2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tir 20. des 2022, kl. 10:22

« forrige - neste »

RJK

Problemet er at noen ganger kommer det innlegg mens man skriver, og dette vet man som regel ikke før man svarer.

Så når jeg ikke spesifikt skriver i teksten slik at det ikke er tvil om hvem jeg svarer, så velger jeg å sitere om det jeg skriver er litt mere enn noen få, korte setninger.

Nå skriver jeg dette så seint (eller tidlig om du vil), at da er den "faren" veldig liten! Da kan jeg utelate sitering! Midt på dagen i de tidspunktene mange er inne, så vil jeg nok fortsette å sitere om det jeg skriver er mer omfattende, eller det "hagler inn" med svar/kommentarer!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Hvis hyundai/kia salget er dårlig kan det også skyldes at tidligere kunder er mer skeptiske til deres produkter.

Å hente inn helt nye kunder i dagens Kina dominerte og prispressede bilmarked må være vanskelig med listeprisene som Hyundai opererer med.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Ut fra elbilstatistikk.no sine tall, så selger nye Kona greit. Problemet er de andre modellene, som har langt flere konkurrenter.

Ser og ut som KIA selger langt færre biler enn de burde få solgt, gitt egentlig veldig interessante modeller. Men generelt så ligger de akkurat litt høyt til å konkurrere med spesielt Tesla, men og VW som helt tydelig har en veldig trofast mengde kunder!
Bosted Oslo

OC-Freak

Jeg har et positivt inntrykk av både hyundai og Kia, men for meg ble prisene for høye til å være aktuelle når jeg bestilte bil i 2022.

Kona prisene var jo omtrent samme som TMY som er en større bil med mer rekkevidde. Samme gjaldt for renault megane etech som jeg egentlig hadde mest lyst på, for høyt priset. Derfor ble det MG 4 pga pris.

Hadde jeg kjøpt i dag hadde jeg nok sjekket bruktpriser på et par år gamle modeller, i 2022 var bruktpriser omtrent  på samme nivå som nye biler.

Limodriver

Jeg tror sviktende Hyundaisalg skyldes pris, men også erfaring med forhandler/importør. Min erfaring med Kona var som bil veldig bra, ikke minst den fantastiske rekkevidden, men betjeningsvennligheten (fremdeles knapper og ikke bare skjerm) og liten størrelse som passer til bruk i nærområdet.

Prisen på ny Kona begynner å nærme seg andre, etter min vurdering, mer attraktive modeller samt at størrelsen er litt midt mellom. Verken stor eller liten.

Det som gjør meg mest skeptisk er ettermarkedsapparatet til Hyundai og oppfølging av forhandlerne. Jeg hadde en del feil på min bil, men som er typiske feil og ikke unike for min bil. Salget vokste nok for raskt for Hyundai Norge slik at de ikke hadde kompetanse eller kapasitet til å følge opp garanti/reklamasjoner. Da ble kundene lidende fordi forhandlerne heller ikke klarte å håndtere disse reklamasjonsarbeidene. Jeg har ikke noen problemer med at det er feil på en bil bare de blir utbedret innen rimelig tid og på en god måte. Når dette ikke er tilfellet blir jeg skeptisk og vegrer meg mot merket fordi jeg frykter ny tilsvarende opplevelse.

Moas

Ser at Motors rekkeviddetest i juni også er dårlig nytt for Hyundai.

2024 utgaven av Kona klarte altså bare 425 km. Å bruke ca. 500k på en mindre elbil, uten premium kvaliteter, og som knapt klarer 400 km på sommeren, høres ikke så kult ut i 2024 som i 2019.

Ser ut som utviklingen også går feil vei, da vi klarte å kjøre en 2021 Kona over 500 km uten å lade. Rekkevidden var kanskje rundt 550 km den gangen.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Vidar_S

Mjaa... Nå er vel ikke et resultat i Motor sin test i øsende regn og 3-10 grader noe man kan tolke som "normal norgesrekkevidde" på sommerstid. Om du reelt sitter med et inntrykk av at den nye Konaen har mindre rekkevidde på sommeren enn den gamle varianten er det i alle fall feil.

Bellefield

Hei!

Vi vurderer å bytte ut vår Nissan Leaf 2018-modell 40 KW. I den forbindelse vurderer vi å gå over til Hyundai Kona. Er enig i at prisen er litt i overkant. I utgangspunktet er jeg litt skeptisk til leasing. Men klarer ikke å la være å vurderer muligheten når jeg ser prisen.

Prisen for NULL INNSKUDD er kun 5040 kr. Da er det Premium versjonen inkludert vinterdekk. Årlig kjørelengde er 15000 km. Og da får man en totalpris på ca 180 000 kr over de 3 årene en binder seg.

Er ikke dette et ganske bra tilbud? Det er samme totalpris på med innskudd som uten. Da er det en no-brainer å velge uten innskudd i dagens høyrentemarked.

180 000 kr fordelt på 3 år blir 60 000 kr pr år.

RJK

Leasing bør være noe kun for de som ikke kan skaffe EK/lån for summen, for etter de 3 årene, sitter man igjen med intet, eller endog en feit regning på alt som ikke defineres av leasingselskapet som "normal slitasje".

Kanskje og et alternativ for de som tror restverdien leasingselskapet setter som grunnlag for beregningen er alt for høy, og derved tror de kan "vinne" veddemålet med leasingselskapet. Det har jeg liten tro på at man klarer. Man er og mer utsatt om myndighetene endrer reglene for leasing!

Kjøp bil istedet, selv om du må låne det meste. Over 3 år er kostnaden nesten lik, men da kan du velge om du vil selge, eller fortsette eierskapet. Uansett sitter du da igjen med restverdi, selv om du kanskje ikke er helt ferdig med ev. lån.
Bosted Oslo

Moas

Min snart 3 år gamle tm3 rwd ser ut til å koste ca. 100k kr i tap. Inkl. Smøring av bremser og slikt. Ingen utgiftsbombe som ny kjølevæske til 12000 kr hver 60k km på kona.

Det er mye penger spart i forhold til leasing av kona.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

TB

Fordelen (og ulempen) med leasing er at en har en kjøper etter tre år.

Det er mulig å kjøpe ut bilen etter leasing perioden er fullført. Etter egen erfaring kommer eventuell ekstra skade kommer da til fradrag på kjøpspris. (Men, den legges til på sluttoppgjøret.)

Se også på rente kampanjen som Hyundai har.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

RJK

Sitat fra: Moas på tor 06. jun 2024, kl. 22:50Min snart 3 år gamle tm3 rwd ser ut til å koste ca. 100k kr i tap. Inkl. Smøring av bremser og slikt. Ingen utgiftsbombe som ny kjølevæske til 12000 kr hver 60k km på kona.

Det er mye penger spart i forhold til leasing av kona.
Mener å ha lest at nye Kona ikke har den kostnaden, at det kun gjelder 20-23-modellene.

Har heller ikke det kravet på min -19-modell!

Forøvrig, kjører du 15K i året, så er det en kostnad hvert 4de år, og den inneholder også servicekostnaden det året. 12K er vel mer normalt vil jeg tro, og da er det hvert 5te år som den kommer.

Da går årlig kostnad ned til 10K i året for den. Sure penger, dog. Men da kan man jo vurdere å selge den før det inntreffer.

Tviler også på at det er så mange som kjører godt mere enn det på en slik bil, heller mindre.

Kjører man mye og langt, velger man gjerne bil med mer langturskomfort, som f.eks. en med mindre dekkstøy og som ikke er like stump.
Bosted Oslo

Trig8

Sitat fra: Moas på tor 06. jun 2024, kl. 10:31Ser at Motors rekkeviddetest i juni også er dårlig nytt for Hyundai.
2024 utgaven av Kona klarte altså bare 425 km. Å bruke ca. 500k på en mindre elbil, uten premium kvaliteter, og som knapt klarer 400 km på sommeren, høres ikke så kult ut i 2024 som i 2019.
Alt etter vær og føre....
Jeg ser jevnlig 550-600 km rekkevidde på gjettometeret når den er fulladet og praktisk bruk bekrefter det på godværsdager i passende temperaturer.
ca. 500k i pris er jo høyeste mulighet, da. 400-450k er mer reelt hvis en ikke skal ha max.prisen.
Alle har sine prioriteringer og preferanser - for meg ble Kona'en bilen til rett pris, passe størrelse, utstyr og rekkevidde.

RJK

Fått nytt batteri på batteri-kampanjen, og det er 8 års garanti på batteriet, så bør ikke være problemer med det fremover. Jeg kommer uansett til å be om garantisjekk på dette før 8-årsgarantien på det går ut.

Jeg regner uansett med at det vil være lite problemer frem til 10-års-alderen, og alt etter har ihvertfall jeg regnet som bonus, med tanke på hvor mye det saltes på norske veier.

Og for den som vurderer leasing, er som sagt plenty av tid til å selge før garanti er gått ut, og man har som sagt en restverdi som en som leaser, ikke har. Selv batteriet vil jo ha en ganske betydelig verdi den dagen bilen må skrotes.
Bosted Oslo

schr0dinger

Har noen fått servicehefte som viser hva som skal gjøres på hver service på nye Kona? Det nærmeste jeg har funnet er den danske versjonen her: https://katalog.hyundai.dk/NicChristiansenGruppen/Hyundai/manualer/kona-electric-serviceplan-2023-/?page=4. Men den har serviceintervall på 12 mnd/30k, og ikke 24mnd/30k.

Det eneste jeg fikk var et generelt servicehefte som gjelder for alle Hyundaier, men uten oversikt for de spesifikke modellene. Det var for øvrig også utdatert og inneholder ikke den nye Konaen i listen over serviceintervaller.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA