Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X / Rema1000 lynladere

Startet av goggo, søndag 24. april 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: jkirkebo på mandag 25. april 2022, klokken 12:48
Sitat fra: geear på mandag 25. april 2022, klokken 09:04
I all verden.. i alle disse årene har det blitt etterspurt kredittkortbetaling, for å få slutt på brikker og apper og den dritten der, og når det endelig kommer, så er det noen som fortsatt ønsker å benytte de hersens abonnementene/brikkene/appene!!  :o  Det er definitivt ikke noe tilbakeskritt i 2022. Det er brikkene og appene som er 2013, elendig sikkerhet, uten en eneste samkjørt standard, ørti forskjellige portaler/kundeforhold man potensielt må passe på å ha oppdaterte kortdetaljer hos, og så videre. I 2022 er det trådløse betalingstjenester som går rett fra kreditt/debetkort som gjelder. Og snart sitter den chippen under huden på håndflata eller noe uansett.

Har man behov for å logge alt man lader, så kan man bruke Excel eller notatblokk, slik nørdene har gjort med bensinfylling. De fleste har bare behov for å betale og kjøre, og det er der vi trenger å være for å få elbilen ut til massene og få effektivitet under lading. I dag ser jeg jevnlig folk stå og knote i mange minutter før de i det hele tatt får satt i gang lading.

Jeg vil helst bruke brikken videre da det er det som er enklest for meg. Jeg vil ha oversikten. Og jeg vil ha rabattene. Det blir vanskelig å få f.eks volumrabatten til MER uten å ha eget kundeforhold der og identifisere seg. I Coop-butikkene bruker jeg Coop-appen for å få rabatten og betale, men vil helst slippe app til lading om keg lan da brikke går så mye raskere.

I fjor fikk jeg ofte 28% rabatt på ladingene hos MER og det utgjorde en god del penger. For min del må aktørene gjerne implementere kortbetaling så lenge de imke setter opp prisene, men aktører som ikke tilbyr lading med brikke kommer til å bli nedprioritert. Brikkene slipper man uansett ikke unna da det er helt usannsynlig at alle sakteladere får kortbetaling.
Om du absolutt vil knytte deg til Mer og få Coop-rabatt og volumrabatt, så er det vel ikke værre enn å knytte kortet ditt til ditt kundeforhold.

Den eneste endringen er at Mer da må kjenne igjen deg på de kjøpene du gjør via transaksjonene dine. Akkurat som Rema 1000 og Trumf gjør med sine A og Trumf-løsninger.

Faktisk irriterer det meg at jeg tilsynelatende må opp med app, medlemskortet eller skaffe meg et Coop kredittkort for å få Coop-rabatt/bonusopptjening, fremfor at det registreres når man bruker det vanlige kortet mitt.

Jeg er temmelig sikker på at operatørene vil legge til slike løsninger etterhvert. Dog, får du nytt betalingskort, må du altså inn og endre dette i appen, før du tar i bruk nytt kort

Men det er da ingen som har sagt at du må bruke bankkortet. Det er da ingenting i veien for at brikker/ladekort kan bestå og virke i tillegg til direktebetaling med bankkort.

Om jeg er et sted jeg sannsynligvis bare vil dra innom en gang eller to, så irriterer det meg noe vanvittig at jeg må registrere meg for å få brukt tjenesten. Og noen steder får (fikk, er vel mer korrekt nå) du jo ikke ladet fordi man måtte vente på brikke/ladekort. Som elbilturist er det jo vanvittig lite gjestfrihet å spore ved slike tulleløsninger.

Planlegging av tur til Danmark tidligere, krevde jo at man startet forberedelsene flere måneder i veien for å skaffe ladekort hos de operatørene som fantes. Ihvertfall til Ionity kom på banen, og man kunne lade med Plugsurfing eller betalingskort, riktig nok gjennom en vanvittig dårlig løsning der man ved verifisering med bankid som var så treg at man fikk feil før man fikk verifisert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 14:21
Om du absolutt vil knytte deg til Mer og få Coop-rabatt og volumrabatt, så er det vel ikke værre enn å knytte kortet ditt til ditt kundeforhold.

Den eneste endringen er at Mer da må kjenne igjen deg på de kjøpene du gjør via transaksjonene dine. Akkurat som Rema 1000 og Trumf gjør med sine A og Trumf-løsninger.

Det fordrer at man legger inn ett debet kort og ikke et kreditt kort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. april 2022, klokken 14:27
Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 14:21
Om du absolutt vil knytte deg til Mer og få Coop-rabatt og volumrabatt, så er det vel ikke værre enn å knytte kortet ditt til ditt kundeforhold.

Den eneste endringen er at Mer da må kjenne igjen deg på de kjøpene du gjør via transaksjonene dine. Akkurat som Rema 1000 og Trumf gjør med sine A og Trumf-løsninger.

Det fordrer at man legger inn ett debet kort og ikke et kreditt kort.
Mulig det har vært endring i det siste, for jeg har da hatt 2 forskjellige kredittkort registrert både hos Æ og Trumf.

Men etter at Æ begynte å kreve at jeg verifiserer kortet mitt via Vipps, så har gått over til å bippe appen min hos Rema, da jeg ikke aksepterer verifisering mot Vipps.

Vipps bruker jeg så lite som jeg overhodet kan. Det er bortimot kun til vennebetaling og Finn-handel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Æ fungerte med kredittkort de første månedene, men det er lenge siden de fjernet den muligheten nå. Må scanne strekkode i appen hver gang om man ønsker å betale med kredittkort. Mulig det lar seg gjøre å velge Vipps-betaling og trekke fra kredittkort der, i stedet for konto.

elektro

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. april 2022, klokken 09:50

Bankkort er jo veldig enkelt og greit, hadde de i tillegg fått til det over alt, at bankkortet var registret mot mitt kundeforhold slik at avtaler og rabatter beholdes så blir det bærre lekkert.

Hvis man kan ha én RFID brikke/kort i hanskerommet, så slipper den som bruker bilen å ha med bankkortet. Alle avtaler og rabatter kommer med og man får oversikt over all lading på et sted.

I stedet for bankkortlesere, kan ikke Uno-X investere i Plug & Charge? Det er jo DET som er neste skritt.

Hvis de bestemmer seg for å gå egne veier, er det jo ikke verre enn å styre unna både dem, Circle K og Tesla da.. Det øvrige nettverket begynner å bli knallbra, og disse tre vil jo uansett avlaste det noe.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

filtvet

Egentlig synes jeg det er trist at man MÅ ha et kredittkort for å kjøre elbil. Skulle gjerne vært uten jeg. I usa har 70% kredittkortgjeldt - ikke uten grunn.

syklisten

Sitat fra: filtvet på tirsdag 26. april 2022, klokken 09:57
Egentlig synes jeg det er trist at man MÅ ha et kredittkort for å kjøre elbil. Skulle gjerne vært uten jeg. I usa har 70% kredittkortgjeldt - ikke uten grunn.

Må man det? Vår ladebrikke er koblet til et debetkort.

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 26. april 2022, klokken 08:08
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. april 2022, klokken 09:50

Bankkort er jo veldig enkelt og greit, hadde de i tillegg fått til det over alt, at bankkortet var registret mot mitt kundeforhold slik at avtaler og rabatter beholdes så blir det bærre lekkert.

Hvis man kan ha én RFID brikke/kort i hanskerommet, så slipper den som bruker bilen å ha med bankkortet. Alle avtaler og rabatter kommer med og man får oversikt over all lading på et sted.

I stedet for bankkortlesere, kan ikke Uno-X investere i Plug & Charge? Det er jo DET som er neste skritt.

Hvis de bestemmer seg for å gå egne veier, er det jo ikke verre enn å styre unna både dem, Circle K og Tesla da.. Det øvrige nettverket begynner å bli knallbra, og disse tre vil jo uansett avlaste det noe.
Hvordan har du tenkt at brukeren av bilen skal få handlet varer på Rema, uten å ta med seg kortet? Du får ikke bippet brikken din i kassa på Rema... ;-)

Poenget med å åpne for å bruke bankkortet, er jo nettopp at alle har dette med seg, både innbyggere og turister. Kortet bruker du gjerne i butikken, til parkeringsautomaten etc. Det er derfor den er like universell som kontanter, eller endog mere, for kontanter veksler seg ikke selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 09:37
For de som absolutt vil være trendy, så støttes jo både Google Pay og Apple Pay, så da kan man jo velge å betale med mobilen eller smartklokka, fremfor å dra opp kortet fra lommeboka.

Men skjønner jo det er litt tungvint å måtte drasse på en smartklokke på hånda eller dra med seg mobilen. Ja selv nøkler er jo ut å drasse på, så det neste må jo bli å få en RFID montert i hånda, så slipper man alt det der med å drasse på noe eksternt, som kan glemmes, mistes, låses inne eller gå batteritomt... ;)
En del Norske banker som DNB, støtter ikke Apple Pay. Så lenge majoriteten av befolkningen ikke bruker denne typen betaling, er vel ikke det noen god idé?

Så trekker du jo frem en del problemstillinger som faktisk er ganske aktuelle. Mens en RFID identifikator alltid kan ligge i bilen og ikke krever hverken nettdekning, batteri eller noe annet. Inntil vi har den i nakken.. Eller Plug & Charge blir vanlig. Faktisk usikker på hva som skjer først. :P
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Reiser du på så lange turer som krever at du hurtiglader din e-tron 55, uten et debet/kredittkort (evt mobil med betalingsløsning)?

elektro

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 13:16
Sitat fra: elektro på tirsdag 26. april 2022, klokken 08:08
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. april 2022, klokken 09:50

Bankkort er jo veldig enkelt og greit, hadde de i tillegg fått til det over alt, at bankkortet var registret mot mitt kundeforhold slik at avtaler og rabatter beholdes så blir det bærre lekkert.

Hvis man kan ha én RFID brikke/kort i hanskerommet, så slipper den som bruker bilen å ha med bankkortet. Alle avtaler og rabatter kommer med og man får oversikt over all lading på et sted.

I stedet for bankkortlesere, kan ikke Uno-X investere i Plug & Charge? Det er jo DET som er neste skritt.

Hvis de bestemmer seg for å gå egne veier, er det jo ikke verre enn å styre unna både dem, Circle K og Tesla da.. Det øvrige nettverket begynner å bli knallbra, og disse tre vil jo uansett avlaste det noe.
Hvordan har du tenkt at brukeren av bilen skal få handlet varer på Rema, uten å ta med seg kortet? Du får ikke bippet brikken din i kassa på Rema... ;-)

Poenget med å åpne for å bruke bankkortet, er jo nettopp at alle har dette med seg, både innbyggere og turister. Kortet bruker du gjerne i butikken, til parkeringsautomaten etc. Det er derfor den er like universell som kontanter, eller endog mere, for kontanter veksler seg ikke selv.

Det er vel ikke alle som skal lade hos Uno-X som skal handle på Rema? :)

RFID'en kan i motsetning til bankkortet alltid ligge i bilen. Dessuten kommer man fortsatt til å trenge den på mange hundre tusen andre ladepunkter i Europa. Så det blir ikke noe enklere, bare  en «ny» måte å betale for lading på. Mange ønsker vel også oversikt over all lading, totalsum pr. mnd/tur, eller hvor mange kWt og minutter man har ladet, i stedet for bare sluttsummene spredd utover kontoutskriften.

Bankkort er greit nok det, jeg synes bare det rart å betale for lading på samme måte som bananer. Eller bensin. For meg er ladekostnader mer som mobilregningen.

I tillegg, så tenker jeg at bankterminaler også har en kost, skal driftes og kan feile. Mulig dette er overdrevet, men uansett bedre å ta imot roaming kunder med RFID- og investere i Plug & Charge. Begge deler kan jo for så vidt fint sameksistere med bankterminaler. Hvis det er det som er planen, så er jo alle fornøyd.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 26. april 2022, klokken 19:20
Reiser du på så lange turer som krever at du hurtiglader din e-tron 55, uten et debet/kredittkort (evt mobil med betalingsløsning)?

Det hender bankkortet ligger igjen på hytta, når jeg er på skitur eog bestemmer meg for å lade litt i samme slengen. Sikkert mange eksempler. Folk hurtiglader ikke bare på langtur. Ikke alle turer starter med fullt batteri.. Ikke minst i byen.

Mobil med betalingsløsning kjenner jeg nesten ingen som bruker.

Nå som man kan ha ett RFID kort/brikke som fungerer nesten over alt, også på AC lading, så forstår jeg ikke denne trangen til å bruke bankkort. Det toget har gått. Det finnes allerede flere hundre tusen ladepunkter uten.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 13:16
Hvordan har du tenkt at brukeren av bilen skal få handlet varer på Rema, uten å ta med seg kortet? Du får ikke bippet brikken din i kassa på Rema... ;-)

Nå vet jeg ikke hva slags funksjonalitet appen til Rema har da jeg aldri handler der, men på Coop Extra som jeg normalt bruker betaler jeg med Coop-appen (Coop Pay).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektro

Sitat fra: geear på mandag 25. april 2022, klokken 09:04
I all verden.. i alle disse årene har det blitt etterspurt kredittkortbetaling, for å få slutt på brikker og apper og den dritten der, og når det endelig kommer, så er det noen som fortsatt ønsker å benytte de hersens abonnementene/brikkene/appene!!  :o  Det er definitivt ikke noe tilbakeskritt i 2022. Det er brikkene og appene som er 2013, elendig sikkerhet, uten en eneste samkjørt standard, ørti forskjellige portaler/kundeforhold man potensielt må passe på å ha oppdaterte kortdetaljer hos, og så videre. I 2022 er det trådløse betalingstjenester som går rett fra kreditt/debetkort som gjelder. Og snart sitter den chippen under huden på håndflata eller noe uansett.

Har man behov for å logge alt man lader, så kan man bruke Excel eller notatblokk, slik nørdene har gjort med bensinfylling. De fleste har bare behov for å betale og kjøre, og det er der vi trenger å være for å få elbilen ut til massene og få effektivitet under lading. I dag ser jeg jevnlig folk stå og knote i mange minutter før de i det hele tatt får satt i gang lading.

Det er slett ikke alle som har etterspurt kortbetaling. Selv om Elbilforeningen gir inntrykk av det. I begynnelsen fungerte det veldig bra med Fortum og Grønn Kontakt brikker. Det fungerte også ved en del tilfeller når kunder med SMS eller app ikke fikk ladet. Men så ble det etter hvert veldig mange aktører, mange brikker. I tillegg måtte man i praksis betale abonnement for å få lade på IONITY. Noe som var mildt sagt uvant og isolert sett ikke ga mye merverdi annet enn gunstig lading for storbrukere. Alt ble kort sagt veldig vanskelig for nye, middels interesserte elbileiere. Jeg har bannet mye selv, med 7-8 kundeforhold og doble RFID oppføringer i appen hos alle.

Fast forward til april 2022, så har vi både fått Ladeklubb og ikke minst bilprodusenter med roaming på tvers av nesten alle operatørene. På tvers av landegrenser. Også på AC. Plug & Charge kommer for fullt som et supplement til dette. Ting begynner å svinge! Da synes jeg ikke det er noe å hoppe i taket for at noen atter en gang går mot strømmen og skal finne opp kruttet på nytt, siden de ikke har noe eksisterende infrastruktur. Og ønsker å slå mynt på det.

Nå gjør det jo ikke så stor skade heller, det ene utelukker ikke det andre. Min store frykt er imidlertid at Elbilforeningen og andre får vann på mølla og det plutselig blir lovpålagt å ha bankterminal, eller at det på annen måte brer om seg, sånn at alle må bruke ressurser på det.

En god nyhet hadde vært om Uno-X søkte å samarbeide med alle bilprodusenter og ladenettverk- og i tillegg støttet Plug & Charge. Time will show. Om bankterminalene er et supplement til dette, så er det helt i orden. Bare jeg slipper å bruke det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 26. april 2022, klokken 19:46
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 13:16
Sitat fra: elektro på tirsdag 26. april 2022, klokken 08:08
Sitat fra: Roy Aasen på mandag 25. april 2022, klokken 09:50

Bankkort er jo veldig enkelt og greit, hadde de i tillegg fått til det over alt, at bankkortet var registret mot mitt kundeforhold slik at avtaler og rabatter beholdes så blir det bærre lekkert.

Hvis man kan ha én RFID brikke/kort i hanskerommet, så slipper den som bruker bilen å ha med bankkortet. Alle avtaler og rabatter kommer med og man får oversikt over all lading på et sted.

I stedet for bankkortlesere, kan ikke Uno-X investere i Plug & Charge? Det er jo DET som er neste skritt.

Hvis de bestemmer seg for å gå egne veier, er det jo ikke verre enn å styre unna både dem, Circle K og Tesla da.. Det øvrige nettverket begynner å bli knallbra, og disse tre vil jo uansett avlaste det noe.
Hvordan har du tenkt at brukeren av bilen skal få handlet varer på Rema, uten å ta med seg kortet? Du får ikke bippet brikken din i kassa på Rema... ;-)

Poenget med å åpne for å bruke bankkortet, er jo nettopp at alle har dette med seg, både innbyggere og turister. Kortet bruker du gjerne i butikken, til parkeringsautomaten etc. Det er derfor den er like universell som kontanter, eller endog mere, for kontanter veksler seg ikke selv.

Det er vel ikke alle som skal lade hos Uno-X som skal handle på Rema? :)

RFID'en kan i motsetning til bankkortet alltid ligge i bilen. Dessuten kommer man fortsatt til å trenge den på mange hundre tusen andre ladepunkter i Europa. Så det blir ikke noe enklere, bare  en «ny» måte å betale for lading på. Mange ønsker vel også oversikt over all lading, totalsum pr. mnd/tur, eller hvor mange kWt og minutter man har ladet, i stedet for bare sluttsummene spredd utover kontoutskriften.

Bankkort er greit nok det, jeg synes bare det rart å betale for lading på samme måte som bananer. Eller bensin. For meg er ladekostnader mer som mobilregningen.

I tillegg, så tenker jeg at bankterminaler også har en kost, skal driftes og kan feile. Mulig dette er overdrevet, men uansett bedre å ta imot roaming kunder med RFID- og investere i Plug & Charge. Begge deler kan jo for så vidt fint sameksistere med bankterminaler. Hvis det er det som er planen, så er jo alle fornøyd.
Nå tenker jeg nesten alle som stiller seg på laderen der, vil ta seg en tur in  for å handle, om så bare en brus og/eller en is. Om de da ikke tar det sammen med ukehandlingen eller hvilken type handling de ønsker å gjøre.

Selv foretrekker jeg der jeg gjør opp for meg med en gang, fremfor å få det i etterskudd og så bli overrasket over hvor mye eller lite man faktisk har ladet for. Elektronisk kvittering kan man skaffe seg, i banken kan man, om man ikke bruker eget kort for drivstoff og transportkostnader, filtrere på det som er ladeoperatøren og så eksportere det til excel om man vil.

Har man tilgang til flere biler, vil man vel gjerne ha med seg sin egen brikke, fremfor å lade på en brikke man ikke eier selv, eller plutselig står der uten (fungerende) brikke. Da må man i tilfelle bruke app, og håpe det fungerer. Jeg har dessverre dårlig erfaring med app-løsninger, og foretrekker brikke/ladekort over app hver eneste gang.

Og, jeg vet aldri når jeg får bruk for kortet eller telefonen, så begge deler er stort sett alltid med meg. De og nøklene mine. Plutselig skjer en hendelse eller endring. Da kan kortet være svært nødvendig, og det å måtte dra hjem og hente det først, faller meg unaturlig. Unntaket er der jeg er på hotell med safe på rommet, og skal til bassenget.

Jeg klarer rett og slett ikke skjønne tanken om at det er rart å gjøre opp for seg på stedet. Så få kreditter som mulig, er min vurdering. Klart, har man mye lading og får ekstra rabatter på det, så greit nok. Men helst foretrekker jeg at operatøren ikke jekker opp prisen for å kunne gi rabatt, men har en fast, lav pris istedet.

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. april 2022, klokken 20:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 26. april 2022, klokken 13:16
Hvordan har du tenkt at brukeren av bilen skal få handlet varer på Rema, uten å ta med seg kortet? Du får ikke bippet brikken din i kassa på Rema... ;-)

Nå vet jeg ikke hva slags funksjonalitet appen til Rema har da jeg aldri handler der, men på Coop Extra som jeg normalt bruker betaler jeg med Coop-appen (Coop Pay).
Enda et sted å koble kortet mot, og enda større sjanser for at man kan bli utsatt for hacking mot en av alle disse man registrerer seg hos. Jeg liker ikke at Rema 1000 sin app nå krever verifisering av kort via Vipps, da jeg anser de som nok en av disse som prøver å trenge seg inn i lommeboka. De kunne holdt seg til BankID, altså direkte mot banken, og ikke en 3.djepart, selv om det er endel av banksamarbeidet.

Derfor er jeg glad for at Æ-appen ikke støtter betaling rett fra den. Ei heller Trumf-appen støtter dette. Coop trodde jeg bare støttet det om man skaffet seg Coop Mastercard. Men kommer ikke på tale her i gården å gi Coop mulighet til å foreta betalingstransaksjoner fra kortet mitt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA