Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Arha

Der har vi passert 1000 biler i dag, og 13000 denne måneden. Ikke dårlig til å ikke være siste måned i kvartalet!
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Bondeknøl

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:42
Leaf er jo den som gir mest rekkevidde per  kwh batteri pris.
Så skjønner den selger fortsatt bra, leaf funker bra som pendler bil og korte reiser hvor man ikke trenger å hurtiglade mer enn 1 eller 2 ganger. Hadde det vært mer elbiler for under 300k så hadde nok leaf solgt dårligere.

Hvis man skal ha en ribbet 40kWt Leaf og kommer ut døra inkl. vinterdekk til 220k så kan jeg forstå det. Det er derimot mindre forståelig at folk kjøper en godt utstyrt 62kWt Leaf og betaler bare noen titusener mindre enn en Model 3 SR+. Låner en Leaf e+ Tekna nå, og ville aldri ha anbefalt noen å betale 330k for en slik i dag.
Men for de som  vil ha en etablert bil som fungerer, har lite feil og mye for pengene, så er leaf et veldig bra valg.

Apache

Sitat fra: Arha på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:52
Der har vi passert 1000 biler i dag, og 13000 denne måneden. Ikke dårlig til å ikke være siste måned i kvartalet!
Beklager å skuffe deg men et normalt kvartal er jan-mars, april-juni, juli-sep og okt-des.

Slik at det er enda en måned igjen for kvartal 3.
Hvis du da ikke snakker om Tesla kvartaler da 😁

minibiti

It does not show in the top part of https://elbilstatistikk.no/, but I saw some ED102xx plates this morning in the "Last 20 registrations:" part :)
So ED is officially live now!
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Arha

Sitat fra: Apache på torsdag 02. september 2021, klokken 14:51
Sitat fra: Arha på tirsdag 31. august 2021, klokken 23:52
Der har vi passert 1000 biler i dag, og 13000 denne måneden. Ikke dårlig til å ikke være siste måned i kvartalet!
Beklager å skuffe deg men et normalt kvartal er jan-mars, april-juni, juli-sep og okt-des.

Slik at det er enda en måned igjen for kvartal 3.
Hvis du da ikke snakker om Tesla kvartaler da 😁
Poenget mitt var at de store salgsmånedene er den siste måneden hvert kvartal. Det var dette som gjorde et et månedlig salg i august på over 13000 imponerende.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Carboy

Ganske dårlige tall i september om vi ser bort fra Tesla som egentlig må sees litt på som unntak fordi de har spart opp produksjon fra tidligere i kvartalet og leverer siste mnd hvert kvartal? Tipper datachip mangel og økt leveringstid pga produksjonsstopp preger de lave tallene noe. Spennende å se tallene fremover.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Sharp

Sitat fra: Carboy på tirsdag 28. september 2021, klokken 08:33
Ganske dårlige tall i september om vi ser bort fra Tesla

Tja, hvis det registreres like mange biler de to neste dagene som i dag så passerer vi 15.000 og ny månedsrekord. Jeg syns jo ikke det er dårlige tall  ;D

ToWalkOrDrive

#2617
Sitat fra: Carboy på tirsdag 28. september 2021, klokken 08:33
Ganske dårlige tall i september om vi ser bort fra Tesla som egentlig må sees litt på som unntak fordi de har spart opp produksjon fra tidligere i kvartalet og leverer siste mnd hvert kvartal? Tipper datachip mangel og økt leveringstid pga produksjonsstopp preger de lave tallene noe. Spennende å se tallene fremover.

Ja, særlig de tyske produsentene sliter mye med chip-mangel. Mange har fått utsatt levering. Ser heller ikke ut som det kommer til å løse seg på en stund. https://www.bbc.com/news/business-58465954 Det positive er at det er 24 elektriske bilmodeller hvor det har blitt registrert over 1000 biler så langt i år.
Tesla Model Y                         2021-

Vollis47

Sitat fra: Carboy på tirsdag 28. september 2021, klokken 08:33
Ganske dårlige tall i september om vi ser bort fra Tesla som egentlig må sees litt på som unntak fordi de har spart opp produksjon fra tidligere i kvartalet og leverer siste mnd hvert kvartal? Tipper datachip mangel og økt leveringstid pga produksjonsstopp preger de lave tallene noe. Spennende å se tallene fremover.

Det er ikke riktig at Tesla sparer på produserte biler fra tidlig i et kvartal for å levere mange i tredje måned i kvartalet. Det er bare noe vi opplever i Europa. Det er nok slik at biler produsert tidlig i kvartalet leveres til markeder langt unna fabrikkene. Mens biler produsert senere i kvartalene leveres til markeder nærmere. På denne måten får de levert stort sett alle biler som er produsert i kvartalet.

Dette er litt annerledes for Tesla enn for de andre produsentene som stort sett selger biler til importører og forhandlere, hvor salg registreres på en annen måte.

Når produksjonen kommer i gang i Tyskland, vil vi nok oppleve jevnere leveranser også i Norge og resten av Europa.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektro

Nei, at de sparer produksjon er nok ikke riktig. Men det at utleveringene kommer veldig ujevnt til Europa fører til at det blir hallelujatilstander og overskrifter om Tesla sin dominans med jevne mellomrom. Selv om opptil flere andre produsenter faktisk selger flere elbiler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Blir litt mere buzz av det slik, men det er jo bare å dele kvartalssalget på 3, og så sammenligne månedssalgene med de andre, eller summere kvartalene for de andre. Da ser du at Tesla uansett leverer knallgode tall jevnt over.

TMS og TMX er dog litt spesielt, i og med at de har stanse produkjsonen for å legge om/justere produksjonslinja/linjene, og etter oppstart har gjort som de gjør med så mye annet, prioriterer hjemmemarkedet først.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Speeder

Sitat fra: elektro på torsdag 30. september 2021, klokken 08:47
Nei, at de sparer produksjon er nok ikke riktig. Men det at utleveringene kommer veldig ujevnt til Europa fører til at det blir hallelujatilstander og overskrifter om Tesla sin dominans med jevne mellomrom. Selv om opptil flere andre produsenter faktisk selger flere elbiler.
Opptil flere produsenter selger flere elbiler?
https://ofv.no/registreringsstatistikk
Tesla på topp selv med alle drivlinjer.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ThomasEL

Jeg er en av (de mange?) som har satt veldig pris på at noen gidder å gjøre jobben med å legge ut oppdaterte salgstall/utleveringstall for måneden i denne tråden.

Håper de som står bak, har lyst til å fortsette med det.
På forhånd takk  :+1:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ToWalkOrDrive

#2623
Ganske overrasket at det fremdeles finnes medier av stor størrelse som hopper på "sensasjonsnyheter" når de garantert må vite at Tesla-båtene pleier å komme mot slutten av hvert kvartal, og at den første måneden i neste kvartal dermed blir ganske tynne, sånn utleveringsmessig. Niklas Pikk er et godt eksempel:
Er jo gøy at vi nå har rundet 100.000 elbilutleveringer så langt i 2021.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Ja tipper 1 desember så skriver de: rekord måned av tesla, tusenvis model y og model 3 utlevert,tar første og andre plass  :P
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA