magic Dock", dersom du klikker på knapp for Type-1, får du ut håndtaket med en fast Type-1-adapter påkoblet. Dog, det krever vel kanskje en endring i forskriften om å ladfe med adapterløsning, om det ikke faller under unntaket om lader med spesifikke adaptere den er laget for å støtte.

Siden Leaf byttet fra Type 1 til 2, så vet jeg ikke hvor stort problemet reelt er, men de sperrer ihvertfall ute tidlige Leaf, og muligens og alle de 3 opprinnelige trillingene, somt noen få modeller til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Sitat fra: RJK på søndag 05. mars 2023, klokken 13:24
men de sperrer ihvertfall ute tidlige Leaf, og muligens og alle de 3 opprinnelige trillingene, somt noen få modeller til.
Det er litt uheldig ja, det er vel gjerne de som trenger det mest. Men det kan vel løses slik at en kan plugge ut den faste kabelen og sette i sin egen. Så kan den faste kabelen sikres mot tyveri ved å gå gjennom en lukket ring eller lignende.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Svk


ToWalkOrDrive

Tilbake til artikkelen til trådstarteren så er jeg SJOKKERT over mangelen på analyse Rystad Energi gir når de kommer med all slags påstander. Både Norge og Tyskland strammet inn "subsidieringen" av elbiler ved nyttår, sånn at alle som hadde et snev av lyst til å kjøpe elbil i 2022/2023 gjorde det i 2022 (i siste kvartal). I Norge fikk en til og med lov å få bilen registrert i 2022 selv om den sto innestengt i havnen i Drammen i kaoset. Og så kommer det en idi...person som ikke har innsikt...og forteller om stort fall i salget i januar....OMG...

Her har en tilsvarende fra Tyskland, som og fikk en boom mot slutten av tilsvarende årsaker, men dette vil jo ta seg opp. En ting til er at Tesla har som vane å levere ut biler siste måneden i hvert kvartal for å blidgjøre investorer (lav "varer-i-arbeid"), sånn at dette påvirker også statistikkene. Alt dette later sensasjonsmakerne og som om de ikke vet..

I Norge har vi et sterkt utviklet strømnett siden alt går på strøm, men hvis europeere skal skifte ut biler i samme takt så er jeg usikker på hvordan det går, siden de i mye større grad bruker gass til oppvarming osv...og så er det jo begrenset med batterier og annet som blir laget til elbil, så en må gjerne skynde seg sakte...
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Sitat fra: Svk på søndag 05. mars 2023, klokken 12:15
Om Rema hadde hatt 10stk 22kW ladere utenfor hver butikk.så hadde en jo fått litt på 20-30min.lading kunne gått via Æ-appen.
Gratis lading om man handler over 1000kr 🤪😛
La oss se litt på premissene her.
Jeg ville sagt at 22Kw er litt for lite til å lokke folk til rema. Mange kjøretøy mangler også sterke nok ombordladere til å nyttegjøre seg AC lading på 22kW.Jeg tviler på at folk gidder å koble  til Leafen eller I3'en for å få ut 2-3kWh mens de handler melk.
Så da måtte man evt. hatt DC ladere. Disse er pr idag standalone enheter som er dyre i innkjøp. Fremstår ikke som spesielt investerbart. Mulig hvis man fikk en haug gamle 50kW ladere til skrotpris, koblet vekk alle sinnrike betalingsgreier og latt den stå åpen. Så kunne man betalt ved utkjøring eller skiltgjenkjenning, kanskje gratis ved handling over en viss sum, som du var inne på.

Hvis man kunne etablert en DC grid ladepark, og latt hver bil få 50kW rett på batteriet, så kunne det kanskje blitt enklere i dag. Men det er tekniske utfordringer også ved dette.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

jlan

Sitat fra: stefse på mandag 06. mars 2023, klokken 17:54
[Hvis man kunne etablert en DC grid ladepark, og latt hver bil få 50kW rett på batteriet, så kunne det kanskje blitt enklere i dag. Men det er tekniske utfordringer også ved dette.
Utenfor så og si alle butikkene jeg bruker til daglig er det 50kW eller raskere hurtigladere. Og det tror jeg gjelder mange. Så det ville vel vært enklere om butikkene ga en bonussum for bruk av slike ladere. Det finnes sikkert en løsning som kan gi butikken og/eller ladeoperatøren informasjon om at jeg har ladet mens jeg handlet.

Evt. kan jo bare butikken gi meg rabatt hvis bilen min med E skilter har vært innom parkeringsplassen deres mens jeg handlet. Så kan jeg ta meg av ladingen selv.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Arthur Morgan

#54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 06. mars 2023, klokken 14:55
Tilbake til artikkelen til trådstarteren så er jeg SJOKKERT over mangelen på analyse Rystad Energi gir når de kommer med all slags påstander. Både Norge og Tyskland strammet inn "subsidieringen" av elbiler ved nyttår, sånn at alle som hadde et snev av lyst til å kjøpe elbil i 2022/2023 gjorde det i 2022 (i siste kvartal). I Norge fikk en til og med lov å få bilen registrert i 2022 selv om den sto innestengt i havnen i Drammen i kaoset. Og så kommer det en idi...person som ikke har innsikt...og forteller om stort fall i salget i januar....OMG...

Her har en tilsvarende fra Tyskland, som og fikk en boom mot slutten av tilsvarende årsaker, men dette vil jo ta seg opp. En ting til er at Tesla har som vane å levere ut biler siste måneden i hvert kvartal for å blidgjøre investorer (lav "varer-i-arbeid"), sånn at dette påvirker også statistikkene. Alt dette later sensasjonsmakerne og som om de ikke vet..

I Norge har vi et sterkt utviklet strømnett siden alt går på strøm, men hvis europeere skal skifte ut biler i samme takt så er jeg usikker på hvordan det går, siden de i mye større grad bruker gass til oppvarming osv...og så er det jo begrenset med batterier og annet som blir laget til elbil, så en må gjerne skynde seg sakte...


Ja vi får håpe, er stygt redd nå for at folk har blitt enda mere skremt vekk fra tanken på og kjøpe seg elbil. De mange som satt på gjerdet har nå fått bekreftet at dem hadde «rett» og elbiler er dømt til og gå til skogen.

Den økonomiske  situasjonen vi er i nå vil Hvertfall ikke hjelpe og gjøre dette bedre med tanke på lengre sikt heller.

Alle fordeler med og kjøre elbil er nå borte. hurtiglading nå lattelig dyrt, og og det er mye dyrere en og fylle diesel eller bensin.




arthur

Alle fordelene med elbil har blitt borte? Hvor da? En tur til det blide sørland over helgen så sparte jeg 170 kroner i bompenger og brukte strøm for 135 kroner i stedet for 850 kroner i bensin, og i morgen tidlig kjører jeg inn til Oslo i kollektivfeltet mens bensin/dieselbilene står i kø.

FOrøvrig synes jeg det er langt behageligere å kjlre elbil og noe mindre ugunstig for klimaet såvel som klimaet er det også.

Nei takk, ingen flere bensin/dieselbil for meg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:51
Alle fordelene med elbil har blitt borte? Hvor da? En tur til det blide sørland over helgen så sparte jeg 170 kroner i bompenger og brukte strøm for 135 kroner i stedet for 850 kroner i bensin, og i morgen tidlig kjører jeg inn til Oslo i kollektivfeltet mens bensin/dieselbilene står i kø.

FOrøvrig synes jeg det er langt behageligere å kjlre elbil og noe mindre ugunstig for klimaet såvel som klimaet er det også.

Nei takk, ingen flere bensin/dieselbil for meg!

I tillegg er det noen fordeler med elbil ennå. Kaldstart av en dieselbil i 10-20-30 minus er ikke noen god opplevelse sammenlignet med kaldstart av en elbil i samme temperaturer.

Som arthur sier så foregår heller ikke det meste av lading på hurtigladere. På småkjøring med bensinbilen til guttungen så går det 1l/mil nå i kulda, og ca 3kWh/mil på Teslaen. Dvs. 20 kr/mil med bensin, og 3,6 kr/mil med strøm.

Selv med lading uten strømstøtte på hytta så kostet småkjøring bare 6 kr/mil i februar. I tillegg er dette basert på snittpris for strøm, men jeg lader stort sett alltid til lavere strømpris. 20kr/l for bensin er BILLIG her, stort sett ligger det på 22-24 kr/l, så regnestykket kan se enda bedre ut i favør elbilen om jeg ønsker det.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

filtvet

Har både gammel diesel og ny tesla 3. Klart at den siste er mye dyrere om en tar hensyn til avskrivning. Dessuten bruker også elbilen mye mer strøm om vinteren, spesielt ved korte turer. Dieselbilen dra også lett henger på 2t og bruker kun ca 10%  ekstra.

Fyller vel dieselbilen ca 2 ganger pr mnd og det koster max 3000,- i mnd.

Tesla er morsommere å kjøre - men det er det.

Arthur Morgan

#58
Sitat fra: THE på onsdag 08. mars 2023, klokken 18:24
Sitat fra: arthur på onsdag 08. mars 2023, klokken 17:51
Alle fordelene med elbil har blitt borte? Hvor da? En tur til det blide sørland over helgen så sparte jeg 170 kroner i bompenger og brukte strøm for 135 kroner i stedet for 850 kroner i bensin, og i morgen tidlig kjører jeg inn til Oslo i kollektivfeltet mens bensin/dieselbilene står i kø.

FOrøvrig synes jeg det er langt behageligere å kjlre elbil og noe mindre ugunstig for klimaet såvel som klimaet er det også.

Nei takk, ingen flere bensin/dieselbil for meg!

I tillegg er det noen fordeler med elbil ennå. Kaldstart av en dieselbil i 10-20-30 minus er ikke noen god opplevelse sammenlignet med kaldstart av en elbil i samme temperaturer.

Som arthur sier så foregår heller ikke det meste av lading på hurtigladere. På småkjøring med bensinbilen til guttungen så går det 1l/mil nå i kulda, og ca 3kWh/mil på Teslaen. Dvs. 20 kr/mil med bensin, og 3,6 kr/mil med strøm.

Selv med lading uten strømstøtte på hytta så kostet småkjøring bare 6 kr/mil i februar. I tillegg er dette basert på snittpris for strøm, men jeg lader stort sett alltid til lavere strømpris. 20kr/l for bensin er BILLIG her, stort sett ligger det på 22-24 kr/l, så regnestykket kan se enda bedre ut i favør elbilen om jeg ønsker det.

På min gamle Toyota Corolla bensin bil fra 2004 ligger jeg på 0,6 0,7'liter på mila på vinteren i kulda, med en nyere kommer du biligere, med en hybrid bil fra feks Toyota kan du kjøre enda rimeligere og med enda lavere forbruk. Sorry, det er bare og innse det, tror dette er slutten for elbiler. 99% prosent kjøpte elbil pga fordeler, jeg var en av dem. Ja det er veldig deilig og slippe kaldstart om vinteren og forvarming med leafen,
men det er jo litt av sjarmen det også da, starte opp bensinbilen om vinteren,   
mens jeg skraper is (hvis den ikke står i garasjen) og vite at jeg kan kjøre glatt  70 mil i minus 30 uten og tenke på det, veldig greit og ha fossilbilen klar i dag, med en 20 liters Jerrykanne fylt  med bensin i garasjen,  med tanke på egenberedskap.


Ikke minst så koster det meg kun 1200 kr måneden i bensin. Sånn prisene er nå er det MYE dyrere og bruke elbil!

filtvet

Og dieselbil om vinteren fungere også bra - krever kun litt vedlikehold.

Byttet nylig glødere, batteri og dieselfilter på vår gamle 2007 modell og den starter i -20 uten problemer. I tillegg har vi defa-varmer med timer så om vi ønsker er den også varm fra start.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA