Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: Sjalabais på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09

Tittel: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaistirsdag 14. september 2021, klokken 22:09
Prøver meg med et generelt kjøpshjelpinnlegg her også...vi har hatt en 2012 Leaf i tre år og den har vært formidabel. Litt feil har det vært, men bilen er rimelig, stille, trygg - alt det man ber om i en hverdagsbil. Det er særlig økonomien som har vært helt rå. Nå er vi interessert i å ta neste steget med å skaffe en "skikkelig" elbil til langturer og familiehverdagen. Per nå har vi også en liten bensinbil som da vil bli solgt, og jeg skal beholde en 2+t tung V6er, et kubistisk mesterverk som unngår all logisk håndtering, som ekstrabil på si.

Vi har ennå ikke montert noe hjemmelader, bl.a. fordi vi har en helt vill oppkjørsel som er lang og bratt, og som ikke kan brukes vinterstid. I toppen er det en stikkontakt, men for å få på plass en skikkelig lader, må det graves en del - både til garasjen og til toppen av oppkjørselen. Det er en stor investering som vi har utsatt til denne eventuelle nye elbilen.

Så hvilke krav stiller vi? Bilen skal duge til en familie på fire med middels store barn. SUVer liker vi ikke, kjørefølelsen er så guffen. Markedet er dog veldig smalt for konservative kjøpere som helst vil ha en elektrifisert stasjonsvogn. Jeg kjører mye på grusvei/anleggsvei i fjellet, og det går bra med en lav bil bare man kjører litt pent - med høy bil kjører jeg meg bare fast der ingen kan redde meg istdf.

Bagasjerom, rekkevidde, pålitelighet og pris er viktig. Det hender vi kjører en distanse på 420 km i et jafs, WLTP som klarer det er en stor fordel. Vi har ikke noe definitiv grense på pris, men ser jo at de fleste elbiler med god rekkevidde ligger mellom 400-500000 kr. Tesla overrasker veldig med 3eren her, synes jeg - batteriet er mindre enn WLTPen skulle tilsi. Jeg liker biler som er pålitelige og velbygde, har for det meste hatt Volvo, Honda, Hyundai og Toyota i den gamle verdenen med flammer i motorrommet.

Her er min såvidt påbegynte oversikt:

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Vi tenkte kanskje å begynne med prøvekjøring snart, og så kjøpe i desember med et håp om gode tilbud da? Utvalget er litt tilfeldig og jeg tar gjerne imot innspill. Er det en idé å satse på bruktkjøp lel? Vi er veldig åpne for alt av innspill, har aldri kjøpt en helt ny bil før. Jeg har faktisk aldri brukt mer enn 90000 kr på en bil før, og er egentlig en skikkelig "sistehåndseier". Bruker opp de bilene jeg har. Det er kona lei av, derav ideen om helt ny bil. :D
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: VoltWaytirsdag 14. september 2021, klokken 22:27
Har du allerede utelukket Model Y, Enyaq og ID.4? Ser du ikke liker SUV, men de er mer en mellomting mellom SUV og stasjonsvogn etter min mening. Mer nedpå bakken om det er det du vil ha. Med mye vekt og lavt tyngdepunkt kan det være en helt annen kjøreoppleevelse enn en typisk, stor drivstoff-SUV. Jeg vil i alle fall anbefale å prøvekjøre siden de tre bilene kanskje er de mest populære i familiebil-segmentet. To av bilene har bakkeklaring på rundt 16 cm, som er helt typisk for stasjonsvogn, sedan osv. Bilene som faktisk minner om SUV har gjerne 19-23 cm.

Model Y: 16,4 cm
Enyaq: 18,6 cm (litt lavere med Sportline)
ID.4: 16,3 cm (17 cm for GTX)

Produsenter og media kan gjerne kalle en bil for «SUV», selv om det ikke er så mye med den som minner om en SUV. Det blir brukt Crossover, SUV-Crossover og diverse begrep, men harde fakta og tall er det beste en kan bruke, samt prøvesitting og kjøring.

Prøvekjør så mye du orker og klarer. En kan komme et stykke med regneark, men det å ta på, sitte i og kjøre bilene er absolutt det beste.

Så ville jeg også tenkt på feilstatistikk, pålitelighet, servicetilbudet og alt det der. Komfort, støy, bakseter osv.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Barfottorsdag 16. september 2021, klokken 12:52
Det slår meg at du ikke nevner 4x4, men nevner både bratte bakker og tur på fjellet.

JEG ville anbefalt deg å ta en kikk på en 1 år gammel Jaguar I-pace, eventuelt en ny EV320.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Hen9ngtorsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok. Mach-e har ingen mulighet til taklast/skiboks om det er viktig. Av de du nevner holder jeg kanskje en knapp på EV6 og Ioniq 5, men de også har mindre bagasjeplass enn ID4 / Enyaq. Så de bør på listen. Modell Y bør også nevnes men da snakker vi fort en strekk av budsjett. Jaguar'en vil jeg vurdere som liten, og alt for treg lading sammenlignet med de nye bilene som kommer nå, spesiel EV6 og Ioniq 5 som begge kommer med 800v systemet.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: espenritorsdag 16. september 2021, klokken 20:23
Nå skal ikke jeg være slik at jeg forsvarer eget bilkjøp, men vil nyansere litt ift I-pace. Den er ikke så liten som man skal ha det til. Vi er en aktiv familie på fire, og har den som hyttebil / helgebil. Vi gikk fra Outlander. Vi måtte ha skiboks og sykkelstativ på Outlander, og vi må ha skiboks og sykkelstativ på Jaguaren når vi skal ha med "alt".

Angående lading så er vår lengste tur med bilen 35-40 mil hvorav mer enn halvparten i 120kmt. Lading blir unnagjort under do / kaffe / pølse / handlepausen(e). Har ikke ventet på bilen enda. Det handler alltid om hvilket behov du har. WLTP på 420km klarer jaguaren kanskje på sommeren.

Og den har hvertfall ikke guffen kjørefølelse  8)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaistorsdag 16. september 2021, klokken 21:27
Takk for mange gode svar!

@Voltway, jeg dro innom Tesla i dag og prøvesatt i en Y. Det er en svær bil og muligens litt i dyreste laget, men jeg skal få den med i oversikten (de to selgerne var opptatt med lang kø av kunder). Škoda kan jeg også få med. Men jeg må innrømme at jeg har store fordommer mot Volkswagen fra fossilbilverdenen. Det er ikke et merke som skårer høyt på pålitelighet, men det kan jo være annerledes med eldrift? Jeg var også innom Kia i dag og EV6 er forsinket til i alle fall månedsskiftet okt/nov. Kan hende vi får prøvekjøre en e-Niro snart.

@Barfot, jeg pleier å si at om jeg kjøper firehjulsdrift, kan ingen redde meg ned fra fjellet lenger... :D Men, ja, det kan være en fordel. Vi er mye i fjellet, bor slik også, men at man da skal ha firehjulsdrift er et ganske nytt krav egentlig. Om jeg ser det rett er I Pace en Jaguar med luftfjæring...det er to ord i én setning som skremmer meg. Dessuten ligger 1-2 år gamle modeller med 40k km på rundt 550-600k? Skal jeg opp i den prisen, blir det nok heller en ny Tesla eller fænsi Koreaner, jeg ser ikke hvordan Jaguaren overhodet kan konkurrere da. Men jeg er lytter øre for argumenter!

@espenri, jeg leste at Jaguaren var den eneste elbilen med store NDA-låst tilbakekjøp pga. feil. Har dere opplevd noen feil, tilbakekallinger eller annet?

@Hen9ng, i sommer dro vi på familietur i en Hyundai i20, da stasbilen min hadde trøbbel. Jeg er veldig opptatt av å pakke kompakt og å ikke drasse med meg halve husstanden. I mitt hode er det derfor en fordel med den litt mer klassiske størrelsen på familiebil som 3 og e-Niro enn de svære supersized bilene som blir normale nå. Kona mi kan finne på å pakke bilen til taket for en helgetur, og å kjøpe svær bil da kan fort bli en "slippery slope" der hun bare slår seg løs og pakker for gullmedaljen. Dessuten har jeg til gode å kjøre en så stor bil som oppfører seg greit på veien. Men Y-en, EV6, Ioniq 5 og nå Enyaq er definitivt alle aktuelle for prøvekjøring.

Jeg kan også nevne at vi prøvekjørte en MG ZS i fjor. Den var helt grei, men SUV-kjørefølelsen var katastrofal i denne. I den simpleste, simulerte unnamanøveren oppførte den seg tung og stiv og på grensen til uberegnelig. Dette var lenge før vi burde ha nærmet oss en utfordrende fart eller bevegelse. Nå er jo denne kanskje bunnen i markedet, men en helg med MG-en gjorde at vi kjøpte den lille Hyundaien jeg nevnte overfor som en slags interimløsning.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Ingeniørenfredag 17. september 2021, klokken 07:06
Vedr. I-pace så er det relativt lite feil som du og ser om du leser Jaguar seksjonen.

Et og annet er det jo der og og nå driver de å bytter ledningsnett foran i bilen på en serie 2019-2020 modeller da de har lagt inn litt lite slakk i en kable som går til park lock enheten. Fikses kostnadsfritt for de det gjelder. Det har og vært litt kluss med 12 V på et fåtall biler, slik mange elbiler sliter med. Ikke av de beste på software men de kan bygge bil og den kjører fantastisk  :+1:
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Maxwell_400fredag 17. september 2021, klokken 08:27
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 17. september 2021, klokken 07:06
Vedr. I-pace så er det relativt lite feil som du og ser om du leser Jaguar seksjonen.

Et og annet er det jo der og og nå driver de å bytter ledningsnett foran i bilen på en serie 2019-2020 modeller da de har lagt inn litt lite slakk i en kable som går til park lock enheten. Fikses kostnadsfritt for de det gjelder. Det har og vært litt kluss med 12 V på et fåtall biler, slik mange elbiler sliter med. Ikke av de beste på software men de kan bygge bil og den kjører fantastisk  :+1:

Jaguar konkurrerer ikke på pris. Luftfjæring var et must for meg når jeg skulle velge elbil, gir god bakke klaring når du trenger det og den kjører helt fantastisk. Offroad egenskapene er på linje (dvs. grep på 4 hjul) med Landcruiseren jeg hadde, men Landcruiseren er naturlig nok mere robust og har lengre fjæringsvei.

Har ikke hatt problemer med min bil, nå kjørt 30000km.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: vinterdekkfredag 17. september 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
...
Det kommer veldig an på alderssammensetning på ungene og helgevaner, og vi er for eksempel fem i husholdningen med en bil i den klassen. Bilferielogistikk er løst med en sportshenger og i hverdagen er vi gjerne bare 1-2 i bilen. Vi har ett greit kollektivtilbud så den eldste kommer seg rundt på egenhånd. Men det fungerer ikke for alle nei.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Maxwell_400fredag 17. september 2021, klokken 09:33
Sitat fra: vinterdekk på fredag 17. september 2021, klokken 08:41
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
...
Det kommer veldig an på alderssammensetning på ungene og helgevaner, og vi er for eksempel fem i husholdningen med en bil i den klassen. Bilferielogistikk er løst med en sportshenger og i hverdagen er vi gjerne bare 1-2 i bilen. Vi har ett greit kollektivtilbud så den eldste kommer seg rundt på egenhånd. Men det fungerer ikke for alle nei.
I det daglige så er 500 liter god plass, på ferieturer blir det en bagasjeboks på 480 liter på kroken i tillegg hvis vi er 4+ i bilen. Sportshenger er også en fin løsning og gir mindre rekkevidde tap enn en boks på taket.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Syklistfredag 17. september 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.

Både i år og i fjor var vi på sommerferie med Model 3 og full feriebagasje for en familie på 4 med 2 tenåringer. Helt uproblematisk, men frunk og vanlig bagasjerom ble fylt opp på vei mellom overnattingsteder hvor vi måtte ha med alt mulig pikk-pakk.

Husk at før i tiden dro folk på langferie i Europa med VW Boble. :-)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: turfsurffredag 17. september 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
Dette er jeg helt uenig i. Er man over barnevogn / pulk stadiet er det god plass til 4 i disse bilene. Man skal ha med mye før plassen blir en utfordring.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: VoltWayfredag 17. september 2021, klokken 10:51
Det er så store individuelle forskjeller at den enkelte må finne ut av hva som er stort nok.

Har du to barn i småbarnsalder og skal på en lengre ferietur så blir det fort mye greier som skal med. Ikke minst barnevogn. I tillegg handler det om hvor praktisk en vil ha bilen i det daglige. Kjører du mye rundt på en litt stor barnevogn så er det en fordel med stor nok bil til at en slipper å demontere den hver gang.

Tenåringer kan fort ha behov for mindre volum på tur enn småbarn.

Poenget er at det betyr ingenting for trådstarter hva alle andre har bruk for av plass.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: ToWalkOrDrivefredag 17. september 2021, klokken 12:46
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. september 2021, klokken 10:46
Sitat fra: Hen9ng på torsdag 16. september 2021, klokken 19:59
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.
Dette er jeg helt uenig i. Er man over barnevogn / pulk stadiet er det god plass til 4 i disse bilene. Man skal ha med mye før plassen blir en utfordring.

Har nylig solgt Tesla Model 3 og kjøpt Y. Fikk plass til overraskende mye i Model 3, men Model Y er på et annet nivå...der er det STOR plass. Kan virke som at fjørene er litt mer "stumpe" enn på Model 3, sikkert for å kompensere mot høyere tyngdekraft. Kjøremessig så føles de ganske like egentlig. Ser at mange av elbilene i dag scorer ganske jevnt og høyt på Motors test (ID4: 82, TMY: 82, TM3:83 poeng osv), så det er jo fort hvilke egenskaper en selv foretrekker som sier hva du bør kjøpe. Jeg landet på Tesla igjen, og Y. Veldig mye bra for meg med superladestasjoner, kjapp bil, god bagasjeplass, veldig god benplass til de bak, bra skjerm/software osv.
Model Y kjører ikke som en SUV (på godt og vondt), og det vises igjen i elg-unnamanøver-testen referert til av Geear:

Fra Geear-brukeren:
https://www.youtube.com/watch?v=gczso5OoM88

Den klarer altså elgtesten med inngangsfart på 83 km/t.

Må nesten lage en liste over andre eksempler så man forstår hvor heftig det er:

Tesla Model Y            -  83 km/t
BMW M4 competition -  76 km/t
Audi e-tron sportback - 75 km/t
VW ID.4                    - 73 km/t
Toyota RAV4              - 72 km/t
Ford Mustang Mach-E - 71 km/t
KIA e-Soul                 - 68 km/t
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaisfredag 17. september 2021, klokken 21:37
Jeg setter stor pris på diskusjonen, selv om min personlige ambisjon er å heller ha en bil som er anstendig å kjøre enn å ha nok plass til å ta med sykkel/steinsamlingen/14 ballkjoler hver gang man drar et sted. Vi hadde en minivan i 7 år og det var jammen sutalaust. Men slike biler lages knapt i dag, den rette for meg her hadde vært en Honda Jade. Fantastiske biler, som det er null sjanse å få lansert i Europa.

Én ting som plager meg litt med Tesla er dette med reparasjoner. Det ligger litt i kortene at dette er vanskeligere enn med andre merker; mer ventetid, høyere priser, høy sannsynlighet for at bilen blir kondemnert i tilfelle ulykke. Om vi kjøper en helt ny bil nå, skal vi nok ha den i 10 år. Og da bør det være noe pålitelig.

Jeg har oppdatert listen etter innspill her, men prisene er ikke helt ajour ennå - det kommer til ganske mye for vinterdekk på de siste bilene, for eksempel.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Foreløpig heller jeg mot Tesla 3 eller en av de to Kiaene.

Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Speederfredag 17. september 2021, klokken 22:03
Kjøreglede er det i allefall massevis av i model 3.
Første gang på ~15 år jeg har kjørt bil kun for morroskyld, model 3 får frem smilet. ( kjørte en hel del på bane i ungdommen)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Bensinkannalørdag 18. september 2021, klokken 01:24
Vdr mg'n, så hadde jeg samme oppfattning som deg. Slang på bredere felg og dekk, det utgjorde en utrolig forskjell. Kjempe fornøyd, dog kanskje litt kort rekkevidde for deg.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: turfsurflørdag 18. september 2021, klokken 08:37
Sitat fra: Speeder på fredag 17. september 2021, klokken 22:03
Kjøreglede er det i allefall massevis av i model 3.
Første gang på ~15 år jeg har kjørt bil kun for morroskyld, model 3 får frem smilet. ( kjørte en hel del på bane i ungdommen)
Må henge meg på der, Model 3 er veldig gøy å kjøre. Kanskje den beste frem til i4 kommer.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: VoltWaylørdag 18. september 2021, klokken 12:55
TM3 er ikke akkurat en elektrifisert stasjonsvogn, men om plassen er god nok så er det en av de sterkeste konkurrentene.

Den er ganske lav, men så lenge du ikke driver med off-road og kjører i mye ubrøytet snø på vinteren så er det veldig kurant.

TM3 er vel ikke på topp mtp. støy, men det er vel ikke Kia heller, så om de er på topp så går det nok bra. Prøvekjør så mye du kan, men EV6 er vel et stykke unna både prøvekjøring og levering?
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaismandag 27. september 2021, klokken 21:45
En liten oppsummering av prøvekjøring av e-Niro fre/lør:

Bra: Uvanlig fornuftig bil, med god plass, god sikt ut, ikke gigantomane hjul, god ergonomi - kjempesympatisk. Veldig stabil på veien for 1,8t å være. God ytelse og godt forbruk, gjettometeret var pålitelig.

Dårlig: Elendig demping fremme/bak, dårlig lydisolering, framhjulene var helt overlasta med regen og styring på fjellvei, en del småtteri jeg ikke liker som rødt lys på knapper og interiør.

Dempingen var helt underlig. Det virket som om fremakselen og bakakselen lever i ulike verdener. I praksis betyr dette at hodet mitt ble ristet frem og tilbake hele tiden, selv på ganske jevn vei. Selgeren bekreftet at bakakslingen var dempet ekstra hardt, pga. batterivekten, noe som kan ha forårsaket dette. Sammen med den svært kraftige regen som i svinger gjorde at hele bilen jobbet på driftshjulene, klarte jeg å kjøre meg selv bilsjuk. :D Høres latterlig ut, men jeg må finne ut om det er en akilleshæl eller ei. Lyddempingen bekreftet selger har mye med valget om å ha størst mulig bagasjerom å gjøre. For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

På fredag prøver vi Polestar 2, som jeg tenker ikke utmerker seg noe særlig egentlig, og vi tar en Tesla 3 SR+ med hjem til lørdag. Den er jeg veldig spent på!
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: VoltWaymandag 27. september 2021, klokken 22:41
Støy og komfort er desverre ofte et område der rimeligere biler sliter mot de som ligger høyere i pris. For min del er det to av de viktigste egenskapene i en bil og de billigste bilene utgår ofte av den grunn.

Den desidert største delen av tiden jeg har noe med bilen å gjøre er i fart på veien, og da er støy og komfort noe jeg blir eksponert for hele tiden. Derfor velger jeg biler med de egenskapene i fokus. Det er ikke tiden ved hurtigladestasjonen eller hvor god infotainment er som betyr mest, for de tingene bruker jeg prosentmessig en forsvinnende liten del av bilholdet på.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: RJKtirsdag 28. september 2021, klokken 00:01
Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45
En liten oppsummering av prøvekjøring av e-Niro fre/lør:

Bra: Uvanlig fornuftig bil, med god plass, god sikt ut, ikke gigantomane hjul, god ergonomi - kjempesympatisk. Veldig stabil på veien for 1,8t å være. God ytelse og godt forbruk, gjettometeret var pålitelig.

Dårlig: Elendig demping fremme/bak, dårlig lydisolering, framhjulene var helt overlasta med regen og styring på fjellvei, en del småtteri jeg ikke liker som rødt lys på knapper og interiør.

Dempingen var helt underlig. Det virket som om fremakselen og bakakselen lever i ulike verdener. I praksis betyr dette at hodet mitt ble ristet frem og tilbake hele tiden, selv på ganske jevn vei. Selgeren bekreftet at bakakslingen var dempet ekstra hardt, pga. batterivekten, noe som kan ha forårsaket dette. Sammen med den svært kraftige regen som i svinger gjorde at hele bilen jobbet på driftshjulene, klarte jeg å kjøre meg selv bilsjuk. :D Høres latterlig ut, men jeg må finne ut om det er en akilleshæl eller ei. Lyddempingen bekreftet selger har mye med valget om å ha størst mulig bagasjerom å gjøre. For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

På fredag prøver vi Polestar 2, som jeg tenker ikke utmerker seg noe særlig egentlig, og vi tar en Tesla 3 SR+ med hjem til lørdag. Den er jeg veldig spent på!
E-Niro og Kona er veldig like på mange områder, største forskjellen er noen cm lengde, og forskjellig interiør og noen funksjoner som mangler på den ene, som den andre har. Og e-Niro har 100 kg taklast mot Kona sine 80, som er bra men jeg skulle gjerne hatt dette på min Kona. Det og den ekstra plassen som forskjellen i lengden gir.

Men sjekk i forumet til Kona, der er det en som har gjort endel tiltak som veldig lett kan overføres til e-Niro. Der er og den støydempingen som du er tilbudt, utført. Han mener selv det har hjulpet endel med alle tiltakene.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaistirsdag 28. september 2021, klokken 07:32
Takk for tipps og gode tilbakemeldinger her, setter stor pris på det! Sjekker ut Kona-forumet.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: vinterdekktirsdag 28. september 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

Den norske Kia importøren tar understellsbehandling på alle bilene, så det er inkludert. Det finnes overveldende mye side-importerte e-Niro på Finn & co med utstyrsnivå for andre markeder.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: RJKtirsdag 28. september 2021, klokken 19:08
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

Den norske Kia importøren tar understellsbehandling på alle bilene, så det er inkludert. Det finnes overveldende mye side-importerte e-Niro på Finn & co med utstyrsnivå for andre markeder.
Basic coating gjøres inkludert i prisen, så det han betaler ekstra for, er lyd-dempingen. Jeg fikk dessverre ikke valget, men hadde definitivt tatt det med om det hadde kommet opp som mulighet.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: vinterdekktirsdag 28. september 2021, klokken 20:34
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. september 2021, klokken 19:08
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 28. september 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Sjalabais på mandag 27. september 2021, klokken 21:45For 4000 ekstra kunne man legge på rustbehandlig og lyddemping under bilen, vi kunne legge noe à la Dynamat selv på innsiden. Det kan være verdt et forsøk - men er det noen her som har gjort det?

Den norske Kia importøren tar understellsbehandling på alle bilene, så det er inkludert. Det finnes overveldende mye side-importerte e-Niro på Finn & co med utstyrsnivå for andre markeder.
Basic coating gjøres inkludert i prisen, så det han betaler ekstra for, er lyd-dempingen. Jeg fikk dessverre ikke valget, men hadde definitivt tatt det med om det hadde kommet opp som mulighet.

Var ikke kjent med det, takk for korrigeringen.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Moastirsdag 28. september 2021, klokken 22:12
Jeg kjørte nesten 100k med ekstra lyddempet kona og ekstra stillegående sommerdekk. Lydnivået på norsk asfalt var fortsatt ekstremt høyt og jeg brukte stort sett øretelefoner med aktiv støydemping hvis jeg skulle høre mine egne tanker.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaistirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Veldig interessant at flere her kjenner igjen dette! Har ikke lett frem Kona-tråden ennå, men @Moas, ANC hodetelefoner i bil er jo et voldsomt tiltak. Det er vel en og annen ting man helst vil høre også? 100000kr i ekstra utlegg - fikk du noen andre til å legge dynamat?

Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: vinterdekktirsdag 28. september 2021, klokken 23:01
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.

Høres bra ut. Tenkte ett øyeblikk det var ett av side-importørene men der var jeg på viddene, beklager.

Sandy Munro fra YouTube kanalen «Munro Live» hadde en gjennomgang av e-Niro og oppsummerte den som en meget godt utført 90-tallsbil. Synes det var en interessant observasjon.  :)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Ingeniørenonsdag 29. september 2021, klokken 07:44
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 28. september 2021, klokken 23:01
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.

Høres bra ut. Tenkte ett øyeblikk det var ett av side-importørene men der var jeg på viddene, beklager.

Sandy Munro fra YouTube kanalen «Munro Live» hadde en gjennomgang av e-Niro og oppsummerte den som en meget godt utført 90-tallsbil. Synes det var en interessant observasjon.  :)

Sandy er litt spesiell, for å si det mildt...

Sier vel og at Tesla ligger 10 år foran på teknologi og 20 år bak på produksjon...
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Moasonsdag 29. september 2021, klokken 09:59
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Veldig interessant at flere her kjenner igjen dette! Har ikke lett frem Kona-tråden ennå, men @Moas, ANC hodetelefoner i bil er jo et voldsomt tiltak. Det er vel en og annen ting man helst vil høre også? 100000kr i ekstra utlegg - fikk du noen andre til å legge dynamat?

Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.
100k km, ikke kroner.

Før du kjøper kona prøv f.eks mx-30 når det gjelder støydemping, det er enorme forskjeller mellom de ulike merkene for å si det sånn.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaislørdag 02. oktober 2021, klokken 21:55
Nå har vi testet to biler til og jeg begynner å mistenke at vi er vanskelige kunder. ::)

Polestar 2 gledet jeg meg til, siden jeg har hatt en Volvo 242, 145 og 245 for lenge siden og er generelt veldig positivt innstilt til svenskene. Dessverre var dette en kolossal (!) skuffelse. Jeg har ikke ord for hvor stor letdown denne bilen var. Den var ufattelig trang å komme inn, både kona mi (175cm) og jeg (190cm) slå hodet, fikk knapt plass til våre lemmer, jeg hadde såvidt halvannen fingersbredde til taket - i førersetet! Ikke plass til knea, med skarp kant på den gigantiske konsollen ingen anmelder liker heller. Ikke sjans til å sitte bak meg selv, hverken plass til hodet eller bein der. Denne bilen er i praksis en fireseter - på 1,9t med det høyeste forbruket i klassen...elendig sikt alle veier, til og med fremover/til siden.

Men det slutter ikke der. Kjøringen var en litt blanda opplevelse med svært god demping, men noe livløs kjørefølelse. Regen var håpløst. Her hadde vi "av", "lav" og "standard". De to siste var kraftige, sistnevnte tilsvarende en heftig oppbremsing, og det var sånn sett lagt opp til enpedalskjøring. Men det fungerte dårlig med et lite dødområde på gassen. Dette kunne kun justeres på skjerm - i motsetning til Kia'en sine flotte padler.

Det var en del mindre uheldige egenskaper også, som en slags trapp på gulvet ned til pedalene (vanskelig å finne en god hvilestilling for beina), speedometeret viste farten nede i venstre hjørne, som var vanskelig å se og tildekket av rattet ved svinging - midt på skjermen var det et kart. Absolutt latterlig var nøkkelen i en slags jogurtbegerplast som var slitt allerede på den helt nye prøvebilen. Hvordan den har kommet seg gjennom de første fokusgruppene og ut i produksjon forstår jeg ikke. Ellers var materialene fine og jeg likte noe funksjonalitet, slik som at bilen starter når man setter seg ned. Forstod det slik at Google Assistent ikke kunne slås av, noe som gjør bilen til en personvernsversting. Det føltes så dårlig at jeg slapp kona av utenfor jobben og tok ikke samtalen om pris og utstyr med selger etterpå - denne bilen utelukket seg selv.

Så var det Tesla 3 sin tur. Denne tok jeg på mesteparten av den lange testrunden jeg hadde med e-Niroen. Dessverre hadde de ikke SR+ tilgjengelig, vi fikk en LR med dual motor. Fantastisk kjapp bil som ser ut til å gjøre narr av fysiske lover. Opp til fjells var det ingen grenser i knappe hårnålsvinger. Vi elsket begge det lyse, luftige interiøret. Enpedalskjøringen fungerte glimrende, første gang jeg opplever at dette sitter så godt (selv om jeg ikke fant helt ut om regen-styrken kan justeres). Smekk i fleisen for Volvo, det der, og jeg forstår ikke at Polestar bommet så grovt på det.

Det var litt trangt i andre rekka der også, men i det store og hele likte vi bilen godt og det er helt klart barnas favoritt. Men også denne hadde en akilleshæl: Alle de automatiske funksjonene var for dårlige. Vindusviskerne ignorerte dugging på frontruta i tunneler, lett duggregn og plask fra dammer på AUTO setting. Det fungerte i det hele tatt elendig - og for å styre dette må man inn på skjermen, og ta øynene av veien et øyeblikk. Uforståelig lagt opp, rett og slett. Ifølge selger er vindusviskerne AI-baserte og blir bedre over tid. AUTO-lys var like teit, fikk ikke lov til å ha på langlys i tunneler eller på såvidt opplyst vei - med mindre jeg slå av den automatiserte funksjonen.

Men den virkelig store akilleshælen var TACC og autopilot. Bilen bråbremset to ganger. Én gang ved passering av en parkert lastebil, og én gang til uten at jeg forstod årsaken. Ifølge selger sikkert når det kom imot en stor bil og, ja, det var en bobil som kom imot. Heldigvis hadde jeg ingen bak meg, men bilen bråbremset fra 75 og 85 ned til ca 50 og etter det turde jeg rett og slett ikke å bruke cruise controlen. Ifølge selger er det et kjent problem (noe som jeg trodde Tesla hadde løst for lengst) og hun pleier selv å slå av disse funksjonene på ordinær riks- og europavei. Alternativt kan man slå av autobrems ved nødsituasjoner, men begge deler er jo helt idiotiske. Skal jeg kjøpe en bil til over 400000kr som ikke har fungerende cruise control, når jeg alt har tre andre biler som kan dette?

Ellers høres det ut som om jernfosfatbatteriet kan ha noen fordeler i SR+, som bl.a. å tåle å bli fulladet regelmessig, og eventuelt mindre rekkeviddetap ved kulde.

Men generelt sitter vi igjen med en litt dårlig følelse her nå. Vi venter på EV6 og skal kanskje teste Ioniq 5 en dag om ikke altfor lenge, men vi blir usikre på hva som egentlig er det store utbyttet av å kjøpe helt ny bil. For halve beløpet, eller forsåvidt en fjerdedel, får vi dekket transportbehovet vårt med like mange mangler som disse nye bilene stiller opp med. Det er en litt forvirret følelse.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: hELgenenlørdag 02. oktober 2021, klokken 22:12
Synes du skal prøvekjøre id.4,skoda enyaq og audi q4 etron. Ut fra det du skriver så slår det meg at dere vil trives i en av disse. Skader ikke å prøve.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 03. oktober 2021, klokken 12:59
Jeg hadde Tesla 2019 M3P og nå TMY.
Regnsensorene er 1000 ganger bedre, men mulig de er det på nye TM3 og, og at ikke alle synes de er gode nok.

Bakseteplassen er 5 tommer lengre på TMY enn TM3, men 1" kortere i førersetet, men som 190cm er det sikkert stort nok.

Som nærmere 2 meter synes jeg TM3 hadde bedre plass/seter enn TMY.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Biddasøndag 03. oktober 2021, klokken 14:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. oktober 2021, klokken 12:59
......men 1" kortere i førersetet, .....
Litt pussig da gulvmatta til 3 i en Y er 1" for kort....
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 03. oktober 2021, klokken 21:43
Sitat fra: Bidda på søndag 03. oktober 2021, klokken 14:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. oktober 2021, klokken 12:59
......men 1" kortere i førersetet, .....
Litt pussig da gulvmatta til 3 i en Y er 1" for kort....

Legroom foran er i hvertfall mindre på Y enn 3, både på papiret og i Real Life....
Men du slipper å skyve setet fremover når du har folk bak deg, siden det er svært mye større plass bak i en Y...men kunne godt tenkt meg å lage nye hull i skinnene på Y, og dyttet den en tomme bakover.

https://www.motortrend.com/news/tesla-model-y-model-3-size-comparison/
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Bjorislørdag 09. oktober 2021, klokken 10:15
Endelig litt god tid og er jo en av dem som bruker altfor mye tid på å studere forskjellige elbiler. Vi kjører i dag ID4, men har prøvd en del av de andre og det som slår meg er jo at det er veldig bra alt, det er egentlig bare egne preferanser som vil avgjøre hva en sitter igjen med, stort sett. Når noen skal fortelle deg at en bil er så sykt mye bedre enn andre (f.ekst en Tesla) så skal du ta det med en klype salt etter min mening iallefall:)

Min vurdering, (for det det måtte være verd) så tenker jeg litt sånn:

TMY/TM3:
Best på teknologi og for noen er dette dermed en bil som er bedre enn alt annet. Helt greit, for noen år sidan var jeg der selv, men etter 4 Teslaer har inntrykket blitt mer nyansert (jeg har blitt eldre antakelig:). Det som drar litt ned for min del er støy, vibrasjon og jeg vil si nervøs styring. Bilen er dritmorsome å kjøre, men på langtur så syns jeg oppsette blir for slitsomt vs noen av konkurrentene, men om en kan leve med dette og noen litt upraktiske løsninger som mangel på rails (som forøvrig gjelder mange), merkelige dørhåndtak (som også gjelder flere) samt rammeløse vindu så er den jo veldig kul. Har litt for mange ganger hatt problem med frosne vindu som gjør at døra ikke går opp/igjen. Prismessig på 600 med HF og VH gjør den jo også til den dyrester i dette selskapet...

Ioniq5 og antakelig EV6:
EV6 har jeg åpenbart ikke kjørt, men veldig kul denne Ioniq5 og jeg tror EV6 blir bra lik, men med ett annet utseende som i mine øyne gjør den enda mer attraktiv for utseende på Ioniq5 er jeg skeptisk til om "vil holde seg" over årene, eller om det om ett år eller 3 bare ser rart ut. Vi har jo sett en del eksempler på dette før i verden og jeg ser jo at f.eks Motor gir den 10 av 10 på design og dermed fremstår hele bilen som bedre enn alt annet. Det er litt "farlig", planlegger en å ha bilen lenge kan ett klassisk design være bedre etter min formening. MEN mye kult, går som ett uvær og er stillere enn TMY, men jeg ble litt skuffet over at det her også er en del vibrasjon som forplater seg til armene når du legger disse på armlene/dørskulder. Redusere komfortfølelsen for min del. Det er supert med fleksibelt bakgasjerom, men jeg syns det er altfor grunt og når du drar frem setene så blir det jo en stor dumt bak setene og åpeninger mellom seter og bakdører så, mja, det er praktisk om du kjører mye alene/2 med mye bagasje, men blir litt "jalla" også syns jeg. Styringen gir litt lite feedback også, men gode seter og virker mer "lettkjørt" enn mange, litt sånn TMY følelse der. Bra pris mtp utstyret, 800 volt og at du kan dra ut strøm er noe som jeg syns er veldig imponerende at koreanerene har kommet med, litt usikker om jeg trenger å dra ut strøm fra batteriet, men kult at det går. Kanskje mer aktuelt å campe når en har en slik bil?

Mest overraskende med I5 var mangel på visker på bakgruta, det var øspøs når vi kjørte bilen og vi så ikke en dritt ut av ruta når vi kjørte, men veldig bra ryggekramer og 360, men når du kjører så liker jeg å se i innvendig speil og det gikk dårlig

ID4/Enyaq/Q4:
Jeg har bare prøvd ID4 av disse, har en selv som sagt. Denne bilen scorer først og fremst høyt på det praktiske, skiluke, rails, ramme rundt vinduer, skikkelig dørhandtak, elektriske som ikke kan fryse, oppvarmet frontrute, innfeltbart HF mv. Litt mer SUV enn de nevnte over, på godt og vondt. Bilene fremstår med en tyngre kjørefølelse. Spes ID4 blir også konurransedykt på pris om du ikke trenger alt av utstyr som f.eks både I5 og TMY ikke kan velges bort. Av de over så er ID4 mer støysvak, har imponerende lite vibrasjon (ett område jeg aldri leser at noen testere noterer seg så jeg er kanskje litt sensitiv på det området, men for meg gir det en bedre komfortfølelse).

ID4 faller gjennom på infotainment og delvis på at den er litt kjiip innvendig, for mange blir det for enkelt, begge deler og jeg er enig i det. Når infotainment er såpass tregt også så er det jo ekstra irriterende. Har valgt HUD på den nye GTXen vi har valgt og det er vel slik VW har tenkte at en ikke trenger all denne infoen lengre i store skjermer, ikke vet jeg, men det er irriterende å måtte trykke for å se forbruket f.eks selv om jeg jo strengt tatt ikke trenger å se på forbruket så er jeg vant med å kunne følge med på dette f.eks:).

Selv om det er en del "kjedlige" ting som drar opp på ID4 og som jeg nok syns blir litt glemt i noen tester så kunne jeg lett valgt noe annet enn ID4 bare så det er sagt, men vi låner ikke på bil lengre og da blir TMY 100 kNOK dyrer og dermed tyngre å forsvare enn om vi bare tok opp lån, EV6 blir nok også for dyr om en ikke velger en lavt utstyr modell, men jeg gleder meg til å teste EV6, har veldig tro på den etter aat vi har eid Kia ENiro i 1,5 år.

Det mest irriterended på ID4 må likvel være at de har glemt å legge lys i deler av skjermen, merkelig boomer fra VW... Håper jo det blir rettet i ny versjon. En av de vikige grunnen til at vi velger GTX nå foruten tryggheten AWD gir er Matrix er standard på AWD av ID4, denne lysteknologien er fantastisk og på mørke vestlandsveier kommer den 100% til sin rett, i kombinasjon med to som passer 50 når som helst blir gode lys viktig

Kia-ENiro:
Denne faller jo gjennom på teknologi, støy og komfort, men er likevel en veldig god bil, det er imponerende med plass i den til størrelsen og prisen. Vi hadde som sagt en i 1,5 år og hadde ingen forventninger, egentlig skulle den flippes til fordel for TM3, men vi falt for denne praktiske og hendige bilen, men det er mye støy selv om det er mye bedre enn i Kona. Det er også knapper i hytt og pine og veldig gml dagse menysystem etc så dette er "snusfornuftig" bilen, sykt lavt forbrukt, lett å kjøre 500 km med på sommeren

Ja, så her er vel pluss og minus slik jeg ser det. Men poenget er at en som kjøper bilen må finne ut dette selv, du må ikke høre på andre med sterke meninger, da tror jeg du fort kan ende opp med feil bil, men her ser du jo litt hva du skal se etter på de enkelte bilene, er jo selvsagt vanskelig å oppdaget at ID4 ikke har lys i hele displayet om du bare prøver den på dagtid feks og da ser jo heller ikke fordelen med Matrix. Eller om det ikke regner så ser du ikke problemet med manglende visker etc...

Lykke til og velg den bilen som magefølelsen sier er best, da blir du garantert mest fornøyd:)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: bmw2002søndag 10. oktober 2021, klokken 07:54
Personlig hadde jeg aldri kjøpt en ny bil uten Matrix lys. Har allerede klart å unngå en viltpåkjørsel sist vinter pga gode lys.

Kjører du utenfor belyste veier vil jeg si dette er den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjør at USA biler som Rivian, Lucid, Tesla er uaktuelle.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Ingeniørensøndag 10. oktober 2021, klokken 09:06
Matrix er veldig bra men det forutsetter at du kjører en del på veier uten veibelysning. Med veibelysning kobler det ut.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Bjorissøndag 10. oktober 2021, klokken 09:16
Enig ang Matrix, vi hadde en ID3 Plus før vi fikk vår ID4 1ST, da var det vår og lenge lyst og ikke skikkelig mørkt noen gang i den tiden vi hadde den og jeg tenkte, jaja, ok, men ikke sånn som på E-Tron som jeg hadde prøvd en vinter før.

Men når jeg nå prøvde GTX så ble det wow, fyflate så bra dette er og for en som snart runder 50 så er dette det beste sikkerhetsutstyret du kan få, det er mye viktiger enn fancy skjermer selv om jeg gjerne kunne tatt alt, hehe, men den bilen som er best på alt finnes ikke
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: turfsurfsøndag 10. oktober 2021, klokken 09:49
Matrix funksjon er vel og bra, men bra lysbilde er viktigere. F.eks er lysbildet på I-Pacen alt for flatt, så det lyser ikke langt nok i bunnen av bakker o.l. Hjelper lite med Matrix da.

Men selvfølgelig, er valget mellom de samme lyktene med og uten Matrix så velger jeg med.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: jkirkebosøndag 10. oktober 2021, klokken 15:25
Sitat fra: bmw2002 på søndag 10. oktober 2021, klokken 07:54
Personlig hadde jeg aldri kjøpt en ny bil uten Matrix lys. Har allerede klart å unngå en viltpåkjørsel sist vinter pga gode lys.

Kjører du utenfor belyste veier vil jeg si dette er den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjør at USA biler som Rivian, Lucid, Tesla er uaktuelle.

Selv tenker jeg motsatt. Er selv avhengig av godt fjernlys da jeg kjører mye på øde landeveier med mye vilt og få møtende biler. En god LED-bar gir utrolig mye bedre fjernlys enn selv de beste Matrix-lys, og siden Matrix fungerer dårlig sammen med LED-bar er det uaktuelt for min del.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: ToWalkOrDrivesøndag 10. oktober 2021, klokken 15:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. oktober 2021, klokken 15:25
Sitat fra: bmw2002 på søndag 10. oktober 2021, klokken 07:54
Personlig hadde jeg aldri kjøpt en ny bil uten Matrix lys. Har allerede klart å unngå en viltpåkjørsel sist vinter pga gode lys.

Kjører du utenfor belyste veier vil jeg si dette er den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjør at USA biler som Rivian, Lucid, Tesla er uaktuelle.

Selv tenker jeg motsatt. Er selv avhengig av godt fjernlys da jeg kjører mye på øde landeveier med mye vilt og få møtende biler. En god LED-bar gir utrolig mye bedre fjernlys enn selv de beste Matrix-lys, og siden Matrix fungerer dårlig sammen med LED-bar er det uaktuelt for min del.

Nå har ikke jeg prøvd Matrix, men kan i hvert fall si meg enig med Tesla-Bjørn da han så forskjellen på gammel Tesla Model 3 og ny (3 og Y): WOW!!
Før måtte en være litt synsk for å se skrått/opp foran bilen. Nå lyser den bredt så en ser både elg og høne. Men kunne jo vært kult å hatt LED-bar i tillegg for å lyse kraftigere.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 10. oktober 2021, klokken 16:07
Har hatt et par biler med matrix nå, og det er rett og slett ikke så veldig viktig der vi kjører. I Oslo er alt opplyst. Til hytta er motorveien opplyst stort sett heler veien.
De fleste andre langturer går ikke i mørket.
Før jeg fikk matrix tenkte jeg det var alfa og omega. Etter kjøp er jeg mye mer nyansert.
Som nevnt over er ledbar natt og dag sammenlignet med matrix.
Men standard nær/fjernlys bør være brede, gode og adaptive.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Ingeniørenmandag 11. oktober 2021, klokken 06:48
Fordelen med Matrix er at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. Automatikken tar seg av nedblending og du har fortsatt opplyst høyre side av veien selv om biler kommer i mot. Videre lyser du opp på sidene av en foran kjørende bil, og delvis gir ham bedre lys. En ledbar må vel dimmes på vanlig måte.

Men som sagt er du avhengig av at det ikke er gatelys og for mye strølys fra omliggende bebyggelse. Da kobles det ut  :o
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: jkirkebotirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. oktober 2021, klokken 06:48
Fordelen med Matrix er at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. Automatikken tar seg av nedblending og du har fortsatt opplyst høyre side av veien selv om biler kommer i mot. Videre lyser du opp på sidene av en foran kjørende bil, og delvis gir ham bedre lys. En ledbar må vel dimmes på vanlig måte.

Det må den. Men om man, som meg, stort sett kjører på veier i mørket der fjernlysene kan stå på minst 95% av tiden er det bedre med LED-bar som gir overlegent best lys i 95% av tiden, enn Matrix som gir bedre lys i 5% av tiden.

De veiene jeg kjører på med mye møtende trafikk på de tidene har stort sett gatebelysning.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Ingeniørentirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:52
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:42
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. oktober 2021, klokken 06:48
Fordelen med Matrix er at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. Automatikken tar seg av nedblending og du har fortsatt opplyst høyre side av veien selv om biler kommer i mot. Videre lyser du opp på sidene av en foran kjørende bil, og delvis gir ham bedre lys. En ledbar må vel dimmes på vanlig måte.

Det må den. Men om man, som meg, stort sett kjører på veier i mørket der fjernlysene kan stå på minst 95% av tiden er det bedre med LED-bar som gir overlegent best lys i 95% av tiden, enn Matrix som gir bedre lys i 5% av tiden.

De veiene jeg kjører på med mye møtende trafikk på de tidene har stort sett gatebelysning.
:+1:
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: turfsurftirsdag 12. oktober 2021, klokken 13:44
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 07:42
Det må den. Men om man, som meg, stort sett kjører på veier i mørket der fjernlysene kan stå på minst 95% av tiden er det bedre med LED-bar som gir overlegent best lys i 95% av tiden, enn Matrix som gir bedre lys i 5% av tiden.
Nå finnes det vel LED-bar som har Matrix funksjonalitet også, så man kan få det beste av begge verdener.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaislørdag 23. oktober 2021, klokken 16:20
Takk for den gode diskusjonen her! Matrix-lys har jeg hørt mye positivt om. Vi bor "ute i gokk" i indre Vestland og kjører en del på uopplyste, beite- og hjortedyrinfiserte veier som går i krappe svinger rundt bergknauser. Det som plager meg, er at jeg ikke har kjørt en eneste bil som har hatt perfekt lys ennå. Tesla M3 hadde godt lys, men det var så lite spredning på LEDene at innsiden av serpentiner (tilnærmet 180 graders sving med stigning) var helt uopplyste. Ingen av bilene har fjernlys som, etter min mening, rekker langt nok. Leafen, allmenn kjent som en bil med dårlig fjernlys, er på høyde med de fleste splitter nye bilene jeg har kjørt. Så lys er generelt en skuffelse.

Nå har vi prøvd både EV6 (eller "evig sex", som min kone mener jeg uttaler denne) og Ioniq 5. Kiaen er vår klare favoritt. En liten oppsummering til de som gidder å lese det:

Evige sexen varte ikke evig, kun en halvtimes prøving foreløpig da dette er den eneste bilen Bertel O Steen har for nå i Bergen. Bilen var ordentlig flott å kjøre, føltes mindre enn den er, usedvanlig stille (dobbeltisolerte ruter), kvikk og RWD-følelsen er jammen noe jeg har savnet siden gamle Volvo 240-dager! Høydepunktet er uten tvil interiøret. Alt er så flott designet her, flatt gulv, masse plass, knapper og skjermer om hverandre. Det er en skjerm i midten som fungerer som knapper, bytter fra GPS til HVAC ved behov. Sete- og rattvarme på knapp. Sikten bakover er ikke like ille som fryktet, noe som kanskje betyr at jeg fryktet null og niks sikt... Vi har en opptil 35 grader bratt oppkjørsel som er vel 50m lang, der vi rygger ned mellom to betongmurer. Gikk greit.

Ting som plager meg er alt det automatiserte, egentlig. Lane assist er totalt tullete når man kjører norsk landevei. HUDen gjorde meg bilsyk og måtte av. Som i alle andre Hyundai/Kia går rattvarmen av automatisk etter 30 minutter, en evigvarende idiotisk beslutning for en kar med kalde hender. Ingen visker bak grenser til idioti. De gigantiske hjulene (fra 19'' til Mississippidampskip) spiser av interiøret, og selv om folkeplassen er enorm, er bagasjerommet en skuffelse. Uforståelig er også at glasstak krever at man kjøper en pakke med masse tull vi ikke trenger i det hele tatt, noe som øker prisen fra det tilbudet vi har fått (ca 460k) med 40000 norske kroner!  :-X

Ioniq 5 hadde vi litt lengre, én dag. Den 80-talls retro looken synes jeg er kul, særlig i mørke med pixellysene. Men bilen er for stor, EV6en skjuler vekten bedre. På innsiden er det mer plass enn i Kiaen fordi knappene i midtkonsollen er borte. Der er det bare luft, veldig dumt at setevarme og slikt er flyttet til skjerm (særlig når rattet slår seg av automatisk), men romfølelsen er til gjengjeld knallbra. Interiøret kjennes til å være av høy kvalitet, om enn upraktisk med semska skinn i dørene som blir flekkete umiddelbart. Sikten ut er god og de fantastiske Hyundai blinkerskjermene er geniale - noe alle bilprodusenter bør ha. Dessverre ser man ikke disse kameraene ved rygging, der er det kun bakover og fugleperspektivet. Én ting jeg elsket er at RWD-effekten er enda mer løssluppen her. Elektronikken lar en skli sidelengs ut av rundkjøringer. Uventet. For ellers føles bilen stabil, tung, komfortabel, sammenliknbar med Polestar 2.

Den tunge følelsen gjør også at tilbakemeldingene fra veien blir helt borte. Kjekt på dårlig vei, men ikke så gøy å kjøre. Bilen føltes tom. tung ved parkering (den offet seg når den gikk i P). En skikkelig akilleshæl er refleksjonene i frontruta - den firkanta, lyse skjermlisten, som overhodet ikke passer inn i det ellers så fine interiøret, reflekteres sterkt. Som å ha en avis liggende der. Bagasjerommet virker enda mindre enn i EV6 - jeg må se på talla, men det var rart. Det kom knirkelyder fra taket og ingen visker bak forblir like dumt i denne bilen også. I mørke skulle jeg gjerne sett at dørhåndtakene lyser opp med et lite LED lys eller noe når man nærmer seg. Sikkert en vanesak, men jeg fomlet litt med det. Når vi snakker om lyset, så var det stor forskjell mellom venstre og høyre fremlykt, slik at høyre alltid lyste vesentlig lengre. Det også er en vanesak, men det blir fort for mørkt på venstre side. Én siste ting jeg ikke likte var at rekkuperasjon var så sterk, også som i Polestar. Tom. på level 1 var det ikke snakk om å trille ned en bratt stigning - bilen bremset i alt unntatt level 0.

Så...ja, jeg fokuserer mye på detaljer her, men slikt er avgjørende for meg. Før vi spyr ut nesten en halv million i kontanter, skal vi vel føle at bilen passer. Selv om "perfekt" nok ikke fins...Etter råd her var jeg klar for å prøve Škoda Enyaq, men de har jo over ett års leveringstid. Da kan jeg heller prøve bilen om ett år, hvis det ikke går nå.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaislørdag 23. oktober 2021, klokken 16:22
Tre bilder av EV6 (https://ibb.co/album/JnsFw8).
Åtte bilder av Ioniq 5 (https://ibb.co/album/CW1ssS).
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: OleBrum2mandag 25. oktober 2021, klokken 19:08
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09
Prøver meg med et generelt kjøpshjelpinnlegg her også...vi har hatt en 2012 Leaf i tre år og den har vært formidabel. Litt feil har det vært, men bilen er rimelig, stille, trygg - alt det man ber om i en hverdagsbil. Det er særlig økonomien som har vært helt rå. Nå er vi interessert i å ta neste steget med å skaffe en "skikkelig" elbil til langturer og familiehverdagen. Per nå har vi også en liten bensinbil som da vil bli solgt, og jeg skal beholde en 2+t tung V6er, et kubistisk mesterverk som unngår all logisk håndtering, som ekstrabil på si.

Vi har ennå ikke montert noe hjemmelader, bl.a. fordi vi har en helt vill oppkjørsel som er lang og bratt, og som ikke kan brukes vinterstid. I toppen er det en stikkontakt, men for å få på plass en skikkelig lader, må det graves en del - både til garasjen og til toppen av oppkjørselen. Det er en stor investering som vi har utsatt til denne eventuelle nye elbilen.

Så hvilke krav stiller vi? Bilen skal duge til en familie på fire med middels store barn. SUVer liker vi ikke, kjørefølelsen er så guffen. Markedet er dog veldig smalt for konservative kjøpere som helst vil ha en elektrifisert stasjonsvogn. Jeg kjører mye på grusvei/anleggsvei i fjellet, og det går bra med en lav bil bare man kjører litt pent - med høy bil kjører jeg meg bare fast der ingen kan redde meg istdf.

Bagasjerom, rekkevidde, pålitelighet og pris er viktig. Det hender vi kjører en distanse på 420 km i et jafs, WLTP som klarer det er en stor fordel. Vi har ikke noe definitiv grense på pris, men ser jo at de fleste elbiler med god rekkevidde ligger mellom 400-500000 kr. Tesla overrasker veldig med 3eren her, synes jeg - batteriet er mindre enn WLTPen skulle tilsi. Jeg liker biler som er pålitelige og velbygde, har for det meste hatt Volvo, Honda, Hyundai og Toyota i den gamle verdenen med flammer i motorrommet.

Her er min såvidt påbegynte oversikt:

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  

Vi tenkte kanskje å begynne med prøvekjøring snart, og så kjøpe i desember med et håp om gode tilbud da? Utvalget er litt tilfeldig og jeg tar gjerne imot innspill. Er det en idé å satse på bruktkjøp lel? Vi er veldig åpne for alt av innspill, har aldri kjøpt en helt ny bil før. Jeg har faktisk aldri brukt mer enn 90000 kr på en bil før, og er egentlig en skikkelig "sistehåndseier". Bruker opp de bilene jeg har. Det er kona lei av, derav ideen om helt ny bil. :D

Hvordan er det blitt med prøvekjøring og da evt inntrykk av Ford Mach-E?
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaistirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:27
Er det mulig...Mustangen hadde jeg jammen glemt. :P Takk for påminnelsen! Ser at bagasjerommet er enda mindre enn Ioniq 5, som hadde et bemerkelsesverdig lite bagasjerom jf. bilens størrelse. Men det kan jo ta seg ut litt annerledes i virkeligheten.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: OleBrum2tirsdag 26. oktober 2021, klokken 21:58
Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 26. oktober 2021, klokken 20:27
Er det mulig...Mustangen hadde jeg jammen glemt. :P Takk for påminnelsen! Ser at bagasjerommet er enda mindre enn Ioniq 5, som hadde et bemerkelsesverdig lite bagasjerom jf. bilens størrelse. Men det kan jo ta seg ut litt annerledes i virkeligheten.

I virkeligheten virket det ganske romslig da vi prøvekjørte, deg er også en ganske så rommelig frunk. Spennende å høre hva du tenker om du tester den.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaisfredag 05. november 2021, klokken 17:51
Etter at koronarestriksjonene ble borte har hverdagen blitt så travel, men jeg tror kanskje vi får en åpning for prøvekjøring i neste uke. Prinsipielt er jeg litt slått i bakken av hvor mye mentalt arbeid jeg må gjøre for å satse en årslønn på en ny bil. Fra gammelt av kjøper jeg en ny bruktbil annethvert år for 50000 kr og bruker den opp. Noen av de har også holdt så lenge som sju år. Å bruke det tidoble beløpet krever at både min kone og jeg klarer å overtale hverandre ganske så kraftig.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: JPMfredag 05. november 2021, klokken 18:08
Sitat fra: espenri på torsdag 16. september 2021, klokken 20:23
Nå skal ikke jeg være slik at jeg forsvarer eget bilkjøp, men vil nyansere litt ift I-pace. Den er ikke så liten som man skal ha det til. Vi er en aktiv familie på fire, og har den som hyttebil / helgebil. Vi gikk fra Outlander. Vi måtte ha skiboks og sykkelstativ på Outlander, og vi må ha skiboks og sykkelstativ på Jaguaren når vi skal ha med "alt".

Angående lading så er vår lengste tur med bilen 35-40 mil hvorav mer enn halvparten i 120kmt. Lading blir unnagjort under do / kaffe / pølse / handlepausen(e). Har ikke ventet på bilen enda. Det handler alltid om hvilket behov du har. WLTP på 420km klarer jaguaren kanskje på sommeren.

Og den har hvertfall ikke guffen kjørefølelse  8)

Jeg har hatt I-Pace siden 2019, og har Leaf som nummer 2 bil.

Vi er en familie på 4, hvor begge ungene sitter i fremovervendte barneseter. Vi har kjørt mange turer t/r Trondhiem Oslo, og hatt med oss mye bagasje. Barnevogn, reiseseng, bagger, kofferter mv. Plassen er overraskende god, bedre enn jeg trodde på forhånd. Har skiholdere på taket til vintersesongen.

Min bil har vært bakpå en vikingbil en gang pga 12-volts bateriet. Utover det, har jeg ikke hatt èn feilmelding.

Plussene til I-Pace etter min mening

* Suverene kjøreegenskaper, ingen er bedre etter mitt skjønn.
* Sittekomfort, seter og førermiljøet er strøkent
* Vinteregenskapene er ingen ting å klage på
* 0-100 går unna på 4.7 sek
* Utseende for meg, er den peneste elbilen.

Minusene

* ladehastigheten er for dårlig ift konkurrentene
* forbruket er noe høyt ift TMX, (lavt ift E-tron)
* Ikke noe fan av dørhåndtakene

Dersom I-Pace ikke hadde blitt 100.000kr dyrere i 2020, ville jeg nok kjøpt I-Pace igjen når 2019 modellen skal byttes ut om et par år.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Tesla88fredag 05. november 2021, klokken 18:36
Sitat fra: Sjalabais på fredag 05. november 2021, klokken 17:51Prinsipielt er jeg litt slått i bakken av hvor mye mentalt arbeid jeg må gjøre for å satse en årslønn på en ny bil. Fra gammelt av kjøper jeg en ny bruktbil annethvert år for 50000 kr og bruker den opp. Noen av de har også holdt så lenge som sju år. Å bruke det tidoble beløpet krever at både min kone og jeg klarer å overtale hverandre ganske så kraftig.

En annen ting å tenke på er at elbilteknologien utvikler seg kraftig, og det kommer et latterlig stort antall elbiler på markedet fram til 2025, så det blir mye mer å velge i framover.

https://www.driving.co.uk/news/new-cars/current-upcoming-pure-electric-car-guide-updated/

En annen ting er at rekkevidden på disse bilene vil øke sammenlignet med dagens marked. Disse bilene har ncm 811 som dagens batterikjemi, mens morgendagens biler vil ha ncm 9½½. Og disse bilene vil også få høyere ladehastighet enn dagens biler.


Det er mange ting å tenke på når man skal bruke så mye penger, personlig ville jeg ha ventet om jeg ikke hadde hatt behov for nybil idag.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaisfredag 05. november 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Tesla88 på fredag 05. november 2021, klokken 18:36
...personlig ville jeg ha ventet om jeg ikke hadde hatt behov for nybil idag.
Det er akkurat dette: Når har man egentlig "behov" for ny bil? Våre gamle biler fungerer helt greit fra A til Å. Og 4% avkastning per år på 450000 kr er 18000 kr; i aksjemarkedet har vi tjent mye mer. Jeg vet det er et idiotisk spørsmål å snuble i, men når jeg finner irriterende mangler ved alle biler vi har testet...blir jeg i stuss.

I Pacen er nok for dyr for oss, og pålitelighet er svært viktig. Jeg tør ikke å gå opp i pris for denne bilen (Kia evig sex er vel nokså lik).

(https://www.speakev.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.speakev.com/attachments/screenshot_20211026-145201_chrome-jpg.151698/)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: vuk013fredag 05. november 2021, klokken 20:30
Enyaq da? Utenom leveringstid fra leverandør er det endel på finn
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: ToWalkOrDrivelørdag 06. november 2021, klokken 07:56
Ganske kult når jeg får plass til to (slanke) lenestoler med krakker i bagasjerommet uten å ta ut gulvplatene. Tesla Model Y.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Atle3lørdag 06. november 2021, klokken 09:39
Gått fra xc90 til sr+. Fullfinansiert over ti år er 3000 i måneden. Kjører 20 tusen i året og drivstoffutgifter var 2500 i måneden. Bompenger kommer oppå der igjen. De turene vi er trenger mye bagasje tar vi med hengeren på 300 kilo som kostet 2000 kroner. Og pengene kan fortsatt være i global indeksefond.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Bensinkannasøndag 21. november 2021, klokken 00:19
Har du vurdert og teste mg marvel? Hadde vært artig da du virker til og være den fødte testpilot :)
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaissøndag 21. november 2021, klokken 08:36
MG Marvel har jeg ikke fått med meg at fins en gang. :D Vi prøvde en ZS for 2 år siden, men syntes at den SUV-aktige kjørefølelsen var veldig utrygg (til og med kona mi var redd for å velte den), i tillegg til noen kvalitetsutfordringer.

Men, ja, jeg elsker å prøvekjøre.  8) Har ikke rukket Mustang Mach E ennå da det bare har vært for travelt de siste ukene. Marvelen har bare 400 km rekkevidde også, det er litegrann i korteste laget (vi hadde en idé om å klare 420 km i et jafs; en typisk sommertur hjemmefra til svigermor). Men jeg skal rapportere om det blir tur. Har du testa denne?
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Ingeniørensøndag 21. november 2021, klokken 09:31
Ikke stol for mye på de rekkeviddene som er angitt. Været og kjørestilen har veldig mye å si på hvordan du ender og hva er feil med en pause i ny og ne....
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaissøndag 21. november 2021, klokken 10:53
Ja, jeg er klar over det, men vi har brukt det som rettesnor i valg av bil. Og du vil ikke tro hvor mange ganger vi har kjørt hjem i et jafs, med barna sovende i baksetet, uten én pause. Så det er ikke et helt tilfeldig valgt mål, om enn ikke et absolutt et.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: geearsøndag 21. november 2021, klokken 12:56
Skal du klare det bør du ha en bil med nærmere 500 km WLTP. Iallfall om det innebærer motorvei. Er forøvrig helt enig. Man kan godt argumentere med at barnefamilier uansett må stoppe, men ladebehov er et usikkerhetsmoment, det er ikke alltid det er ladere der man må stoppe, og når ungene først sover er det fristende å kjøre non-stop. Stopper man for å lade vil de fleste unger våkne.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: turfsurfsøndag 21. november 2021, klokken 16:54
Sitat fra: geear på søndag 21. november 2021, klokken 12:56
Skal du klare det bør du ha en bil med nærmere 500 km WLTP. Iallfall om det innebærer motorvei.
Kommer ikke 42 mil på motorvei vinterstid med 50 mil WLTP. I hvertfall ikke SUV type bil. Kanskje BMW i4 greier det. Vår Model 3 tviler jeg på greier det.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaissøndag 21. november 2021, klokken 18:30
Vi bor på Vestlandet, ordet "motorvei" kan du ligge godt erstatte med "trehodet enhjørning på sykkel". ;D Svigermor bor på Hønefoss. Klarer vi å unngå fristelsen å delta i over-fjellet-racet, bør det kunne gå med WLTP. Lillebilen vår som vanligvis ligger på 0,55 mila, kommer ned på 4-tallet på den turen, stasbilen under literen (normforbruk 1,3 l/mil).

Men, uansett, dette er mer en behovsindikator enn absolutt. MGen virker jo grei den, men om den kan slå de to Kia'ene? Nå når Kona har fått en liten overhaling, kommer kanskje e-Niro med en oppfræsjing også?
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: hELgenensøndag 21. november 2021, klokken 19:14
Jeg har ikke prøvekjørt MG Marvel R,men har sittet i den - og jeg sitter sabla godt i den.
Det jeg er skeptisk til med den er plastikk følelse i dørhendler...tror det faktisk er plastikk.
Det andre er noen svært enkle blekkplater under - kan vel knapt kalles beskyttelse av batteriet?
Det tredje er at motoren faktisk ligger helt åpen under - skit,grus,sand osv må jo skape problemer her over tid?
Se spesielt under bak om du skal sjekke den ut så ser du hva jeg sikter til. 

Jeg oppfattet akkurat denne bilen som en teknikk bombe, men løsningene virket sårbare for norske kjøreforhold.
Det er vel 7 års garanti på denne så sånn sett burde en være sikret i disse årene - men om problemene faktisk skulle dukke opp så er jeg redd det kan ende med mange verksted besøk
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: vinterdekkmandag 22. november 2021, klokken 10:06
Sitat fra: Sjalabais på søndag 21. november 2021, klokken 18:30
Men, uansett, dette er mer en behovsindikator enn absolutt. MGen virker jo grei den, men om den kan slå de to Kia'ene? Nå når Kona har fått en liten overhaling, kommer kanskje e-Niro med en oppfræsjing også?

En lokal forhandler mente en ansiktsløft kunne forventes til e-Niro til neste år. Det er ganske sikkert at Niro hybriden kan vente seg en oppdatering, men tiden vil vise om Kia viderefører e-Niro dersom Kia EV4 lanseres i løpet av 2022. Vil gi mening å videreføre e-Niro ett par år til da den har kort leveringstid og kanskje kan lanseres til lavere pris.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaismandag 22. november 2021, klokken 10:47
@hELgenen, 7 års garanti er lovende, men det jeg har sett av tidlige erfaringer med ZS og den helgen vi hadde en slik bil til låns tyder på at det kan være noen svakheter som kanskje ikke er fatale, men i alle fall irriterende. Mange biler er dog rimelig "åpne" under, og har mange eksponerte installasjoner under. Skit og salt og alt det der er én ting, men jeg blir ofte slått av hvor lettvint det hadde vært å forbedre luftmotstanden når man bare lukker litt pent under bilen - til en rimelig kostnad. Samtidig er ikke beskyttelsesplater enden på visa heller. Leafen vår ser ganske ille ut under, og det fins jo noen veldig respekterte brukere her som bl.a. sier at håndbrekkeinstallasjonen til Leafen nærmest fungerer som en offeranode. Den ligger under plast, men ser ut som noe som er ment å gi mareritt til enhver.

@vinterdekk, dette var interessant! Da vi var innom og prøvekjørte bilen, mente forhandleren at tilbudet som gjelder nå (fra 389k "naken") var begrenset og vil nok etter hvert strammes inn til biler som står på lager, at vi måtte regne med noe høyere pris ved senere levering. Prinsipielt likte jeg nesten e-Niroen best, da den avviker litt fra de idiotiske designprinsippene som dominerer markedet i dag (alt for svære interiørspisende hjul, bittesmå vinduer - e-Niroen ignorer det hele pent og er en praktisk kasse på hjul). Selv om EV6-en hadde et meget flottere og nesten like funksjonelt brukergrensesnitt, liker jeg knappeveldet fortsatt bedre enn skjerm. Der stiller gamlingen nokså sterkt.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Bensinkannamandag 22. november 2021, klokken 19:01
Ja, vi kjøpte en zs juli 2020. Etter og ha satt på 255x19 hjul ble den ganske så god faktisk. De små manglene venner man seg fort til, men kan være enig at det er en kjedelig bil uten sjel. Skal sies vi solgte den for et par dager siden til samme pris som vi betalte for snart 1,5 år siden med snart 20.000km på telleren. Den lå 1 dag på finn. Alt i alt et problemfritt bilhold. Er redd vi hadde slitt med salg i senere tid da det kommer en ny facelift på banen med 440wltp nå de nærmeste mnd med en marginal økning i pris. Må si marvelen var ganske så god med alt man måtte ønske av utstyr, men dog noe lavere rekkevidde med sine 400wltp. Men holder for våres del, og til under 400.000 så er den høyt på listen.
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Sjalabaismandag 22. november 2021, klokken 19:42
Så spennende - bruktmarkedet er jo direkte urimelig nå. Har utsalgsprisen på ZS steget fra den gangen dere kjøpte til i dag også? Om du gidder, kan du si noen ord om hvordan ZS og Marvel er forskjellige?
Tittel: Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
Skrevet av: Bensinkannamandag 22. november 2021, klokken 21:33
Har ikke steget, er nok at det ikke er produksjon av den gamle modellen og den nye får du ikke før februar ish. Så det lå en del på finn med frisk pris, og la meg på samme nivå da vår hadde litt hårete felger, mørke ruter rundt hele, skiboks osv. marvelen føltes på mange måter mye bedre, selv om vi var ganske fornøyd med zs'n. Marvelen har automatisk aircon med varmepumpe, app styring, seter med minne som kan programeres til nøkkelene, komfort åpning/lukking, ventilerte seter, stor skjerm med rask respons, og ikke minst større plass innvendig. Litt lite bagasjerom, men med 150L frunk så er man totalt over 500L. Den lille turen jeg kjørte med den opplevdes den veldg stabil og presis, med god respons. Zs'n føles nok litt vagglete til sammenligning. Fikk dog ikke testet den på ujevn veg, så mulig jeg må ta den på en lengere prøvetur for og få testet den skikkelig. Har også vært veldig fornøyd med forhandler og service apparatet rundt. Hva er stasbilen?