Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.4 GTX vs. Model Y - Hjelp!

Startet av JLindberg, torsdag 18. november 2021, klokken 09:55

« forrige - neste »

JLindberg

Hei

Er i en situasjon hvor vi må ha en større bil snart. Ideelt trenger vi den senest desember/januar, da vi vår nåværende bil ikke har mulighet for å ha ski med (den er for liten). Mine foreldre har en hytte, hvor man trenger firehjulstrekk for å komme de siste 100 meter opp til hytten, så dette er også et "must-have". Vi har 2 barn og det kan ikke utelukkes det også kommer et tredje. Vi bor 120 km fra hytten.

Har sett mye på Model Y og ID.4 GTX. Har mottatt tilbud på en flott utstyrt ID.4 GTX til levering sen sommer/høsten 2023 med mulighet for å leie eller kjøpe midlertidig ID.4 Pure til en god pris inntil GTX kan leveres.

Alternativet er enten å ta en Model Y - enten nå med mindre batteri (hvis det går an å finne en) eller vente til februar/mars, hvor den komme med 82 kwh batteri (formentlig).

Jeg foretrekker egentlig ID.4 GTX fordi jeg ikke liker den regenerering som er på Model Y - veldig usikkert når det er vinterføre/glatt og regenereringen varierer i styrke etter bilens tilstand. I tillegg er det minus ved Model Y sammenlignet med ID.4 at Model Y har dårlig kjørekomfort, dårlig løsning for tilhengerfeste og takboks og ingen isofix på høyre forsete (det har ID.4) og Carplay (liker mye å bruke Google Maps, podcast, spotify etc. gjennom carplay). Fordelene for Model Y er lengere rekkevidde, bedre plass til bagasje, bedre infotainment (dog ingen carplay), bedre ladehastighet.

Vi er veldig sjeldent på ture lengere enn 300 km unntatt sommerferie hvor vi kan kjøre sydpå, så hurtiglademuligheter er ikke avgjørende for oss. Omvendt vil det være veldig kjipt å kjøre sydpå i en ID.4 Pure med 340 km rekkevidde (og mindre på grunn av takboksen). Matrix lys på ID.4 er ikke veldig viktiv da vi nesten alltid kjører i byområder.

I dag er jeg mest positiv på Model Y med levering i februar/mars med 82 kwh batteri og så ta nabobil når vi skal på ski i helgen inntil vi få den levert, men ID.4 GTX virker bare til å være en mye mer praktisk gjennomtenkt bil.

Hva ville dere ha gjort?


geear

Har ikke kjørt ID4, så kan ikke bidra til sammenligning, men syns noen av forutsetningene virker å være litt forutinntatte.

Har du kjørt/eid Tesla over tid før? For min del er det ren nytelse å SLIPPE å bruke telefonen til infotainment og navi. Syns det er helt herlig at alt er integrert. Funker alltid og starter der det slapp og så videre. Syns Tesla veldig godt kunne hatt carplay, for å ha alle muligheter, men personlig hadde jeg brukt det svært sjelden. Har carplay i den andre bilen, og der merker jeg at jeg ofte ender med å høre på radio (noe jeg aldri gjør i Tesla).

Har du sjelden behov for mer enn 300 km så betyr det ingenting for deg med 77 eller 82kWh batteripakke på Y.

Hvorfor mener du at Y har dårlig løsning for takboks? Når du har gjort det en gang før, så er det like enkelt å montere takbøylene på Y som det er på en bil med rails.

ID4 skal være bra for at det skal være verdt å vente til sommeren 2023 kontra en Y i dag. I 2023 kan det være flere andre interessante modeller på markedet.

filtvet

Inntil Vw klarer å lage god software som alltid funker holder jeg meg unna.

Hørte om en som prøvekjørte en id4 - selger klarte aldri å slå på A/C....

SurSnasen

For å ta det første først: du blir nok fornøyd uansett hvilken bil dere går for. Personlig vil jeg vurdere som følger (og jeg hadde Model Y i et par måneder, dog ikke ID.4 annet enn et par helgelån):

ID.4 GTX er bilen jeg foretrekker. Grunnene er
- Du får dørhåndtak som er langt mer håndterlige.
- Støynivået i bilen er langt lavere
- Model Y er fryktelig stiv, mens ID.4 er en komfortmaskin
- 360-kamera med omgivelsesvisning (mange kameraer på Y, men du får bare brukt bakovervendte kameraer når du kjører)
- Lysene er langt, langt bedre.
- Lastesikringsmuligheter
- Personlig liker jeg bedre førerassistansen på Volkswagen enn autopiloten til Tesla. Du kommer nok ofte til å reise med passasjerer i bilen, og disse blir nok fort lei av plingene til stadighet ved autopilotaktivering samt brå manøvre når den brått opphører
- Regenereringen og måten den er gjort på hos Volkswagen, med automatisk regulerende, er mer behagelig. På Y sitter du og er langt mer fintfølende på wattpedalen hele tiden. Syntes dette var ganske slitsomt i lengden. Foretrekker heller å kunne løfte foten bort fra pedalen med jevne mellomrom for å få litt avslapping for høyrefoten, og det får du på ID.4.

Men Y har også noen fordeler:
- Sentry er kjekt å ha den dagen uhellet er ute
- Litt mer funksjonalitet i app. Vær dog klar over at "always on", som kreves dersom du skal ha en kjapt responderende app, innebærer at bilen konsumerer strøm hele tiden.
- Plassen er som nevnt bedre til bagasje. Men pass på å laste smart og sikkert
- Litt lavere forbruk
- Raskere aksellerasjon

JLindberg

Takk for alle svarene, særlig fra gear og SurSnasen!

Dere kommer jo med argumenter begge veie, så er ikke mindre i tvil nå :)

Synes carplay er veldig bra fordi jeg slipper for å bruke telefonen når jeg skal streame fra ulike apps (Tesla har kun Sonos-support). Synes egentlig ikke software i ID.4 er så dårlig da jeg 95% av tiden bruker carplay (google maps osv.).

Pointen om regenerering er et stort pluss til ID.4.

Men det største argument for å velge Model Y er leveringstiden. Jeg får relativt kjapt en 4x4 bil og jeg slipper for å kjøre i en ID.4 Pure inntil GTX er klar på høsten. Tror det blir vanskelig å klare seg igjennom hele vintersesongen kun med RWD.

Øyvind.h

Angående spotify og Google må jeg si jeg synes akkurat de to funksjonene er uendelig mye bedre i Tesla enn Carplay. Zoom, panorering, størrelse, søk +++. Mye begrensninger i Carplay som gjør Spotify/Google maps knotete i Carplay sammenlignet med fullintegrert løsning.
Om du bruker 95% av tiden Google Maps og Spotify og disse er viktige for deg er det for meg helt soleklart hvilken bil du bør velge.

Når det gjelder SW i ID4 ellers synes jeg ikke den er så ille. Relativt enkel, brukervennlig og konfigurerbar. Jeg kan fint leve med den, og lever greit med AA/Carplay, selv om jeg ikke synes det fungerer like bra som integrert programvare.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Vel svaret er enkelt, anbefaler du prøve kjører begge, vil du ha bil innen 3 måneder, gå for Y, klarer du å vente 12 måneder og syns id4 gtx er bedre, da må du enten betale overpris på finn eller smøre deg med tålmodighet.
Tror du taper for mye å ha en id4 pure i et års tid enn å gå for en model y istedenfor.
Model 3 2019 LR Rwd

E-Trond

En rask titt på Finn.no
https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8078.2000555&model=1.817.2000553&sort=PRICE_ASC

Flere av disse bilene kan nok være mulig å prute 20-30 lapper på.
Og de har rask levering
Kanskje du finner noe spennende?
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

JLindberg

E-Tron, har sett på Finn. De GTX-modeller som er lagt ut er til rundt 60.000 kr over det tilbud jeg har (korrigert for utstyr). Det er virkelig vilt hvor mye man kan tjene på å selge en ny ID.4 GTX i dag i Norge. Synes den overpris er for stor (selv om jeg kunne prute 20.000 kr. på prisantydningen.)

Nå ergrer jeg meg over jeg ikke bestilte Model Y litt tidligere så jeg kunne få den levert før februar.

RJK

TMY har jo nå fått en "off-road mode", som skal ta vekk mye av den nervøsiteten du frykter for vinterkjøring. Denne er jo fin å aktivere når du er der du mistenker den kan være litt "skummel" med det lille "glippet" før den henter seg inn selv.

https://www.youtube.com/watch?v=x7bFNiV0k-4
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E-Trond

Sitat fra: JLindberg på fredag 19. november 2021, klokken 22:44
E-Tron, har sett på Finn. De GTX-modeller som er lagt ut er til rundt 60.000 kr over det tilbud jeg har (korrigert for utstyr). Det er virkelig vilt hvor mye man kan tjene på å selge en ny ID.4 GTX i dag i Norge. Synes den overpris er for stor (selv om jeg kunne prute 20.000 kr. på prisantydningen.)

Nå ergrer jeg meg over jeg ikke bestilte Model Y litt tidligere så jeg kunne få den levert før februar.

Ja,60 lapper virker jo selvsagt alt for mye.
Men hvis du får prute 20 tusen?
Da er det 40 i forskjell for å få bilen nå.
Og dersom du må leie en bil til 4 tusen pr måned,så har du en kostnad på 40 tusen på 10 måneder,for en bil du ikke vil ha...
Da er jo kostnaden like stor som om du kjøper bilen som er overpriset.
Men da får du i det minste bilen du vil ha,men nesten 1 år tidligere.

For ordens skyld,jeg selger ingen av de bilene jeg linket til.
Jeg venter på en GTX som er temmelig nær produksjon nå.

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA