Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

Tafsern

Usikker på hvorfor man skal diskutere hva man forventer, når det er ganske godt opplyst nå om hva som faktisk kommer. Ikke bare fra VAG selv, men fra div. nettaviser og videoer på Youtube som går ganske grundig igjennom oppdateringene.

Etter 3.0 forventer jeg at det kommer mulighet for temperering av batteri mot ladestopp.

unik42

Litt irriterende at ikke Travel assist kan aktiveres på 1st. I følge skissene som VW legger ut ser det jo ut som om det kun er kameraet som passer at bilen holder seg innenfor linjene.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Fjeldern

Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Samme med dem fleste merker virker det til Hadde en Toyota leiebil som aktivt prøvde å drepe meg.
Snø i veien så prøvde den å svinge meg av veien. Med en gang du trodde den var ferdig med å tro alt av snø var midtstriper, eller at det ikke var noe mer snø den kunne reagere på, så slo den til. Den viste når du ikke fulgte med og planla hvert drapsforsøk nøye.
Ellers var det irriterende, om ikke rett ut blodtørstig som i Toyotaen, i Ioniq 5 også.
En funksjon som absolutt ikke er laget for norske forhold..

hELgenen

Sitat fra: Fjeldern på mandag 21. mars 2022, klokken 18:23
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Samme med dem fleste merker virker det til Hadde en Toyota leiebil som aktivt prøvde å drepe meg.
Snø i veien så prøvde den å svinge meg av veien. Med en gang du trodde den var ferdig med å tro alt av snø var midtstriper, eller at det ikke var noe mer snø den kunne reagere på, så slo den til. Den viste når du ikke fulgte med og planla hvert drapsforsøk nøye.
Ellers var det irriterende, om ikke rett ut blodtørstig som i Toyotaen, i Ioniq 5 også.
En funksjon som absolutt ikke er laget for norske forhold..

Det ER store forskjeller på implementasjonen her - kjører også en Polestar 2 - den er snill og driver ikke med slike mordforsøk som VW har programmert inn i sin løsning. En skulle nesten tro det var ansatte som jobbet frem dieselskandalen som ble satt til å implementere koden for Lane Assist på VW - og at de var regelrett pissed på selskapet og kom da med den løsningen som nå følger bilene. De MÅ komme med endringer på denne i 3.0

turfsurf

Tror det er lovpålagt å ha denne funksjonen på som standard. Men jeg tror ikke den må aktivt styre, holder med å varsle. På Teslaen kan jeg sette den til bare å varsle.

Men ja, helt enig, idiotisk funksjon for norske forhold. Burde i det minste detektere at det enten er for dårlige forhold eller for smale veier og slå seg selv av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kjell Salvigsen

På VW sine sider står en utfyllende artikkel om ny software. Talestyring skal bli MYE bedre sies det, en del nytt i visninger i HUD. Når det gjelder ekstra rekkevidde som har stått omtalt i bl.a. Auto motor und sport, er det moderert veldig mye i forhold til det som sto i artikkelen i AMS:
"Forbedringer i den termiske styringen av batteriet gjør kjøringen enda mer effektiv og kan øke rekkevidden, spesielt i kaldt vær." I AMS artikkel ble det nevnt ca 4 mil ekstra rekkevidde... Blir spennende å se!

https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/vw-id-software-ladeleistung-175-kw-77-kwh/

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/cloud-based-and-with-swarm-intelligence-new-software-generation-30-with-additional-innovative-boost-for-the-id-family-7813?fbclid=IwAR3GVQH09x5WF7ctCZuIIvZoCTO-rpl3kBbRkqz7LYHp8iIfyuEwuosy0v0
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

#22
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Jeg har en first max jeg har kjørt ca 1 år / 30000 km. Både jeg, kona og sønnen min har irritert oss over lane assist,at den er for pirkete og av og til er ubehagelig, men etter tilvenning legger jeg nesten ikke merke til dette mer, selv om jeg av og til må ta litt bestemt i rattet når den setter i gang med å '"passe på". Men kan ikke forstå at den er direkte farlig. Godt mulig jeg misforstår, men har kjørt på alle slags veier i Norge og aldri opplevd farlig situasjon på grunn av Lane assist. Er det noe jeg har skrudd av eller misforstår her?
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

El-inor

Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 21. mars 2022, klokken 20:18
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Kan det være at du er i overkant forståelsesfull, Kjell Salvigsen og samtidig i underkant kritisk?

Jeg har en first max jeg har kjørt ca 1 år / 30000 km. Både jeg, kona og sønnen min har irritert oss over lane assist,at den er for pirkete og av og til er ubehagelig, men etter tilvenning legger jeg ikke lenger merke til dettem, selv om jeg av og til må ta litt bestemt i rattet når den setter i gang med å '"passe på". Men kan ikke forstå at den er direkte farlig. Godt mulig jeg misforstår, men har kjørt på alle slags veier i Norge og aldri opplevd farlig situasjon på grunn av Lane assist. Er det noe jeg har skrudd av eller misforstår her?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

#24
Sitat fra: El-inor på mandag 21. mars 2022, klokken 20:38
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 21. mars 2022, klokken 20:18
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.



Kan det være at du er i overkant forståelsesfull, Kjell Salvigsen og samtidig i underkant kritisk?

Jeg har en first max jeg har kjørt ca 1 år / 30000 km. Både jeg, kona og sønnen min har irritert oss over lane assist,at den er for pirkete og av og til er ubehagelig, men etter tilvenning legger jeg ikke lenger merke til dettem, selv om jeg av og til må ta litt bestemt i rattet når den setter i gang med å '"passe på". Men kan ikke forstå at den er direkte farlig. Godt mulig jeg misforstår, men har kjørt på alle slags veier i Norge og aldri opplevd farlig situasjon på grunn av Lane assist. Er det noe jeg har skrudd av eller misforstår her?

Ja, godt mulig at jeg er mindre kritisk enn en del andre her, men kan samtidig ikke forstå at denne er så farlig som noen opplever? Men jeg vil selvsagt presisere at jeg ikke har opplevd situasjonene det fortelles om av andre her, så jeg kan selvsagt ikke påstå at dette ikke har vært farlige situasjoner. Jeg bare forteller om min erfaring etter totalt ca 40.000 km med id4 biler. Jeg kjører bil som jeg alltid har gjort, med unntak av at jeg selvsagt bruker ACC mye, men jeg er nok ikke en veldig avansert bruker og har ikke samme avanserte kompetanse som en del andre har her. Men jeg kjører som sagt langt mer enn  gjennomsnittet, har kjørt totalt ca 40000 km med id4 biler det siste året og bruket ACC mm store deler av tiden. Kjører også mye på smale, krevende veier (da med avslått acc på det mest krevende partiene) Kan med hånda på hjertet si at jeg ikke har opplevd farlige situasjoner, ville selvsagt ikke godtatt/eid en bil som var livsfarlig for meg og familien. Men mulig jeg "deltar" mer i kjøringen enn det systemene offisielt krever og dermed unngår/overstyrer en del potensielt farlige situasjoner/inngripener . Jeg svinger selv feks og slipper ikke rattet, så jeg bruker vel lite det som evt måtte være Auto pilot lignende funksjoner utenom ACC. Det skal sies at jeg opplevde noen mer ubehagelige situasjoner/irriternde inngripener i starten før jeg var vant til dette, slik jeg skriver over her-  men etter tilvenning i starten av eierskapet tenker jeg ikke over dette lenger.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Øyvind.h

Synes ID4 er midt på treet på det området. Bedre enn noen, dårligere enn andre.
Sjekket ODBeleven og akkurat lane assist ser ut til å være en ferdig programmert funksjon du kan justere innstilling av med appen og odb dongel. Så den kan deaktiveres permanent for de som ønsker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Har heller aldri opplevd Lane Assist som direkte farlig, men at det kan være smått irriterende på norske landeveier uten skikkelig merking skal jeg si meg enig i. Har slått den av 2 ganger til nå på 20000km.

For de som ønsker den avslått er det som nevnt i posten over mulig å programmere den permanent av med OBDEleven. Hva det eventuelt gjør med regress fra forsikringsselskap e.l. etter en eventuell ulykke kan jeg ikke uttale meg om.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

unik42

#27
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Er jo bare å kjøpe en OBDEleven og programmere den til å forbli på siste setting. Kun 1100 for å forhindre å drepe hele familien din.

https://obdeleven.com/en/supported-vehicles
https://obdeleven.no/
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

El-inor

Sitat fra: unik42 på tirsdag 22. mars 2022, klokken 07:29
Sitat fra: hELgenen på mandag 21. mars 2022, klokken 14:36
Hadde vært en drøm om lane assist kunne skrus av som default ved oppstart av bil. Mer trafikk farlig egenskap på norske landeveier skal man lete lenge etter. Måten lane assist fungerer på er helt grusomt på VW. Jeg har reddet meg og familien fra å havne i frontkollisjon flere ganger ved aktivt å motstyre dette dritt systemet.  Jeg kommer til å saksøke VW om det smeller en dag. Dette er LIVSFARLIG på norske smale landeveier og MÅ deaktivers før du kjører på denne type vei.

Er jo bare å kjøpe en OBDEleven og programmere den til å forbli på siste setting. Kun 1100 for å forhindre å drepe hele familien din.

https://obdeleven.com/en/supported-vehicles
https://obdeleven.no/
Nå blir jeg veldig betenkt - må jeg virkelig anskaffe tredjeparts programvare og betale for den for å gjøre GTX-en jeg venter på trafikksikker å kjøre?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hakotorg

Det er en person som mener den er livsfarlig, du kan nok slappe av. Men irriterende, det er den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA