Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Imagine på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:50
E-golf kjører jo bedre enn f eks I3, mindre morsom og spennende ja, men mye mer komfortabel og stabil. Mye mer «bil». Og så er E-golf en kompaktbil med pent utseende.
Bedre og penere er subjektive meninger, ikke fakta som du presenterer det som. IMO er eGolf er bedre på motorvei (ironisk, med det lille batteriet) enn i3, dårligere ellers. Og veldig traust utseende.

Men ja, den frir helt klart til de som vil ha det vanlige, litt golf klassen sin motpart til etron.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Da er vel din mening også subjektiv?  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:05
Da er vel din mening også subjektiv?  :D
Eh, ja. IMO=In My Opinion. Er jo helt greit å si sine meninger og ha meninger. Men det er teit å legge det frem som ubestridte fakta hele tiden, som visse personer driver med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:03
Sitat fra: Imagine på tirsdag 30. april 2019, klokken 12:50
E-golf kjører jo bedre enn f eks I3, mindre morsom og spennende ja, men mye mer komfortabel og stabil. Mye mer «bil». Og så er E-golf en kompaktbil med pent utseende.
Bedre og penere er subjektive meninger, ikke fakta som du presenterer det som. IMO er eGolf er bedre på motorvei (ironisk, med det lille batteriet) enn i3, dårligere ellers. Og veldig traust utseende.

Men ja, den frir helt klart til de som vil ha det vanlige, litt golf klassen sin motpart til etron.

Jeg har hatt både i3 2017 modell fully charged og i3s 2018 modell og e-golf. I3s er en mye morsommere bil, men blir litt radiobil i forhold til den langt bedre e-golf som er en kjedeligere og traustere bil, men også mye penere og mer komfortabel.

Nå ser vi at e-golf plutselig er forbi Model 3 med 730 vs 720 stk.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på tirsdag 30. april 2019, klokken 13:54

Jeg har hatt både i3 2017 modell fully charged og i3s 2018 modell og e-golf. I3s er en mye morsommere bil, men blir litt radiobil i forhold til den langt bedre e-golf som er en kjedeligere og traustere bil, men også mye penere og mer komfortabel.
Og du fornekter deg ikke. Dine preferanser er heldigvis ikke fakta. Jeg kan og leke: I3 er mye kulere og bedre enn eGolf, som er forhjulstrekker og bygget i stål som vil ruste istykker på typisk VW maner.

Over til tema. Som andre sier, Tesla venter vel på neste båtlast. Tipper leveransene vil ta seg opp mot slutten av mai.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:23
Og kanskje VW-forhandlerene har gitt bedre innbyttepris til sine kunder enn konkurrenten?

Mulig, men ikke for oss. Vi syntes vi fikk så dårlig innbyttepris på 2014 modell Sharan at vi solgte den privat via Finn.

Fikk inn 32.281,- mer med den løsningen (drøyt ett år siden).
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Marzo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. april 2019, klokken 14:00
Og du fornekter deg ikke. Dine preferanser er heldigvis ikke fakta.

Men litt fakta kan vi også bruke, og da ser vi at det var omtrent dobbelt så mange som foretrakk å kjøpe e-Golf enn i3 den siste måneden. (744 vs. 392).

Motorwatt

#2137
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:22
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. april 2019, klokken 11:23
Og kanskje VW-forhandlerene har gitt bedre innbyttepris til sine kunder enn konkurrenten?

Mulig, men ikke for oss. Vi syntes vi fikk så dårlig innbyttepris på 2014 modell Sharan at vi solgte den privat via Finn.

Fikk inn 32.281,- mer med den løsningen (drøyt ett år siden).
Veldig mange som selger sine bruktbiler selv, gjør det fordi de kan få bedre betalt. Andre vil unngå problemer som kan oppstå i forbindelse med bruktbilsalg, og bytter inn. Slik er det bare...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Marzo på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:27
Men litt fakta kan vi også bruke, og da ser vi at det var omtrent dobbelt så mange som foretrakk å kjøpe e-Golf enn i3 den siste måneden. (744 vs. 392).
Ja, er vel ikke tvil om at eGolf dekker behovet/ønskene til folk flest bedre enn i3. Sier fint lite om bedre. I så fall er Leaf den beste elbilen som noensinne har vært. Evt Model 3 i år, som har solgt dobbelt så mange som eGolf.

Skal man snakke om best som absolutt må man holde seg til målbare fakta (akselerasjon, rekkevidde, toppfart etc), eller så må man da snakke om hva man liker best (altså preferanser). Å legge frem den ene som det andre blir bare tull. Som å si at eGolf kjører bedre enn i3, i stedet for å si "jeg foretrekker kjøreegenskapene til eGolf over i3", og så kan man evt påpeke hva man liker bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:32Andre vil unngå problemer som kan oppstå i forbindelse med bruktbilsalg, og bytter inn.

:+1:

Nettopp derfor var vi i utgangspunktet fast bestemt på innbytte i starten.

Det gikk bra. Heldigvis!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Thomas Parsli

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:44
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 15:32Andre vil unngå problemer som kan oppstå i forbindelse med bruktbilsalg, og bytter inn.

:+1:

Nettopp derfor var vi i utgangspunktet fast bestemt på innbytte i starten.

Det gikk bra. Heldigvis!

Det vet du ikke før det har gått to år :(
På den annen side har du 32.281,- du kan bruke på ev. reklamasjoner :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Kanutten

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:49
Litt spesielt er det at e-Golf som snart er 5 år gammel (større batteri i 2017), fremdeles slåss om topplassering i april 2019. I tillegg er det en utgående modell.  og den har vel heller ikke noen stor base med interessenter som det TM3 har dratt nytte av.

Til tross for at det er en modell som har eksistert en stund (og har relativt kort rekkevidde), så tror jeg mange synes det er en god bil. Vi hadde den forrige modellen, og jeg opplevde den som en helt super bil for daglig kjøring med høy kvalitetsfølelse, gode kjøreegenskaper og mye utstyr.

Golf har jo vært en av Norges mest solgte biler i en årrekke, så det er jo ikke unaturlig at mange velger denne når de skal prøve elbil.

xyzzy

Sitat fra: Imagine på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:30
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 30. april 2019, klokken 10:10
Blir virkelig close race dette. I øyeblikket ligger Tesla Model 3 bare fem biler foran VW Golf.
M3: 718
Golf: 713

Ref: https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Hvor mange av disse er solgt siden MrBacardi sin oppsummering 12. April?
TM3: 718 minus 606 = 112 stk
Golf: 713 minus 395 = 318 stk


Stopper Model 3-salget kraftig opp eller er det bare en midlertidig dipp?

Sannsynligvis "Ja".

Ja, det er sannsynligvis en midlertidig dipp - Teslas salg har ihvertfall tradisjonelt skjedd i rykk og napp, med stort salg siste måneden i kvartalet og lite før det.

Ja, det har sannsynligvis bremset kraftig - Tesla hadde en stor bestillingsliste, og har vel jobbet seg gjennom den nå. Salget vil vel nok derfor gå kraftig ned fra et ekstremt høyt nivå.

Counterpointer

Sitat fra: xyzzy på onsdag 01. mai 2019, klokken 16:27
- Tesla hadde en stor bestillingsliste, og har vel jobbet seg gjennom den nå. Salget vil vel nok derfor gå kraftig ned fra et ekstremt høyt nivå.
Jeg tror det er en god del som venter på bil. En kollega får nå snart og den er en av 400 biler som kom nå forrige helg. Det kommer nok stadig nye til også nå som det tilbys rimeligere utgaver.

Alikevel må jo nivået gå ned, 5000+ er alt for mye og var på grunn av både oppdemmet etterspørsel og salgspush.

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for April:

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
VolkswagenGolf9878%366235994
Tesla MotorsModel 37211%68466848
NissanLeaf53829%299553837
BmwI34977%240822537
AudiE-tron3752%11731180
JaguarI-pace3603%12802373
HyundaiKona34311%14712321
HyundaiIoniq27913%13647333
NissanE-nv2002385%7724405
RenaultZoe2092%93410826
KiaSoul12782%67416563
VolkswagenUp!1083%3469107
KiaNiro804%434468
OpelAmpera-e713%2512386
Tesla MotorsModel X715%70911925
Fiat500e47100%2041112
PeugeotPartner34-1291661
Tesla MotorsModel S3024%30920127
RenaultKangoo Z.e.196%791589
VdlCitea12-2424
CitroenBerlingo Electric9-60565
PeugeotIon8-362870
MaxusEv807-2223
SmartFortwo Electric650%28758
VolkswagenCrafter6-3147
ChevroletBolt Ev5100%26210
CitroenC-zero5-382561
SmartForfour Electric4-16110
FordFocus Electric334%11715
MitsubishiI-miev3-573922
ChevroletSpark Ev3100%414
ManTge2-22
ChevroletBolt Ev Premier1100%11
Mercedes-benzB 250 E1100%65199
SolarisUrbino 12 Electric1-211
VolvoVolvo 7900e1-77

Totalt 5211

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 24029, høyeste EL 96738
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 10194, høyeste EK 98682
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10101, høyeste EV 72657

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=4
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA