2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tir 20. des 2022, kl. 10:22

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Ø.M på tor 02. nov 2023, kl. 14:37På min nye kona så står det i servicehefte at bilen skal inn til sevice 15000 km eller 1 år. Hva er rett?
Det finnes to utgaver av Kona, den siste med 30 k / 2 år service intervall er omtalt som "Helt nye Hyundai KONA Electric"
Hyundai har solgt begge utgavene, der den forrige utgaven har 15 k / 1 år service intervall.

Har du den siste utgaven vil jeg tro de ikke har mottatt oppdatert servicehefte da modellen er helt ny.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Ø.M

Sitat fra: TB på tor 02. nov 2023, kl. 16:17
Sitat fra: Ø.M på tor 02. nov 2023, kl. 14:37På min nye kona så står det i servicehefte at bilen skal inn til sevice 15000 km eller 1 år. Hva er rett?
Det finnes to utgaver av Kona, den siste med 30 k / 2 år service intervall er omtalt som "Helt nye Hyundai KONA Electric"
Hyundai har solgt begge utgavene, der den forrige utgaven har 15 k / 1 år service intervall.

Har du den siste utgaven vil jeg tro de ikke har mottatt oppdatert servicehefte da modellen er helt ny.
Har snakket med forhandleren nå,det stemmer at det er 30 k/2 år. Var feil servicehefte jeg fikk :o

TB

Sitat fra: Ø.M på tor 02. nov 2023, kl. 17:10Har snakket med forhandleren nå,det stemmer at det er 30 k/2 år. Var feil servicehefte jeg fikk :o
Det må være av de helt tidlige "Helt nye Hyundai KONA Electric" du har fått utlevert - så har det blitt en feil her.  8)
Lørenskog

Håkon77

Man dobler intervaller for service og dobler samtidig prisen. Veldig fiffig. Kan vel anta de også denne gang har kjøpt inn bremseklosser som går i oppløsning etter to-tre år sånn at man kan hente inn litt ekstra der også. Tøyser litt nå, men det var litt irriterende med Hyundai at den måtte på verksted hele tiden.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

moonbuggy

Ser at nye Kona har fått en mulighet for å velge "precondition battery" direkte, uten å gå via navigasjonssystemet.
Gjør alt langt mer anvendelig når man vil ha best mulig hurtiglading. Man kan også bruke Google Maps f.eks. og bare starte varming av batteri på passende tidspunkt.
Topp :+1:

Vidar_S

Bjørn Nyland sine tester tyder også på at man får maks ladehastighet allerede fra batteriet holder 10 grader mot 25 grader på den gamle varianten. Ladehastighet holder seg stabilt på 90-100 kW frem til 62-ish prosent (ved optimale forhold) noe som også må sies å være en kraftig forbedring (selv om det finnes rikelig med biler som lader betydelig raskere).

Sammen med blant annet betydelig bedre lagringsplass og (etter min vurdering) veldig mye mer fornuftig plassering av knapper som setevarme og rattvarme frister det faktisk å oppgradere fra 2019-modellen jeg i dag har. Det kan jo være håp om noen gode kampanjer ut over våren om det blir en ny renteøkning nå i desember og forbruket da antakelig også går ned.

TB

Har mottatt Hyundai Kona 2024 nå.

Testet å låse opp, og starte bilen med både NFC kort og mobil, begge deler har fungert så langt.

En ting jeg ikke har funnet ut er å endre kvar km pr kWh til kwh/ 100 km.
(Nei, jeg ikke lest manualen.. :angel: )
Lørenskog

RJK

Litt nedslående resultater for nye Kona her, får bare 4 stjerner.

Får mye trekk for førerstøttesystemene. Tenker det er noe de kan rette opp i programvaren, og få testa den på nytt. Da bør den klare 5...

https://www.tv2.no/broom/testet-ni-nybiler-en-populaer-modell-skuffer/16282938/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Nå var det ikke så lett å tolke alt hos Euro NCAP her, men sammenligner man f.eks Smart #3 med Hyundai Kona så trekkes Konaen 5 poeng (25% på førerstøttesystemer) på at det ikke er støttesystemer for "Approaching a car crossing a junction" samt manglende automatiske systemer som forhindrer at man rygger på personer og at personer er mer utsatt ved kryssing av vei på nattestid om de møter en Kona enn en Smart #3.

https://www.euroncap.com/en/results/hyundai/kona/50190  vs https://www.euroncap.com/en/results/smart/%233/50193

Er ikke noen ekspert på området, men det står også i Euro NCAP-testen at noe av utstyret Kona for trekk på er "Not fitted to the test vehicle but available as option or as part of the safety pack" (AEB Pedestrian - Reverse  og  Cyclist Dooring Prevention). Dette skyldes vel at testen foretas på den kjipeste varianten man selger av bilen, så fåglarna vet om det reelt betyr at dersom man kjøper topputgaven så har man teoretisk 5 stjerner likevel..?

RJK

Ja, det er interessant det der. Men rent teoretisk, så er den fremdeles bare 4'er fordi den kan kjøpes i en versjon uten dette.

Men samtidig vet man at bilen hadde fått 5 stjerner pga de ekstrapoengene som det utstyret ville gitt, dersom man ikke prøvde å selge en så ribba versjon.
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: TB på fre 08. des 2023, kl. 16:52Har mottatt Hyundai Kona 2024 nå.
En ting jeg ikke har funnet ut er å endre kvar km pr kWh til kWh/ 100 km.
(Nei, jeg ikke lest manualen.. :angel: )

Sjekket manualen, fant ikke beskrevet hvordan endre visningen av engergiforbruk.

Oppdaget i går det er mulig å endre til kWh / 100 km i app, som også påvirker bilen.
Lørenskog

RJK

Sorry, denne skulle jeg vel svart på før.

På Kona 2019:
Ved å bla med funksjonsvelgerknappen (den venstre øvre knappen på høyre side av rattet, så blar du deg frem til siden der du kan aktivere bl.a. Utility Mode. I den listen har du flere valg, og noen med undervalg. Her skal du kunne velge mellom bla miles og km-visning, men og om hvordan forbruket skal vises.

På Kona 2024 (fra side 177):
Funksjonsvelgeren er flyttet til venstre side av rattet. Ellers virker det som resten er ganske likt for 2024-modellen.

https://www.bruksanvisningpdf.no/hyundai/kona-electric-2024/bruksanvisning?p=177

Edit: Ser ut som svaret kan være på side 159, "Press setup button and then select "General > Units", bortsett fra at du ikke velger "Temperature Unit", men finner en som kanskje heter "Consumptions"...!?! Eller noe annet som høres mer riktig ut.

Edit 2: Fra Side 177, "Utility"
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på tor 14. des 2023, kl. 19:13På Kona 2024 (fra side 177):
Funksjonsvelgeren er flyttet til venstre side av rattet. Ellers virker det som resten er ganske likt for 2024-modellen.
https://www.bruksanvisningpdf.no/hyundai/kona-electric-2024/bruksanvisning?p=177

Takk  ;D
Kjenner godt menyene i 2019 modellen, har tydeligvis oversett noen menyer på 2024 modellen.
Lørenskog

TB

Sjekket på Kona 2024 etter jeg leste det over. Jeg hadde oppfattet det riktig.

Det er tre hovedvalg, se bilde under. Siste bildet, aktuell reise kan en bruke hjulet for å bla nedover, på noen andre valg, aktuell reise, etter lading, siden siste resett. Dette er km og tidsmålere.
Siste valget er dekktrykk. Faktisk dekktrykk vises ikke, bare mulig å resette dekktrykk.
Tolker som det kommer et varsel om dekktrykk blir feil, men vises ikke hva trykket faktisk er.

De andre valg fra menyen på Kona 2018-2023 er flyttet til den store skjermen.
Der har jeg ikke klart å finne hvor en setter kWh/100 km så langt.

Men, som nevnt, via app på mobilen kan det settes, og det påvirker også bilen.
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tor 14. des 2023, kl. 23:02

Sjekket på Kona 2024 etter jeg leste det over. Jeg hadde oppfattet det riktig.

Det er tre hovedvalg, se bilde under. Siste bildet, aktuell reise kan en bruke hjulet for å bla nedover, på noen andre valg, aktuell reise, etter lading, siden siste resett. Dette er km og tidsmålere.
Siste valget er dekktrykk. Faktisk dekktrykk vises ikke, bare mulig å resette dekktrykk.
Tolker som det kommer et varsel om dekktrykk blir feil, men vises ikke hva trykket faktisk er.

De andre valg fra menyen på Kona 2018-2023 er flyttet til den store skjermen.
Der har jeg ikke klart å finne hvor en setter kWh/100 km så langt.

Men, som nevnt, via app på mobilen kan det settes, og det påvirker også bilen.
Dekktrykk vises bare på min etter at jeg har kjørt litt. Den må altså få litt tid til å "kjenne etter". Skulle tro den burde klare det og fra stillestående, men det kommer kanskje an på hvordan sensorene virker.

Ja, ut fra bildene du har lagt ved, ser man jo resultatet av valgene. Men, tipper at det er som på min at du må inn på oppsettet for å velge innstillingene der, som i 2019-versjonen vises på side 69 i manualen. Dette er riktignok for å aktivere Utility Mode, men mener du skal inn på "convenience" eller "other settings".

Bare så synd manualen jeg lenket til over for 2024-modellen, ikke har bedre visning av hvordan man stiller inn slikt.

Edit: Other settings" og så er det vel "Energy Consumptions"... (side 67)

Edit2: Se mer info på side 223 - "Enhet for energiforbruk"
Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA