Treg ladehastighet

Startet av Stig@tle, lørdag 26. august 2023, klokken 12:21

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: RJK på søndag 21. juli 2024, klokken 18:46
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på søndag 21. juli 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. juli 2024, klokken 22:09
SitatBlir som å fylle en bensintank med en liten tresleiv
Godt sagt. He he synes jeg ser det for meg  ;D
Jeg synes treg hurtigladiing er helt ok jeg. 🙂 Da får jeg tid til å gjøre noe fornuftig mens den lader, feks ved et kjøpesenter i 30-40 minutter. Den får også stå i fred fra gamle Toyotaer med med småbarn som gjerne lager parkeringsbulk i dørene. Ioniq 5'n ladet så raskt (om sommeren) at jeg ble sittende passiv i bilen 10-15 min i påvente av å flytte den før jeg feks går inn på OBS på Rudskogen. Det blir faktisk mindre 'stress' med min ny-ervervede 21-modell Ioniq som lader tregt alene mens jeg gjør annet nødvendig ærend.
Nå er det så mye ladere overalt at det skal litt til for å ikke kunne kombinere ladingen med et annet gjøremål samtidig, dersom en ikke kan lade hjemme.
-og apropos mange ladere rundt om: det har kommet så mange ladeplasser, at jaget etter størst mulig batteri/rekkevidde og kostnaden på bilen pga dette fint kan roes ned. -er min holdning.
Delvis uenig, men ser poenget ditt. På langtur kjører jeg fort 4+ timer i strekk, litt avhengig av fartsgrenser og trafikk. Da er det fint at ladingen tar litt tid, så rekker jeg stortsett alltid å bestille mat og spise, før jeg må tenke på tiden. Rekker gjerne en dessert også.

Men, det er noen ganger at bilen ikke kan stå og lade mens jeg gjør ærende, fordi det ikke er ladere der jeg skal. Eller det bare er AC-ladere, slik at jeg uansett må toppe opp på en lynlader for at jeg skal rekke hjem igjen, eller til neste destinasjon.

Ei heller er det alltid jeg får startet med fullt batteri, delvis fordi fellesladerne her hjemme er opptatt, feil ved, eller de ikke lader tilstrekkelig før jeg skal kjøre ut pga lastbalansering og begrensninger som ikke var før. Eller fordi jeg ikke har vært hjemme lenge nok til å ha fått ladet (tilstrekkelig) opp igjen før turen går videre.

Da hadde det vært helt fint med langt raskere lading. Og, når vi endelig kommer dit hen at ladingen tar 5-10 minutter, så kan jeg langt lettere velge å stoppe for å lade og en toapause, for deretter å dra et sted der det ikke finnes lademulighet, men hvor det på alle andre måter er ypperlig å stoppe for en pause. Og kanskje medbrakt mat fremfor å måtte kjøpe på en dyr fastfood-sjappe/bensin/energistasjon!

Men for all del, i det siste har jeg reist flere ganger der jeg tar 20-35 minutter ladestopp før jeg kobler av og kjører videre.Da får jeg, så lenge jeg kjører den dypt nok, ladet i det området hvor bilen lader raskest, og jeg får best mulig effekt av ladestoppet!

Men jeg hadde ikke akkurat blitt skuffet om jeg hadde fått ladet nok på 15-20 min til at jeg uansett får kjørt enda lengre, før jeg må/bør stoppe igjen!

Men, dette har veldig mye å si på bruksmønsteret. Det som passer deg best, er ikke nødvendigvis det som passer meg best. Og motsatt!   8)
Ja, man har ulike behov. 🙂 Skal jeg på transportetappe over litt avstand så tar jeg gammel-ioniqen. Den lader raskt for 15 nye mil. På rundt halve tiden i forhold til 21-utgaven, faktisk.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på søndag 21. juli 2024, klokken 21:52
Sitat fra: RJK på søndag 21. juli 2024, klokken 18:46
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på søndag 21. juli 2024, klokken 18:29
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 20. juli 2024, klokken 22:09
SitatBlir som å fylle en bensintank med en liten tresleiv
Godt sagt. He he synes jeg ser det for meg  ;D
Jeg synes treg hurtigladiing er helt ok jeg. 🙂 Da får jeg tid til å gjøre noe fornuftig mens den lader, feks ved et kjøpesenter i 30-40 minutter. Den får også stå i fred fra gamle Toyotaer med med småbarn som gjerne lager parkeringsbulk i dørene. Ioniq 5'n ladet så raskt (om sommeren) at jeg ble sittende passiv i bilen 10-15 min i påvente av å flytte den før jeg feks går inn på OBS på Rudskogen. Det blir faktisk mindre 'stress' med min ny-ervervede 21-modell Ioniq som lader tregt alene mens jeg gjør annet nødvendig ærend.
Nå er det så mye ladere overalt at det skal litt til for å ikke kunne kombinere ladingen med et annet gjøremål samtidig, dersom en ikke kan lade hjemme.
-og apropos mange ladere rundt om: det har kommet så mange ladeplasser, at jaget etter størst mulig batteri/rekkevidde og kostnaden på bilen pga dette fint kan roes ned. -er min holdning.
Delvis uenig, men ser poenget ditt. På langtur kjører jeg fort 4+ timer i strekk, litt avhengig av fartsgrenser og trafikk. Da er det fint at ladingen tar litt tid, så rekker jeg stortsett alltid å bestille mat og spise, før jeg må tenke på tiden. Rekker gjerne en dessert også.

Men, det er noen ganger at bilen ikke kan stå og lade mens jeg gjør ærende, fordi det ikke er ladere der jeg skal. Eller det bare er AC-ladere, slik at jeg uansett må toppe opp på en lynlader for at jeg skal rekke hjem igjen, eller til neste destinasjon.

Ei heller er det alltid jeg får startet med fullt batteri, delvis fordi fellesladerne her hjemme er opptatt, feil ved, eller de ikke lader tilstrekkelig før jeg skal kjøre ut pga lastbalansering og begrensninger som ikke var før. Eller fordi jeg ikke har vært hjemme lenge nok til å ha fått ladet (tilstrekkelig) opp igjen før turen går videre.

Da hadde det vært helt fint med langt raskere lading. Og, når vi endelig kommer dit hen at ladingen tar 5-10 minutter, så kan jeg langt lettere velge å stoppe for å lade og en toapause, for deretter å dra et sted der det ikke finnes lademulighet, men hvor det på alle andre måter er ypperlig å stoppe for en pause. Og kanskje medbrakt mat fremfor å måtte kjøpe på en dyr fastfood-sjappe/bensin/energistasjon!

Men for all del, i det siste har jeg reist flere ganger der jeg tar 20-35 minutter ladestopp før jeg kobler av og kjører videre.Da får jeg, så lenge jeg kjører den dypt nok, ladet i det området hvor bilen lader raskest, og jeg får best mulig effekt av ladestoppet!

Men jeg hadde ikke akkurat blitt skuffet om jeg hadde fått ladet nok på 15-20 min til at jeg uansett får kjørt enda lengre, før jeg må/bør stoppe igjen!

Men, dette har veldig mye å si på bruksmønsteret. Det som passer deg best, er ikke nødvendigvis det som passer meg best. Og motsatt!  8)
Ja, man har ulike behov. 🙂 Skal jeg på transportetappe over litt avstand så tar jeg gammel-ioniqen. Den lader raskt for 15 nye mil. På rundt halve tiden i forhold til 21-utgaven, faktisk.
Det hadde jeg og gjort, hadde jeg hatt begge. TB har kjørt 1000km-challenge med begge, og pre-2019 gjør dette tildels betydelig raskere enn 2020 og nyere.

Den nyeste Ioniq'en lader like fort/sakte som min i minutter, men det hjelper veldig godt på å ha 64 kWh istedet for 38 kWh som fylles til 80 % på identisk tid i minutter!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA