Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det "rasjonelle" valget - familieelbil

Startet av Sjalabais, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09

« forrige - neste »

Speeder

Kjøreglede er det i allefall massevis av i model 3.
Første gang på ~15 år jeg har kjørt bil kun for morroskyld, model 3 får frem smilet. ( kjørte en hel del på bane i ungdommen)
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Bensinkanna

Vdr mg'n, så hadde jeg samme oppfattning som deg. Slang på bredere felg og dekk, det utgjorde en utrolig forskjell. Kjempe fornøyd, dog kanskje litt kort rekkevidde for deg.

turfsurf

Sitat fra: Speeder på fredag 17. september 2021, klokken 22:03
Kjøreglede er det i allefall massevis av i model 3.
Første gang på ~15 år jeg har kjørt bil kun for morroskyld, model 3 får frem smilet. ( kjørte en hel del på bane i ungdommen)
Må henge meg på der, Model 3 er veldig gøy å kjøre. Kanskje den beste frem til i4 kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

VoltWay

TM3 er ikke akkurat en elektrifisert stasjonsvogn, men om plassen er god nok så er det en av de sterkeste konkurrentene.

Den er ganske lav, men så lenge du ikke driver med off-road og kjører i mye ubrøytet snø på vinteren så er det veldig kurant.

TM3 er vel ikke på topp mtp. støy, men det er vel ikke Kia heller, så om de er på topp så går det nok bra. Prøvekjør så mye du kan, men EV6 er vel et stykke unna både prøvekjøring og levering?

Sjalabais

En liten oppsummering av prøvekjøring av e-Niro fre/lør:

Bra: Uvanlig fornuftig bil, med god plass, god sikt ut, ikke gigantomane hjul, god ergonomi - kjempesympatisk. Veldig stabil på veien for 1,8t å være. God ytelse og godt forbruk, gjettometeret var pålitelig.

Dårlig: Elendig demping fremme/bak, dårlig lydisolering, framhjulene var helt overlasta med regen og styring på fjellvei, en del småtteri jeg ikke liker som rødt lys på knapper og interiør.

Dempingen var helt underlig. Det virket som om fremakselen og bakakselen lever i ulike verdener. I praksis betyr dette at hodet mitt ble ristet frem og tilbake hele tiden, selv på ganske jevn vei. Selgeren bekreftet at bakakslingen var dempet ekstra hardt, pga. batterivekten, noe som kan ha forårsaket dette. Sammen med den svært kraftige regen som i svinger gjorde at hele bilen jobbet på driftshjulene, klarte jeg å kjøre meg selv bilsjuk. :D Høres latterlig ut, men jeg må finne ut om det er en akilleshæl eller ei. Lyddempingen bekreftet selger har mye med valget om å ha størst mulig bagasjerom å gjøre. For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

På fredag prøver vi Polestar 2, som jeg tenker ikke utmerker seg noe særlig egentlig, og vi tar en Tesla 3 SR+ med hjem til lørdag. Den er jeg veldig spent på!
2012 Leaf Tekna

VoltWay

Støy og komfort er desverre ofte et område der rimeligere biler sliter mot de som ligger høyere i pris. For min del er det to av de viktigste egenskapene i en bil og de billigste bilene utgår ofte av den grunn.

Den desidert største delen av tiden jeg har noe med bilen å gjøre er i fart på veien, og da er støy og komfort noe jeg blir eksponert for hele tiden. Derfor velger jeg biler med de egenskapene i fokus. Det er ikke tiden ved hurtigladestasjonen eller hvor god infotainment er som betyr mest, for de tingene bruker jeg prosentmessig en forsvinnende liten del av bilholdet på.

RJK

Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45
En liten oppsummering av prøvekjøring av e-Niro fre/lør:

Bra: Uvanlig fornuftig bil, med god plass, god sikt ut, ikke gigantomane hjul, god ergonomi - kjempesympatisk. Veldig stabil på veien for 1,8t å være. God ytelse og godt forbruk, gjettometeret var pålitelig.

Dårlig: Elendig demping fremme/bak, dårlig lydisolering, framhjulene var helt overlasta med regen og styring på fjellvei, en del småtteri jeg ikke liker som rødt lys på knapper og interiør.

Dempingen var helt underlig. Det virket som om fremakselen og bakakselen lever i ulike verdener. I praksis betyr dette at hodet mitt ble ristet frem og tilbake hele tiden, selv på ganske jevn vei. Selgeren bekreftet at bakakslingen var dempet ekstra hardt, pga. batterivekten, noe som kan ha forårsaket dette. Sammen med den svært kraftige regen som i svinger gjorde at hele bilen jobbet på driftshjulene, klarte jeg å kjøre meg selv bilsjuk. :D Høres latterlig ut, men jeg må finne ut om det er en akilleshæl eller ei. Lyddempingen bekreftet selger har mye med valget om å ha størst mulig bagasjerom å gjøre. For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

På fredag prøver vi Polestar 2, som jeg tenker ikke utmerker seg noe særlig egentlig, og vi tar en Tesla 3 SR+ med hjem til lørdag. Den er jeg veldig spent på!
E-Niro og Kona er veldig like på mange områder, største forskjellen er noen cm lengde, og forskjellig interiør og noen funksjoner som mangler på den ene, som den andre har. Og e-Niro har 100 kg taklast mot Kona sine 80, som er bra men jeg skulle gjerne hatt dette på min Kona. Det og den ekstra plassen som forskjellen i lengden gir.

Men sjekk i forumet til Kona, der er det en som har gjort endel tiltak som veldig lett kan overføres til e-Niro. Der er og den støydempingen som du er tilbudt, utført. Han mener selv det har hjulpet endel med alle tiltakene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Sjalabais

Takk for tipps og gode tilbakemeldinger her, setter stor pris på det! Sjekker ut Kona-forumet.
2012 Leaf Tekna

vinterdekk

Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

Den norske Kia importøren tar understellsbehandling på alle bilene, så det er inkludert. Det finnes overveldende mye side-importerte e-Niro på Finn & co med utstyrsnivå for andre markeder.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

Den norske Kia importøren tar understellsbehandling på alle bilene, så det er inkludert. Det finnes overveldende mye side-importerte e-Niro på Finn & co med utstyrsnivå for andre markeder.
Basic coating gjøres inkludert i prisen, så det han betaler ekstra for, er lyd-dempingen. Jeg fikk dessverre ikke valget, men hadde definitivt tatt det med om det hadde kommet opp som mulighet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:08
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

Den norske Kia importøren tar understellsbehandling på alle bilene, så det er inkludert. Det finnes overveldende mye side-importerte e-Niro på Finn & co med utstyrsnivå for andre markeder.
Basic coating gjøres inkludert i prisen, så det han betaler ekstra for, er lyd-dempingen. Jeg fikk dessverre ikke valget, men hadde definitivt tatt det med om det hadde kommet opp som mulighet.

Var ikke kjent med det, takk for korrigeringen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

Jeg kjørte nesten 100k med ekstra lyddempet kona og ekstra stillegående sommerdekk. Lydnivået på norsk asfalt var fortsatt ekstremt høyt og jeg brukte stort sett øretelefoner med aktiv støydemping hvis jeg skulle høre mine egne tanker.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Sjalabais

Veldig interessant at flere her kjenner igjen dette! Har ikke lett frem Kona-tråden ennå, men @Moas, ANC hodetelefoner i bil er jo et voldsomt tiltak. Det er vel en og annen ting man helst vil høre også? 100000kr i ekstra utlegg - fikk du noen andre til å legge dynamat?

Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.
2012 Leaf Tekna

vinterdekk

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.

Høres bra ut. Tenkte ett øyeblikk det var ett av side-importørene men der var jeg på viddene, beklager.

Sandy Munro fra YouTube kanalen «Munro Live» hadde en gjennomgang av e-Niro og oppsummerte den som en meget godt utført 90-tallsbil. Synes det var en interessant observasjon.  :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Ingeniøren

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:01
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.

Høres bra ut. Tenkte ett øyeblikk det var ett av side-importørene men der var jeg på viddene, beklager.

Sandy Munro fra YouTube kanalen «Munro Live» hadde en gjennomgang av e-Niro og oppsummerte den som en meget godt utført 90-tallsbil. Synes det var en interessant observasjon.  :)

Sandy er litt spesiell, for å si det mildt...

Sier vel og at Tesla ligger 10 år foran på teknologi og 20 år bak på produksjon...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA