Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TU med artikkel om elbilenes forbruk  (Lest 548 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14593
    • Vis profil
TU med artikkel om elbilenes forbruk
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 08:40 »
Dette har jeg ventet lenge på.

 "Slik påvirker vekten elbilenes forbruk - Tu.no" https://www.tu.no/artikler/slik-pavirker-vekten-elbilenes-forbruk/511243

"Ser vi på bilene med tohjulstrekk ser vi at Hyundai lager markedets mest energieffektive elbil. På 50 kilowattimer kommer den 462 kilometer. Det gjør at den er mer effektiv enn den lille fireseteren Volkswagen E-Up."

Dessverre virker det som fokus på lavt forbruk forsvant sammen med inntoget av litium batterier.

Jeg har alltid hatt noen forbruksgrenser, og det er 1l/mil på bil og 1/2l/mil på MC. På elbil og el MC burde vi sett max 1 kW/mil hhv 0,5 kW/mil, men er dessverre ikke helt der.

Skulle gjerne hatt råmateriale til disse grafene og lagt til både Think, Monotracer og andre virkelig energieffektive elektriske kjøretøy
« Siste redigering: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 08:44 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og City el
Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Citroen C1 EVie, Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sulle

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #1 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 10:25 »
Vel og bra er elektriske biler mer energieffektive enn bensin biler, men ikke 10x …
1l bensin eller diesel tilsvarer rundt regnet 10kWh. Litt snedig at du aksepterer 10 ganger så høyt forbruk på ikke elektriske biler …
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2794
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #2 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 11:00 »
Jeg vil gjerne at ungene, kona og meg selv sitter i en ganske tung bil ved evt kollisjon. Energieffektivitet er lite interessant for min del.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

Vaduz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 443
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #3 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 19:21 »
Jeg tenker at rundt 150Wt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra. Bryr meg litt men ikke veldig mye om energieffektivitet, sikkerhet, komfort, rekkevidde og ytelse kommer et stykke foran da pris for strøm uansett blir veldig lav.

Edit: skrev kWt i stede for Wt.
« Siste redigering: Mandag 26. Juli 2021, klokken 20:54 av Vaduz »

automat

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2014
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2219
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #4 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 20:27 »
Istedet for å gjøre en slik papirøvelse, så kunne de vel testet dette skikkelig. Kjørt 10 mil på motorvei med cc på 90km/t. Først med kun sjåfør, så med fullastet bil. Evt kjørt med to identiske biler samtidig, en med last.

Og så bare sammenlignet forbruket.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8589
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #5 på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 23:47 »
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

model3citizen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 962
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #6 på: ſøndag 25. Juli 2021, klokken 00:42 »
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Tur/retur Sarpsborg - Oslo i dag m/i3 94Ah, 128Wh/km, snittfart på 80km/t som ble dratt ned noe av småkjøring i hovedstaden.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Vaduz

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 443
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #7 på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 20:56 »
Jeg tenker at rundt 150kwt/km er svært bra på rundt 90kmt og 20 grader tørt, under 170 er bra.
150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Ja ble rot der, fikset nå!

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8589
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TU med artikkel om elbilenes forbruk
« Svar #8 på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 21:08 »

150kWt/km da hadde vel de fleste knapt kommet ut av garasjen

Tur/retur Sarpsborg - Oslo i dag m/i3 94Ah, 128Wh/km, snittfart på 80km/t som ble dratt ned noe av småkjøring i hovedstaden.
Tror du mistet en detalj der, han skrev 150kWt/km, ikke 150Wt/km
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013