Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X / Rema1000 lynladere

Startet av goggo, søndag 24. april 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: elektro på mandag 02. mai 2022, klokken 17:39
Ang. Sortland er i alle fall faktum at det per i dag ikke er noe problem å lade der med en «universell» RFID brikke, mens et bankkort ikke hjelper deg noen ting. :)

Spørsmålet er da om man skal bygge videre på den løsningen som allerede finnes, og som ikke krever noen ny hardware, eller tenke at bankkort er en nødvendig eller bra utvikling?
Godt mulig det funker med Audi/Porsche/VW/Skoda/Cupra-kortene, men å konkludere med at de funker med "Universell" RFID-brikke, vil jeg si er å ta munnen for full.

Som sagt, det fungerte ikke med brikke som DEFA/Cloudcharge-kontoen er knyttet mot, og heller ikke direkte fra app. Brikken min er "Universell", da den ikke er levert av noen av ladeoperatørene, men er en Hyundai-brikke som ikke er knyttet mot annet enn de jeg har lagt inn. Litt sånn som elbilforeningen sin.

ChargeMyHyundai-kontoen fikk jeg ikke testet, da kortet ikke rakk å komme før jeg dro på ferie, og appen måtte registreres mot kortet for å virke, og uten kortet tilgjengelig fikk jeg ikke aktivert kontoen.

Om de hadde bygget inn kortbetaling, så ville det funket "brillefint", siden det da ikke hadde krevd konto hos Defa. Da hadde alle som hadde et kort med penger på, eller ledig kreditt på, fungert. Plug'n Charge er jo i realiteten kortbetaling, bortsett fra at "terminalen" er flyttet inn i bilens "infotainmentsystem".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Audi sitt kort fungerer i alle fall hos Eviny, Mer og Recharge på Sortland. Det er egentlig alt jeg trenger å vite hvis jeg noen gang skal lade der. :) Igjen, dette bare som et eksempel på at det er mulig å ha kun ett kort eller én brikke uten flere kundeforhold. Det bør kunne fungere med ChargeMyHyundai og andre nettverk også. Hvis det finnes vilje. Ev. et regelverk som krever roaming.

I mellomtiden kan man sikkert diskutere hva som er definisjonen på universell. (Jeg mener å ha lest at Audi dekker 80% og om lag 300.000 ladepunkter mens  Volvo/Polestar gjennom Plugsurfing har 200.000.)

Tesla eiere har aldri hatt noen problemer med å navigere til de stasjonene de kan bruke, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være annerledes for andre.

Det vil uansett ikke skje at noe i nærheten av alle ladestasjonene i Europa får bankterminal, særlig ikke på AC stolper. Så det blir i beste fall en ingrediens til i suppa. Eller snarere et hår i suppa for operatørene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

espenri

Sitat fra: overskyet på mandag 02. mai 2022, klokken 18:24
De fleste her er vel enige i at plug & charge er veien fremover. Problemet er bare at jeg hører ingenting om plug & charge hverken fra elbilforeningen eller NAF.

Det virker som de har gått helt i vranglås og ikke er særlig oppdaterte på teknologien som finnes.

Klart plug & charge er veien å gå. Men det er på langt nær alle modeller som støtter dette, og vi har noen 100 000 biler som kommer til å rulle på norske veier i mange år enda som ikke har eller kommer til å få slik støtte. Kort og brikke koblet til app med konto gir 3 mulige feilkilder, og erfaringen tilsier at det ikke er like enkelt å tolke feilmeldingen om hva som faktisk er galt når man ikke får til å lade.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

elektro

#48
Sitat fra: espenri på tirsdag 03. mai 2022, klokken 20:33
Sitat fra: overskyet på mandag 02. mai 2022, klokken 18:24
De fleste her er vel enige i at plug & charge er veien fremover. Problemet er bare at jeg hører ingenting om plug & charge hverken fra elbilforeningen eller NAF.

Det virker som de har gått helt i vranglås og ikke er særlig oppdaterte på teknologien som finnes.

Klart plug & charge er veien å gå. Men det er på langt nær alle modeller som støtter dette, og vi har noen 100 000 biler som kommer til å rulle på norske veier i mange år enda som ikke har eller kommer til å få slik støtte. Kort og brikke koblet til app med konto gir 3 mulige feilkilder, og erfaringen tilsier at det ikke er like enkelt å tolke feilmeldingen om hva som faktisk er galt når man ikke får til å lade.

Tre mulige feilkilder med brikke? Fordi det kreves at den er koblet mot et fungerende kort med penger eller kreditt på? Den skjønte jeg ikke. Jeg opplever RFID som helt idiotsikkert. Og noen app trenger man ikke, med mindre man bruker den til å finne ladere.

Bankkortleser er fint det, men man må fremdeles ha penger på kortet og ikke minst må laderen ha bankkortleser. Dvs. mange hundre tusen kortlesere som skal installeres og driftes. Hva vil det koste? Og hvem tar regninga?

Ikke minst, når er det klart? Skaffer man én eneste RFID brikke, f.eks. fra Shell da, om man bor i sentrale Europa, så kan man registrere seg på nettsiden én gang og lade på 275.000 ladere allerede i dag. Også veldig mange i Norge. Dog ikke like mange som i sentrale Europa. Og ikke absolutt alle, men det er jo en MYE kortere vei til mål for å få til dette. Eller hva?

Se listen over partnere: https://shellrecharge.com/en-gb/support/charge-point-operators Og kartet! :o https://shellrecharge.com/en-gb/find-a-charge-point

På bildet under sees Nederland, zoomet inn på Haag.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Biltesteren.no

Det største minuset er at man ikke får oversikt over leverte kWh og heller ikke ladefart og ikke kvitteringsbilag som skal leveres f.eks. arbeidsgiver, oppdragsgiver når man har f.eks. transportoppdrag. Man får heller ikke info om snitt effekt og heller ikke hvor mange % man startet med og avsluttet med. Jeg føler det å bare å tilby lading med kort er fullstendig bak mål, det blir som kontanter, man mister helt oversikt. Derfor bør de ha mulighet med RFID/app betaling slik at man får oversikten. mange tålerer ikke mange hundrelapper i reservasjon (på det meste har jeg sett 1500,-) på hver ladesession som feiler. Og det at det ikke tilbys Type 2 på 22 kW da mange nye elbiler idag har 11 kW ombordlader og opsjon med 22 kW ville gjort det bedre enn å hurtiglade på DC og ødelegge batteripakken for hyppig bruk av hurtiglading. Har allerede testet ut dette på pressebiler som var så nye og fra samme merke og modell type, ene bare hurtiglading og den andre AC lading og en kombinert. Ja, det var degradering som er merkbart om man ladet på effekter over 100 kW og minimalt på 50 kW.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Ellemelle

Sitat fra: elektro på onsdag 11. mai 2022, klokken 18:22
Skaffer man én eneste RFID brikke, f.eks. fra Shell da, om man bor i sentrale Europa, så kan man registrere seg på nettsiden én gang og lade på 275.000 ladere allerede i dag. Også veldig mange i Norge. Dog ikke like mange som i sentrale Europa. Og ikke absolutt alle, men det er jo en MYE kortere vei til mål for å få til dette. Eller hva?
Ja, for de dumme er dette kjempesmart.

Et tilfeldig eksempel: Vinterbro UFC 300kW koster 7 kr pr kWh med Shell-brikken din, men hvis du bruker eOn-appen så koster det 5,1 kr.

Det er derfor vi har mer enn en brikke og app, og hele dette opplegget er idiotisk.

scholro


DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: scholro på fredag 18. november 2022, klokken 17:17
Ingenting bedre en kontanter!
Stort sett alt, for kontanter kan jeg ikke huske sist jeg hadde med meg. Kjørte Norge - Italia T/R i sommer uten å ta ut en eneste eurocent. Samme med tur til Krakow.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

scholro

Synd, euroseddler er veldig fine og forseggjort.

elektro

Sitat fra: Ellemelle på fredag 18. november 2022, klokken 16:51
Sitat fra: elektro på onsdag 11. mai 2022, klokken 18:22
Skaffer man én eneste RFID brikke, f.eks. fra Shell da, om man bor i sentrale Europa, så kan man registrere seg på nettsiden én gang og lade på 275.000 ladere allerede i dag. Også veldig mange i Norge. Dog ikke like mange som i sentrale Europa. Og ikke absolutt alle, men det er jo en MYE kortere vei til mål for å få til dette. Eller hva?
Ja, for de dumme er dette kjempesmart.

Et tilfeldig eksempel: Vinterbro UFC 300kW koster 7 kr pr kWh med Shell-brikken din, men hvis du bruker eOn-appen så koster det 5,1 kr.

Det er derfor vi har mer enn en brikke og app, og hele dette opplegget er idiotisk.

Kan være enig i det, men roaming er helt i startfasen. Poenget er at man skal slippe å ha flere brikker og apper. I fremtiden er det naturlig at man betaler samme uansett hvor man lader også, tenker jeg. Avhengig av hastighet, tid på døgnet osv. Så finnes det gode og dårlige mobilabonnement også.. og div. rabattordninger på drivstoff, bilvask, kaffe ol. Jeg tror det er utopi å bli helt kvitt dette. Eneste løsning er å gi f. Jeg har f.eks. ikke Trumf, Æ osv. Har heller aldri hatt bleieavtale selv om jeg har kjøpt min andel bleier. Fordi jeg vet jeg blir lurt. Lurt inn i en bestemt butikk. Til å forandre adferd.

I alle fall; Min erfaring er at en roaming avtale, i tillegg til å være enkelt. jamt over er rimelig per kWt. Med Audi Charging Service koster det 5,50 per kWt både på UFC / e.ON, Recharge, Kople, Evinly mf. IONITY koster 2,30 mens Mer av en eller annen grunn gått opp til 8,99 fra 1/11.. Kun Tesla og CK står utenfor. Nå også Uno-X.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ellemelle

Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 06:46
I alle fall; Min erfaring er at en roaming avtale, i tillegg til å være enkelt. jamt over er rimelig per kWt. Med Audi Charging Service koster det 5,50 per kWt både på UFC / e.ON, Recharge, Kople, Evinly mf. IONITY koster 2,30 mens Mer av en eller annen grunn gått opp til 8,99 fra 1/11.. Kun Tesla og CK står utenfor. Nå også Uno-X.
Men dette er jo ikke enkelt, det er bare en kopi av strømselskapenes forretningsidé:
Et fordyrende mellomledd som ikke tilfører noen ekstraverdi, og i tillegg lager en jungel av produkter og pakker som er vanskelig å finne ut verdien av.

Jeg ville heller sammenligne det med at Rema ga 29% rabatt til de som betalte med kredittkort fra DnB, mens Kiwi ga 35% rabatt til de som betalte med kredittkort fra Sparebank1 og Coop ga 32% rabatt til de med kort fra Danske Bank.

Altså en så høy rabatt at du skaffe deg alle disse kredittkortene, og samtidig måtte følge med på hvilket kredittkort som er billigst i hvilken butikk akkurat i dag.

elektro

Sitat fra: Ellemelle på søndag 20. november 2022, klokken 10:08
Sitat fra: elektro på søndag 20. november 2022, klokken 06:46
I alle fall; Min erfaring er at en roaming avtale, i tillegg til å være enkelt. jamt over er rimelig per kWt. Med Audi Charging Service koster det 5,50 per kWt både på UFC / e.ON, Recharge, Kople, Evinly mf. IONITY koster 2,30 mens Mer av en eller annen grunn gått opp til 8,99 fra 1/11.. Kun Tesla og CK står utenfor. Nå også Uno-X.
Men dette er jo ikke enkelt, det er bare en kopi av strømselskapenes forretningsidé:
Et fordyrende mellomledd som ikke tilfører noen ekstraverdi, og i tillegg lager en jungel av produkter og pakker som er vanskelig å finne ut verdien av.

Jeg ville heller sammenligne det med at Rema ga 29% rabatt til de som betalte med kredittkort fra DnB, mens Kiwi ga 35% rabatt til de som betalte med kredittkort fra Sparebank1 og Coop ga 32% rabatt til de med kort fra Danske Bank.

Altså en så høy rabatt at du skaffe deg alle disse kredittkortene, og samtidig måtte følge med på hvilket kredittkort som er billigst i hvilken butikk akkurat i dag.

Det kan du godt si. Utfordringen er at det ikke finnes noe godt alternativ til en roaming avtale. Fordi flertallet av alle ladepunkter aldri vil få bankterminal.

Strøm er for så vidt rimelig enkelt å forholde seg til, så lenge man har spotpris og ikke mister nattesøvnen av at det er et par øre å spare hos er annet selskap. Nå er hurtiglading en langt mindre utgiftspost for de fleste, så det er etter min meningen mest naturlig å sammneligne en roaming tjeneste for lading med et mobilabonnent. Er det så ille da? For min del kunne man gjerne gått inn og regulert både strømmarkedet og hurtiglading. Som man har gjort på mobil både i Norge og EU.

Mat er etter min mening ikke en god sammenligning. For det første er dette en enorm utgiftspost for de fleste. For det andre er det prisen på hver enkelt vare som er mest avgjørende for sluttsummen på kassalappen. Her har de fleste for lengst gitt opp å sammenligne, men handler i den butikken de liker best eller som ligger nærmest. Mer relevant er at de fleste nå tilbyr Vipps, og flere former for alternativ betaling.. Bankkortet er på vikende front.

Jeg regnet en gang på hvor mye det var å spare på å fylle bensin når det er billigst. Det var skuffende lite med er gjennomsnittlig kjøremønster. Det koker litt ned til det. Det er viktigere for meg å finne en betalingsform som fungerer over alt. Det gjør ikke bankkort.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Jeg er skrekkelig nysgjerrig på hvilken betalingsform du har funnet, som fungerer overalt. Du får ikke brukt brikken din på CK og nå Uno-X, som du selv skriver. Du får ikke brukt den på dagligvarebutikker, buss/trikk/tog eller taxi, og om du så skulle ha lyst, heller ikke pushern på hjørnet tar brikker.

Det nærmeste du kommer er cash, det nest nærmeste er bankkort med visa-del som du må ha for å knytte deg til tjenester som Vipps, Apple Pay/Google Pay/Samsung Pay. Den siste lille bøygen er altså lading i visse land i Europa. Ganske illustrerende i denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=sUJdCObgVxE
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moggen

Hvordan betalar du hotelloppeholdet med plugcharge?
Nei presis, du må jo uavsett ha med deg dit betalkort. Så dette våset med spesialløsinger for å betale for lading kommer på toppen av den løsingen som du allerede har med deg og allerede bruker til å betale allt annet med.
Disse betalløsingene er selve definisjonen av "a solution in search of a problem".
Problemet de prøver å løse er at de ikke ønsker fri rørlighet for kunderne i lademarkedet, da det vil påvirke marginer negativt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA