Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Jambo på lørdag 26. juni 2021, klokken 19:29
Sitat fra: Vollis47 på lørdag 26. juni 2021, klokken 15:15
Bare 4 andre elbiler (VWID4, Audi e-tron, Volvo XC40 og Nissan Leaf) har solgt flere biler hittil i år enn Tesla Model 3 har solgt i juni alene. To av disse blir sannsynligvis forbigått av TM3 innen måneden er slutt.

Ser ut til at de såkalte Tesla Killers fremdeles lar vente på seg.
Den siste påstanden kan man ikke trekke ut av denne måneden. Tesla baserer seg jo på store båtlaster, og når de først får dem, leverer de ut ekstremt mange så raskt de klarer. Andre produsenter fordeler det mer jevnt utover. I forrige måned på samme dato, altså fram til 26. mai, hadde Tesla bare levert ut 345 stk. den måneden, kun nok til en 7. plass til da. Det svinger opp og ned gjennom året, kun ved årsslutt vil vi kunne trekke konklusjonen om hvem som har levert ut flest biler i 2021.

Her sammenlignes det samlede salget fra de 4 nærmeste konkurrentene når det gjelder salg, der man ser alt salg fra 01.01.21 mot kun junisalget så langt i år for TM3. Jeg synes det sier ganske så mye om hvor nært konkurrentene er.

Ta hele salget for TM3 så langt i år, så ser det enda verre ut for konkurrentene, selv om ikke alle har vært i salg hele året.

Tror man at denne trenden vil stå seg ut året, eller vil salget av TM3 roe seg mer ned, mens salget av de andre tar enda mere av? Og vil de starte med å levere ut TMY i år, og hvordan vil det påvirke salget, ikke bare på TM3, men og konkurrentene? Og hvordan vil andre nykommere som Ioniq 5 og Kia EV6 slå ut for salget?

Min forsiktige spådom er vel egentlig at alle vil selge så lenge de klarer å levere, for endelig er det kommet biler som er store nok, og med tilstrekkelig tilhengerkapasitet og rekkevidde i en fornuftig priskategori, til at mange endelig ser noe de kan og vil eie som familiens hovedbil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 27. juni 2021, klokken 03:50
Her sammenlignes det samlede salget fra de 4 nærmeste konkurrentene når det gjelder salg, der man ser alt salg fra 01.01.21 mot kun junisalget så langt i år for TM3. Jeg synes det sier ganske så mye om hvor nært konkurrentene er.
Det blir jo litt feilaktig når salget av f.eks ID.4 ikke kom i gang før mars/april. Og fremdeles har de ikke begynt å levere GTX (AWD versjonen) som er den virkelige norgesbilen. Jeg er temmelig sikker på at ID.4 vil bli årets mest solgte bil med god margin.

Men som en anekdote så av de fem siste som har kjøpt ny bil på jobben så har det gått 4 TM3 og en PS2. Og dette er alt fra førstegangskjøpere i 20 årene til 60+.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

SUV-dominans i toppen. 8 av 10 på topp er SUVer. Ser man bort fra Model 3 som er der kun pga en båtlast er det bare LEAF som imponerende nok klarer å hamle opp med SUV-ene :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

pekle

Når M3LR nå har estimert levering først i november så vil vel september-toppen bli lavere enn "normalt", så da skal det mye til at den ligger på topp etter Q3.

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. juni 2021, klokken 19:29
Stille fra de som mente sedan ikke hadde noe marked når det kommer alternativer

Hype, svært gunstig rente, og solid prisjustering nedover pleier å booste salg...

Vi får se hva som skjer med Model 3-salget når Y dukker opp.

Litt statistikk på Model 3-salg i Norge i kvartaltsslutt-månedene:

Juni 2019: 3000
Sep 2019: 2340
Des 2019: 1250
Mars 2020: 1000
Juni 2020: 530
Sep 2020: 1100
Des 2020: 4200
Mars 2021: 2170
Juni 2021: 2900 (pluss de som tilkommer siste registreringsdagene)

Motorwatt

Alle sverger til SUV eller Crossover, men det betyr plutselig ikke en verdens ting når renten er 0.25%. Tipper veldig nær 100% låner på disse vilkårene (dumt å la være). Motivasjonen for å kjøpe Tesla kan da i større grad baseres på god finansiering, og ikke bilens eventuelle fortreffeligheter. Tesla sparer enorme penger på å ikke reklamere, og lar da heller dette komme kjøpere til gode. Smart trekk, men dette er et tidsbegrenset tilbud, og gis gjerne for å opprettholde salget på et produkt som snart får intern konkurranse. Så det samme på S/X som hadde samme rente før de døde omtrent bort da TM3 kom. Om noen måneder kommer TMY, og slutten på rentekampanje. Da får vel kanskje også TM3 pustevansker?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Marzo

Sitat fra: SurSnasen på mandag 28. juni 2021, klokken 10:15
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. juni 2021, klokken 19:29
Stille fra de som mente sedan ikke hadde noe marked når det kommer alternativer

Hype, svært gunstig rente, og solid prisjustering nedover pleier å booste salg...

Vi får se hva som skjer med Model 3-salget når Y dukker opp.

Litt statistikk på Model 3-salg i Norge i kvartaltsslutt-månedene:

Juni 2019: 3000
Sep 2019: 2340
Des 2019: 1250
Mars 2020: 1000
Juni 2020: 530
Sep 2020: 1100
Des 2020: 4200
Mars 2021: 2170
Juni 2021: 2900 (pluss de som tilkommer siste registreringsdagene)

Ganske tydelig at SR+ er blitt populær. 35% dette kvartalet, mot 5% totalt tidligere.

Counterpointer

Det er ingen bilmodell som selger evig. Model 3 har gjort det veldig bra av flere grunner, en av den er at det er en veldig bra pakke.

Jeg tror ikke 3 kommer til å selger mer enn Y, men når ikke ID4 og Enyaq tar knekken på salget så ser jeg ikke helt at Y kommer til å gjøre det. SR+ prisreduksjonen var en god illustrasjon av hva Tesla kan gjøre hvis de vil øke salget.

Ventilerte seter, sort taktrekk, litt bedre lyddemping (gjerne med noise canceling) og litt Plaid aktig oppdatering av effekt/rekkevidde, så kjøper jeg fint en til. Y trodde jeg var bilen for meg, men den trenger oppdatering for å gå forbi 3.

turfsurf

Sitat fra: Marzo på mandag 28. juni 2021, klokken 12:21
Ganske tydelig at SR+ er blitt populær. 35% dette kvartalet, mot 5% totalt tidligere.
Det er jo ikke så rart, nå som prisen har blitt "riktig" i Norge. Tidligere var den jo overpriset i.f.h.t. LR sammenlignet med USA.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 28. juni 2021, klokken 12:49
Det er ingen bilmodell som selger evig. Model 3 har gjort det veldig bra av flere grunner, en av den er at det er en veldig bra pakke.

Jeg tror ikke 3 kommer til å selger mer enn Y, men når ikke ID4 og Enyaq tar knekken på salget så ser jeg ikke helt at Y kommer til å gjøre det. SR+ prisreduksjonen var en god illustrasjon av hva Tesla kan gjøre hvis de vil øke salget.

Ventilerte seter, sort taktrekk, litt bedre lyddemping (gjerne med noise canceling) og litt Plaid aktig oppdatering av effekt/rekkevidde, så kjøper jeg fint en til. Y trodde jeg var bilen for meg, men den trenger oppdatering for å gå forbi 3.
Det er vel ingen som tror salget av TM3 vil overgå salget av TMY. Det motsatte er jo sterkt forventet. De fleste velger heller en bil til 50K ekstra, om det gir de større bagasjerom og en mer praktisk "inngang" enn noen sedaner vil klare, og resten av biler er mer eller mindre det samme.

Vi har allerede sett at Sedaner har tapt for stasjonsvogner og hatchbacks/CC med lang skrånede bakluke. Og senere har SUV-stilen tatt over for stasjonsvogner igjen.

Det eneste som jeg ser som kan holde opp TM3-salget en stund, er prisen på SR+, ihvertfall frem til de åpner opp for en eventuell TMY SR+.

Den tror jeg ikke kommer før salget begynner å dabbe av på LR og P-utgavene, eller at det kommer mange kapable konkurrenter som presser Tesla på både specs og pris i kombinasjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Enig i at de eller fleste vil foretrekke Y fremfor 3.
Men akkurat nå er det jo rundt 100.000kr i forskjell når man tar med rentefordelen. Da er det jo såpass at ganske mange kan komme til å vurdere om den bagasjeluken er verdt så mye penger. Så får vi selvfølgelig se om prisen på Y går ned når det nærmer seg levering

Marzo

Sitat fra: SurSnasen på mandag 28. juni 2021, klokken 10:15
Litt statistikk på Model 3-salg i Norge i kvartaltsslutt-månedene:
Juni 2021: 2900 (pluss de som tilkommer siste registreringsdagene)

Totalt 3194stk, men bilene på slutten har Tesla registrert på seg selv...

Electric cars in Norway

God artikkel publisert i dag 1.7 om TM3 som selger i bøtter&spann om dagen 👍

https://bil24.no/ekstremt-mange-tesla-model-3-registrert-i-juni/

Electric cars in Norway

Herlig nyhet i dag fra VG.no

FLERE NORDMENN VIL HA ELBIL

JorgenM

Merker jo det.
Her på bygda der alle kjenner alle er det alltid litt spesielt å se tidligere svært så aktive elbilmostandere komme kjørende i sin nyinnkjøpte elbil. Og spør du dem så er de som oftest svært fornøyd med bilene :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA