Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uno-X / Rema1000 lynladere

Startet av goggo, søndag 24. april 2022, klokken 09:44

« forrige - neste »

goggo

Dette tror jeg blir bra, det ser ut til at Reitan har tatt lærdom av erfaringer hos de andre operatørene og kommer til å installere nær perfekte ladestasjoner sett fra oss brukere sin side.

Fra mitt personlige/egoistiske ståsted så håper jeg de prioriterer utbygging i Danmark før Norge, men der er det sikkert mange som er uenige med meg...

https://e24.no/naeringsliv/i/v572km/reitan-lanserer-lynlading-vi-har-tusen-spinnville-kjoepmenn

Noen stikkord fra artikkelen:

  • Fredag ble Reitan-eide Uno-X' første ladestasjon med 300 kilowatt effekt lansert i Nyborg, en drøy times kjøretur utenfor København.
  • Reitans våte drøm :) "På ett eller annet tidspunkt på mellomlang sikt skal jeg kunne gå inn i appen og se at tusen biler lader på Uno-X-stasjoner samtidig."
  • Av Reitan Retails 3850 utsalgssteder i Norge og Danmark, har selskapet identifisert 1000 av dem som særlig aktuelle. Vi har tusen spinnville kjøpmenn som vil være med og få installert ladestasjon raskere enn det vi kan levere.
  • Lynlading hos Uno-X krever ikke abonnement, ladebrikke eller lignende. Alt du trenger er et vanlig betalingskort.

Den første stasjonen i Danmark ser ut til å ha 4 stk 300KW ladere med 2 uttak hver, altså 8 uttak der alt er under tak. Uklart om det er noe Chademo her, eller om det er kun CCS.

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
  Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Vollis47

Jeg har tro på at Reitan kan få til en rask utbygging og om de satser på minst 8 ladepunkter på hver plass, så har de muligheter til å blinen ladeoperatør som folk regner med i sine planer. Spørs bare om lokasjonene er riktig for mange nok.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektro

Dette er kjempebra! :+1:

Det eneste jeg håper er at man fremdeles kan bruke RFID og ev. Plug & Charge tilknyttet sin prefererte ladetjenestetilbyder, Ladeklubb eller hva det måtte være, for å få full oversikt over ladekostnadene. Bankkort er etter min mening et tilbakeskritt i 2022, dersom det er eneste betalingsmåte. Men tviler ikke på at det blir populært og vil gi dem masse PR og goodwill.

Også når det gjelder valg av flere, delte 300 kW ladere under tak er det vanskelig å være direkte negativ. :D Selv om man kanskje burde hatt et system med enda bedre lastdeling for å få mer ut av mindre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Rollep

Sitat fra: goggo på søndag 24. april 2022, klokken 09:44
Den første stasjonen i Danmark ser ut til å ha 4 stk 300KW ladere med 2 uttak hver, altså 8 uttak der alt er under tak. Uklart om det er noe Chademo her, eller om det er kun CCS.
Var inne på Chargefinder og sjekket, stasjonen har 8 x CCS.

Er vel ingen med vettet i behold som bruker penger på Chademo i dag :D

goggo

Sitat fra: Rollep på søndag 24. april 2022, klokken 16:59
Sitat fra: goggo på søndag 24. april 2022, klokken 09:44
Den første stasjonen i Danmark ser ut til å ha 4 stk 300KW ladere med 2 uttak hver, altså 8 uttak der alt er under tak. Uklart om det er noe Chademo her, eller om det er kun CCS.
Var inne på Chargefinder og sjekket, stasjonen har 8 x CCS.

Er vel ingen med vettet i behold som bruker penger på Chademo i dag :D
Ja jeg synes litt synd på de som blir lurt av Nissan forhandlere til å kjøpe Leaf nå i 2022. Det minner om situasjonen de siste par årene som Zoe ble solgt med kun 22Kw lading.
Men det er absolutt forståelig at operatørene dropper Chademo nå ja.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: elektro på søndag 24. april 2022, klokken 14:39
Dette er kjempebra! :+1:

Det eneste jeg håper er at man fremdeles kan bruke RFID og ev. Plug & Charge tilknyttet sin prefererte ladetjenestetilbyder, Ladeklubb eller hva det måtte være, for å få full oversikt over ladekostnadene. Bankkort er etter min mening et tilbakeskritt i 2022, dersom det er eneste betalingsmåte. Men tviler ikke på at det blir populært og vil gi dem masse PR og goodwill.

Også når det gjelder valg av flere, delte 300 kW ladere under tak er det vanskelig å være direkte negativ. :D Selv om man kanskje burde hatt et system med enda bedre lastdeling for å få mer ut av mindre.
Vi er nok uenige i det med btalingstyper. Ja, Plug'n Charge hadde helt klart vært det beste. Men jeg mener betaling med egent bankkort er å foretrekke over brikker, og den dagen jeg kan velge bort brikke og klare meg med bare kortet eller plug'n charge, den dagen skal jeg gladelig fjerne alle brikkene fra nøkkelknippet.

Men uavhengig av dette, her er hva de skriver på hjemmesidene om betaling:

"Nem betaling på farten
Lad din elbil med dit foretrukne betalingsmiddel - helt uden abonnement og ladebrik. Vi modtager Dankort, VISA, Mastercard, Eurocard, Maestro, Diners, Apple Pay og Google Pay. Vi er i gang med at udvikle betalingsløsningen så den snart kan modtage Uno-X app, Uno-X kort, Mobile Pay og Forbrugsforeningskort."

https://www.unox.dk/el/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

I all verden.. i alle disse årene har det blitt etterspurt kredittkortbetaling, for å få slutt på brikker og apper og den dritten der, og når det endelig kommer, så er det noen som fortsatt ønsker å benytte de hersens abonnementene/brikkene/appene!!  :o  Det er definitivt ikke noe tilbakeskritt i 2022. Det er brikkene og appene som er 2013, elendig sikkerhet, uten en eneste samkjørt standard, ørti forskjellige portaler/kundeforhold man potensielt må passe på å ha oppdaterte kortdetaljer hos, og så videre. I 2022 er det trådløse betalingstjenester som går rett fra kreditt/debetkort som gjelder. Og snart sitter den chippen under huden på håndflata eller noe uansett.

Har man behov for å logge alt man lader, så kan man bruke Excel eller notatblokk, slik nørdene har gjort med bensinfylling. De fleste har bare behov for å betale og kjøre, og det er der vi trenger å være for å få elbilen ut til massene og få effektivitet under lading. I dag ser jeg jevnlig folk stå og knote i mange minutter før de i det hele tatt får satt i gang lading.

RJK

For de som absolutt vil være trendy, så støttes jo både Google Pay og Apple Pay, så da kan man jo velge å betale med mobilen eller smartklokka, fremfor å dra opp kortet fra lommeboka.

Men skjønner jo det er litt tungvint å måtte drasse på en smartklokke på hånda eller dra med seg mobilen. Ja selv nøkler er jo ut å drasse på, så det neste må jo bli å få en RFID montert i hånda, så slipper man alt det der med å drasse på noe eksternt, som kan glemmes, mistes, låses inne eller gå batteritomt... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Roy Aasen

Kan kanskje bruke Æ-appen også for å registrere lading hos Reitan / Rema-100 / Uno-X? :)

Så er det kanskje også printer får å skrive ut kvittering etter lading? 8)

Kanskje kommer det en Uno-X app eller rfid-kort fra Reitan?   


Bankkort er jo veldig enkelt og greit, hadde de i tillegg fått til det over alt, at bankkortet var registret mot mitt kundeforhold slik at avtaler og rabatter beholdes så blir det bærre lekkert.

RJK

Tror ikke de vil bruke Æ-appen til dette, siden det skal styres gjennom UNO-X-kjeden. Men om du leser posten min fra i går, så ser du at det kommer app fra de.

Der skal du og etterhvert kunne betale via "Forbrugsforeningskort", så da betyr det i realiteten at man skal kunne knytte til f.eks. elbilforeningens ladebrikke, slik jeg forstår dette.

Fra bildet skal du se kvitteringsskriveren, for de som har behov for en egen papirkvittering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


goggo

#11
Sitat fra: RJK på mandag 25. april 2022, klokken 10:03
Fra bildet skal du se kvitteringsskriveren, for de som har behov for en egen papirkvittering.
Det er vel kortleseren som vises, og ikke papirskriver?

Jeg lurte litt på hva den knappen for kvittering gjør, det ideelle hadde kanskje vært på få den på skjermen så kunne de som ville det ta et bilde eller noe?
Jeg har i alle fall liten tro på at Uno-X vil ta all supporten og kostnadene som hører med til å drifte papirskrivere :)

EDIT: Forresten så har YX en løsning på noen av sine selvvask automater der man kan taste inn sin email adresse på skjermen for å få kvittering tilsendt. Litt knotete, men det det fungerer jo.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ThomasEL

#12
Hvorvidt et betalingskort (Visa, Master etc) er greiere å bruke enn en RFID-brikke, kommer jo an på hva slags avtale man har på brikken sin.

For de av oss som har f. eks Audi charging service avtale, så er jeg enig med @Elektro at det å bruke Audi kortet er like lett som et betalingskort. Kan brukes hos nær samtlige aktører i lademarkedet, uten apper eller registreringer hos andre enn Audi. Og dette kortet ivaretar jo også de rabattene man betaler for (eller har fått inkludert i bilkjøpet).

Når det er sagt: For folk flest er nok bankkort uten avtaler i det hele tatt, det enkleste.

Det viktigste for meg er å slippe mange abonnementer og brikker å forholde seg til. Hvis jeg kan ha ett kort/brikke som via roamingavtaler fungerer alle veier, så er jeg fornøyd.

Men har selvsagt ingenting i mot betalingskortmuligheten, det har en del fordeler det også.
En mulighet for å ivareta rabattene, kan jo være at eventuelle rabattkort kan scannes før eller etter VISA-kortet. Slik man gjør med f. eks medlemskort hos Coop. Eller at rabattavtalen knyttes direkte opp mot et VISA-/Mastercard.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: geear på mandag 25. april 2022, klokken 09:04
I all verden.. i alle disse årene har det blitt etterspurt kredittkortbetaling, for å få slutt på brikker og apper og den dritten der, og når det endelig kommer, så er det noen som fortsatt ønsker å benytte de hersens abonnementene/brikkene/appene!!  :o  Det er definitivt ikke noe tilbakeskritt i 2022. Det er brikkene og appene som er 2013, elendig sikkerhet, uten en eneste samkjørt standard, ørti forskjellige portaler/kundeforhold man potensielt må passe på å ha oppdaterte kortdetaljer hos, og så videre. I 2022 er det trådløse betalingstjenester som går rett fra kreditt/debetkort som gjelder. Og snart sitter den chippen under huden på håndflata eller noe uansett.

Har man behov for å logge alt man lader, så kan man bruke Excel eller notatblokk, slik nørdene har gjort med bensinfylling. De fleste har bare behov for å betale og kjøre, og det er der vi trenger å være for å få elbilen ut til massene og få effektivitet under lading. I dag ser jeg jevnlig folk stå og knote i mange minutter før de i det hele tatt får satt i gang lading.

Jeg vil helst bruke brikken videre da det er det som er enklest for meg. Jeg vil ha oversikten. Og jeg vil ha rabattene. Det blir vanskelig å få f.eks volumrabatten til MER uten å ha eget kundeforhold der og identifisere seg. I Coop-butikkene bruker jeg Coop-appen for å få rabatten og betale, men vil helst slippe app til lading om keg lan da brikke går så mye raskere.

I fjor fikk jeg ofte 28% rabatt på ladingene hos MER og det utgjorde en god del penger. For min del må aktørene gjerne implementere kortbetaling så lenge de imke setter opp prisene, men aktører som ikke tilbyr lading med brikke kommer til å bli nedprioritert. Brikkene slipper man uansett ikke unna da det er helt usannsynlig at alle sakteladere får kortbetaling.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Rabatten til MER får du vel uansett ikke hos UnoX, og jeg vil går ut fra at hvis ikke bensinstasjonrabattene som er knyttet opp mot mange kort blir videreført også til lading, så vil det bli innført egne rabatter/avtaler også der, som for eksempel fast rabattsats på 4% for alle kjøp på bensinstasjoner med DNB mastercardet mitt. Mye bedre at det er på tvers av alle leverandører enn låst til en kjede.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA