Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X / Rema1000 lynladere

Startet av goggo, søndag 24. april 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

overskyet

Sitat fra: elektro på søndag 24. april 2022, klokken 14:39
Dette er kjempebra! :+1:

Det eneste jeg håper er at man fremdeles kan bruke RFID og ev. Plug & Charge tilknyttet sin prefererte ladetjenestetilbyder, Ladeklubb eller hva det måtte være, for å få full oversikt over ladekostnadene. Bankkort er etter min mening et tilbakeskritt i 2022, dersom det er eneste betalingsmåte. Men tviler ikke på at det blir populært og vil gi dem masse PR og goodwill.

Også når det gjelder valg av flere, delte 300 kW ladere under tak er det vanskelig å være direkte negativ. :D Selv om man kanskje burde hatt et system med enda bedre lastdeling for å få mer ut av mindre.

Bankkort er ikke et tilbakeskritt sammenlignet røret med brikker, abb, apper osv. Det er en grunn til at vi ikke betaler melka på den måten, for å si det slik.

Enig angående plug & charge. I Norge tror vi at vi er best på alt som har med elbiler å gjøre, men yankee'ene har rullet ut plug & charge. Vi er i bakevja nå.


jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 23:52
Coop trodde jeg bare støttet det om man skaffet seg Coop Mastercard. Men kommer ikke på tale her i gården å gi Coop mulighet til å foreta betalingstransaksjoner fra kortet mitt.

Det er godt mulig det kun fungerer med Coop Mastercard, jeg har ikke prøvd noe annet. Anskaffet det til kun den bruken da det gir ekstra rabatter og ikke koster noe i bruk. Og så er det greit å få en månedlig regning på alle dagligvarer synes jeg, det gir litt ekstra oversikt over matforbruket.

De fleste vil jeg tro gir ganske mange aktører mulighet for å foreta betalingstransaksjoner fra kortene sine? F.eks PayPal, som jeg bruker ganske mye. Bruker man et kredittkort (som jeg alltid gjør, bruker knapt debetkort til noe som helst) har man en god del ekstra sikkerhet der og dessuten ofte fra den som belaster kortet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vidar_S

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 27. april 2022, klokken 10:03
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 23:52
Coop trodde jeg bare støttet det om man skaffet seg Coop Mastercard. Men kommer ikke på tale her i gården å gi Coop mulighet til å foreta betalingstransaksjoner fra kortet mitt.

Det er godt mulig det kun fungerer med Coop Mastercard, jeg har ikke prøvd noe annet. Anskaffet det til kun den bruken da det gir ekstra rabatter og ikke koster noe i bruk. Og så er det greit å få en månedlig regning på alle dagligvarer synes jeg, det gir litt ekstra oversikt over matforbruket.

De fleste vil jeg tro gir ganske mange aktører mulighet for å foreta betalingstransaksjoner fra kortene sine? F.eks PayPal, som jeg bruker ganske mye. Bruker man et kredittkort (som jeg alltid gjør, bruker knapt debetkort til noe som helst) har man en god del ekstra sikkerhet der og dessuten ofte fra den som belaster kortet.

Uten at dette har noe med Uno-X å gjøre så fungerer Coop Pay mot andre kredittkort også ja. Ellers enig med siste talers betraktninger rundt kredittkort og sikkerhet. På debetkort har man (oftest) heller ikke rabatter/cashback på samme måte som man kan få gjennom bruk av kredittkort.

elektro

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 23:52
Jeg klarer rett og slett ikke skjønne tanken om at det er rart å gjøre opp for seg på stedet. Så få kreditter som mulig, er min vurdering. Klart, har man mye lading og får ekstra rabatter på det, så greit nok. Men helst foretrekker jeg at operatøren ikke jekker opp prisen for å kunne gi rabatt, men har en fast, lav pris istedet.
Det kan være at jeg er noe farget av å ha kjørt Tesla, eller bare alltid hatt fungerende RFID brikker i bilen, men jeg synes faktisk bankkort kompliserer ting. Å gjøre opp på stedet føles like gammeldags som å ringe fra telefonkiosk. Eller fylle bensin. Man betaler jo telefonregningen i etterkant, ikke sant? :) Hvorfor ikke gjøre det samme med mobilitet?

Hvis man finner ut at man har brukt mer penger på lading enn man har råd til, er det bedre å finne ut det i etterkant, og løse det, enn å ikke ha dekning på kortet en vinternatt i gokk. I den grad kostnaden ved ladingen er et problem. Personlig bruker jeg veldig lite penger på hurtiglading, selv om jeg kjører en del. Ca. 25k km/år. Og havner neppe på luksusfellen pga. det.

Selv om kontaktløs betaling med bankkort (max 500,-) er like enkelt som å vise RFID, og det er noen potensielle fordeler mht. leie/lånebil, så vil jo ikke bankkortet kunne brukes på hundretusenvis av ladere i Europa. I motsetning til RFID kortene som flere og flere produsenter nå leverer som fungerer nesten over alt.

Jeg tror dessuten at selv de billigste elbilene blir levert med Plug & Charge om få år, da er bankkort et blindspor. Selv om det naturligvis ikke skader som er supplement til RFID, mobilapp og Plug & Charge. Spørsmålet er om det er lurt at operatørene utvikler, installerer/etterinstallerer og drifter fire forskjellige systemer i fremtiden? Ellers må vi velge.

Det beste hadde kanskje vært å gå direkte fra bankkort til Plug & Charge. Men i 2012 var ikke tæpping og 4/5G helt klart. Det hadde blitt mye feilmelding ala «Oppnår ikke kontakt med BBS». Mens RFID fungerte selv om hurtigladerne ikke hadde telekommunikasjon. ISO standard for Plug & Charge var heller ikke klart. Elbilene hadde tre forskjellige plugger. Nå er det kun CCS man behøver å lage løsninger for. :P
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på lørdag 30. april 2022, klokken 13:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 23:52
Jeg klarer rett og slett ikke skjønne tanken om at det er rart å gjøre opp for seg på stedet. Så få kreditter som mulig, er min vurdering. Klart, har man mye lading og får ekstra rabatter på det, så greit nok. Men helst foretrekker jeg at operatøren ikke jekker opp prisen for å kunne gi rabatt, men har en fast, lav pris istedet.
Det kan være at jeg er noe farget av å ha kjørt Tesla, eller bare alltid hatt fungerende RFID brikker i bilen, men jeg synes faktisk bankkort kompliserer ting. Å gjøre opp på stedet føles like gammeldags som å ringe fra telefonkiosk. Eller fylle bensin. Man betaler jo telefonregningen i etterkant, ikke sant? :) Hvorfor ikke gjøre det samme med mobilitet?

Hvis man finner ut at man har brukt mer penger på lading enn man har råd til, er det bedre å finne ut det i etterkant, og løse det, enn å ikke ha dekning på kortet en vinternatt i gokk. I den grad kostnaden ved ladingen er et problem. Personlig bruker jeg veldig lite penger på hurtiglading, selv om jeg kjører en del. Ca. 25k km/år. Og havner neppe på luksusfellen pga. det.

Selv om kontaktløs betaling med bankkort (max 500,-) er like enkelt som å vise RFID, og det er noen potensielle fordeler mht. leie/lånebil, så vil jo ikke bankkortet kunne brukes på hundretusenvis av ladere i Europa. I motsetning til RFID kortene som flere og flere produsenter nå leverer som fungerer nesten over alt.

Jeg tror dessuten at selv de billigste elbilene blir levert med Plug & Charge om få år, da er bankkort et blindspor. Selv om det naturligvis ikke skader som er supplement til RFID, mobilapp og Plug & Charge. Spørsmålet er om det er lurt at operatørene utvikler, installerer/etterinstallerer og drifter fire forskjellige systemer i fremtiden? Ellers må vi velge.

Det beste hadde kanskje vært å gå direkte fra bankkort til Plug & Charge. Men i 2012 var ikke tæpping og 4/5G helt klart. Det hadde blitt mye feilmelding ala «Oppnår ikke kontakt med BBS». Mens RFID fungerte selv om hurtigladerne ikke hadde telekommunikasjon. ISO standard for Plug & Charge var heller ikke klart. Elbilene hadde tre forskjellige plugger. Nå er det kun CCS man behøver å lage løsninger for. :P
Det var ikke det å få utsatt betaling til lading ved å samle opp i konto, jeg reagerte på. Det var det å mene det er rart å kunne gjøre opp for seg der og da.

Jeg ser helt klart fordelene, og Plug'n Play må bare komme fort som f..n for min del. Det samme mener jeg forsåvidt om induksjonslading også, gjerne der man kan sette ladetid fra bilen, for å redusere effektuttaket til det man minimum må ha for å fylle til ladegrensa man har satt eller tiden går ut. Og sånn sett "frigjøre" effekt til de som ønsker å lade raskere.

Dog jeg skjønner at å gå over til induksjonslading ved offentlige ladeplasser blir litt drastisk, før det blir en viss utbredelse av biler som man kan få dette til.

Når det gjelder problemet med å gå tomt på kortet, så er jo det noe som kan skje uansett. Derfor har mange minst to kort tilgjengelig. Og som reisesikkerhet anbefales det jo dessuten å ha minst to kort, der ene er Visa og det andre er Mastercard.

Jeg har selv opplevd å komme til steder, der jeg ikke har lokal valuta og lite med dollar og euro med meg, spesielt i mindre enheter. Er f.eks. ikke alle taxier som har støtte for å veksle en 50 eller 100-dollar seddel, der reisen knapt kommer opp i en dollar eller maks 3. Og det var ikke konsekvent at ATM-maskinene støttet både Visa og Mastercard, og det var heller ikke konsekvent slik at det bare var Mastercard som ikke ble støttet.

Jeg er og overbevisst om at man får minst like store problemer med ladebrikker som ikke støttes, som mangel på mulighet for å betale med kort på en eller annen måte. Det er jo kun de siste årene det har vært endel fokus på roaming mellom landene.

Jeg kjøpte min bil i 2019, og før det så var det jo et mareritt å få ladet i Danmark, om man ikke på forhånd skaffet seg et dansk ladekort. Spesielt om man ikke ville akseptere (minst) dobbel pris av danskenes egne priser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#35
Sitat fra: RJK på lørdag 30. april 2022, klokken 16:15
Jeg kjøpte min bil i 2019, og før det så var det jo et mareritt å få ladet i Danmark, om man ikke på forhånd skaffet seg et dansk ladekort. Spesielt om man ikke ville akseptere (minst) dobbel pris av danskenes egne priser.

I 2019 var kanskje bankkort fremdeles en farbar vei. Men dette toget har som sagt gått. Per i dag trenger man strengt tatt ikke mer enn ett RFID kort i Europa. Du kan sette opp reiseruter i bilen, bilens app eller i 3. parts apper som ABRP, hvor den holder seg til operatører som er støttet av din produsent/avtale. Litt som Tesla. Og oftest se live status, også på AC ladere. Se random eksempel fra Ålborg, siden du nevnte Danmark. Et bankkort er ytterst begrenset i forhold.

Det har skjedd mye den siste tiden, i alle fall her hjemme. Har personlig erfaring fra Audi og har bestilt et WeCharge kort til e-golfen også, som vel noe av det samme. Har ikke både Hyundai/KIA, Polestar, Mercedes, BMW, Skoda noe tilsvarende? Det er nok et tidsspørsmål før absolutt alle operatører er med på moroa. Nå som det store flertallet er det.

Det burde jo i grunn vært lovpålagt. Så kan man spare investeringene og driften av bankterminaler og heller se fremover. Det enkle er ofte det beste! ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#36
Sitat fra: overskyet på tirsdag 26. april 2022, klokken 23:55
Bankkort er ikke et tilbakeskritt sammenlignet røret med brikker, abb, apper osv. Det er en grunn til at vi ikke betaler melka på den måten, for å si det slik.

Enig angående plug & charge. I Norge tror vi at vi er best på alt som har med elbiler å gjøre, men yankee'ene har rullet ut plug & charge. Vi er i bakevja nå.

Vel, det er lett å være enig i dette, men premisset her er delvis feil. :) Lenge har man med en liten egeninnsats, i form av å sørge for å ha en RFID brikke registrert hos alle aktuelle operatører, kunne lade veldig enkelt. Helt uten apper og abonnementer. Brikkene jeg registrerte i 2015 fungerer fortsatt i dag, selv om selskapene har skiftet navn. Appene bruker jeg ikke. Veldig lite rør.

Er man imidlertid villig til å gå vekk fra tanken om at hurtiglading er melk, og betale en bitteliten sum i måneden, slipper man nå denne egeninnsatsen. Man kan bruke kun én brikke (eller app) koblet til dette abonnementet over alt, og lade mye billigere enn de som er prinsipielt motstandere av dette. Neste skritt blir å bytte ut kontantkortet med et mobilabonnement. ;)

Jeg enig i at Norge burde være et foregangsland mht. Plug & Charge. Det er vi ikke. Her er det en unik mulighet for Uno-X til å vise at de er fremoverlent. Men, er yankee'ene egenlig lenger fremme? Eller er det bare at Electrify America støtter dette, på lik linje med IONITY? Gjør flere det over there?

EDIT: EVgo ser ut til å støtte Plug & Charge, mens Chargepoint holder igjen. Litt interessant: https://www.chargepoint.com/about/news/chargepoint-statement-iso-15118-white-paper og selve dokumentet: https://www.chargepoint.com/files/15118whitepaper.pdf
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på søndag 01. mai 2022, klokken 00:48
Sitat fra: RJK på lørdag 30. april 2022, klokken 16:15
Jeg kjøpte min bil i 2019, og før det så var det jo et mareritt å få ladet i Danmark, om man ikke på forhånd skaffet seg et dansk ladekort. Spesielt om man ikke ville akseptere (minst) dobbel pris av danskenes egne priser.

I 2019 var kanskje bankkort fremdeles en farbar vei. Men dette toget har som sagt gått. Per i dag trenger man strengt tatt ikke mer enn ett RFID kort i Europa. Du kan sette opp reiseruter i bilen, bilens app eller i 3. parts apper som ABRP, hvor den holder seg til operatører som er støttet av din produsent/avtale. Litt som Tesla. Og oftest se live status, også på AC ladere. Se random eksempel fra Ålborg, siden du nevnte Danmark. Et bankkort er ytterst begrenset i forhold.

Det har skjedd mye den siste tiden, i alle fall her hjemme. Har personlig erfaring fra Audi og har bestilt et WeCharge kort til e-golfen også, som vel noe av det samme. Har ikke både Hyundai/KIA, Polestar, Mercedes, BMW, Skoda noe tilsvarende? Det er nok et tidsspørsmål før absolutt alle operatører er med på moroa. Nå som det store flertallet er det.

Det burde jo i grunn vært lovpålagt. Så kan man spare investeringene og driften av bankterminaler og heller se fremover. Det enkle er ofte det beste! ;)
Nå er det ikke alle bilmerker eller ladestasjoner som er med i dette opplegget, så for de som ikke har en Hyundai, VAG, MB, BMW, Ford eller Tesla, så er det litt mere ymse. Vet i-Pace-eier og Volvo/Polestar har avtale via Plugsurfing, men hva med alle Stellantisbilene f.eks. Og de kinesiske som kommer? Eller Lucid? Eller de som ikke har en gunstig avtale?

Det er så lett og se seg blind på egen situasjon, og tro det gjelder alle. Problemet er at det er en god del som er utelukket. Hadde stasjonene hatt støtte for bankkort med Visa og Mastercard, samt Bankaksept i Norge, så kan hvem som helst lade.

Også de som låner eller leier seg en elbil, enten det er av venner/familie, via privatleie, bilpoool-løsning eller leiebilselskap, forutsatt at leiebilen ikke kommer med en løsning innebygget.

Jeg klarer meg, og kommer sikkert til å fortsette å gjøre det. Selv om jeg hater å måtte være registrert overalt for å ikke støte på problemer. Likevel er jeg skråsikker på at man vil få problemer, så lenge dette er så innelåst.

Senest i sommer så dro jeg på lader både på Sortland og i Harstad, og det var kun ett sted hver at det fantes lynlademulighet, og eller var det relativt tynt. Begge steder var laderne plassert hos Audi/VV-forhandlere, men det var plent umulig å få ladet der, selv på sein kveldstid. Det skulle i utgangspunktet være mulig med Defa-konto, men virket som de var blokkert for "ukjente".

Så jeg vil fremdeles mene at en bankkortløsing vil være et minimum av hva en lader bør støtte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

"Senest i sommer så dro jeg på lader både på Sortland og i Harstad, og det var kun ett sted hver at det fantes lynlademulighet, og eller var det relativt tynt. Begge steder var laderne plassert hos Audi/VV-forhandlere, men det var plent umulig å få ladet der, selv på sein kveldstid. Det skulle i utgangspunktet være mulig med Defa-konto, men virket som de var blokkert for "ukjente"."

Jeg er ikke 100% sikker, men slik jeg har forstått det er ikke laderne hos VAG-forhandlerne egentlig i et nettverk, men tilknyttet den enkelte forhandler. Cloudcharge/Defa er bare en felles betalings- og appløsning. Man må derfor registrere RFID/App og betalingskort på hver av de lokasjonene man ønsker å bruke, det holder ikke å gjøre det en gang for hele "nettverket".
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Orbit

Jeg har brukt laderne i Defa Cloudcharge en håndfull ganger, uten problemer - alle på forskjellige lokasjoner. Jeg har kun registrert ladebrikke og kredittkort i app'en, ingenting spesifikt for hver lokasjon.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: DeepFu på mandag 02. mai 2022, klokken 08:54
"Senest i sommer så dro jeg på lader både på Sortland og i Harstad, og det var kun ett sted hver at det fantes lynlademulighet, og eller var det relativt tynt. Begge steder var laderne plassert hos Audi/VV-forhandlere, men det var plent umulig å få ladet der, selv på sein kveldstid. Det skulle i utgangspunktet være mulig med Defa-konto, men virket som de var blokkert for "ukjente"."

Jeg er ikke 100% sikker, men slik jeg har forstått det er ikke laderne hos VAG-forhandlerne egentlig i et nettverk, men tilknyttet den enkelte forhandler. Cloudcharge/Defa er bare en felles betalings- og appløsning. Man må derfor registrere RFID/App og betalingskort på hver av de lokasjonene man ønsker å bruke, det holder ikke å gjøre det en gang for hele "nettverket".
Jeg må ha prøvd nesten alt, bortsett fra den ene lille tingen som eventuelt hadde fått dette til å virke. Men om jeg sliter såpass, så tror jeg det er mange flere som hadde slitt med disse laderne også. Så vanskelig burde det faktisk ikke være.

Men jeg har landet på konklusjonen at disse ikke var åpne for alle med DEFA-konto.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#41
Sitat fra: RJK på søndag 01. mai 2022, klokken 23:58
Sitat fra: elektro på søndag 01. mai 2022, klokken 00:48
Sitat fra: RJK på lørdag 30. april 2022, klokken 16:15
Jeg kjøpte min bil i 2019, og før det så var det jo et mareritt å få ladet i Danmark, om man ikke på forhånd skaffet seg et dansk ladekort. Spesielt om man ikke ville akseptere (minst) dobbel pris av danskenes egne priser.

I 2019 var kanskje bankkort fremdeles en farbar vei. Men dette toget har som sagt gått. Per i dag trenger man strengt tatt ikke mer enn ett RFID kort i Europa. Du kan sette opp reiseruter i bilen, bilens app eller i 3. parts apper som ABRP, hvor den holder seg til operatører som er støttet av din produsent/avtale. Litt som Tesla. Og oftest se live status, også på AC ladere. Se random eksempel fra Ålborg, siden du nevnte Danmark. Et bankkort er ytterst begrenset i forhold.

Det har skjedd mye den siste tiden, i alle fall her hjemme. Har personlig erfaring fra Audi og har bestilt et WeCharge kort til e-golfen også, som vel noe av det samme. Har ikke både Hyundai/KIA, Polestar, Mercedes, BMW, Skoda noe tilsvarende? Det er nok et tidsspørsmål før absolutt alle operatører er med på moroa. Nå som det store flertallet er det.

Det burde jo i grunn vært lovpålagt. Så kan man spare investeringene og driften av bankterminaler og heller se fremover. Det enkle er ofte det beste! ;)
Nå er det ikke alle bilmerker eller ladestasjoner som er med i dette opplegget, så for de som ikke har en Hyundai, VAG, MB, BMW, Ford eller Tesla, så er det litt mere ymse. Vet i-Pace-eier og Volvo/Polestar har avtale via Plugsurfing, men hva med alle Stellantisbilene f.eks. Og de kinesiske som kommer? Eller Lucid? Eller de som ikke har en gunstig avtale?

Det er så lett og se seg blind på egen situasjon, og tro det gjelder alle. Problemet er at det er en god del som er utelukket. Hadde stasjonene hatt støtte for bankkort med Visa og Mastercard, samt Bankaksept i Norge, så kan hvem som helst lade.

Også de som låner eller leier seg en elbil, enten det er av venner/familie, via privatleie, bilpoool-løsning eller leiebilselskap, forutsatt at leiebilen ikke kommer med en løsning innebygget.

Jeg klarer meg, og kommer sikkert til å fortsette å gjøre det. Selv om jeg hater å måtte være registrert overalt for å ikke støte på problemer. Likevel er jeg skråsikker på at man vil få problemer, så lenge dette er så innelåst.

Senest i sommer så dro jeg på lader både på Sortland og i Harstad, og det var kun ett sted hver at det fantes lynlademulighet, og eller var det relativt tynt. Begge steder var laderne plassert hos Audi/VV-forhandlere, men det var plent umulig å få ladet der, selv på sein kveldstid. Det skulle i utgangspunktet være mulig med Defa-konto, men virket som de var blokkert for "ukjente".

Så jeg vil fremdeles mene at en bankkortløsing vil være et minimum av hva en lader bør støtte.
Det handler ikke om å se seg blind på sin egen situasjon. :) RFID kortet fra Audi e-tron Charging Service er bare et godt eksempel på en løsning som gir enkel bruk av både AC og DC ladere uten å fysisk modifisere flere hundre tusen av disse. Og det er den tjenesten jeg har erfaring med. For biler uten noe tilsvarende, finnes alternativer som Ladeklubb, Elton, Plugsurfing etc. og det er en rivende utvikling.

Hertz, Avis og de andre kunne ha sin egen RFID. Eller bruke produsentens, inntil Plug & Charge er en etablert standard. Metoden må uansett støtte majoriteten av laderne som finnes, men man vil sikkert fremdeles kunne finne ladere som ikke er omfattet. Her må man jo bare navigere etter de som faktisk er støttet. Litt som grunnideen til Tesla. Målet er selvfølgelig at alle skal kunne lade over alt, når de snubler over en lader. Derav mitt forlag om lovpålagt roaming, men nå kan det se ut til at dette skjer mer eller mindre av seg selv. :+1:

Hadde jeg lånt en bil privat uten å få med noen RFID, kunne jeg brukt mobilappen til Audi. Andre måtte kanskje krøpet til korset og lastet ned operatørens app. Her kunne Vipps el. vært et alternativ. Men ja, det finnes selvfølgelig scenarioer hvor en bankterminal er å foretrekke. Bankterminal er imidlertid ikke fremtiden og løser ikke det påståtte kaoset med brikker og apper midlertidig heller. For disse tingene må man ha uansett ha på majoriteten av ladepunktene som finnes i overskuelig fremtid. Det er dette man må løse.

Jeg skriver påståtte, men jeg ser selvfølgelig at folk sliter og har hjulpet utallige. Hadde de fått én RFID da de kjøpte/leide bilen med tydelig informasjon om hvor de kunne bruke denne, hadde de ikke gjort det. Det er løsningen.

Litt på siden; Jeg ser at laderen hos VW forhandleren på Sortland ikke er omfattet av e-tron Charging Service, men står oppført som en Lade i Norge lader i Audi appen. Hos ChargeFinder står den oppført som Cloudcharge. Da regner jeg med at man kan laste ned en app og registrere seg med et betalingskort hos en av disse for å få ladet. Alternativt finnes det en 1x 50 kW + 2x 22 kW ladere fra Mer én km. unna, og 2x 50 kW + 2x 22 kW ladere fra Recharge, samt 2x 200 kW + 1x 180 kW ca. 2 km. unna. Jeg ville siktet på én av disse, som vel alle er omfattet av Ladeklubb ol. osv, og tilsynelatende ligger mer sentralt, i stedet for den éne hos bilforhandleren. (Det finnes også 1x 50 kW Allego (!?) lader i nærheten, men denne er jo da også "ikke eksisterende" enn så lenge, for min del i alle fall.. Men zoomer man litt ut finnes det mange flere alternativer.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

#42
Angående Sortland, de Mer-laderne stod absolutt ikke der de var tegnet inn, verken på Google Maps eller på bilens navi. Jeg kjørte rundt mye i området uten å finne de, for så til slutt å kjøre inn en "blindvei" lengre bort, og da fant jeg de. Men det var maks 50 kW der, og samme med de Fortum/Recharge-laderne som stod der i sommer.

De 200 kW-laderne mener jeg ble klar seint på høsten i fjor, eller tidligere i år. De var der altså ikke i sommer da jeg trengte lader, ellers så hadde jeg vel glatt kjørt forbi den Cloudcharge-laderen. Og Cloudcharge ER DEFA.

https://www.defa.com/no/ev-charging/cloudcharge/

Når jeg la inn eksempelet med å låne/leie elbil, så var det selvsagt med tanke på folk som ikke allerede er elbilister og har sikret seg, men folk som prøver elbil for å se om det er noe de kan leve med. Da er vi rett i den gruppen jeg har gjennomgående snakket om, ice-bilister som tenker på å ta spranget.

Jeg synes det er veldig dårlig start på opplevelsen, når man må sette seg ned 15-30 minutter (fort mere enn dette og, om man ikke er av de raskeste på tastaturet og på web-browsing) for å registrere seg histen og pisten, og må vente på brikker og ladekort, for opplevelse med å klare seg bare med app, unner jeg absolutt ingen.

Og når så en slik (nesten) universell brikke kommer i posten, så må en gjerne ha en ny runde på disse appene og nettstedene, for å legge inn brikken. Man kan ikke forvente at de er medlemmer av Elbilforeningen, men mange er kanskje medlem av NAF, og får den der, om man ikke vil betale for brikke hos Circle K. Den kan vel kobles til flere, men ikke alle operatører.

Så brikker og apper kan gjerne bestå, også etter Plug'n charge er begynt å bredde seg utover, for det er tvilsomt at dette vil støttes på alle eksisterende biler. Ha gjerne Vipps som en mulighet og. Men jeg mener vi må få kort-mulighet og, og så kan de da lage støtte for Apple Pay, Google Pay og Samsung Pay.

Du som foretrekker brikke vil ikke tape noe på det, men du får nye alternativer til å betale. Men du må ikke bruke de, selv om du kan...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Ang. Sortland er i alle fall faktum at det per i dag ikke er noe problem å lade der med en «universell» RFID brikke, mens et bankkort ikke hjelper deg noen ting. :)

Spørsmålet er da om man skal bygge videre på den løsningen som allerede finnes, og som ikke krever noen ny hardware, eller tenke at bankkort er en nødvendig eller bra utvikling?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

overskyet

De fleste her er vel enige i at plug & charge er veien fremover. Problemet er bare at jeg hører ingenting om plug & charge hverken fra elbilforeningen eller NAF.

Det virker som de har gått helt i vranglås og ikke er særlig oppdaterte på teknologien som finnes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA