Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ford CEO om hvorfor software er så vanskelig for "legacy carmakers"

Startet av geear, fredag 16. juni 2023, klokken 10:40

« forrige - neste »

geear

Vet ikke om denne har blitt postet her inne enda, men syns den er meget interessant:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1480&v=8IhSWsQlaG8 (et par minutter fra 24:40).

For meg som jobber i et miljø med mye automasjon og software fra forskjellige aktører er dette meget gjenkjennelig. Man har PLSer med firmware fra produsent, software fra leverandør av systemet, drivene som styrer motorene kommer fra enda en produsent og har sin egen firmware og så videre. Og det eneste man har speccet når man kjøper inn alt dette er det endelige sluttprodukter, og ingen utveksler/tilgjengeliggjør mer data enn de absolutt blir bedt om. Bilprodusenten har verken kompetansen eller eierskapet til firmware og kan endre dette som de ønsker.

stefse

Tror nok det er mange som kjenner seg igjen her ja. Masse forskjellige busskontrollere som skal snakke sammen, derfor får man også dette lagget fra gass eller brems opereres til bilen reagerer, som f.eks ikke Tesla har.
Prismessig er det fordeler med konseptet dagens bilutviklere bruker, men spec kompetansen på hva de softwaremessig trenger, kommer vel først etter å ha jobbet seg gjennom det selv først gjennom insourcing.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA