Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva inneholder 75 k service / 60 mnd service?

Startet av TB, fredag 17. november 2023, klokken 21:45

« forrige - neste »

Limodriver

Magneten i girkassen er jo ment for å nettopp samle opp spon som slites av tannhjul, lager O.l. Ved oljebytte tørker en av magneten for å fjerne sponet og fordelen er at sponet ikke flyter fritt i oljen, men blir samlet opp på magneten.

Jeg ville henvendt meg til Hyundai og opplyst om at det var funnet partikler i oljen og hva de ønsker å gjøre med det. Jeg måtte bytte både motor og girkasse på min bil. Da er det ikke umulig at det kan være en svakhet. Reklamerer du har du ihvertfall ditt på det tørre om det skulle bli problemer senere.

TB

Sitat fra: Limodriver på mandag 27. november 2023, klokken 19:07Magneten i girkassen er jo ment for å nettopp samle opp spon som slites av tannhjul, lager O.l. Ved oljebytte tørker en av magneten for å fjerne sponet og fordelen er at sponet ikke flyter fritt i oljen, men blir samlet opp på magneten.
En vanlig løsning er magnet i selve tappepluggen. Da kan den inspiseres, og gjøres ren ved oljeskift.

Slik jeg har lest er ikke dette tilfelle på reduksjonsgir fra Hyundai og Kia. Magneten sitter inne i kassen, og kan ikke tas ut. Det kreves egnet inspeksjonskamera for se om det ligger noe på magneten. Ved at magneten ikke sitter helt fast kan den snu på seg og det løsner aluminium fra selve kassen pga magneten sliter på kassen. Aluminium er ikke magnetisk, magneten har ikke noe effekt for å samle opp dette.

Dette er noe jeg har lest, ikke noe jeg har sett selv. Tar alle forbehold om det faktisk stemmer.

SitatJeg ville henvendt meg til Hyundai og opplyst om at det var funnet partikler i oljen og hva de ønsker å gjøre med det. Jeg måtte bytte både motor og girkasse på min bil. Da er det ikke umulig at det kan være en svakhet. Reklamerer du har du ihvertfall ditt på det tørre om det skulle bli problemer senere.

Siste melding fra verkstedkjeden jeg benyttet er en bekreftelse på at intervallet for bytte av olje er 60' km.
Hyundai Norge og merkeverksted sier 75' km. Så, jeg vet ikke hva som er riktig, da de blir ikke enige.

Men, verkstedkjeden jeg benyttet har byttet oljen, så en bør være innenfor uansett hva som er riktig.

Min plan er å selge bilen, da jeg har bestilt en ny. Jeg må bare dokumentere hva de ulike sier for å unngå spørsmål i etterkant av salg. Det er bare den siste service nå på 75' km som er gjennomført på annet verksted, foregående service er utført på merkeverksted.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

En merkelig løsning med en magnet en ikke kan tørke av/rense samt at den kan bevege seg slik at ikkemagnetisk metallstang kan frigjøres og da ikke vilskilles ut.

Jeg solgte også min Kona før garantien utløp🤫 - det er grenser for risikovilje...

Jeg er enig i at du må opplyse og dokumentere da er det ihvertfall ikke du som blir sittende i heisen.

På generelt grunnlag er det trist at det har kommet så langt at biler utenfor garanti blir verdiløse dersom noe som er litt utover bagatellmessig skjer og må utbedres.

Electric cars in Norway

SitatPå generelt grunnlag er det trist at det har kommet så langt at biler utenfor garanti blir verdiløse dersom noe som er litt utover bagatellmessig skjer og må utbedres
Ja det der har jeg tenkt på også. Det er en trist utvikling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA