Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:31
Sitat fra: Doleo på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:22
Dette gjøres av bl.a.euroNCAP. Du finner video av alle tester hos de. Godkjenning av laneassist  er også en del av typegodkjenningen til bilene. Ta kontakt med relevante myndigheter hvis det er behov for utdypende tekniske detaljer og objektive testkriterier.

https://www.youtube.com/watch?v=ceLcNHsISmI

Video av testen du nevner.

Videoen viste helt på slutten Lane Keep assist som dro bilen inn fra veiskulder og inn mot midten av veien. Mao den overreagerte helt tydelig. En god lane assist burde ikke styre bilen inn mot midten,men gripe inn for å hindre bilen fra å krysse sidelinjen UTEN å dra bilen inn mot midten,men følge linjen. Det er nå slik jeg kunne ønsket meg den. Send gjerne linker der andre biler testes for om mulig se forskjeller

Doleo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:04
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:31
Sitat fra: Doleo på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:22
Dette gjøres av bl.a.euroNCAP. Du finner video av alle tester hos de. Godkjenning av laneassist  er også en del av typegodkjenningen til bilene. Ta kontakt med relevante myndigheter hvis det er behov for utdypende tekniske detaljer og objektive testkriterier.

https://www.youtube.com/watch?v=ceLcNHsISmI

Video av testen du nevner.

Videoen viste helt på slutten Lane Keep assist som dro bilen inn fra veiskulder og inn mot midten av veien. Mao den overreagerte helt tydelig. En god lane assist burde ikke styre bilen inn mot midten,men gripe inn for å hindre bilen fra å krysse sidelinjen UTEN å dra bilen inn mot midten,men følge linjen. Det er nå slik jeg kunne ønsket meg den. Send gjerne linker der andre biler testes for om mulig se forskjeller
https://www.euroncap.com/en

Kjell Salvigsen

#62
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:04
Sitat fra: Hallgrim86 på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:31
Sitat fra: Doleo på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:22
Dette gjøres av bl.a.euroNCAP. Du finner video av alle tester hos de. Godkjenning av laneassist  er også en del av typegodkjenningen til bilene. Ta kontakt med relevante myndigheter hvis det er behov for utdypende tekniske detaljer og objektive testkriterier.

https://www.youtube.com/watch?v=ceLcNHsISmI

Video av testen du nevner.

Videoen viste helt på slutten Lane Keep assist som dro bilen inn fra veiskulder og inn mot midten av veien. Mao den overreagerte helt tydelig. En god lane assist burde ikke styre bilen inn mot midten,men gripe inn for å hindre bilen fra å krysse sidelinjen UTEN å dra bilen inn mot midten,men følge linjen. Det er nå slik jeg kunne ønsket meg den. Send gjerne linker der andre biler testes for om mulig se forskjeller

Jeg har nå sett på videoen av Id4, samt av 5-6 andre forskjellige biler. Man er her på et detaljnivå som åpner opp for tolkninger fra oss alle, men som neppe gjør at noen av oss kan slå i bordet her.... Helt ok å mene at id4 "overreagerte helt tydelig", men jeg ble ikke overbevist verken av video, EURO Ncaps bedømming av lineassist (3.0/4.0 poeng til id4) eller basert på egen kjøring av id4 i 40.000 km. Det startet med påstander om at bilen driver med mordforsøk og er livsfarlig å kjøre, vet ikke hva konklusjonen din er nå...

Euro NCAP drar i 2021 frem id4 som en av de sikreste bilene de har testet (noen poeng bedre score enn enyaq som ble kåret til 2021s beste i sin klasse), jeg ser ikke noe som endrer det. Hvordan scorer id4 sammenlignet med andre bilers lineassist system? Polestar 2 scorer 0,5 poeng bedre enn id4 på kjørefeltstøtte 3,5 vs 3.0/an 4.0 mulige), men id4 scorer totalt sett bedre enn PS2 på assistentsystemer. Biler som f.eks BMW iX scorer dårligere enn id4, andre scorer noe bedre, så alt i alt tenker jeg at id4 har et bra/trygt system som scorer bra sammenlignet med andre biler på markedet. Her blir vi nok ikke enige, her er det ulike opplevelser og tolkninger, ingen fasit. Er ellers enig i noen av punktene til forbedringer (systemet kan bli bedre/mer brukervennlig), håper du sender forslag inn til VW. Det er bra med ulike meninger her, men synes du gikk veldig hardt/høyt ut her i starten og bruker veldig sterke formuleringer :-)
     https://www.motor.no/bil/skoda-enyaq-og-vw-id4-er-de-sikreste-bilene-i-euro-ncap/216410
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

JG

Liker ikke Lane Assist og ønsker å kunne ha den deaktivert til jeg aktivt slår den på. Er sikkert grei å bruke på lengre kjøreturer. Jeg kjører på smale veier i Tromsø og den lugger ofte ubehagelig i rattet. Den surrer også på snølagt veibane når hjulsporene har bar asfalt mens resten av veien er snøhvit. Den lugger også når jeg kjører på en godt oppmerket europavei i 70-sone og vil tydeligvis ha meg midt i veibanen. Jeg dør nok ikke av Lane Assist men synes ikke den er behagelig i nåværende form.

Hallgrim86

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. mars 2022, klokken 22:04
Videoen viste helt på slutten Lane Keep assist som dro bilen inn fra veiskulder og inn mot midten av veien. Mao den overreagerte helt tydelig. En god lane assist burde ikke styre bilen inn mot midten,men gripe inn for å hindre bilen fra å krysse sidelinjen UTEN å dra bilen inn mot midten,men følge linjen. Det er nå slik jeg kunne ønsket meg den. Send gjerne linker der andre biler testes for om mulig se forskjeller

Lane keeping var noe den gjorde det svært bra på, 85% resultat som er godt. Kan det være en teknisk feil med bilen din? Bilen skal inn til midten av kjørefelt forøvrig. Ikke glem hva denne funksjonen er - noe som skal holde deg på veien når du har driti deg ut.

Ved et illebefinnende skal LA avverge utkjøring og sikte på midten av kjørefeltet, er det første gang du kjører med et slikt system? Kan være litt merkelig å bli vant til, men trafikkfarlig kan jeg ikke se for meg at det er - med det testgrunnlaget som ligger til rette.

igniztion

Jeg opplever forøvrig også at bilen sier jeg må ligge midt i kjørefeltet selv om jeg absolutt gjør det. Dette skjer ofte i slake høyresvinger, så det er nok rom for forbedringer i software. Stort sett synes jeg Lane Assist fungerer utmerket, og gir gode tilbakemeldinger i HUD om hvordan den tolker veien og bilens plassering.

2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Topsy

Sitat fra: igniztion på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:28
Jeg opplever forøvrig også at bilen sier jeg må ligge midt i kjørefeltet selv om jeg absolutt gjør det. Dette skjer ofte i slake høyresvinger, så det er nok rom for forbedringer i software. Stort sett synes jeg Lane Assist fungerer utmerket, og gir gode tilbakemeldinger i HUD om hvordan den tolker veien og bilens plassering.

Hvis den fortsetter å mase (min gjør det noen ganger), så gir jeg den et rist i rattet (som om jeg rister et «nei» til bilen), da slutter den mase. Det hjelper også tidvis hvis om lane assist er litt følsom eller ser noe som ikke er riktig.

Kjell Salvigsen

#67
Sitat fra: igniztion på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:28
Jeg opplever forøvrig også at bilen sier jeg må ligge midt i kjørefeltet selv om jeg absolutt gjør det. Dette skjer ofte i slake høyresvinger, så det er nok rom for forbedringer i software. Stort sett synes jeg Lane Assist fungerer utmerket, og gir gode tilbakemeldinger i HUD om hvordan den tolker veien og bilens plassering.

Ja, den kan være noe masete og pirkete av og til. Det kan se ut som at VW forbedrer noe av dette nå i ny software 3.0, vet ikke hva dette vil innebære i praksis: "Den valgfrie "Travel Assist with Swarm Data" 1 holder kjøretøyet automatisk i midten av kjørefeltet. Den tilpasser seg brukerens kjørestil og kan også kjøre lenger til venstre eller høyre i kjørefeltet i stedet for nøyaktig i midten.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/cloud-based-and-with-swarm-intelligence-new-software-generation-30-with-additional-innovative-boost-for-the-id-family-7813?fbclid=IwAR3GVQH09x5WF7ctCZuIIvZoCTO-rpl3kBbRkqz7LYHp8iIfyuEwuosy0v0
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 23. mars 2022, klokken 10:25
Sitat fra: igniztion på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:28
Jeg opplever forøvrig også at bilen sier jeg må ligge midt i kjørefeltet selv om jeg absolutt gjør det. Dette skjer ofte i slake høyresvinger, så det er nok rom for forbedringer i software. Stort sett synes jeg Lane Assist fungerer utmerket, og gir gode tilbakemeldinger i HUD om hvordan den tolker veien og bilens plassering.

Ja, den kan være noe masete og pirkete av og til. Det kan se ut som at VW forbedrer noe av dette nå i ny software 3.0, vet ikke hva dette vil innebære i praksis: "Den valgfrie "Travel Assist with Swarm Data" 1 holder kjøretøyet automatisk i midten av kjørefeltet. Den tilpasser seg brukerens kjørestil og kan også kjøre lenger til venstre eller høyre i kjørefeltet i stedet for nøyaktig i midten.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/cloud-based-and-with-swarm-intelligence-new-software-generation-30-with-additional-innovative-boost-for-the-id-family-7813?fbclid=IwAR3GVQH09x5WF7ctCZuIIvZoCTO-rpl3kBbRkqz7LYHp8iIfyuEwuosy0v0

Travel assist er et tilleggsvalg til LA som er default. Mulig dette bare gjelder de som har travel assist.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

igniztion

Travel Assist gjelder kun de modellene som har dette tilvalget ja. Travel Assist med swarm data krever i tillegg et aktivt We Connect abonnement, så etter de første tre årene må man punge ut som på alle andre VW biler med app-støtte.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Selle

https://youtube.com/c/BatteryLife

Denne YouTube kanalen har en grei gjennomgang av 3.0. Han har også en demonstrasjon av lane assist etter 3.0
2022 Cupra Born
2022 ID.4

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på onsdag 23. mars 2022, klokken 08:51
Ikke glem hva denne funksjonen er - noe som skal holde deg på veien når du har driti deg ut.

Ved et illebefinnende skal LA avverge utkjøring og sikte på midten av kjørefeltet, er det første gang du kjører med et slikt system? Kan være litt merkelig å bli vant til, men trafikkfarlig kan jeg ikke se for meg at det er - med det testgrunnlaget som ligger til rette.
Det er ganske farlig hvis den gjør det på veier uten midtstripe. Da vil den kjøre midt i veien. Enig med hELgenen, den bør legge seg akkurat innenfor stripen.

Tror kanskje utslaget blir større når det er vei uten midtstripe, siden "kjørefeltet" da er veldig bredt.

Men kan man ikke sette ID.4 til å bare varsle som standard?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Dieselgubben

"Ganske farlig", hva er krieriet å oppnå en slik klassifisering? Hvor man id4 er solgt og har det oppstått ulykker pga dette? - ikke vet jeg men slik jeg kjenner media tenker jeg det ville blitt slått opp stort.

Som innbygger på nordkalotten, har jeg min del med kilometere på veier med dårlig merking. Det skal ganske godt gjøres å legge seg midt i vegen for deretter kollidere  pga denne nappingen i rattet som kan oppstå på dårlig merkede veger. Da er man ikke i stand til å kjøre bil eller er uoppmerksom og har lite å gjøre på vegen. Når det er skrevet, synes jeg funksjonen kan være j.. irriterende på dårlige veier og det piper og hyler. Og biler bør være mest mulig idiotsikker. Jeg vurderte å skru det av på lang etappe i nord-sverige i sommer. Men da tenker jeg at det da kanskje øker risken for å skru av noe som kan berge oss, så jeg lot det være på. Irriterende ja, likevel milevis unna "ganske farlig".

VW kommer til å lære å kjenne dette bedre, og det vil forundre meg om dette ikke vil oppleves annerledes innen kort tid.


turfsurf

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 23. mars 2022, klokken 19:55

VW kommer til å lære å kjenne dette bedre, og det vil forundre meg om dette ikke vil oppleves annerledes innen kort tid.
Tviler sterkt. Dette er noe som har vært på nye biler noen år nå. Kan ikke si jeg har oppdaget noe særlig med forbedringer.

Med ganske farlig mener at hvis den i en blind venstresving på smal vei drar deg inn til midten så risikerer man en frontkollisjon.

Har opplevd denne type korreksjoner mange ganger, og har aldri hatt noe problem med å avverge det. Men man skal ikke være mye uoppmerksom før det kan gå galt. Opplever ikke denne funksjonen som økt sikkerhet i det hele tatt, i motsetning til f.eks ESP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA