Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

El-inor

Veldig mange innlegg på ID.4-forumet ender med et håp/ønske om at den og den mangelen blir korrigert bare vi alle får sw-oppdateringen 3.0 - når den enn måtte komme.

Selv har jeg enda ikke mottatt bilen jeg bestilte for 10 måneder siden, så jeg har ingen praktisk erfaring med sw-manglene. Jeg har imidlertid notert meg at:

- økt lade-effekt
- økt rekkevidde, spesielt på vinterstid

er blant ønskene.

Det er fint om dere som har erfaring og føler hvor skoen trykker fylle på ønskelista.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

igniztion

Det aller viktigste er oppdatert styring av batterivarmeren slik at denne ikke sløser en masse strøm på korte turer vinterstid. For min del den absolutt viktigste saken å få på plass før neste vinter.

Vet også at det er mange som venter på fiks for ladestyringen i bilen (planlagt lading basert på klokkeslett), da denne ikke er helt til å stole på. For dem som har Easee/Zaptec e.l. er denne mindre viktig.

Ellers er vel listen over ting i 3.0 mye mer fylt opp med nice to haves.
- Opptil 9 minutter raskere lading fra 5-80%
- SoC (batteriprosent) alltid synlig i førerdisplay.
- Estimering av gjenværende SoC ved ankomst destinasjoner i navigasjonen.
- Førerprofiler (men uvisst hva som lagres på disse av innstillinger i bilen)
- Mulighet for å se hvor man sist parkerte, om dører er låste etc i appen
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Kjell Salvigsen

#2
Det jeg har størst forventning til er det du nevner, økt rekkevidde på opp mot ca 4-5 mil og raskere lading (tror det var ca 8-9 minutter raskere på en 5-80 % ladeøkt og at Spotify + Apple music blir integrert i bilens infotainment. (pluss det som nevnes over her)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

El-inor

Ser på en annen tråd at det også er forventninger om at dette fikses:

"Mener det er "kjent" at det er en bug i ladestyring som er lovet fikset først med 3.0."
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

MinID

Forventer at det blir levert ota før sommerferien.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Gogs

Det hadde vært nice at den låste seg automatisk når man gikk bort fra bilen. Utrolig at ikke dette er der allerede.
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

El-inor

Sitat fra: Gogs på lørdag 19. mars 2022, klokken 08:22
Det hadde vært nice at den låste seg automatisk når man gikk bort fra bilen. Utrolig at ikke dette er der allerede.

Enig Gogs - det er sååå 2010 og må bare komme!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

biggern

Hmm.  Og hvis det sitter noen i bilen mens du skal kjapt inn på butikken?
Låse seg og alarmen på?

El-inor

Sitat fra: biggern på lørdag 19. mars 2022, klokken 09:22
Hmm.  Og hvis det sitter noen i bilen mens du skal kjapt inn på butikken?
Låse seg og alarmen på?

No problem på min TM3, bør vel være håndterbart på ID.4 også?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

turfsurf

Fin gjennomgang fra TU på hva som er nytt i 3.0. Mye bra synes jeg, imponerende av VW! Dog litt morsomt at man må oppdatere 12V batteri for å få OTA  :)

https://www.tu.no/artikler/du-ma-bytte-blybatteri-for-a-fa-volkswagens-nye-programvare/518205
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El-inor

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. mars 2022, klokken 08:32
Fin gjennomgang fra TU på hva som er nytt i 3.0. Mye bra synes jeg, imponerende av VW! Dog litt morsomt at man må oppdatere 12V batteri for å få OTA  :)

https://www.tu.no/artikler/du-ma-bytte-blybatteri-for-a-fa-volkswagens-nye-programvare/518205

Ja, interessant lesestoff for alle som sitter på venterommet det der.

"Plug & charge, altså å kunne sette i gang lading uten å bruke app eller å fikle med betaling, er en funksjon som kommer, men trolig tidligst i versjon 3.1, tror Bagschick."

Da ligger det nok an til at vi i beste fall kan vente oss denne selvfølgeligheten som årets julegave fra VAG til oss.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. mars 2022, klokken 08:32
Fin gjennomgang fra TU på hva som er nytt i 3.0. Mye bra synes jeg, imponerende av VW! Dog litt morsomt at man må oppdatere 12V batteri for å få OTA  :)

https://www.tu.no/artikler/du-ma-bytte-blybatteri-for-a-fa-volkswagens-nye-programvare/518205

Det er en fin gjennomgang, men jeg savner informasjon om forbedret rekkevidde. Det har vært skrevet om dette tidligere i tysk presse , basert på uttalelser fra VW. (opp til ca 4 mil ekstra rekkevidde) Har de gått bort fra dette eller mangler TU artikkel info om dette?
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Øyvind.h

Savner ikke så veldig mye egentlig.
Skulle jeg ønske meg noe er det;
1. Prosent i displayet bak rattet (ser det kommer)
2. mulighet for kjørecomputer-info bak rattet (kommer også)
3. Noen flere innstillingsmuligheter i sw
4. Noe bugfix

Har sw 2.3 i bilen nå og den er rask og responsiv. Appen trenger en "refresh" knapp da den i blant henger igjen og må startes på nytt for å vise korrekt info.

Ser VW jobber med integrerte apper og har lagt inn blant annet Spotify i ID Buzz. Men trådløs AA fungerer egentlig ganske bra. På vei hjem fra hytta i går kom det plutselig "obs - trafkkhendelse forut om xxx meter som medfører xx forsinkelse". Rett etterpå dukket monsterkøen opp og vi rakk å ta av før Morskogen og kjørte parallelt med E6. Slapp flere kilometer med kø. Det var vel Google maps i AA som varslet regner jeg med.

Den aller viktigste oppdateringen for min info er logistikk så de kommer i gang med produksjon av GTX`en jeg drømmer om med alt utstyr :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Sitat fra: turfsurf på mandag 21. mars 2022, klokken 08:32
Fin gjennomgang fra TU på hva som er nytt i 3.0. Mye bra synes jeg, imponerende av VW! Dog litt morsomt at man må oppdatere 12V batteri for å få OTA  :)

https://www.tu.no/artikler/du-ma-bytte-blybatteri-for-a-fa-volkswagens-nye-programvare/518205

Nå er vel ikke alt her korrekt, dessverre. VW har selv bekreftet at Park Assist+ ikke blir tilgjengelig på modeller som allerede er utlevert, da de mangler sensorer og kraftig nok ECU for dette. (Bekreftet av Volkswagen ID offisiell bruker på Volkswagen ID Drivers Club)

Synes også det er litt krise at man må forvente mange timer for å installere en oppdatering. Andre merker får dette til på en brøkdel av tiden. Håper virkelig det blir bedre med tiden, ettersom oppdateringene forhåpentligvis blir mindre og kommer oftere.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Øyvind.h

Så lenge en får tydelig melding før start om hvor lang tid oppdateringen tar ser jeg ikke de store problemene.
På tidligere biler har jeg stort sett satt dem i gang på kvelden eller på tidspunkt hvor jeg vet bilen ikke skal brukes på flere timer.
I Teslaene tok oppdateringer alt fra 10-20 minutter, til 1-2 timer, så med sikkerhetsmargin tok jeg ingen sjanser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA