Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte til bedre 12V/startbatteri

Startet av JEG, lørdag 16. juli 2022, klokken 12:16

« forrige - neste »

TB

Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659

En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?

Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si..  :D

https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

Sitat fra: TB på fredag 19. januar 2024, klokken 22:27Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659

En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?

Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si..  :D

https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Merkelig at hun trekkes 90'. Man skal ikke trekkes når man har hatt de problemene hun har hatt. Synes jeg.

Kopi av motor.no saken

«Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren 2020. Forbrukerklage�utvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000 kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at bil�forhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen tilbake.»

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 01:52
Sitat fra: TB på fredag 19. januar 2024, klokken 22:27Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659

En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?

Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si..  :D

https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Merkelig at hun trekkes 90'. Man skal ikke trekkes når man har hatt de problemene hun har hatt. Synes jeg.

Kopi av motor.no saken

«Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren 2020. Forbrukerklage�utvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000 kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at bil�forhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen tilbake.»
Hun tilkjennes og 160 K i renter, så hun ender jo opp med mer enn hun hadde betalt for bilen om den var kjøpt kontant, så dette går mer enn opp i opp:

"I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter helt fra kjøps�tidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i tillegg til de 279.000 kronene."

Altså 439 K totalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Av de 160k i renter må det svares skatt på 22%.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Min tanke var at bruk av spenningslogger på batteriet kanskje kan avklare og lokalisere feilen. Det ville være billigere for forhandler enn å ta bilen tilbake. Det er tydelig en eller annen feil på bilen, eksempelvis sensor som registrerer at dør ikke er stengt. Da slår ikke bilen seg helt av, opprettholder et strømtrekk, samtidig som lading av 12V batteri vil stoppe pga. bilen registrerer vedvarende strømtrekk som en feil.

På Kona er det lett å se om 12V batteri lades, det er gult lys i fronten, inne i logoen.
Se her: https://elbilforum.no/index.php?topic=42166.0

Siste setning i artikkelen tilsier at saken ikke nødvendigvis er løst for den uheldige bilkjøper:
SitatOkkenhaug Bil opplyser at de foreløpig ikke har avgjort om de vil akseptere vedtaket, og ta bilen tilbake, eller om de vil ta saken til tingretten, noe de har anledning til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: arthur på lørdag 20. januar 2024, klokken 08:13Av de 160k i renter må det svares skatt på 22%.
Joda, det kan være. Det var heller ikke poenget. Men fremdeles vil bruker sitte igjen med mer enn de 90K bruksfradrag. Så er jo tapet alternativ pengeplassering, som rentetapet reduserer.

Sitat fra: TB på lørdag 20. januar 2024, klokken 08:38Min tanke var at bruk av spenningslogger på batteriet kanskje kan avklare og lokalisere feilen. Det ville være billigere for forhandler enn å ta bilen tilbake. Det er tydelig en eller annen feil på bilen, eksempelvis sensor som registrerer at dør ikke er stengt. Da slår ikke bilen seg helt av, opprettholder et strømtrekk, samtidig som lading av 12V batteri vil stoppe pga. bilen registrerer vedvarende strømtrekk som en feil.

På Kona er det lett å se om 12V batteri lades, det er gult lys i fronten, inne i logoen.
Se her: https://elbilforum.no/index.php?topic=42166.0

Siste setning i artikkelen tilsier at saken ikke nødvendigvis er løst for den uheldige bilkjøper:
SitatOkkenhaug Bil opplyser at de foreløpig ikke har avgjort om de vil akseptere vedtaket, og ta bilen tilbake, eller om de vil ta saken til tingretten, noe de har anledning til.
Jeg vil bli svært overrasket om 2 forhandlere IKKE kjenner til den feilsøkningsmetoden...!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#21
Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 03:25Hun tilkjennes og 160 K i renter, så hun ender jo opp med mer enn hun hadde betalt for bilen om den var kjøpt kontant, så dette går mer enn opp i opp:

"I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter helt fra kjøps�tidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i tillegg til de 279.000 kronene."

Altså 439 K totalt.
RJK :+1:  ser den ja

Men hva med tort&svie? Skal det derfor bare gå litt mer enn enn opp i opp?

Jeg synes ikke det. Hun måtte bytte batteri 20 ganger.

Min dom er derfor denne: Hun skulle hatt betalt 20% på toppen av alt hun fikk også på grunn av dette med med batteribyttene, synes jeg ;D

Og det koster mentalt også å gå til kamp mot en bilforhandler, antar jeg - så da skal hun ha 20% på toppen av de 20% som var på grunn av de 20 gangene hun måtte bytte batteri ;D synes jeg.

Elden hadde klart dette, det er jeg sikker på for alle tyvene han har vinner jo stort uansett hi hi hi

Man skal da ikke lide på kjøpe seg elbil men man skal tjene stooort på kjøpe seg elbil

#lørdagsmorgenhumor

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 10:00
Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 03:25
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. januar 2024, klokken 01:52
Sitat fra: TB på fredag 19. januar 2024, klokken 22:27Historie om Hyundai Kona 2020 modell som stadig går tom for strøm:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659

En tanke om det ville hjelpe å koble til en spenningslogger på batteriet, for å avklare hva som faktisk skjer når batteriet er på vei til å gå tomt?

Etter jeg koblet til QUICKLYNKS BM2 på min 2019 modell gikk aldri batteriet tomt på nytt.
Heldigvis kan jeg jo si..  :D

https://www.aliexpress.com/item/1005005194943640.html
Merkelig at hun trekkes 90'. Man skal ikke trekkes når man har hatt de problemene hun har hatt. Synes jeg.

Kopi av motor.no saken

«Kvinnen betalte 369.000 kroner for Hyundaien vinteren 2020. Forbrukerklage�utvalget har kommet frem til at hun skal trekkes 90.000 kroner for nytten hun har hatt med bilen gjennom disse årene, og at bil�forhandleren dermed skal betale henne 279.000 kroner, mot at de får bilen tilbake.»
Hun tilkjennes og 160 K i renter, så hun ender jo opp med mer enn hun hadde betalt for bilen om den var kjøpt kontant, så dette går mer enn opp i opp:

"I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter helt fra kjøps�tidspunktet. Rentene utgjør ca. 160.000 kroner, som kommer i tillegg til de 279.000 kronene."

Altså 439 K totalt.
RJK :+1:  ser den ja

Men hva med tort&svie? Hun måtte bytte batteri 20 ganger. Hun skulle hatt betalt 20% på toppen av dette også synes jeg ;D

Man skal da ikke lide på kjøpe seg elbil

#lørdagsmorgenhumor

Bruksfradraget settes individuelt vurdert ut fra den forventede bruksfordelen eieren faktisk har hatt, og fradraget reduseres eller faller nesten helt bort om bilen ansees som bortimot ubrukelig pga feilene.

Men her er jo og perioder der feilene ikke har hindret bruk, så retten finner ut at et visst bruksfradrag er berettiget. 90K dekker nok ikke hele verdifallet for perioden, nettopp fordi den har hindret bruk i en viss utstrekning.

PS! Jeg orker ikke bruke tid og energi på å spekulere om bruksfradraget er for stort eller for lite, for det har jeg for liten kunnskap om i denne spesifikke saken.

Jeg tror nok jeg uansett ville vært fornøyd med resultatet om det hadde vært meg, men ikke noe jubel i taket altså. Tilnærmet "gratis bil" i perioden, mot endel irriterende ulemper selvsagt.

Men nå kan de nok kjøpe seg en litt dyrere bil som passer enda bedre, tross prisoppganger og nå sist prisdropp, eller kjøpe en tilsvarende bil av annet merke, og bruke resten på noe annet. F.eks. bygge opp igjen bufferen etter de siste års dyrtid. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:45Jeg vil bli svært overrasket om 2 forhandlere IKKE kjenner til den feilsøkningsmetoden...!
;)

Ville også håpe det, men i følge artikkelen mener forhandler "ugunstige innstillinger i ladeboksen til eieren, dører og luker som står åpne, eller at bilen har for lavt nivå på fremdriftsbatteriet, som årsaker til at startbatteriet tappes."

I følge artikkelen mener eier av bilen at startbatteriet på bilen har blitt fullstendig tappet til sammen nærmere 20 ganger. Hun har fått en starthjelp, og fått instrukser hvordan hun skal få igang bilen.
Startbatteri har blitt byttet, men ikke 20 ganger.

En bedre "midlertidig løsning" ville være å montere en hovedstrømsbryter eller rele, som campingbiler og båter har. Da brytes strømmen når en stopper bilen, og kobles til igjen når en skal bruke den.
Men, skal naturligvis ikke være slik..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på lørdag 20. januar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:45Jeg vil bli svært overrasket om 2 forhandlere IKKE kjenner til den feilsøkningsmetoden...!
;)

Ville også håpe det, men i følge artikkelen mener forhandler "ugunstige innstillinger i ladeboksen til eieren, dører og luker som står åpne, eller at bilen har for lavt nivå på fremdriftsbatteriet, som årsaker til at startbatteriet tappes."

I følge artikkelen mener eier av bilen at startbatteriet på bilen har blitt fullstendig tappet til sammen nærmere 20 ganger. Hun har fått en starthjelp, og fått instrukser hvordan hun skal få igang bilen.
Startbatteri har blitt byttet, men ikke 20 ganger.

En bedre "midlertidig løsning" ville være å montere en hovedstrømsbryter eller rele, som campingbiler og båter har. Da brytes strømmen når en stopper bilen, og kobles til igjen når en skal bruke den.
Men, skal naturligvis ikke være slik..
Dette er nok bare standardfraser de kommer med for å prøve å unngå å måtte ta bilen i retur, og det er de nok smertelig klar over. Men håpet om en svak dommer lever nok i aller høyeste grad der.

Hverken dommeren, du eller jeg skal legge så mye vekt på dette. Og det har jo dommeren heller ikke gjort, og samtidig gitt de en god korreks på.

Hoved-strømbryter en nok en workaround, men da forsvinner jo alle app-muligheter og også funksjoner for autostart av lading på f.eks. tidsstyring, så det ville nok ikke vært en varig løsning man trenger å godta. Da skal det i tilfelle følge et heftig prisavslag, siden man sitter igjen med redusertt funksjonalitet.

En slik bryter hadde riktignok vært kjekt å ha for mange, om man skal la bilen stå i lengre tid, da man er garantert at det ikke blir nedtappet batteri i mellomtiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatMen nå kan de nok kjøpe seg en litt dyrere bil som passer enda bedre, tross prisoppganger og nå sist prisdropp, eller kjøpe en tilsvarende bil av annet merke, og bruke resten på noe annet. F.eks. bygge opp igjen bufferen etter de siste års dyrtid. ;)
ja det er et godt poeng. De bygger nok litt mer egenkapital men fy f... for en måte å gjøre det på da... ;D


Limodriver

Jeg forstår ikke hvorfor Hyundai og deres forhandlere ikke utbedrer manglene heller enn å la sakene ende opp i denne typen skade omdømmet. Jeg har også erfaring med at det er en kamp å få utbedret mangler. Verken forhandler (BNH) eller importør forholder seg til forbrukerlovgivningen, men opptrer iboende vanskelige.

Hadde det ikke vært for kampen for å få utbedret mangler ville jeg gladelig kjøpt flere Hyundaier. Jeg kunne akseptert problemene, men orker rett og slett ikke flere kamper for å få utbedret mangler av mindre og større karakter.

RJK

Hva med å prøve Mobile istedet for BNH? Virker som de som er minst fornøyd, og som må betale mest for service og krangle mest, er BNH-kunder.

For all del, Mobile er også påvirket av Hyundai, og gjerne må få ting godkjent før det blir bytte av deler for feil man reklamerer på, men synes det høres ut som ting er ekstra vanskelig for BNH-kundene.

Er generelt veldig godt fornøyd med bilen. Er dog inneforstått med at elektrifisering er nytt og litt uutforsket for alle produsentene, men at min forhandler i grunn ordner opp uten at jeg egentlig trenger å krangle.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA