Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsikring på motor og batteri, lurt?

Startet av OlaM, onsdag 08. januar 2025, klokken 13:05

« forrige - neste »

OlaM

De forskjellige selskapene pleier å ha en vanlig kasko og en toppkasko (pluss, ekstra, o.l.). En vanlig dekning på toppkasko er ekstra forsikring på motor og batteri. Jeg tror det ikke er vits når man har garanti, fordi en "plutselig ytre påvirkning" som kollisjon, flom, brann o.l. som skader batteriet er dekket av kasko, mens feil på celler o.l. er dekket av garantien.

Men tenker jeg feil? Finnes det en skade som ikke teller som kaskoskade og heller ikke dekkes av garantien? Hvis en hurtiglader går bananas og overvelder ladekrets og battericeller på noen slags måte, kan man få erstatning av ladetilbyderen?

Når garantien er ute så er jo saken en annen. Men da har jo bilen rukket å bli noen år, så da spørs det om toppkaskoen lønner seg.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på onsdag 08. januar 2025, klokken 13:05De forskjellige selskapene pleier å ha en vanlig kasko og en toppkasko (pluss, ekstra, o.l.). En vanlig dekning på toppkasko er ekstra forsikring på motor og batteri. Jeg tror det ikke er vits når man har garanti, fordi en "plutselig ytre påvirkning" som kollisjon, flom, brann o.l. som skader batteriet er dekket av kasko, mens feil på celler o.l. er dekket av garantien.

Men tenker jeg feil? Finnes det en skade som ikke teller som kaskoskade og heller ikke dekkes av garantien? Hvis en hurtiglader går bananas og overvelder ladekrets og battericeller på noen slags måte, kan man få erstatning av ladetilbyderen?

Når garantien er ute så er jo saken en annen. Men da har jo bilen rukket å bli noen år, så da spørs det om toppkaskoen lønner seg.
Nettopp, når garantien ikke gjelder pga noen begrensninger som er satt, som alder eller km etter hva som kommer først, og ikke minst tilhørende deler som kanskje er unntatt fra garantien, så hjelper en slik forsikring i mange tilfeller.

Dog kun om ikke noen begrensninger i denne forsikringen også gjør at man ikke dekkes, helt eller delvis. Er derfor veldig viktig å lese gjennom hva den dekker og ikke dekker, og se hvor det ev. lønner seg å betale for noe slikt.

De første årene vil nok garantien dekke det aller meste. Dog en garanti dekker ikke skader av "ytre påvirkning" så som f.eks. at man kjører på en stein, stolpe eller annet som stikker opp fra asfalten eller grusen. Det vil nok en forsikring i mange tilfeller dekke.

Sjekk gjerne hva forsikringen sier om batteri som plutselig svikter, men hvor det egentlig skyldes elde og slitasje, men hvor man ikke kunne hindret eller forstått at dette var i ferd med å skje og derved heller ikke fått gjort prevantive tiltak for å hindre eller bremse dette. Er garantien ute, men innenfor hva forsikringen vil dekke? Det er viktig å vite!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2025, klokken 13:16så som f.eks. at man kjører på en stein, stolpe eller annet som stikker opp fra asfalten eller grusen. Det vil nok en forsikring i mange tilfeller dekke

Poenget mitt er at dette vil jo dekkes av vanlig kasko, så da er ikke den maskinskade-dekningen man får ekstra på toppkasko nødvendig.
'21 3LR

What-a-watt

Etter en Superlading ville ikke bilen starte. Den måtte taues til Tesla, som fant at kjølepumpe for batteriet var defekt. Pumpe og arbeid kostet ca. 13.000.-. Jeg har batteriforsikring i kaskoen min, og fikk dekket både inntauing og reparasjon med 4.000.- i egenandel uten reduksjon av bonus.

ps. Fikk også dekket leiebil.

OlaM

Sitat fra: What-a-watt på onsdag 08. januar 2025, klokken 13:38Etter en Superlading ville ikke bilen starte. Den måtte taues til Tesla, som fant at kjølepumpe for batteriet var defekt. Pumpe og arbeid kostet ca. 13.000.-. Jeg har batteriforsikring i kaskoen min, og fikk dekket både inntauing og reparasjon med 4.000.- i egenandel uten reduksjon av bonus.

ps. Fikk også dekket leiebil.

Var bilen utenfor garanti da? Eller var den innenfor, men Tesla ville ikke dekke?
'21 3LR

Elektrowagen

Sitat fra: OlaM på onsdag 08. januar 2025, klokken 13:05Når garantien er ute så er jo saken en annen. Men da har jo bilen rukket å bli noen år, så da spørs det om toppkaskoen lønner seg.

Når garantien er ute så vil jeg si at en slik topp/motor/batteri/drivverk/maskinskade eller hva de nå kalles forsikring er en "no brainer"
BMW i3s - 2019

Oddaa

På grunn av faren for skade under lading (kan skje både under hjemme- og hurtiglading), har vi pluss-forsikring på begge elbilene selv om de er under garanti.

Edit: maskinskadeforsikring
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Ingeniøren

Vær klar over at super/pluss eller hva de kalle det ikke normalt inkluderer maskinskade. Det er et tilvalg - i alle fall gjelder dette IF.

Jeg har valgt å tegne maskinskade forsikring da bilen er ute av garanti men har fortsatt batteri garanti (puh). Det koster for min del 1/10 av utvidet garanti.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sjekka pris på forsikring på min Kona, var samme selskap som står bak Enter Forsikring som og har Tekna-medlemstilbud. Fikkk vite at de med Tekna-rabatt ikke klarte så lavt som jeg hadde, fordi jeg mot formodning ikke hadde mistet "Hyundai-nybil-rabatten". Den forsikringa har også maskinskade og drivlinje-tillegget i seg. Så jeg lot den forsikringa fortsette, naturlig nok!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Balaklava

Sjekker dere bruktprisen på bilene før dere vurderer slike "garantier"? Pluss tall for hvor vanlig slike skader er?

Om en setter samme beløp inn på konto, og videre inn i en god spareform, så bygger en buffer, og hvis en vinner veddemålet, som har ekstremt gode odds, er pengene dine. I mellomtiden har du en grei pengesum du disponerer selv.

Er utrolig lite risikovillig, gambler aldri, men dette veddemålet har vi, ektepar i midten av 50- årene, vunnet hele livet, med veldig mange biler samlet sett (har hatt to biler i husholdningen i snart 30 år).

Dvs, når vi har kjøpt nyere bruktbil, dvs "dyr" bil, har vi tegnet full kasko+ maskinskade osv 1-2 år etter kjøp. Gjennom XX biler "vant" vi det veddemålet en gang, da røyk automatkassa på en relativt ny Mercedes vi hadde kjøpt.

Og når verdien på en bil nærmer seg 100K skrur vi av alle forsikringer og går ned på delkasko.
---
Har gjort det samme med båter, større familiebåter, vi har eid gjennom årene, har vunnet veddemålet der også.
---
Om vi var systematiske nok tror jeg nok vi kunne kjøpt oss både ny bil og båt for pengene vi har spart. Men klart, tidlig gjeldfri, hytte, båt og gode biler er jo grei uttelling, og det føles deilig å ikke ha gitt en stor bit av egen formue til investorer som eier et forsikringsselskap.

Og siste poeng, å selv ha nær 100% ansvar for å opprettholde verdien på noe en eier gjør noe med hvordan en tar vare på ting, i positiv forstand. 

arthur

@Balaklava - jeg ser at vi tenker ganske likt og har gjort det samme som deg, men i enda flere år! Velger å ta en noe større risiko ved å ha høye(re) egenandeler, sjekker nøye hva man faktisk har/har ikke dekket, og sørger for å ikke være dobbelt, eller trippelt, forsikret som mange er. Nå ved begynnelsen av året så "renner det inn" med meldinger fra ymse hold om hva jeg har spart ved å benytte tilbud, riktige betalingskort osv Utrolig mange mindre beløp som i sum utgjør titusener i løpet av året!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

Sitat fra: Balaklava på torsdag 09. januar 2025, klokken 16:14Dvs, når vi har kjøpt nyere bruktbil, dvs "dyr" bil, har vi tegnet full kasko+ maskinskade osv 1-2 år etter kjøp. Gjennom XX biler "vant" vi det veddemålet en gang, da røyk automatkassa på en relativt ny Mercedes vi hadde kjøpt.

Jeg tror etterspørsel etter den dekningen nettopp var pga tyske biler med komplisert mekanikk, ufortjent rykte for driftssikkerhet og en garanti som ryker hvis du har krøllet uniform på når du leverer den på service.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA