Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva forventer DU av oppdatering 3.0?

Startet av El-inor, torsdag 17. mars 2022, klokken 22:12

« forrige - neste »

hELgenen

Jeg ser flere reagerte på at jeg omtalte implementasjonen til ID.4 sin Lane Assist
som livsfarlig. Jeg skal forsøke å beskrive akkurat i hvilken situasjon jeg mener den er livsfarlig
og hvorfor.

Når du kjører på smal vei med hvite markeringer så vil bilen forsøke å plassere seg
midt mellom markeringene som den tydeligvis oppfatter som ett felt i en 2 felts vei.
Når du så drar ut på siden - gjerne forsøke å kjøre på veiskulderen for å gi plass til møtende
biler som kanskje kommer rundt neste sving, så vil bilen gi er raskt rykk i selve rattet og
vri bilen inn igjen mot senter av vei.
Måten den gjør dette på føles ut som den tverrstiller fronthjulene og i en brå bevegelse
kaster bilen inn mot sentrum av veien hvor det da kan komme møtende trafikk. Er veien svingete,
og glatt og du sitter konsentrert for å håndtere i utgangspunktet en ganske krevevende vei så
oppleves inngripen fra Lane Assist som direkte livsfarlig. Man mister i praksis kontroll
et lite sekund og det er vel akkurat det som skal til for å havne i en farlig situasjon på
denne type vei.  Opplevelsen kan best beskrives som om en passasjer plutselig griper tak i rattet.

Andre implementasjonener på andre biler har forsiktig ristet litt i rattet - det er denne
følelsen av at fronthjulene tverrstilles og nærmest løsner et lite sekund som gjør at man lett
kan overreagere og kontre bevegelsen til fronthjulene - på glatt vei blir situasjonen fort livsfarlig.
I verste fall kastes du inn mot en møtende bil,eller man "lures" til å overreagere og får sleng på
bilen som resultat.

En mer "snill" tilnærming hadde vært å foretrekke - eller man burde kunne skru det hele av.
Verdt å merke seg er at jeg så og si ALDRI bruker ACC - styrer alltid bilen selv og ønsker å fortsette
med det selv om VW sine ingeniører gjør så godt de kan for at jeg skal legge inn årene.

igniztion

Sånn som du forklarer her høres ut som det må være noe feil med Lane Assist på bilen din. På tilsvarende veier opplever jeg kun et lett napp som omtrent ikke krever noe kraft å holde igjen i det hele tatt.

Lane Assist var litt mer uvøren med software 2.1, men også da var det aldri snakk om at bilen endret retning så lenge jeg hadde grep rundt rattet med en eller begge hendene.

Istemmer at det er alt for tungvindt å slå av Lane Assist. Det burde vært tilgjengelig via maks 1-2 trykk et eller annet sted.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

sk0yern

Jeg opplever også Lane Assist som irriterende, selv på gode veier kan den komme med "kjør midt i kjørefeltet" varsler, til tross for at jeg ligger 100% midt i. Den kan også komme med unødvendige korrigeringer under dårlige forhold.
Når det er sagt, så har jeg til nå aldri opplevd noe jeg har opplevd som i nærheten av farlig.

MinID

Sitat fra: igniztion på tirsdag 22. mars 2022, klokken 15:32
Sånn som du forklarer her høres ut som det må være noe feil med Lane Assist på bilen din.

Enig. Må være noe galt med la på bilen til hElgenen. Siden ingen andre opplever dette, og at vi også  kan sammenligne med opplevelser fra andre biler.

Kjører selv mye på småveier. Får bare små justeringer fra LA. Har opplevd at den har misforstått merkingen. Men den har ikke gjort noen brå bevegelser som har fått meg til å oppfatte dette som trafikkfarlig. Støtter KJellS i at om dette faktisk var farlig, så hadde dette vært avdekket tidligere, basert på alle tester den har vært igjennom og hvor mange som nå har bilen. At LA kan være irriterende, kan jeg forstå. Dette mest fordi vi er forskjellige, og noen lett lar seg irritere av noe som andre ikke bryr seg om. Snarvei til å slå den av, er ok. Men selv har jeg ikke behov. Merk. Stor forskjell på irriterende og traffikkfarlig...........
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hELgenen

Jeg har har erfaringer fra 2 stk eide id.4,begge oppfører seg slik jeg beskriver.
Den beveger rattet på en rask og uvøren måte ulikt alle andre biler med samme funksjon jeg har erfaring fra. Det er ikke noe galt/feil med bilen,men kanskje jeg opplever dette mer inngripende enn andre. Jeg liker virkelig ikke brå justeringer av rattutslag om det så er bare en 1 mm. At rattet vibrerer er helt ok,men å endre kursen på bilen slik dette systemet gjør er for meg totalt uakseptabelt. Jeg prøver alltid å huske på å skru det av før jeg kjører avgårde.
Har ekle opplevelser med dette systemet og står ved tidligere utsagn at dette er implementert helt feil og farlig for norske forhold. En bil bør aldri endre retning uten at sjåføren selv gjør bevegelsen. Jeg ser at VW tydeligvis har andre tanker med systemet,men da burde de saktens tilby å skru det av på en lettere måte også.  Bilen er bra den,men jeg liker ikke aktiv inngripen uten at jeg selv setter dette på.

daktari

Jeg tror man bør gå inn og justere lane assist fra "tidlig" til "sen".

Punkt 2 er at lane assist ikke er aktiv over ca 45 km/t. På smale vestlandsveier passerer folk hverandre med hjul utenfor streken i ca 80 km/t. Skjønner det blir rutine å kjøre sånn. Men senk farten.

Punkt 3. Mulig det går an å lage snarvei på "dra ned fra toppen".

Punkt 4. Lane Assist skal hindre at den som sovner kjører i grøfta. Kjører man i grøfta, da slår den til.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

andre1980

Denne tråden burde vært lagt ut i Volkswagen-gruppa og ikke vært her inne på ID.4. Oppdateringen gjelder også ID3 som det er like mange av.

El-inor

Flott at du med dine kunnskaper og erfaringer fronter denne alvorlige mangelen, hELgenen!
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Da er det bare å fronte samme krig mot BMW, Mercedes, Hyundai, Tesla m.fl. som alle kan finne på å vrenge bort fra kantlinjen og har samme alvorlige og livsfarlige feil.
Om den erfaringen har noen verdi?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. mars 2022, klokken 20:33
Da er det bare å fronte samme krig mot BMW, Mercedes, Hyundai, Tesla m.fl. som alle kan finne på å vrenge bort fra kantlinjen og har samme alvorlige og livsfarlige feil.
Om den erfaringen har noen verdi?

Vel,ulike biler har ofte litt ulik implementasjon. Motorjournalister burde teste de ulike systemene og peke på egenskaper som er bra/dårlig. Mye av dette vil jo nå fremover styres av software slik at det burde kunne endres enkelt. Ingen bil er perfekt på alt,men noen er bedre på enkelte felt enn andre,og kunder og motorjournalister bør jo kunne påpeke egenskaper som kan forbedres. VW sin Lane Assist er er en slik egenskap en burde bruke litt energi på å forbedre. Event.tilby ulike innstillinger.

Kjell Salvigsen

#55
Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 20:11
Flott at du med dine kunnskaper og erfaringer fronter denne alvorlige mangelen, hELgenen!

Hva er så denne "alvorlige mangelen" hvis man skal beskrive den? Har du nok grunnlag for å si at dette faktisk er en "alvorlig mangel"? Håper og tror at de fleste her søker litt flere kilder før man drar slutninger. Det er forskjell på fakta og opplevelser /meninger, enkelte her synes å ikke skille mellom dette. Jeg mener man kan koke ned til at systemet ikke er perfekt, av og til irriterende og aller helst skulle hatt flere muligheter til å styre graden av inngripen/deaktivere noe av dette, men at det er en alvorlig mangel og et livsfarlig system blir vel mer en mening og ikke et faktum så langt jeg kan se. Man finner en del medieoppslag om feks farlige situasjoner og ulykker med Tesla, jeg klarer ikke å finne tilsvarende med id4. Det synes jeg sier en del om det totale bildet her, id4 har vært på veien i over 1 år nå med ca 10000 biler her i Norge som anslagsvis har kjørt godt over 100 millioner km, også av erfarne testere som har kjørt bilen land og strand på alle slags veier.. Du legger veldig mye i hva en enkelt erfaren elbil bruker opplever, hvordan ser du på alle de erfarne brukerne som har helt annen opplevelse, de utgjør jo et klart flertall? Er alle vi Møller ansatte som ikke gir et sannferdig bilde, slik du påstår gang på gang ? Jeg mener at dette ikke er så svart hvitt som Lt/elinor prøver å gi inntrykk av.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Doleo

Dette gjøres av bl.a.euroNCAP. Du finner video av alle tester hos de. Godkjenning av laneassist  er også en del av typegodkjenningen til bilene. Ta kontakt med relevante myndigheter hvis det er behov for utdypende tekniske detaljer og objektive testkriterier.

Hallgrim86

Sitat fra: Doleo på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:22
Dette gjøres av bl.a.euroNCAP. Du finner video av alle tester hos de. Godkjenning av laneassist  er også en del av typegodkjenningen til bilene. Ta kontakt med relevante myndigheter hvis det er behov for utdypende tekniske detaljer og objektive testkriterier.


https://www.youtube.com/watch?v=ceLcNHsISmI

Video av testen du nevner.

El-inor

VW hevder at de har lyttet til tilbakemeldinger fra kunder når det gjelder hvilke endringer som er lagt inn i oppdatering 3.0. Det hELgenen har frontet her er i høyeste grad en tilbakemelding som VW bør ønske velkommen og lytte til.

På dette forumet er vi som kan ha kritiske bemerkninger til det VW leverer å betrakte som en pariakaste. Alle VW/Møller-ortodokse bør merke seg at ryggsleiking/oppetterryggenpissing ikke fører til noe som helst når det gjelder en helt nødvendig videreutvikling av det per dato noe tilbakestående produktet vi kjører eller har i bestilling.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Doleo

Sitat fra: El-inor på tirsdag 22. mars 2022, klokken 21:39
VW hevder at de har lyttet til tilbakemeldinger fra kunder når det gjelder hvilke endringer som er lagt inn i oppdatering 3.0. Det hELgenen har frontet her er i høyeste grad en tilbakemelding som VW bør ønske velkommen og lytte til.

På dette forumet er vi som kan ha kritiske bemerkninger til det VW leverer å betrakte som en pariakaste. Alle VW/Møller-ortodokse bør merke seg at ryggsleiking/oppetterryggenpissing ikke fører til noe som helst når det gjelder en helt nødvendig videreutvikling av det per dato noe tilbakestående produktet vi kjører eller har i bestilling.

Ok. Jeg er uenig med deg. Å karikere andre som er uenige med deg som ortodokse og ta rollen pariakaste fører ikke noe godt meg seg.

Det er lov å være uenig, du kan mene at noe er dårlig mens jeg mener det er bra. Jeg trenger ikke være enig med deg, og du trenger ikke være enig med meg. Det er ok.

Men det gjør meg ikke til en ryggsleikende ortodoks pariakastende person. Det er en ganske drøy påstand som ikke inbyr til en meningsfull videre  diskusjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA