Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Tellus

Salget av Model X og S har fullstendig kollapset. Kombinasjonen av varslede oppgraderinger og Model 3 gjør nok sitt innhugg.

Golf selger fortsatt enormt godt. Jeg hadde antatt at det ville komme mange Model 3 i april som ikke rakk å bli levert i mars.

I-Pace selger jevnt og godt. Nesten like mange som e-tron.

Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på onsdag 01. mai 2019, klokken 22:56
Salget av Model X og S har fullstendig kollapset. Kombinasjonen av varslede oppgraderinger og Model 3 gjør nok sitt innhugg.

Når jeg ser på https://ofv.no/registreringsstatistikk viser tallene for Model X noe annet enn "fullstendig kollapset":

Model X:
2018-01: ?
2018-02: ?
2018-03: 727
2018-04: 416
2018-05: 247
2018-06: 645
2018-07: 40
2018-08: 113
2018-09: 1234
2018-10: 118
2018-11: 241
2018-12: 1031
2019-01: 150
2019-02: 141
2019-03: 341
2019-04: 43

Hvis du klarer å få noe fornuftig ut av så varierende tall, ser jeg frem til en forklaring!

(Bilene som ble registrert i april 2019 er i hovedsak bestilt før Tesla annonserte en refresh.)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Den klart mest solgte X ble tatt bort, men er reintrodusert nå nettopp. Trodde de fleste hadde fått med seg det nå?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bmw2002

Tror nok at Model S og X salget kommer til å fortsette å synke. Mange på jobb kjøper elbil nå, men alle går for E-Tron, I-Pace, Taycan og Model 3.

Selv om Model S/X oppgraderes med ny SW føler de fleste at dette nå er gamle biler. De må komme med en helt ny modell for øke salget.

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. mai 2019, klokken 08:48

Når jeg ser på https://ofv.no/registreringsstatistikk viser tallene for Model X noe annet enn "fullstendig kollapset":

Hvis du klarer å få noe fornuftig ut av så varierende tall, ser jeg frem til en forklaring!


Model X:
2018-03: 727
2018-04: 416

2019-03: 341
2019-04: 43

Evnt. kjør 3 og 6 måneders moving average.

Forklaringen på hvorfor dette skjer var jeg jo inne på. I tillegg så har selvfølgelig Model S og Model X nå også fått konkurranse i segmentet kostbare elbiler. Utenfor USA er det mye som tyder på et dramatsik fall i markedsandelen.

Så får vi se hva oppgraderte modeller har å si. Personlig tippe jeg Tesla også må ned i pris. En 75 variant bør koste en del mindre enn e-tron/I-Pace.

Men det er nå bare min mening  :)

Wibla

Nå har de jo kommet med SR-varianter som har lengre rekkevidde/større batteri enn de gamle 75-modellene, det hjelper neppe på profittkalkylen til Tesla om de må ned i pris for å holde på markedsandeler.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Sitat fra: Wibla på fredag 03. mai 2019, klokken 09:02
Nå har de jo kommet med SR-varianter som har lengre rekkevidde/større batteri enn de gamle 75-modellene, det hjelper neppe på profittkalkylen til Tesla om de må ned i pris for å holde på markedsandeler.
Spørs om de bruker M3 motor eller lager en helt ny til S og X, samt hvilken som er mest rimelig å produsere. Enhetskost og skala er viktig.
Dollarkursen har dratt prisen på bilen kraftig oppover de siste årene. Mulig produksjonskapasiteten til den kinesiske fabrikken slukes av lokalt marked, men kanskje de kan selge rimeligere til Norge med produksjonen der?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

xyzzy

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. mai 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Wibla på fredag 03. mai 2019, klokken 09:02
Nå har de jo kommet med SR-varianter som har lengre rekkevidde/større batteri enn de gamle 75-modellene, det hjelper neppe på profittkalkylen til Tesla om de må ned i pris for å holde på markedsandeler.
Spørs om de bruker M3 motor eller lager en helt ny til S og X, samt hvilken som er mest rimelig å produsere. Enhetskost og skala er viktig.
Dollarkursen har dratt prisen på bilen kraftig oppover de siste årene. Mulig produksjonskapasiteten til den kinesiske fabrikken slukes av lokalt marked, men kanskje de kan selge rimeligere til Norge med produksjonen der?

Motoren er vel kraftig og effektiv nok til å brukes på alle?

Derimot trenger de et kraftig løft både kvalitet som i "quality" overalt og på kvalitet som i "grade" på S/X. Bedre  interiørmaterialer, flere features (HUD, Carplay/Android Auto, adaptive frontlys, 360 kamera etc etc) - og en facelift hadde vel heller ikke vært dumt.

Counterpointer

Det er ingen tvil om at det er flere faktorer som hemmer salget av S og X. Mange av disse kontrolleres av Tesla selv, noen har med konkuranse å gjøre.
Jeg tipper salget tar seg opp nå med den «lille»oppgraderingen, men det kommer ikke opp til gamle høyder med nåværende versjoner.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 03. mai 2019, klokken 08:38
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 02. mai 2019, klokken 08:48

Når jeg ser på https://ofv.no/registreringsstatistikk viser tallene for Model X noe annet enn "fullstendig kollapset":

Hvis du klarer å få noe fornuftig ut av så varierende tall, ser jeg frem til en forklaring!


Model X:
2018-03: 727
2018-04: 416

2019-03: 341
2019-04: 43

Evnt. kjør 3 og 6 måneders moving average.

Forklaringen på hvorfor dette skjer var jeg jo inne på. I tillegg så har selvfølgelig Model S og Model X nå også fått konkurranse i segmentet kostbare elbiler. Utenfor USA er det mye som tyder på et dramatsik fall i markedsandelen.

Så får vi se hva oppgraderte modeller har å si. Personlig tippe jeg Tesla også må ned i pris. En 75 variant bør koste en del mindre enn e-tron/I-Pace.

Men det er nå bare min mening  :)

Dette var jo ventet, 75kWh-utgaven sto for ca. 70% av salget i Norge og ble fjernet rundt nyttår. Ikke rart salget stuper da. Nå kommer den tilbake, så vi får se til høsten hva tallene blir da sammenlignet med året før.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

Ikke overraskende at e-Golf ligger på topp. Den er vel den eneste normale elbilen i lav prisklasse på markedet idag, kanskje sammen med Leaf. Blir spennende å se hvordan ID-bilene blir mottatt, forhåpentligvis er de nedtonet i design og ikke sære slik som f.eks i3.
I tillegg har VW et kundenettverk som ingen andre (med unntak av Toyota) har i Norge så disse vil selge bra uansett.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Philip Marlowe

Sitat fra: JorgenM på fredag 03. mai 2019, klokken 11:29
Ikke overraskende at e-Golf ligger på topp. Den er vel den eneste normale elbilen i lav prisklasse på markedet idag, kanskje sammen med Leaf. Blir spennende å se hvordan ID-bilene blir mottatt, forhåpentligvis er de nedtonet i design og ikke sære slik som f.eks i3.
I tillegg har VW et kundenettverk som ingen andre (med unntak av Toyota) har i Norge så disse vil selge bra uansett.

Det med kundenettverket er nok svært viktig for mange. Lang ventetid på service hos Tesla, var også noe jeg vurderte negativt før jeg kjøpte min siste bil, men til slutt vektla jeg Teslas ladenettverket mer.

Nå ryktes det at ventetiden på servicesentrene har gått ned, og Tesla åpner nye sentre på Karihaugen, i Moss og  Porsgrunn. Kanskje kjøpernes tillit til Tesla vil bedres i løpet av året.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

xyzzy

Sitat fra: JorgenM på fredag 03. mai 2019, klokken 11:29
Ikke overraskende at e-Golf ligger på topp. Den er vel den eneste normale elbilen i lav prisklasse på markedet idag, kanskje sammen med Leaf. Blir spennende å se hvordan ID-bilene blir mottatt, forhåpentligvis er de nedtonet i design og ikke sære slik som f.eks i3.
I tillegg har VW et kundenettverk som ingen andre (med unntak av Toyota) har i Norge så disse vil selge bra uansett.

Hyundai Ioniq er da ganske så normal, og konkurransedyktig priset.

Wibla

Sitat fra: xyzzy på fredag 03. mai 2019, klokken 12:18
Sitat fra: JorgenM på fredag 03. mai 2019, klokken 11:29
Ikke overraskende at e-Golf ligger på topp. Den er vel den eneste normale elbilen i lav prisklasse på markedet idag, kanskje sammen med Leaf. Blir spennende å se hvordan ID-bilene blir mottatt, forhåpentligvis er de nedtonet i design og ikke sære slik som f.eks i3.
I tillegg har VW et kundenettverk som ingen andre (med unntak av Toyota) har i Norge så disse vil selge bra uansett.

Hyundai Ioniq er da ganske så normal, og konkurransedyktig priset.

Ioniq er IMHO en undervurdert bil. Den er veldig effektiv, og lader dermed absurd raskt (i km/t) på hurtiglader.
Skulle jeg kjøpt elbil på nytt ville jeg rangert den vesentlig høyere på det området enn det jeg faktisk gjorde.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Ekstremt energieffektiv kombinert med 70kW ladeeffekt gir en grei langturbil selv med så lite batteri. Forutsatt at du ikke kjører fort.
Men med 150-160km rekkevidde på vinter ved moderat kjøring blir det for snaut. Jeg skulle ønske ny Ioniq ble levert med 50-55kWh batteri og 100kW makseffekt på hurtiglader.
I praksis kommer den med 38kWh, og det ryktes at hurtigladingen i hvert fall ikke har blitt raskere fra 1gen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA