Det "rasjonelle" valget - familieelbil

Startet av Sjalabais, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. oktober 2021, klokken 06:48
Fordelen med Matrix er at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. Automatikken tar seg av nedblending og du har fortsatt opplyst høyre side av veien selv om biler kommer i mot. Videre lyser du opp på sidene av en foran kjørende bil, og delvis gir ham bedre lys. En ledbar må vel dimmes på vanlig måte.

Det må den. Men om man, som meg, stort sett kjører på veier i mørket der fjernlysene kan stå på minst 95% av tiden er det bedre med LED-bar som gir overlegent best lys i 95% av tiden, enn Matrix som gir bedre lys i 5% av tiden.

De veiene jeg kjører på med mye møtende trafikk på de tidene har stort sett gatebelysning.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ingeniøren

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. oktober 2021, klokken 06:48
Fordelen med Matrix er at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. Automatikken tar seg av nedblending og du har fortsatt opplyst høyre side av veien selv om biler kommer i mot. Videre lyser du opp på sidene av en foran kjørende bil, og delvis gir ham bedre lys. En ledbar må vel dimmes på vanlig måte.

Det må den. Men om man, som meg, stort sett kjører på veier i mørket der fjernlysene kan stå på minst 95% av tiden er det bedre med LED-bar som gir overlegent best lys i 95% av tiden, enn Matrix som gir bedre lys i 5% av tiden.

De veiene jeg kjører på med mye møtende trafikk på de tidene har stort sett gatebelysning.
:+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:42
Nå finnes det vel LED-bar som har Matrix funksjonalitet også, så man kan få det beste av begge verdener.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjalabais

Takk for den gode diskusjonen her! Matrix-lys har jeg hørt mye positivt om. Vi bor "ute i gokk" i indre Vestland og kjører en del på uopplyste, beite- og hjortedyrinfiserte veier som går i krappe svinger rundt bergknauser. Det som plager meg, er at jeg ikke har kjørt en eneste bil som har hatt perfekt lys ennå. Tesla M3 hadde godt lys, men det var så lite spredning på LEDene at innsiden av serpentiner (tilnærmet 180 graders sving med stigning) var helt uopplyste. Ingen av bilene har fjernlys som, etter min mening, rekker langt nok. Leafen, allmenn kjent som en bil med dårlig fjernlys, er på høyde med de fleste splitter nye bilene jeg har kjørt. Så lys er generelt en skuffelse.

Nå har vi prøvd både EV6 (eller "evig sex", som min kone mener jeg uttaler denne) og Ioniq 5. Kiaen er vår klare favoritt. En liten oppsummering til de som gidder å lese det:

Evige sexen varte ikke evig, kun en halvtimes prøving foreløpig da dette er den eneste bilen Bertel O Steen har for nå i Bergen. Bilen var ordentlig flott å kjøre, føltes mindre enn den er, usedvanlig stille (dobbeltisolerte ruter), kvikk og RWD-følelsen er jammen noe jeg har savnet siden gamle Volvo 240-dager! Høydepunktet er uten tvil interiøret. Alt er så flott designet her, flatt gulv, masse plass, knapper og skjermer om hverandre. Det er en skjerm i midten som fungerer som knapper, bytter fra GPS til HVAC ved behov. Sete- og rattvarme på knapp. Sikten bakover er ikke like ille som fryktet, noe som kanskje betyr at jeg fryktet null og niks sikt... Vi har en opptil 35 grader bratt oppkjørsel som er vel 50m lang, der vi rygger ned mellom to betongmurer. Gikk greit.

Ting som plager meg er alt det automatiserte, egentlig. Lane assist er totalt tullete når man kjører norsk landevei. HUDen gjorde meg bilsyk og måtte av. Som i alle andre Hyundai/Kia går rattvarmen av automatisk etter 30 minutter, en evigvarende idiotisk beslutning for en kar med kalde hender. Ingen visker bak grenser til idioti. De gigantiske hjulene (fra 19'' til Mississippidampskip) spiser av interiøret, og selv om folkeplassen er enorm, er bagasjerommet en skuffelse. Uforståelig er også at glasstak krever at man kjøper en pakke med masse tull vi ikke trenger i det hele tatt, noe som øker prisen fra det tilbudet vi har fått (ca 460k) med 40000 norske kroner!  :-X

Ioniq 5 hadde vi litt lengre, én dag. Den 80-talls retro looken synes jeg er kul, særlig i mørke med pixellysene. Men bilen er for stor, EV6en skjuler vekten bedre. På innsiden er det mer plass enn i Kiaen fordi knappene i midtkonsollen er borte. Der er det bare luft, veldig dumt at setevarme og slikt er flyttet til skjerm (særlig når rattet slår seg av automatisk), men romfølelsen er til gjengjeld knallbra. Interiøret kjennes til å være av høy kvalitet, om enn upraktisk med semska skinn i dørene som blir flekkete umiddelbart. Sikten ut er god og de fantastiske Hyundai blinkerskjermene er geniale - noe alle bilprodusenter bør ha. Dessverre ser man ikke disse kameraene ved rygging, der er det kun bakover og fugleperspektivet. Én ting jeg elsket er at RWD-effekten er enda mer løssluppen her. Elektronikken lar en skli sidelengs ut av rundkjøringer. Uventet. For ellers føles bilen stabil, tung, komfortabel, sammenliknbar med Polestar 2.

Den tunge følelsen gjør også at tilbakemeldingene fra veien blir helt borte. Kjekt på dårlig vei, men ikke så gøy å kjøre. Bilen føltes tom. tung ved parkering (den offet seg når den gikk i P). En skikkelig akilleshæl er refleksjonene i frontruta - den firkanta, lyse skjermlisten, som overhodet ikke passer inn i det ellers så fine interiøret, reflekteres sterkt. Som å ha en avis liggende der. Bagasjerommet virker enda mindre enn i EV6 - jeg må se på talla, men det var rart. Det kom knirkelyder fra taket og ingen visker bak forblir like dumt i denne bilen også. I mørke skulle jeg gjerne sett at dørhåndtakene lyser opp med et lite LED lys eller noe når man nærmer seg. Sikkert en vanesak, men jeg fomlet litt med det. Når vi snakker om lyset, så var det stor forskjell mellom venstre og høyre fremlykt, slik at høyre alltid lyste vesentlig lengre. Det også er en vanesak, men det blir fort for mørkt på venstre side. Én siste ting jeg ikke likte var at rekkuperasjon var så sterk, også som i Polestar. Tom. på level 1 var det ikke snakk om å trille ned en bratt stigning - bilen bremset i alt unntatt level 0.

Så...ja, jeg fokuserer mye på detaljer her, men slikt er avgjørende for meg. Før vi spyr ut nesten en halv million i kontanter, skal vi vel føle at bilen passer. Selv om "perfekt" nok ikke fins...Etter råd her var jeg klar for å prøve Škoda Enyaq, men de har jo over ett års leveringstid. Da kan jeg heller prøve bilen om ett år, hvis det ikke går nå.
2012 Leaf Tekna

OleBrum2

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09
Prøver meg med et generelt kjøpshjelpinnlegg her også...vi har hatt en 2012 Leaf i tre år og den har vært formidabel. Litt feil har det vært, men bilen er rimelig, stille, trygg - alt det man ber om i en hverdagsbil. Det er særlig økonomien som har vært helt rå. Nå er vi interessert i å ta neste steget med å skaffe en "skikkelig" elbil til langturer og familiehverdagen. Per nå har vi også en liten bensinbil som da vil bli solgt, og jeg skal beholde en 2+t tung V6er, et kubistisk mesterverk som unngår all logisk håndtering, som ekstrabil på si.

Vi har ennå ikke montert noe hjemmelader, bl.a. fordi vi har en helt vill oppkjørsel som er lang og bratt, og som ikke kan brukes vinterstid. I toppen er det en stikkontakt, men for å få på plass en skikkelig lader, må det graves en del - både til garasjen og til toppen av oppkjørselen. Det er en stor investering som vi har utsatt til denne eventuelle nye elbilen.

Så hvilke krav stiller vi? Bilen skal duge til en familie på fire med middels store barn. SUVer liker vi ikke, kjørefølelsen er så guffen. Markedet er dog veldig smalt for konservative kjøpere som helst vil ha en elektrifisert stasjonsvogn. Jeg kjører mye på grusvei/anleggsvei i fjellet, og det går bra med en lav bil bare man kjører litt pent - med høy bil kjører jeg meg bare fast der ingen kan redde meg istdf.

Bagasjerom, rekkevidde, pålitelighet og pris er viktig. Det hender vi kjører en distanse på 420 km i et jafs, WLTP som klarer det er en stor fordel. Vi har ikke noe definitiv grense på pris, men ser jo at de fleste elbiler med god rekkevidde ligger mellom 400-500000 kr. Tesla overrasker veldig med 3eren her, synes jeg - batteriet er mindre enn WLTPen skulle tilsi. Jeg liker biler som er pålitelige og velbygde, har for det meste hatt Volvo, Honda, Hyundai og Toyota i den gamle verdenen med flammer i motorrommet.

Her er min såvidt påbegynte oversikt:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vi tenkte kanskje å begynne med prøvekjøring snart, og så kjøpe i desember med et håp om gode tilbud da? Utvalget er litt tilfeldig og jeg tar gjerne imot innspill. Er det en idé å satse på bruktkjøp lel? Vi er veldig åpne for alt av innspill, har aldri kjøpt en helt ny bil før. Jeg har faktisk aldri brukt mer enn 90000 kr på en bil før, og er egentlig en skikkelig "sistehåndseier". Bruker opp de bilene jeg har. Det er kona lei av, derav ideen om helt ny bil. :D

Hvordan er det blitt med prøvekjøring og da evt inntrykk av Ford Mach-E?

Sjalabais

Er det mulig...Mustangen hadde jeg jammen glemt. :P Takk for påminnelsen! Ser at bagasjerommet er enda mindre enn Ioniq 5, som hadde et bemerkelsesverdig lite bagasjerom jf. bilens størrelse. Men det kan jo ta seg ut litt annerledes i virkeligheten.
2012 Leaf Tekna

OleBrum2

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:27
Er det mulig...Mustangen hadde jeg jammen glemt. :P Takk for påminnelsen! Ser at bagasjerommet er enda mindre enn Ioniq 5, som hadde et bemerkelsesverdig lite bagasjerom jf. bilens størrelse. Men det kan jo ta seg ut litt annerledes i virkeligheten.

I virkeligheten virket det ganske romslig da vi prøvekjørte, deg er også en ganske så rommelig frunk. Spennende å høre hva du tenker om du tester den.

Sjalabais

Etter at koronarestriksjonene ble borte har hverdagen blitt så travel, men jeg tror kanskje vi får en åpning for prøvekjøring i neste uke. Prinsipielt er jeg litt slått i bakken av hvor mye mentalt arbeid jeg må gjøre for å satse en årslønn på en ny bil. Fra gammelt av kjøper jeg en ny bruktbil annethvert år for 50000 kr og bruker den opp. Noen av de har også holdt så lenge som sju år. Å bruke det tidoble beløpet krever at både min kone og jeg klarer å overtale hverandre ganske så kraftig.
2012 Leaf Tekna

JPM

Sitat fra: espenri på torsdag 16. september 2021, klokken 20:23
Nå skal ikke jeg være slik at jeg forsvarer eget bilkjøp, men vil nyansere litt ift I-pace. Den er ikke så liten som man skal ha det til. Vi er en aktiv familie på fire, og har den som hyttebil / helgebil. Vi gikk fra Outlander. Vi måtte ha skiboks og sykkelstativ på Outlander, og vi må ha skiboks og sykkelstativ på Jaguaren når vi skal ha med "alt".

Angående lading så er vår lengste tur med bilen 35-40 mil hvorav mer enn halvparten i 120kmt. Lading blir unnagjort under do / kaffe / pølse / handlepausen(e). Har ikke ventet på bilen enda. Det handler alltid om hvilket behov du har. WLTP på 420km klarer jaguaren kanskje på sommeren.

Og den har hvertfall ikke guffen kjørefølelse  8)

Jeg har hatt I-Pace siden 2019, og har Leaf som nummer 2 bil.

Vi er en familie på 4, hvor begge ungene sitter i fremovervendte barneseter. Vi har kjørt mange turer t/r Trondhiem Oslo, og hatt med oss mye bagasje. Barnevogn, reiseseng, bagger, kofferter mv. Plassen er overraskende god, bedre enn jeg trodde på forhånd. Har skiholdere på taket til vintersesongen.

Min bil har vært bakpå en vikingbil en gang pga 12-volts bateriet. Utover det, har jeg ikke hatt èn feilmelding.

Plussene til I-Pace etter min mening

* Suverene kjøreegenskaper, ingen er bedre etter mitt skjønn.
* Sittekomfort, seter og førermiljøet er strøkent
* Vinteregenskapene er ingen ting å klage på
* 0-100 går unna på 4.7 sek
* Utseende for meg, er den peneste elbilen.

Minusene

* ladehastigheten er for dårlig ift konkurrentene
* forbruket er noe høyt ift TMX, (lavt ift E-tron)
* Ikke noe fan av dørhåndtakene

Dersom I-Pace ikke hadde blitt 100.000kr dyrere i 2020, ville jeg nok kjøpt I-Pace igjen når 2019 modellen skal byttes ut om et par år.

Tesla88

Sitat fra: Sjalabais på fredag 05. november 2021, klokken 17:51Prinsipielt er jeg litt slått i bakken av hvor mye mentalt arbeid jeg må gjøre for å satse en årslønn på en ny bil. Fra gammelt av kjøper jeg en ny bruktbil annethvert år for 50000 kr og bruker den opp. Noen av de har også holdt så lenge som sju år. Å bruke det tidoble beløpet krever at både min kone og jeg klarer å overtale hverandre ganske så kraftig.

En annen ting å tenke på er at elbilteknologien utvikler seg kraftig, og det kommer et latterlig stort antall elbiler på markedet fram til 2025, så det blir mye mer å velge i framover.

https://www.driving.co.uk/news/new-cars/current-upcoming-pure-electric-car-guide-updated/

En annen ting er at rekkevidden på disse bilene vil øke sammenlignet med dagens marked. Disse bilene har ncm 811 som dagens batterikjemi, mens morgendagens biler vil ha ncm 9½½. Og disse bilene vil også få høyere ladehastighet enn dagens biler.

Det er mange ting å tenke på når man skal bruke så mye penger, personlig ville jeg ha ventet om jeg ikke hadde hatt behov for nybil idag.

Sjalabais

Sitat fra: Tesla88 på fredag 05. november 2021, klokken 18:36
...personlig ville jeg ha ventet om jeg ikke hadde hatt behov for nybil idag.
Det er akkurat dette: Når har man egentlig "behov" for ny bil? Våre gamle biler fungerer helt greit fra A til Å. Og 4% avkastning per år på 450000 kr er 18000 kr; i aksjemarkedet har vi tjent mye mer. Jeg vet det er et idiotisk spørsmål å snuble i, men når jeg finner irriterende mangler ved alle biler vi har testet...blir jeg i stuss.

I Pacen er nok for dyr for oss, og pålitelighet er svært viktig. Jeg tør ikke å gå opp i pris for denne bilen (Kia evig sex er vel nokså lik).

2012 Leaf Tekna

vuk013

Enyaq da? Utenom leveringstid fra leverandør er det endel på finn

ToWalkOrDrive

Ganske kult når jeg får plass til to (slanke) lenestoler med krakker i bagasjerommet uten å ta ut gulvplatene. Tesla Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Atle3

Gått fra xc90 til sr+. Fullfinansiert over ti år er 3000 i måneden. Kjører 20 tusen i året og drivstoffutgifter var 2500 i måneden. Bompenger kommer oppå der igjen. De turene vi er trenger mye bagasje tar vi med hengeren på 300 kilo som kostet 2000 kroner. Og pengene kan fortsatt være i global indeksefond.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA