Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 27. juli 2021, klokken 22:17
Merker jo det.
Her på bygda der alle kjenner alle er det alltid litt spesielt å se tidligere svært så aktive elbilmostandere komme kjørende i sin nyinnkjøpte elbil. Og spør du dem så er de som oftest svært fornøyd med bilene :+1:

Godt skrevet Jørgen :+1:  Merker det samme.

Burger

JorgenM: Og så må man klare å holde kjeft om at de påstod hardnakket for ett par år siden at elbil var satans verk, dømt til å mislykkes, virket ikke på landet osv. Har stort sett klart det og prøver å ta en hyggelig prat om den nye bilen :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vollis47

August 2021 ser ut til å bli den «andre måneden i kvartalet» med den høyeste utleveringen av elbiler. Kan vi kanskje komme over 70%? Er svært spent på hvor høyt tallet blir i september.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Mateusz

885 elbiler registrert i dag. Er det en ny dagsrekord?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

RJK

Sitat fra: RJK på mandag 28. juni 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. juni 2021, klokken 12:49
Det er ingen bilmodell som selger evig. Model 3 har gjort det veldig bra av flere grunner, en av den er at det er en veldig bra pakke.

Jeg tror ikke 3 kommer til å selger mer enn Y, men når ikke ID4 og Enyaq tar knekken på salget så ser jeg ikke helt at Y kommer til å gjøre det. SR+ prisreduksjonen var en god illustrasjon av hva Tesla kan gjøre hvis de vil øke salget.

Ventilerte seter, sort taktrekk, litt bedre lyddemping (gjerne med noise canceling) og litt Plaid aktig oppdatering av effekt/rekkevidde, så kjøper jeg fint en til. Y trodde jeg var bilen for meg, men den trenger oppdatering for å gå forbi 3.
Det er vel ingen som tror salget av TM3 vil overgå salget av TMY. Det motsatte er jo sterkt forventet. De fleste velger heller en bil til 50K ekstra, om det gir de større bagasjerom og en mer praktisk "inngang" enn noen sedaner vil klare, og resten av biler er mer eller mindre det samme.

Vi har allerede sett at Sedaner har tapt for stasjonsvogner og hatchbacks/CC med lang skrånede bakluke. Og senere har SUV-stilen tatt over for stasjonsvogner igjen.

Det eneste som jeg ser som kan holde opp TM3-salget en stund, er prisen på SR+, ihvertfall frem til de åpner opp for en eventuell TMY SR+.

Den tror jeg ikke kommer før salget begynner å dabbe av på LR og P-utgavene, eller at det kommer mange kapable konkurrenter som presser Tesla på både specs og pris i kombinasjon.
I dag er det (per nå) 138 nyregistrerte TMY, 47 stykk TM3. Hittil i kvartalet er tydeligvis Ford Mustang Mach-E, med 510 flere registrerte biler, kvartalets leder. Dette på et salg der TMY knapt har vært 2 uker i gang. Og massevis av biler er ennå på vei, og med 1 dag igjen av måneden, + en måned til med leveringer i dette kvartalet, så kommer TMY til å fly forbi i antall registreringer.

Med tanke på mengden konkurrenter ellers i samme segmentet, som og leverer gode salgstall, og vi samtidig vet at noen holder igjen i påvente av MIB/MIG-modeller, så er det smått imponerende. Det til tross for negative nyheter om lav nyttelast, som har fått flere til å avbestille/utsette levering.

Ergo var min spådom temmelig rett. ikke at jeg tror det er mange som er veldig overrasket, meg selv inkludert.

https://elbilstatistikk.no/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

Det som er mest imponerende er at det er solgt nær 600 Nissan Leaf i august. Hva er det med folk?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:49
Det som er mest imponerende er at det er solgt nær 600 Nissan Leaf i august. Hva er det med folk?
Det er egentlig smått utrolig. Har ikke folk skjønt at ChaDeMo er i ferd med å dø ut i Norge? ;)

De aller fleste som kjøper elbil, tror de egentlig skal klare seg med hjemmelading siden bilen bare er til bruk i nærområdet. Men så oppdager de gleden, icebilen havner i bakleksa, og så blir det nr. 1-bil også ved ferier.

Noen løser dette ved å bytte icebilen med en større elbil med bedre rekkevidde, mens for mange av oss, så er det om å gjøre å få mest ut av den ene bilen man kjøper seg.

Med årets sommerferietur med 7000 +/- km, så er jeg ikke i tvil om at elbil duger til bortimot alt...

PS! Håper Nissan etterhvert vil tilby en adapterløsning så Leaf-eierne kan få tilgang til CCS-laderne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:49
Det som er mest imponerende er at det er solgt nær 600 Nissan Leaf i august. Hva er det med folk?
Leaf er jo nærmest synonymt med elbil i Norge. Så når noen skal kjøpe elbil for første gang så er det jo trygt med det man forbinder med elbil. Tror jeg da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 31. august 2021, klokken 10:21
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:49
Det som er mest imponerende er at det er solgt nær 600 Nissan Leaf i august. Hva er det med folk?
Leaf er jo nærmest synonymt med elbil i Norge. Så når noen skal kjøpe elbil for første gang så er det jo trygt med det man forbinder med elbil. Tror jeg da.
Den har vel egentlig bare to store  feil/mangler i mine øyne:

1) Ikke aktiv kjøling og varming av batteriet (stor årsak til #Chargegate)
2) ChaDeMo istedet for CCS (lavere tilgjengelighet, og ladefart da de aller fleste ChaDeMo-laderne ikke gir mer enn 50 kW, og ikke finnes alle steder)

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Leaf er jo den som gir mest rekkevidde per  kwh batteri pris.
Så skjønner den selger fortsatt bra, leaf funker bra som pendler bil og korte reiser hvor man ikke trenger å hurtiglade mer enn 1 eller 2 ganger. Hadde det vært mer elbiler for under 300k så hadde nok leaf solgt dårligere.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:42
Leaf er jo den som gir mest rekkevidde per  kwh batteri pris.
Så skjønner den selger fortsatt bra, leaf funker bra som pendler bil og korte reiser hvor man ikke trenger å hurtiglade mer enn 1 eller 2 ganger. Hadde det vært mer elbiler for under 300k så hadde nok leaf solgt dårligere.
Den vil jeg gjerne se en referanse/link på (ikke bak betalingsmur), for så langt har det knivet mellom Zoe, Kona og Ioniq 28 kWh.

Som her (denne er dog litt gammel):

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA6XnX/disse-elbilene-er-billigst-og-dyrest-aa-kjoere
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:42
Leaf er jo den som gir mest rekkevidde per  kwh batteri pris.
Så skjønner den selger fortsatt bra, leaf funker bra som pendler bil og korte reiser hvor man ikke trenger å hurtiglade mer enn 1 eller 2 ganger. Hadde det vært mer elbiler for under 300k så hadde nok leaf solgt dårligere.

Hvis man skal ha en ribbet 40kWt Leaf og kommer ut døra inkl. vinterdekk til 220k så kan jeg forstå det. Det er derimot mindre forståelig at folk kjøper en godt utstyrt 62kWt Leaf og betaler bare noen titusener mindre enn en Model 3 SR+. Låner en Leaf e+ Tekna nå, og ville aldri ha anbefalt noen å betale 330k for en slik i dag.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Daniel_0007

#2607
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:16
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. august 2021, klokken 11:42
Leaf er jo den som gir mest rekkevidde per  kwh batteri pris.
Så skjønner den selger fortsatt bra, leaf funker bra som pendler bil og korte reiser hvor man ikke trenger å hurtiglade mer enn 1 eller 2 ganger. Hadde det vært mer elbiler for under 300k så hadde nok leaf solgt dårligere.

SitatHvis man skal ha en ribbet 40kWt Leaf og kommer ut døra inkl. vinterdekk til 220k så kan jeg forstå det. Det er derimot mindre forståelig at folk kjøper en godt utstyrt 62kWt Leaf og betaler bare noen titusener mindre enn en Model 3 SR+. Låner en Leaf e+ Tekna nå, og ville aldri ha anbefalt noen å betale 330k for en slik i dag.

Dette er hva leaf kampanje er på idag:
299 900 KR!
VELUTSTYRT KAMPANJEMODELL
N-Connecta, en velutstyrt modell, inkludert metallic lakk og vinterhjul!

300k for 62kwh med metallic lakk og vinterhjul blir fort 100k billigere enn sr+
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

#2608
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:37
Dette er hva leaf kampanje er på idag:
299 900 KR!
VELUTSTYRT KAMPANJEMODELL
N-Connecta, en velutstyrt modell, inkludert metallic lakk og vinterhjul!

300k for 62kwh med metallic lakk og vinterhjul blir fort 100k billigere enn sr+

Det er et definisjonsspørsmål hva som er "velutstyrt". Bestiller man SR+ med metallic lakk og vinterhjul kommer man på 394k for en bil som er veldig mye bedre utstyrt, med mye bedre rekkevidde, mye raskere og mer tilgjengelig lading, etc. Jeg ville helt klart ha valgt SR+ hvis det var de to der det sto mellom, men som sagt kommer man langt ned på 200-tallet kan det være situasjoner hvor Leaf kan anses som et fornuftig kjøp.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 31. august 2021, klokken 09:49
Det som er mest imponerende er at det er solgt nær 600 Nissan Leaf i august. Hva er det med folk?
Siden du kjører Leaf selv så kan du vel opplyse oss om hva dere tenker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA