Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Finnøy (Arne Johan Larsen)


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på lørdag 06. november 2021, klokken 20:26
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 02. november 2021, klokken 18:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:59
Niklas Pikk

Tja, hvis man presenterer nyheter uten "å sjekke fakta" så må man kanskje tåle at navnet sitt blir feil....

Ja, jeg klarte ikke å la være ettersom jeg mistenker at han veldig godt kjenner til logistikk-rutinene til Tesla (og laget en lokkesak) om han ikke bor under en sten.
Tesla Model Y                         2021-

Tesla88

Mr. Plikk trenger å produsere saker om elbilsalg for å forsvare lønnen han får av vg, selv om disse skriver seg selv. Innen 5 år er han erstattet av av AI.

Storg

Nå vil vel dette løse seg selv i løpet av 2022. Da begynner biler å komme fra Berlin og de vil nok komme i et jevnt sig. Også vil det være en liten økning i slutten av kvartalet, når model 3 kommer. S og X fra US vil vel knapt merkes på statistikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Storg på lørdag 06. november 2021, klokken 22:33
Nå vil vel dette løse seg selv i løpet av 2022. Da begynner biler å komme fra Berlin og de vil nok komme i et jevnt sig. Også vil det være en liten økning i slutten av kvartalet, når model 3 kommer. S og X fra US vil vel knapt merkes på statistikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ganske spesielt at Tesla bare har skrudd igjen kranen med Model S og X, uten at de stoppet salget på nettsiden. I 2021 er det kun levert ut ca 80 Model S og X til sammen.
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

I praksis har nå tesla 2 modeller - 3 og Y.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 15. november 2021, klokken 08:56
I praksis har nå tesla 2 modeller - 3 og Y.

Ser at Kia nå snart skal komme med EV9. Kanskje den vil presse Tesla til å lage et større alternativ til Model 3 og Y, som ikke er priset ut. Kanskje en TeZla...som er en lengre utgave av Y?
Føler at mottakelsen til mange av Model Y sine konkurrenter er litt sånn - veldig bra, men skulle vært litt større...kanskje EV9 blir akkurat en sånn en....ligner litt på en forvokst Soul, som er bra med tanke på det praktiske:
https://www.tv2.no/a/14352874/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Dagens nyhet på: https://bil24.no/sa-lav-er-den-totale-elbil-andelen/

Kopi:

"Selv om elbilandelen av nybilsalget i år er på 64 prosent, er elbilandelen for hele bilparken langt lavere.

Faktisk godt under 20 prosent.

I forrige måned var 73 prosent av nybilsalget elbiler, og totalt etter årets første 11 måneder viser tall fra OFV at elbilandelen ligger på 64 prosent.

Og det er positivt for myndighetenes mål om at alle nye personbiler, lette varebiler og bybusser skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Tall fra Statens vegvesen bekrefter at vi er på god vei dit."

ToWalkOrDrive

Ja, men heldigvis er det størst elbil-andel der elbil gjør mest nytte med tanke på eksos fra bensin/diesel-biler. Men, ja, det er utrolig mange ikke-elbiler på veiene ennå, og ikke så veldig mye å gjøre med det, enn kanskje å øke vrak-panten til 10.000. En bør i hvert fall ikke skattlegge eierne mer da det er de som har minst som eier de eldste bilene. Statistikken under er fra 30.06.2021, så det har jo rullet ut ca 60.000 elbiler etter det.
Oslo-tallene lyger litt, da veldig mange leasing-kontorer holder til i Oslo, men shipper bilene til andre steder i landet.
Men gledelig å se at Hordaland var oppe i 21,58% (og Bergen sikkert en del høyere), da Bergen blir fæl om vinteren med tanke på eksos.
Høye bompenger = høy elbilandel så langt...
https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat
Høye bompenger = høy elbilandel så langt...


Enig. Men for min del kunne gjerne elbilene kjørt gratis i bommene :+1: samt høyere fossilbil bomavgifter.

Oslo luften i sentrum er mye bedre nå om dagen enn for endel år siden da eksos skyen lå tungt over sentrum mange dager spesielt om vinteren.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 22. desember 2021, klokken 09:38
Sitat
Høye bompenger = høy elbilandel så langt...


Enig. Men for min del kunne gjerne elbilene kjørt gratis i bommene :+1: samt høyere fossilbil bomavgifter.

Oslo luften i sentrum er mye bedre nå om dagen enn for endel år siden da eksos skyen lå tungt over sentrum mange dager spesielt om vinteren.

Ja, har og merket en enorm forskjell i Oslo. For 25 år siden en kald vinterdag så husker jeg at jeg tenkte at dette umulig kunne være ok å puste inn....og glad jeg ikke bodde der.....mens nylige vinterdager har det vært utrolig mye bedre.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Glem ikke effekten av den pågående pandemien og hjemmekontor, pluss oljekrisen i 2015/2016. De verste køene i Stavanger-Sandnes området var tilbake i 2013-2014 ish, og siden har det ikke vært på det nivået igjen, først på grunn av nedbemanninger og økt ledighet, så da oppgangen kom igjen så gikk vi rett inn i en pandemi. Så først antydninger til gamle tilstander igjen i høst, da de fleste var tilbake på kontorene igjen. Oljesmellen slo nok ikke like hardt til på østlandet, men det har ikke vært normale tilstander på mange år, så fasiten har vi nok ikke enda.

02jan

Angående bruk av tall, ser at media&offentlig organ referer tll Norges bilpark på ca 2.8 mill kjøretøy.
Jeg lurer på om man da inkluderer hobby kjøretøy ? F.eks jeg sitter inne med 4-6 stykker veteran/hobbybiler. Jeg kan anta at det er over 100.000 garasje/hobbybiler i landet.

Tallene burde vært mer nyansert når de først slenges ut på bordet også beskrive andel private personbiler vs busser/last/vare/maskin - «biler». Slik jeg leser det er at det er 2.8 mill private personbiler rullende der ute på norske veier.


Får av og til en pekefinger pga miljøsvin å ha mange biler, forklarer da at jeg klarer kun å kjøre en bil om gangen, samt noen har stått stille på låve&garasje i flere 10år.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

trykkertor

Med de strømprisene vi opplever og skal oppleve videre, tror jeg det vil ha en effekt på "tvilerne" som snart skal skifte bil og ikke vet hva de vil kjøpe. Typisk de som vet lite om elbil, vil raskt kunne velge fossilt igjen med stor hovedtyngde i strømprisene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA