Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Getaround - justering ved avsluttet leie - strømpris

Startet av bjorngb, søndag 28. mai 2023, klokken 09:56

« forrige - neste »

bjorngb

Jeg har leid ut i3'en på Getaround. De fleste gangene er den levert 90%+ ladet. Det er en Mer ladestasjon rett der vi bor. I leveringsbeskrivelse står det at bilen skal være ladet til 90%+ ved levering, om bilen ikke er ladet vil kost for hurtiglading bli lagt til utleie pris - som justering for drivstoff.

Hva tenker dere om det? Er det ok å bruke hurtigladepris, eller egenkost? Jeg er i hovedsak opptatt av å få bilen returnert ladet - og det blir ikke så mye insentiv til å lade bilen før levering hvis det blir billigere å levere bilen utladet.

Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

eisa01

Da ville jeg krevd veiledende hurtigladepris hos Mer

Ser at Hertz også tar det 250 kr admin-gebyr, om bilen leveres med mindre enn 75%: https://www.hertz.no/rentacar/misc/index.jsp?targetPage=noNO_elbil_lading.jsp
Så det viktigste er å opplyse om dette på forhånd, ellers vil jeg tro folk kan klage på uklare avtalevilkår

Men en liten PSA: Som leietaker så orker jeg ikke leie slike biler som har krav om ladestand, det fjerner alle fordelene med elbiler – at de kan lades der de står parkert. Så går som regel i Hyre og Bilkollektivet her i gården, siden folk på Getaround har slike sære krav :)

bjorngb

Sitat fra: eisa01 på søndag 28. mai 2023, klokken 10:20Men en liten PSA: Som leietaker så orker jeg ikke leie slike biler som har krav om ladestand, det fjerner alle fordelene med elbiler – at de kan lades der de står parkert. Så går som regel i Hyre og Bilkollektivet her i gården, siden folk på Getaround har slike sære krav :)
Takk for tilbakemelding. Kanskje like greit å ikke ha noe 'krav' om 90%, men bare opplyse at det belastes for lading av bil etter levering ihht Mer takst.
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

eisa01

Hos Hyre blir man nå belastet 2 kr/kWh hvis man leverer tilbake med mindre strøm, og får betalt 1 kr/kWh om man leverer med mer

Det kan være en mulighet å gjøre noe sånt? Skjønner så klart at for utleier er det mer hassle om bilen må flyttes til lading hele tiden (antar at den ikke har en fast ladeplass, gitt kravet), men fra mitt ståsted bør det bakes inn i prisen på en måte.

Om du velger å følge den modellen så er det antagelig best å betale tilsvarende veiledende hurtigladepris, ellers har man null insentiv til å faktisk lade bilen med mindre man er på et sted med gratis strøm (noe som ikke er noe problem med Hyre, siden de har fast ladeplass)

Electric cars in Norway

Sitat fra: bjorngb på søndag 28. mai 2023, klokken 09:56Jeg har leid ut i3'en på Getaround. De fleste gangene er den levert 90%+ ladet. Det er en Mer ladestasjon rett der vi bor. I leveringsbeskrivelse står det at bilen skal være ladet til 90%+ ved levering, om bilen ikke er ladet vil kost for hurtiglading bli lagt til utleie pris - som justering for drivstoff.

Hva tenker dere om det? Er det ok å bruke hurtigladepris, eller egenkost? Jeg er i hovedsak opptatt av å få bilen returnert ladet - og det blir ikke så mye insentiv til å lade bilen før levering hvis det blir billigere å levere bilen utladet.


Sitat fra: bjorngb på søndag 28. mai 2023, klokken 09:56Jeg har leid ut i3'en på Getaround. De fleste gangene er den levert 90%+ ladet. Det er en Mer ladestasjon rett der vi bor. I leveringsbeskrivelse står det at bilen skal være ladet til 90%+ ved levering, om bilen ikke er ladet vil kost for hurtiglading bli lagt til utleie pris - som justering for drivstoff.

Hva tenker dere om det? Er det ok å bruke hurtigladepris, eller egenkost? Jeg er i hovedsak opptatt av å få bilen returnert ladet - og det blir ikke så mye insentiv til å lade bilen før levering hvis det blir billigere å levere bilen utladet.


Ja, det er et skikkelig dilemma det der...

Har selv både leid ut endel og selv leid endel på Getaround. Jeg ville benyttet 80% og ikke 90%. Det er mest vanlig...tror jeg. Men det kan du vel sjekke opp...Samt benyttet hurtigladepris som gebyr,  men skriv da inn et beløp. Feks bruk Mer referanse dvs kronekost siden den er nærmest.

Håvar

Du bør egentlig legge deg over ladetilbyderne dersom du vil ha igjen oppladet bil, men det kan være at folk da skyr unna leie.

Hvis du tar samme kWh-pris som f.eks. Mer har ikke leietaker noen grunn til å lade opp bilen. Det koster det samme uansett, men om h*n leverer bilen tilbake uten å lade sparer vedkommende styret med å få ladet opp
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

bjorngb

Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Trekkoppbil

Det kommer litt an på hva du ønsker å oppnå.
For meg høres det uforståelig ut at du ønsker bilen returnert med 90% lading, men jeg kan forstå det hvis bilen skal brukes rett etterpå.

Problemet med å levere en bil med 90%, er at man blir oppfordra til å hurtiglade etter en kjøretur, og man ødelegger batteriet om man parkerer det med høy temp og 90% lading. Hurtiglading er etter min mening noe man bruker under en langtur, og ikke etterpå, hvis det er sommer. Hvis man hurtiglader opp til 50-80% rett før man kjører videre, så blir ikke bilen stående med høy temp og høy lading så lenge.
Er det vinter og batteriet er kaldt, bør man lade sakte, og ha svært låg ladefart om man trenger å lade høyt opp.


Sjølv så vegrer jeg meg mot å låne bort bil om sommeren, da jeg har opplevd minst 3 ganger at batteriet blir vesentlig redusert, når andre bruker bilen i en heteperiode. Det er ikke gøy å ha en bil hvor man stadig må ha ekstra ladestopp, og man får dårlig ladefart, fordi man tidligere ha lånt bort bilen om sommeren.
Problemet er hvis bilen blir stående med høy lading og høy temp, så taper batteriet seg.
I gamle dager hette det seg at man ikke burde hurtiglade over 80%. Den gangen var betydde 80% en cellespenning på ca 4V, mens 100% var 4,1V. I dag er det mange biler som har 100% på 4,2V.

Etter hurtigladinger blir batteriet varmt, og om sommeren rekker ikke batteriet å kjøle seg ned så mye over natta.  Har du aktiv kjøling, så vil batteriet kjøle seg ned, men da vil kjølinga tappe batteriet.

Noen tips:
Det er en fordel å utlevere bilen med 100% lading:
Før man starter på en tur, så gjelder det at batteriet er fullada, så man slipper så mye hurtiglading.Hurtiglading er vanligvis ikke noe problem, men bilen blir redusert når klønete bilister skal hurtiglade, da de kan finne på ting som å hurtiglade til 90% om sommeren eller med kaldt batteri.

Om sommeren gjelder det å vente med fullading, til kort tid før avreise, og lader man med låg fart, blir ikke batteriet så varmt av lading.

Om vinteren er det høy ladefart på høy soc med kaldt batteri, som sliter.
Hvis bilen skal stå ute i kulda om vinteren, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt.  Hvis batteriet allerede er kaldt, bør man lade sakte. Har batteriet bare noen få grader C, så bør man lade svært sakte, om man lader over 80%, og har det kuldegrader bør man lade sakte også på lågere SOC.

daktari

Sitat fra: eisa01 på søndag 28. mai 2023, klokken 12:03Hos Hyre blir man nå belastet 2 kr/kWh hvis man leverer tilbake med mindre strøm, og får betalt 1 kr/kWh om man leverer med mer


Hm, Hyre via Møller bil har hatt kostnad 6,- kr/kWh for manglende lading men gitt tilbake 5,-/kWh.
Overskudd blir til en tilgodelapp, etter trekk av bom osv.
Mulig det er annen prising for Møllers biler.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 30. juni 2023, klokken 12:59Problemet med å levere en bil med 90%, er at man blir oppfordra til å hurtiglade etter en kjøretur, og man ødelegger batteriet om man parkerer det med høy temp og 90% lading. Hurtiglading er etter min mening noe man bruker under en langtur, og ikke etterpå, hvis det er sommer. Hvis man hurtiglader opp til 50-80% rett før man kjører videre, så blir ikke bilen stående med høy temp og høy lading så lenge.
Er det vinter og batteriet er kaldt, bør man lade sakte, og ha svært låg ladefart om man trenger å lade høyt opp.


Sjølv så vegrer jeg meg mot å låne bort bil om sommeren, da jeg har opplevd minst 3 ganger at batteriet blir vesentlig redusert, når andre bruker bilen i en heteperiode. Det er ikke gøy å ha en bil hvor man stadig må ha ekstra ladestopp, og man får dårlig ladefart, fordi man tidligere ha lånt bort bilen om sommeren.
Problemet er hvis bilen blir stående med høy lading og høy temp, så taper batteriet seg.
I gamle dager hette det seg at man ikke burde hurtiglade over 80%. Den gangen var betydde 80% en cellespenning på ca 4V, mens 100% var 4,1V. I dag er det mange biler som har 100% på 4,2V.

Etter hurtigladinger blir batteriet varmt, og om sommeren rekker ikke batteriet å kjøle seg ned så mye over natta.  Har du aktiv kjøling, så vil batteriet kjøle seg ned, men da vil kjølinga tappe batteriet.

Noen tips:
Det er en fordel å utlevere bilen med 100% lading:
Før man starter på en tur, så gjelder det at batteriet er fullada, så man slipper så mye hurtiglading.Hurtiglading er vanligvis ikke noe problem, men bilen blir redusert når klønete bilister skal hurtiglade, da de kan finne på ting som å hurtiglade til 90% om sommeren eller med kaldt batteri.

Om sommeren gjelder det å vente med fullading, til kort tid før avreise, og lader man med låg fart, blir ikke batteriet så varmt av lading.

Om vinteren er det høy ladefart på høy soc med kaldt batteri, som sliter.
Hvis bilen skal stå ute i kulda om vinteren, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt.  Hvis batteriet allerede er kaldt, bør man lade sakte. Har batteriet bare noen få grader C, så bør man lade svært sakte, om man lader over 80%, og har det kuldegrader bør man lade sakte også på lågere SOC.
Enda en god grunn til å ikke låne bort bil, det være seg sommer eller vinter.

RJK

Sitat fra: Rollep på søndag 02. juli 2023, klokken 13:34
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 30. juni 2023, klokken 12:59Problemet med å levere en bil med 90%, er at man blir oppfordra til å hurtiglade etter en kjøretur, og man ødelegger batteriet om man parkerer det med høy temp og 90% lading. Hurtiglading er etter min mening noe man bruker under en langtur, og ikke etterpå, hvis det er sommer. Hvis man hurtiglader opp til 50-80% rett før man kjører videre, så blir ikke bilen stående med høy temp og høy lading så lenge.
Er det vinter og batteriet er kaldt, bør man lade sakte, og ha svært låg ladefart om man trenger å lade høyt opp.


Sjølv så vegrer jeg meg mot å låne bort bil om sommeren, da jeg har opplevd minst 3 ganger at batteriet blir vesentlig redusert, når andre bruker bilen i en heteperiode. Det er ikke gøy å ha en bil hvor man stadig må ha ekstra ladestopp, og man får dårlig ladefart, fordi man tidligere ha lånt bort bilen om sommeren.
Problemet er hvis bilen blir stående med høy lading og høy temp, så taper batteriet seg.
I gamle dager hette det seg at man ikke burde hurtiglade over 80%. Den gangen var betydde 80% en cellespenning på ca 4V, mens 100% var 4,1V. I dag er det mange biler som har 100% på 4,2V.

Etter hurtigladinger blir batteriet varmt, og om sommeren rekker ikke batteriet å kjøle seg ned så mye over natta.  Har du aktiv kjøling, så vil batteriet kjøle seg ned, men da vil kjølinga tappe batteriet.

Noen tips:
Det er en fordel å utlevere bilen med 100% lading:
Før man starter på en tur, så gjelder det at batteriet er fullada, så man slipper så mye hurtiglading.Hurtiglading er vanligvis ikke noe problem, men bilen blir redusert når klønete bilister skal hurtiglade, da de kan finne på ting som å hurtiglade til 90% om sommeren eller med kaldt batteri.

Om sommeren gjelder det å vente med fullading, til kort tid før avreise, og lader man med låg fart, blir ikke batteriet så varmt av lading.

Om vinteren er det høy ladefart på høy soc med kaldt batteri, som sliter.
Hvis bilen skal stå ute i kulda om vinteren, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt.  Hvis batteriet allerede er kaldt, bør man lade sakte. Har batteriet bare noen få grader C, så bør man lade svært sakte, om man lader over 80%, og har det kuldegrader bør man lade sakte også på lågere SOC.
Enda en god grunn til å ikke låne bort bil, det være seg sommer eller vinter.
Er man så redd for bilen at man reagerer på at bilen brukes "feil" etter egne tanker, så får man rett og slett akseptere at det er for dyrebart til å la andre få bruke den.

En bil man leier ut, må man forvente at ikke alle behandler med silkehansker, så da er det stort sett direkte misbruk/skader og unormal slitasje man kan reagere på. Og at bil ikke leveres tilbake nogenlunde ren og pen, eller med nesten tomt batteri.

Ville vel sagt at bil ikke skal leveres tilbake med mindre enn 50 eller 60 % SoC, og ikke over 80 %. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA