Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elsykkel - til bruk med sykkelvogn 70Nm vs 85Nm

Startet av Sigurdhoelsvei, mandag 22. november 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

Sigurdhoelsvei

hei!

Jeg skal kjøpe elsykkel, som skal bidra til å forbedre hverdagslogistikken; få et barn i barnehagen og frakte meg til og fra jobb (ca 8km en vei) gjennom Oslo. Frakter barnet enten i sykkelsetet eller i sykkelvogn som man hekter på.
jeg har prøvd flere typer og kommet ned til valget mellom to typer - en Riese Muller Nevo Touring med Bosch Performance CX 250 W (Gen4) / Intuvia motor(85Nm) eller en Kalkhoff Endeavour 5S med Shimano Steps E800(70Nm). Batterikapasiteten er ca lik.  Sistnevnte sykkel er forsterket og har best bremser, men da dårlig dreiemoment. jeg får den for 8000kr mindre enn den fra Riese Muller.

Spørsmålet mitt er om det er verdt å bruke 8000kr mere på en Bosch motor med 15Nm mere enn en Shimano motor? Vil 70Nm være nok til trekke en 1 åring (som naturlig nok vokser) opp bakker, eller bør jeg investere i 85Nm?

takk for svar! :)

espenri

Jeg tror ikke det vil være noe problem uansett. Spørs jo litt hvor mange kilo du har å dra på selv, men samboer har sykla rundt på en White SC-E Ane Comp med Shimano Steps (50nm?) system og sykkelvogn i noen år. Det meste den har vært lastet med er to barn (3 og 5år) + to barnesykler og annet pikkpakk. Det er godt skyv i disse motorene.

Det eneste du _må_ ha når du skal ha en sykkel for dette bruket er momentsensor, hvis ikke blir det fort masete å sykle inn og ut av kryss og andre situasjoner med start og stopp i byen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

arthur

Jeg ville ha lagt ut dette spørsmålet på FB-gruppen som heter elsykkelens venner.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

Sjekk heller nominell og maks watt på motorene, sykler har jo gir, så om du synes den har for lavt moment ville jeg giret ned;) det er kraften som leveres per tid (watt) som bestemmer farten i motbakkene så se på det. Tipper det er ganske likt da batteriene er like.
Eneste fordelen med mer moment er at du kan holde lavere frekvens i motbakken og starte i høyere gir. Men tror dette blir teoretisk uansett da disse verdiene uansett tilsvarer en liten bil fra 70-80 tallet!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA