Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

batterimannen

Det dagens Kona mangler er lydisolering og minne til de elektriske setene. Får satse på at det kommer på den nye modellen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. desember 2022, klokken 16:03
Det dagens Kona mangler er lydisolering og minne til de elektriske setene. Får satse på at det kommer på den nye modellen.
Plass (kommer kanskje nå...) og ladehastighet er mine 2 største ankepunkter mot dagens Kona, og med kapasitet på kroken som neste. Deretter kommer lydisolering for min del. Minne er nesten uvesentlig for min del, for jeg er eneste sjåføren.

Men klart, forskjellig vurdering på dette. Og ikke minst utseendet, der jeg synes denne nesten bevegde seg for mye vekk fra originalt design. Igjen, IMHO.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stjerneglis

Jeg gjetter på 64,8 kWh batteri, 460 km rekkevidde og 750 kg hengervekt 😉
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

RJK

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 20. desember 2022, klokken 20:30
Jeg gjetter på 64,8 kWh batteri, 460 km rekkevidde og 750 kg hengervekt 😉
Hentet rett fra tallene på nye E-Niro?

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Stjerneglis

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 20:43
Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 20. desember 2022, klokken 20:30
Jeg gjetter på 64,8 kWh batteri, 460 km rekkevidde og 750 kg hengervekt 😉
Hentet rett fra tallene på nye E-Niro?

;)

Jepp, men jeg håper jo at Kona presterer bedre enn e-Niro slik som med dagens generasjon.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

ProsjektX

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. desember 2022, klokken 16:03
Det dagens Kona mangler er lydisolering og minne til de elektriske setene. Får satse på at det kommer på den nye modellen.
Og det den nåværende har for mye av, skrot og billig plastikk som tar mye plass, spesielt midtkonsollen som var medvirkende årssak at min ble solgt etter  noen måneder. Ser bra ut, men dyr..?
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

batterimannen

Sitat fra: RJK på tirsdag 20. desember 2022, klokken 16:39
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. desember 2022, klokken 16:03
Det dagens Kona mangler er lydisolering og minne til de elektriske setene. Får satse på at det kommer på den nye modellen.
Plass (kommer kanskje nå...) og ladehastighet er mine 2 største ankepunkter mot dagens Kona, og med kapasitet på kroken som neste. Deretter kommer lydisolering for min del. Minne er nesten uvesentlig for min del, for jeg er eneste sjåføren.

Men klart, forskjellig vurdering på dette. Og ikke minst utseendet, der jeg synes denne nesten bevegde seg for mye vekk fra originalt design. Igjen, IMHO.

;)

Jeg glemte gjennomlastningsluke/skiluke.

Jeg og kona kjørte Kona ca annenhver gang og vi har ca 15 cm høydeforskjell. Minne virker som en ting som burde vært lett å implementere, så ble overrasket at det ikke kom på faceliften.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Moas

De burde også flytte plasseringen av knappen for varme i førersete. Mange ganger høyre jakkelomme har kommet borti den knappen hos oss tidligere.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Moas på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:48
De burde også flytte plasseringen av knappen for varme i førersete. Mange ganger høyre jakkelomme har kommet borti den knappen hos oss tidligere.
Synes egentlig den rekka med knapper er fullstendig malplassert. Skulle i tilfellet vært foran koppholderne. Men drive mode-knappen er vel allerede flyttet frem i forhold til mim 2019-model. Tar meg stadig i å måtte bruke tid og oppmerksomhet på å titte ned på knapperekka før jeg vet jeg trykker rett knapp.

Hele tunnelen under, er dessuten relativt bortkastet plass. Det er så trangt, at man knapt får plassert noe fornuftig der. Har en eske med tørkepapir, men den blir helt glemt av hver gang jeg trenger papirer, og har heller en rull torky i den store boksen under "armlenet". Legg til at det er knot å plugge i noe i 12V og USB-uttakene under, pga plasseringen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Sitat fra: RJK på onsdag 21. desember 2022, klokken 14:02
Sitat fra: Moas på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:48
De burde også flytte plasseringen av knappen for varme i førersete. Mange ganger høyre jakkelomme har kommet borti den knappen hos oss tidligere.
Synes egentlig den rekka med knapper er fullstendig malplassert. Skulle i tilfellet vært foran koppholderne. Men drive mode-knappen er vel allerede flyttet frem i forhold til mim 2019-model. Tar meg stadig i å måtte bruke tid og oppmerksomhet på å titte ned på knapperekka før jeg vet jeg trykker rett knapp.

Hele tunnelen under, er dessuten relativt bortkastet plass. Det er så trangt, at man knapt får plassert noe fornuftig der. Har en eske med tørkepapir, men den blir helt glemt av hver gang jeg trenger papirer, og har heller en rull torky i den store boksen under "armlenet". Legg til at det er knot å plugge i noe i 12V og USB-uttakene under, pga plasseringen.

Hele opplegget med de Drive, Neutral, Reverse knappene er ikke helt bra. På Volvo XC40 er det en spak man drar fremover eller bakover. Der husker jeg hva som er frem og revers. På Kia EV6 og E-niro har man hjulet man enten vrir med eller mot klokka, som også er lett å huske. På Kona måtte jeg alltid se ned på knappene for å se hva jeg velger, selv etter 1,5 år med bilen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på onsdag 21. desember 2022, klokken 15:43
Sitat fra: RJK på onsdag 21. desember 2022, klokken 14:02
Sitat fra: Moas på onsdag 21. desember 2022, klokken 13:48
De burde også flytte plasseringen av knappen for varme i førersete. Mange ganger høyre jakkelomme har kommet borti den knappen hos oss tidligere.
Synes egentlig den rekka med knapper er fullstendig malplassert. Skulle i tilfellet vært foran koppholderne. Men drive mode-knappen er vel allerede flyttet frem i forhold til mim 2019-model. Tar meg stadig i å måtte bruke tid og oppmerksomhet på å titte ned på knapperekka før jeg vet jeg trykker rett knapp.

Hele tunnelen under, er dessuten relativt bortkastet plass. Det er så trangt, at man knapt får plassert noe fornuftig der. Har en eske med tørkepapir, men den blir helt glemt av hver gang jeg trenger papirer, og har heller en rull torky i den store boksen under "armlenet". Legg til at det er knot å plugge i noe i 12V og USB-uttakene under, pga plasseringen.

Hele opplegget med de Drive, Neutral, Reverse knappene er ikke helt bra. På Volvo XC40 er det en spak man drar fremover eller bakover. Der husker jeg hva som er frem og revers. På Kia EV6 og E-niro har man hjulet man enten vrir med eller mot klokka, som også er lett å huske. På Kona måtte jeg alltid se ned på knappene for å se hva jeg velger, selv etter 1,5 år med bilen.
Kan ikke akkurat si at det har vært et problem. Jeg er venstrehendt, men gikk umiddelbart med D til venstre, R til høyre og P fremme. N bruker jeg ikke, så fint den ligger bak P. De knappene er relativt perfekt plassert for min del, og føles intuitivt, så det er bare den rekka med setevarmer, kjøremodus++ som jeg synes faller feil sted. Alt for langt bak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Hen9ng

Tjukke jakker bør av uansett av trafikksikkerhetshensyn, minimum åpnes. Så det bør ikke være noe problem at den skrur på setevarmen.
Midtkonsollen er litt snodig med rommet under, men LANGT bedre en Polestar som er enorm og spiser opp all plassen. Ladehastighet og 4x4 står øverst på min ønskeliste!

Electric cars in Norway

#13
Wow. Et nytt design og lengre bil. Dette ser veldig bra ut.

Se bilder på broom der det under hentet fra.

https://www.tv2.no/broom/fornuftig-elbil-er-ikke-til-a-kjenne-igjen/15371205/

Det var jeg egentlig bare det litt dårlige bakseteplassen til knærne jeg savnet på første gen. og nå er det bedre plass bak ut fra hva jeg ser på bildet.

Er det også bedre vinkel på baksete ryggen? Isåfall kan man lene ryggen mer bakover. Fint

Tekstkopi:

Men det som er klart er at Kona vokser betydelig. Lengden er strukket med 15 centimeter, til 4,33 meter. Den har også blitt 2,5 centimeter bredere. Dette skal gi bedre innvendig plass.

Nye frontlys med bedre lys eller tar jeg feil?

Moas

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 22. desember 2022, klokken 07:18
Nye frontlys med bedre lys eller tar jeg feil?
Lys var et annet ankepunkt på tidligere Kona. Jeg kalte dem for "myselys" 8)
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA