Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det "rasjonelle" valget - familieelbil

Startet av Sjalabais, tirsdag 14. september 2021, klokken 22:09

« forrige - neste »

Moas

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 28. september 2021, klokken 22:22
Veldig interessant at flere her kjenner igjen dette! Har ikke lett frem Kona-tråden ennå, men @Moas, ANC hodetelefoner i bil er jo et voldsomt tiltak. Det er vel en og annen ting man helst vil høre også? 100000kr i ekstra utlegg - fikk du noen andre til å legge dynamat?

Selgeren sa at alle biler kommer med en understellsbehandling. Men denne for 4000 kr ekstra inkluderte en ekstra hulromsbehandling og et "gummiaktig" lyddempende stoff som sprayes på, slik jeg forstod det. Var hos Bertel O. Steen i Åsane, for øvrig en veldig dyktig og hyggelig selger.
100k km, ikke kroner.

Før du kjøper kona prøv f.eks mx-30 når det gjelder støydemping, det er enorme forskjeller mellom de ulike merkene for å si det sånn.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Sjalabais

Nå har vi testet to biler til og jeg begynner å mistenke at vi er vanskelige kunder. ::)

Polestar 2 gledet jeg meg til, siden jeg har hatt en Volvo 242, 145 og 245 for lenge siden og er generelt veldig positivt innstilt til svenskene. Dessverre var dette en kolossal (!) skuffelse. Jeg har ikke ord for hvor stor letdown denne bilen var. Den var ufattelig trang å komme inn, både kona mi (175cm) og jeg (190cm) slå hodet, fikk knapt plass til våre lemmer, jeg hadde såvidt halvannen fingersbredde til taket - i førersetet! Ikke plass til knea, med skarp kant på den gigantiske konsollen ingen anmelder liker heller. Ikke sjans til å sitte bak meg selv, hverken plass til hodet eller bein der. Denne bilen er i praksis en fireseter - på 1,9t med det høyeste forbruket i klassen...elendig sikt alle veier, til og med fremover/til siden.

Men det slutter ikke der. Kjøringen var en litt blanda opplevelse med svært god demping, men noe livløs kjørefølelse. Regen var håpløst. Her hadde vi "av", "lav" og "standard". De to siste var kraftige, sistnevnte tilsvarende en heftig oppbremsing, og det var sånn sett lagt opp til enpedalskjøring. Men det fungerte dårlig med et lite dødområde på gassen. Dette kunne kun justeres på skjerm - i motsetning til Kia'en sine flotte padler.

Det var en del mindre uheldige egenskaper også, som en slags trapp på gulvet ned til pedalene (vanskelig å finne en god hvilestilling for beina), speedometeret viste farten nede i venstre hjørne, som var vanskelig å se og tildekket av rattet ved svinging - midt på skjermen var det et kart. Absolutt latterlig var nøkkelen i en slags jogurtbegerplast som var slitt allerede på den helt nye prøvebilen. Hvordan den har kommet seg gjennom de første fokusgruppene og ut i produksjon forstår jeg ikke. Ellers var materialene fine og jeg likte noe funksjonalitet, slik som at bilen starter når man setter seg ned. Forstod det slik at Google Assistent ikke kunne slås av, noe som gjør bilen til en personvernsversting. Det føltes så dårlig at jeg slapp kona av utenfor jobben og tok ikke samtalen om pris og utstyr med selger etterpå - denne bilen utelukket seg selv.

Så var det Tesla 3 sin tur. Denne tok jeg på mesteparten av den lange testrunden jeg hadde med e-Niroen. Dessverre hadde de ikke SR+ tilgjengelig, vi fikk en LR med dual motor. Fantastisk kjapp bil som ser ut til å gjøre narr av fysiske lover. Opp til fjells var det ingen grenser i knappe hårnålsvinger. Vi elsket begge det lyse, luftige interiøret. Enpedalskjøringen fungerte glimrende, første gang jeg opplever at dette sitter så godt (selv om jeg ikke fant helt ut om regen-styrken kan justeres). Smekk i fleisen for Volvo, det der, og jeg forstår ikke at Polestar bommet så grovt på det.

Det var litt trangt i andre rekka der også, men i det store og hele likte vi bilen godt og det er helt klart barnas favoritt. Men også denne hadde en akilleshæl: Alle de automatiske funksjonene var for dårlige. Vindusviskerne ignorerte dugging på frontruta i tunneler, lett duggregn og plask fra dammer på AUTO setting. Det fungerte i det hele tatt elendig - og for å styre dette må man inn på skjermen, og ta øynene av veien et øyeblikk. Uforståelig lagt opp, rett og slett. Ifølge selger er vindusviskerne AI-baserte og blir bedre over tid. AUTO-lys var like teit, fikk ikke lov til å ha på langlys i tunneler eller på såvidt opplyst vei - med mindre jeg slå av den automatiserte funksjonen.

Men den virkelig store akilleshælen var TACC og autopilot. Bilen bråbremset to ganger. Én gang ved passering av en parkert lastebil, og én gang til uten at jeg forstod årsaken. Ifølge selger sikkert når det kom imot en stor bil og, ja, det var en bobil som kom imot. Heldigvis hadde jeg ingen bak meg, men bilen bråbremset fra 75 og 85 ned til ca 50 og etter det turde jeg rett og slett ikke å bruke cruise controlen. Ifølge selger er det et kjent problem (noe som jeg trodde Tesla hadde løst for lengst) og hun pleier selv å slå av disse funksjonene på ordinær riks- og europavei. Alternativt kan man slå av autobrems ved nødsituasjoner, men begge deler er jo helt idiotiske. Skal jeg kjøpe en bil til over 400000kr som ikke har fungerende cruise control, når jeg alt har tre andre biler som kan dette?

Ellers høres det ut som om jernfosfatbatteriet kan ha noen fordeler i SR+, som bl.a. å tåle å bli fulladet regelmessig, og eventuelt mindre rekkeviddetap ved kulde.

Men generelt sitter vi igjen med en litt dårlig følelse her nå. Vi venter på EV6 og skal kanskje teste Ioniq 5 en dag om ikke altfor lenge, men vi blir usikre på hva som egentlig er det store utbyttet av å kjøpe helt ny bil. For halve beløpet, eller forsåvidt en fjerdedel, får vi dekket transportbehovet vårt med like mange mangler som disse nye bilene stiller opp med. Det er en litt forvirret følelse.
2012 Leaf Tekna

hELgenen

Synes du skal prøvekjøre id.4,skoda enyaq og audi q4 etron. Ut fra det du skriver så slår det meg at dere vil trives i en av disse. Skader ikke å prøve.

ToWalkOrDrive

Jeg hadde Tesla 2019 M3P og nå TMY.
Regnsensorene er 1000 ganger bedre, men mulig de er det på nye TM3 og, og at ikke alle synes de er gode nok.

Bakseteplassen er 5 tommer lengre på TMY enn TM3, men 1" kortere i førersetet, men som 190cm er det sikkert stort nok.

Som nærmere 2 meter synes jeg TM3 hadde bedre plass/seter enn TMY.
Tesla Model Y                         2021-

Bidda

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. oktober 2021, klokken 12:59
......men 1" kortere i førersetet, .....
Litt pussig da gulvmatta til 3 i en Y er 1" for kort....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

ToWalkOrDrive

#35
Sitat fra: Bidda på søndag 03. oktober 2021, klokken 14:07
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. oktober 2021, klokken 12:59
......men 1" kortere i førersetet, .....
Litt pussig da gulvmatta til 3 i en Y er 1" for kort....

Legroom foran er i hvertfall mindre på Y enn 3, både på papiret og i Real Life....
Men du slipper å skyve setet fremover når du har folk bak deg, siden det er svært mye større plass bak i en Y...men kunne godt tenkt meg å lage nye hull i skinnene på Y, og dyttet den en tomme bakover.

https://www.motortrend.com/news/tesla-model-y-model-3-size-comparison/
Tesla Model Y                         2021-

Bjoris

#36
Endelig litt god tid og er jo en av dem som bruker altfor mye tid på å studere forskjellige elbiler. Vi kjører i dag ID4, men har prøvd en del av de andre og det som slår meg er jo at det er veldig bra alt, det er egentlig bare egne preferanser som vil avgjøre hva en sitter igjen med, stort sett. Når noen skal fortelle deg at en bil er så sykt mye bedre enn andre (f.ekst en Tesla) så skal du ta det med en klype salt etter min mening iallefall:)

Min vurdering, (for det det måtte være verd) så tenker jeg litt sånn:

TMY/TM3:
Best på teknologi og for noen er dette dermed en bil som er bedre enn alt annet. Helt greit, for noen år sidan var jeg der selv, men etter 4 Teslaer har inntrykket blitt mer nyansert (jeg har blitt eldre antakelig:). Det som drar litt ned for min del er støy, vibrasjon og jeg vil si nervøs styring. Bilen er dritmorsome å kjøre, men på langtur så syns jeg oppsette blir for slitsomt vs noen av konkurrentene, men om en kan leve med dette og noen litt upraktiske løsninger som mangel på rails (som forøvrig gjelder mange), merkelige dørhåndtak (som også gjelder flere) samt rammeløse vindu så er den jo veldig kul. Har litt for mange ganger hatt problem med frosne vindu som gjør at døra ikke går opp/igjen. Prismessig på 600 med HF og VH gjør den jo også til den dyrester i dette selskapet...

Ioniq5 og antakelig EV6:
EV6 har jeg åpenbart ikke kjørt, men veldig kul denne Ioniq5 og jeg tror EV6 blir bra lik, men med ett annet utseende som i mine øyne gjør den enda mer attraktiv for utseende på Ioniq5 er jeg skeptisk til om "vil holde seg" over årene, eller om det om ett år eller 3 bare ser rart ut. Vi har jo sett en del eksempler på dette før i verden og jeg ser jo at f.eks Motor gir den 10 av 10 på design og dermed fremstår hele bilen som bedre enn alt annet. Det er litt "farlig", planlegger en å ha bilen lenge kan ett klassisk design være bedre etter min formening. MEN mye kult, går som ett uvær og er stillere enn TMY, men jeg ble litt skuffet over at det her også er en del vibrasjon som forplater seg til armene når du legger disse på armlene/dørskulder. Redusere komfortfølelsen for min del. Det er supert med fleksibelt bakgasjerom, men jeg syns det er altfor grunt og når du drar frem setene så blir det jo en stor dumt bak setene og åpeninger mellom seter og bakdører så, mja, det er praktisk om du kjører mye alene/2 med mye bagasje, men blir litt "jalla" også syns jeg. Styringen gir litt lite feedback også, men gode seter og virker mer "lettkjørt" enn mange, litt sånn TMY følelse der. Bra pris mtp utstyret, 800 volt og at du kan dra ut strøm er noe som jeg syns er veldig imponerende at koreanerene har kommet med, litt usikker om jeg trenger å dra ut strøm fra batteriet, men kult at det går. Kanskje mer aktuelt å campe når en har en slik bil?

Mest overraskende med I5 var mangel på visker på bakgruta, det var øspøs når vi kjørte bilen og vi så ikke en dritt ut av ruta når vi kjørte, men veldig bra ryggekramer og 360, men når du kjører så liker jeg å se i innvendig speil og det gikk dårlig

ID4/Enyaq/Q4:
Jeg har bare prøvd ID4 av disse, har en selv som sagt. Denne bilen scorer først og fremst høyt på det praktiske, skiluke, rails, ramme rundt vinduer, skikkelig dørhandtak, elektriske som ikke kan fryse, oppvarmet frontrute, innfeltbart HF mv. Litt mer SUV enn de nevnte over, på godt og vondt. Bilene fremstår med en tyngre kjørefølelse. Spes ID4 blir også konurransedykt på pris om du ikke trenger alt av utstyr som f.eks både I5 og TMY ikke kan velges bort. Av de over så er ID4 mer støysvak, har imponerende lite vibrasjon (ett område jeg aldri leser at noen testere noterer seg så jeg er kanskje litt sensitiv på det området, men for meg gir det en bedre komfortfølelse).

ID4 faller gjennom på infotainment og delvis på at den er litt kjiip innvendig, for mange blir det for enkelt, begge deler og jeg er enig i det. Når infotainment er såpass tregt også så er det jo ekstra irriterende. Har valgt HUD på den nye GTXen vi har valgt og det er vel slik VW har tenkte at en ikke trenger all denne infoen lengre i store skjermer, ikke vet jeg, men det er irriterende å måtte trykke for å se forbruket f.eks selv om jeg jo strengt tatt ikke trenger å se på forbruket så er jeg vant med å kunne følge med på dette f.eks:).

Selv om det er en del "kjedlige" ting som drar opp på ID4 og som jeg nok syns blir litt glemt i noen tester så kunne jeg lett valgt noe annet enn ID4 bare så det er sagt, men vi låner ikke på bil lengre og da blir TMY 100 kNOK dyrer og dermed tyngre å forsvare enn om vi bare tok opp lån, EV6 blir nok også for dyr om en ikke velger en lavt utstyr modell, men jeg gleder meg til å teste EV6, har veldig tro på den etter aat vi har eid Kia ENiro i 1,5 år.

Det mest irriterended på ID4 må likvel være at de har glemt å legge lys i deler av skjermen, merkelig boomer fra VW... Håper jo det blir rettet i ny versjon. En av de vikige grunnen til at vi velger GTX nå foruten tryggheten AWD gir er Matrix er standard på AWD av ID4, denne lysteknologien er fantastisk og på mørke vestlandsveier kommer den 100% til sin rett, i kombinasjon med to som passer 50 når som helst blir gode lys viktig

Kia-ENiro:
Denne faller jo gjennom på teknologi, støy og komfort, men er likevel en veldig god bil, det er imponerende med plass i den til størrelsen og prisen. Vi hadde som sagt en i 1,5 år og hadde ingen forventninger, egentlig skulle den flippes til fordel for TM3, men vi falt for denne praktiske og hendige bilen, men det er mye støy selv om det er mye bedre enn i Kona. Det er også knapper i hytt og pine og veldig gml dagse menysystem etc så dette er "snusfornuftig" bilen, sykt lavt forbrukt, lett å kjøre 500 km med på sommeren

Ja, så her er vel pluss og minus slik jeg ser det. Men poenget er at en som kjøper bilen må finne ut dette selv, du må ikke høre på andre med sterke meninger, da tror jeg du fort kan ende opp med feil bil, men her ser du jo litt hva du skal se etter på de enkelte bilene, er jo selvsagt vanskelig å oppdaget at ID4 ikke har lys i hele displayet om du bare prøver den på dagtid feks og da ser jo heller ikke fordelen med Matrix. Eller om det ikke regner så ser du ikke problemet med manglende visker etc...

Lykke til og velg den bilen som magefølelsen sier er best, da blir du garantert mest fornøyd:)

bmw2002

Personlig hadde jeg aldri kjøpt en ny bil uten Matrix lys. Har allerede klart å unngå en viltpåkjørsel sist vinter pga gode lys.

Kjører du utenfor belyste veier vil jeg si dette er den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjør at USA biler som Rivian, Lucid, Tesla er uaktuelle.

Ingeniøren

Matrix er veldig bra men det forutsetter at du kjører en del på veier uten veibelysning. Med veibelysning kobler det ut.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bjoris

Enig ang Matrix, vi hadde en ID3 Plus før vi fikk vår ID4 1ST, da var det vår og lenge lyst og ikke skikkelig mørkt noen gang i den tiden vi hadde den og jeg tenkte, jaja, ok, men ikke sånn som på E-Tron som jeg hadde prøvd en vinter før.

Men når jeg nå prøvde GTX så ble det wow, fyflate så bra dette er og for en som snart runder 50 så er dette det beste sikkerhetsutstyret du kan få, det er mye viktiger enn fancy skjermer selv om jeg gjerne kunne tatt alt, hehe, men den bilen som er best på alt finnes ikke

turfsurf

Matrix funksjon er vel og bra, men bra lysbilde er viktigere. F.eks er lysbildet på I-Pacen alt for flatt, så det lyser ikke langt nok i bunnen av bakker o.l. Hjelper lite med Matrix da.

Men selvfølgelig, er valget mellom de samme lyktene med og uten Matrix så velger jeg med.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: bmw2002 på søndag 10. oktober 2021, klokken 07:54
Personlig hadde jeg aldri kjøpt en ny bil uten Matrix lys. Har allerede klart å unngå en viltpåkjørsel sist vinter pga gode lys.

Kjører du utenfor belyste veier vil jeg si dette er den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjør at USA biler som Rivian, Lucid, Tesla er uaktuelle.

Selv tenker jeg motsatt. Er selv avhengig av godt fjernlys da jeg kjører mye på øde landeveier med mye vilt og få møtende biler. En god LED-bar gir utrolig mye bedre fjernlys enn selv de beste Matrix-lys, og siden Matrix fungerer dårlig sammen med LED-bar er det uaktuelt for min del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på søndag 10. oktober 2021, klokken 15:25
Sitat fra: bmw2002 på søndag 10. oktober 2021, klokken 07:54
Personlig hadde jeg aldri kjøpt en ny bil uten Matrix lys. Har allerede klart å unngå en viltpåkjørsel sist vinter pga gode lys.

Kjører du utenfor belyste veier vil jeg si dette er den beste investeringen du kan gjøre. Dette gjør at USA biler som Rivian, Lucid, Tesla er uaktuelle.

Selv tenker jeg motsatt. Er selv avhengig av godt fjernlys da jeg kjører mye på øde landeveier med mye vilt og få møtende biler. En god LED-bar gir utrolig mye bedre fjernlys enn selv de beste Matrix-lys, og siden Matrix fungerer dårlig sammen med LED-bar er det uaktuelt for min del.

Nå har ikke jeg prøvd Matrix, men kan i hvert fall si meg enig med Tesla-Bjørn da han så forskjellen på gammel Tesla Model 3 og ny (3 og Y): WOW!!
Før måtte en være litt synsk for å se skrått/opp foran bilen. Nå lyser den bredt så en ser både elg og høne. Men kunne jo vært kult å hatt LED-bar i tillegg for å lyse kraftigere.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Har hatt et par biler med matrix nå, og det er rett og slett ikke så veldig viktig der vi kjører. I Oslo er alt opplyst. Til hytta er motorveien opplyst stort sett heler veien.
De fleste andre langturer går ikke i mørket.
Før jeg fikk matrix tenkte jeg det var alfa og omega. Etter kjøp er jeg mye mer nyansert.
Som nevnt over er ledbar natt og dag sammenlignet med matrix.
Men standard nær/fjernlys bør være brede, gode og adaptive.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

#44
Fordelen med Matrix er at du kan kjøre med fullt lys hele tiden. Automatikken tar seg av nedblending og du har fortsatt opplyst høyre side av veien selv om biler kommer i mot. Videre lyser du opp på sidene av en foran kjørende bil, og delvis gir ham bedre lys. En ledbar må vel dimmes på vanlig måte.

Men som sagt er du avhengig av at det ikke er gatelys og for mye strølys fra omliggende bebyggelse. Da kobles det ut  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA