Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:40
Nå blir jeg veldig betenkt - må jeg virkelig anskaffe tredjeparts programvare og betale for den for å gjøre GTX-en jeg venter på trafikksikker å kjøre?
Nei. Men hvis du blir veldig betenkt anbefaler jeg deg å kjøpe en eldre bil uten denne typen systemer. Har vært innom BMW, Mercedes, Tesla, VW, Hyundai m.fl. den senere tid og alle gjør slike korreksjoner i større eller mindre grad. ID4 er definitivt ikke den verste av de merkene på dette området.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

#31
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:40
Sitat fra: unik42 på tirsdag 22. mars 2022, klokken 07:29
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Er jo bare å kjøpe en OBDEleven og programmere den til å forbli på siste setting. Kun 1100 for å forhindre å drepe hele familien din.

https://obdeleven.com/en/supported-vehicles
https://obdeleven.no/
Nå blir jeg veldig betenkt - må jeg virkelig anskaffe tredjeparts programvare og betale for den for å gjøre GTX-en jeg venter på trafikksikker å kjøre?

Nå bør man ikke konkludere for raskt her, at Id4 ikke er en trafikksikker bil med assistentsystemene aktivert er vel en påstand man ikke kan slå i bordet med nå. Det er foreløping litt tynt grunnlag, det er mange som ikke opplever bilen som farlig også. Det er vel omtrent 10.000 biler i Norge nå med dette systemet som anslagsvis har kjørt over 100 millioner kilometer uten at jeg har lest om ulykker knyttet til dette. Systemet på id4 og andre elbiler bør absolutt undersøkes nærmere av mer uavhengige eksperter -Tesla har feks også hatt en del ulykker/nesten ulykker som nå undersøkes. Personlig tror jeg disse systemene hindrer farlige situasjoner og at fordelene er langt flere enn evt ulemper.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

El-inor

"det er mange som ikke opplever bilen som farlig også."

Takk for de trøstende ord - Kjell Salvigsen!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

#33
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:52
"det er mange som ikke opplever bilen som farlig også."

Takk for de trøstende ord - Kjell Salvigsen!

Ja LT, man får selvsagt velge selv hvor mye man vil legge i dette. Jeg velger å se på den store helheten her. Jeg har kjørt totalt 40.000 km med id4 og mener fremdeles id4 er en meget sikker bil. Jeg har to barn og ville aldri ha kjørt så mye som jeg gjør/eid en id4 dersom jeg var redd for at id4 ikke var en sikker bil å kjøre rundt i for meg og min familie. Jeg kjenner etter hvert mange id4 eiere på grunn av stor interesse for elbiler og at jeg er aktiv i ulike forum/id4 treff, vet også om de som har kjørt over 50.000 km og som fremdeles velger å beholde bilen og ikke opplever den som farlig. Det er som sagt solgt omlag 10.000 biler snart bare her i Norge som anslagsvis har kjørt over 100 millioner km på alle slags veier her i Norge. Mener du det er godt grunnlag for å si at id4 ikke er en trafikksikker bil, L tElinor? Jeg påstår ikke at id4 sin lineassist og de andre merkenes tilsvarende system er perfekte, men tror ikke det finnes grunnlag for å si at VW sitt system generelt er dårligere enn de andre merkenes systemer eller at det er direkte trafikkfarlig. Jeg tror bestemt at dette ville vært et stort tema i bruker/eierforum og i media, dersom id4 var en trafikkfarlig bil. Kom gjerne med saklige referanser om man har det/kilder. At enkelte her inne har hatt ubehagelige/farlige opplevelser skal jeg selvsagt ikke bestride, men jeg vet ikke hva som faktisk skjedde da.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:52
"det er mange som ikke opplever bilen som farlig også."

Takk for de trøstende ord - Kjell Salvigsen!

Voldsomt krismaksimering av enkelte i dette forumet. Hva er målet bak denne krisemaksimeringen....?

Har også hatt en rekke elbiler. Og Id4 har en helt vanlig lane assist. Den korrigerer svakt noen ganger. Hvis dette er farlig, så sover du bak rattet. Oppleves ganske likt tidligere erfaringer både med fosilbiler og andre elbiler.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Dieselgubben

#35
Sitat fra: MinID på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:17
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:52
"det er mange som ikke opplever bilen som farlig også."

Takk for de trøstende ord - Kjell Salvigsen!

Voldsomt krismaksimering av enkelte i dette forumet. Hva er målet bak denne krisemaksimeringen....?

Et hint kan være å sjekke dato for første post til vedkommende, dato for når Løytnanten takket for seg og innholdet i vedkommendes første post.

Kjell Salvigsen

#36
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:27
Sitat fra: MinID på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:17
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:52
"det er mange som ikke opplever bilen som farlig også."

Takk for de trøstende ord - Kjell Salvigsen!

Voldsomt krismaksimering av enkelte i dette forumet. Hva er målet bak denne krisemaksimeringen....?

Et hint kan være å sjekke dato for første post til vedkommende, dato for når Løytnanten takket for seg og innholdet i Elinors første post.

Begge kjører tilfeldigvis Tesla model 3 også og har ganske tilsvarende fremtoning :-) Den ene trådte av omtrent samtidig som den andre steppet inn her som medlem. Kan selvsagt vært tilfeldig , men dessverre tror jeg ikke det.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Dieselgubben

#37
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:29
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:27
Sitat fra: MinID på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:17
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 10:52
"det er mange som ikke opplever bilen som farlig også."

Takk for de trøstende ord - Kjell Salvigsen!

Voldsomt krismaksimering av enkelte i dette forumet. Hva er målet bak denne krisemaksimeringen....?

Et hint kan være å sjekke dato for første post til vedkommende, dato for når Løytnanten takket for seg og innholdet i Elinors første post.

Begge kjører Tesla model 3 også og har samme sjarmerende fremtoning :-)

Ja, har gitt den nye profilen en sjansje men har en mistanke om at formålet med denne tråden, til tross for det som så ut som positiv intensjon, har vært å svartmale og skape mer drama.

Dette er min personlige mening.


unik42

Sitat fra: hakotorg på tirsdag 22. mars 2022, klokken 08:50
Det er en person som mener den er livsfarlig, du kan nok slappe av. Men irriterende, det er den.

Bare for å utdype, jeg mener ikke bilen er trafikkfarlig, men hvis noen mener at bilen fort kan finne på å frontkollidere med andre biler så finnes det altså en dings en kan kjøpe for å skru av lane assist for alltid.

Derfor jeg skrev "kun 1100 for å forhindre at du dreper familien din."
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

El-inor

Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Jeg reagerer med "sjokk" på det den erfarne ID.4-eieren og forum-debattanten hELgenen skriver her, og det resulterer i at jeg umiddelbart angripes fra alle kanter av en blodtørstig gjeng med trolig Møller-ansatte. Merkelig oppførsel spør du meg.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:17
Jeg reagerer med "sjokk" på det den erfarne ID.4-eieren og forum-debattanten hELgenen skriver her, og det resulterer i at jeg umiddelbart angripes fra alle kanter av en blodtørstig gjeng med trolig Møller-ansatte. Merkelig oppførsel spør du meg.

Det er jo litt spesielt at du reagerer sånn med "sjokk" på en enkelt kommentar, mens flere andre erfarne elbil-eiere som motsier nevnte kommentar kun blir satt i bås som Mølleransatte...

Lane assist varsler både visuelt og med vibrasjon om ønskelig før den forsiktig korrigerer i rattet. Om dette oppleves som trafikkfarlig stiller jeg spørsmålstegn ved oppmerksomheten til sjåføren. At det på enkelte veier kan være smått irriterende er mer forståelig.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

El-inor

Sitat fra: igniztion på tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:33
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:17
Jeg reagerer med "sjokk" på det den erfarne ID.4-eieren og forum-debattanten hELgenen skriver her, og det resulterer i at jeg umiddelbart angripes fra alle kanter av en blodtørstig gjeng med trolig Møller-ansatte. Merkelig oppførsel spør du meg.

Det er jo litt spesielt at du reagerer sånn med "sjokk" på en enkelt kommentar, mens flere andre erfarne elbil-eiere som motsier nevnte kommentar kun blir satt i bås som Mølleransatte...

Lane assist varsler både visuelt og med vibrasjon om ønskelig før den forsiktig korrigerer i rattet. Om dette oppleves som trafikkfarlig stiller jeg spørsmålstegn ved oppmerksomheten til sjåføren. At det på enkelte veier kan være smått irriterende er mer forståelig.

Hadde det ikke vært mer naturlig om dere da angrep hELgenen enn meg? Jeg har ikke en gang kjørt denne bilen som jeg nå har ventet på i over 10 måneder og må derfor bare forholde meg til det dere erfarne sjåfører rapporterer av erfaringer.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

MinID

Oi her ble temperaturen høy. Måtte lese meg litt opp og se hva hvem enkelte mente El-inor har sitt utspring fra.

Lette etter positive bemerkninger som ovenevnte singatur har kommet med angående ID4, og hva denne Løyntanten tidligere har skrevet. Slet med å finne noen. Begge har vist bestilt bil og kjører Tesla 3. Kanskje de er tvillinger ;) Var iallefall ikke vanskelig å finne negative kommentarer.

Hvorfor avbestiller du ikke bilen, siden du har så mange betenkligheter? Kanskje tvillingbroren din kan gjøre det samme? Rart du vil ha den.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hav4rd

Kan vi sette stopp for personangrep og metakommunikasjon der? Denne setningen er en selvmotsigelse, men ofte er det best å ikke kommentere. :)

Jeg er enig i at lane assist er irriterende i enkelte tilfeller - og skulle ønske den var lettere å skru av og på uten å gå langt inn i undermenyer. F.eks på Toyota Rav4 styres lane assist med en knapp på rattet. Da er den også lett tilgjengelig de gangene jeg har behov for den.
ID.4 GTX (2022)

Kjell Salvigsen

#44
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 14:04
Sitat fra: igniztion på tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:33
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 13:17
Jeg reagerer med "sjokk" på det den erfarne ID.4-eieren og forum-debattanten hELgenen skriver her, og det resulterer i at jeg umiddelbart angripes fra alle kanter av en blodtørstig gjeng med trolig Møller-ansatte. Merkelig oppførsel spør du meg.

Det er jo litt spesielt at du reagerer sånn med "sjokk" på en enkelt kommentar, mens flere andre erfarne elbil-eiere som motsier nevnte kommentar kun blir satt i bås som Mølleransatte...

Lane assist varsler både visuelt og med vibrasjon om ønskelig før den forsiktig korrigerer i rattet. Om dette oppleves som trafikkfarlig stiller jeg spørsmålstegn ved oppmerksomheten til sjåføren. At det på enkelte veier kan være smått irriterende er mer forståelig.

Hadde det ikke vært mer naturlig om dere da angrep hELgenen enn meg? Jeg har ikke en gang kjørt denne bilen som jeg nå har ventet på i over 10 måneder og må derfor bare forholde meg til det dere erfarne sjåfører rapporterer av erfaringer.

Det er vel ikke snakk om at noen har ønske å angripe noen her, men mer snakk om å moderere og nyansere det enkelte mener her inne. Det blir jo sagt fra enkelte at id4 utsetter sjåfører for drapsforsøk, er livsfarlig og ikke er trafikksikker å kjøre i original stand. Da må både Elinor/Løytnanten og Helgenen tåle å bli motsagt fra en del andre her. Du skriver jo at "Nå blir jeg veldig betenkt - må jeg virkelig anskaffe tredjeparts programvare og betale for den for å gjøre GTX-en jeg venter på trafikksikker å kjøre", dette basert på en eiers opplevelse. Jeg har anbefalt deg før og anbefaler deg igjen, se på helheten, ikke heng deg opp i en eiers opplevelse. Det er som sagt utlevert omtrent 10.000 id4 som antakelig har rullet godt over 100 millioner km bare her i Norge. Tesla Bjørn, Naf og andre media/testere har kjørt bilen i tusenvis av kilometer. Hadde bilen drevet aktivt med mordforsøk og ikke vært trafikksikker, så hadde nok både media og brukere flest omtalt dette både i media og i brukergrupper. Vi er flere som er enige i at LA kan bli bedre og at den er irriterende i blant, men flere av oss kjenner oss ikke igjen i at den er trafikkfarlig.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA