Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:08
Hurra :+1: hurra .. på nrk radio nyhetene nå om at borettslag nå kan sette opp solcelleanlegg inntil en viss grense uten avgifter. NBBL foreningen repr Bård Folke...ble intervjuet og sa det var et skritt i riktig retning.

Bør lyttes på! Se bilde for klokkeslett og klikk på lenken.

Blant annet svarte han at det var sterke motkrefter.... Som hadde sørget for at dette hadde tatt tid å få på plass...sa ikke om det var politikere eller den olje smurte bransjen han tenkte på....  :D

https://radio.nrk.no/direkte/alltid_nyheter?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-ios&utm_content=live:alltid_nyheter

Ja nå åpner de for borettslag, sameier og næringsbygg på samme gårds/bruksnummer. Hvorfor denne begrensningen?
Er det kraftbransjen sine lobbyister som sier til politikerne at
     OK DA, dere skal få lov å gi borettslagene dette. Men ikke faen om dere skal la andre naboer og hele nabolag få investere i og dele strømmen fra et solcelleanlegg eller ei vindmølle slik som i andre land (Ofte kalt "Community Solar"). Da kunne vi jo risikere at kraftselskapene mister et større antall kunder og så mye er vi da ikke villige til å være med å støtte det såkalte grønne skiftet...

mvh
Hugo
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gnilre

Sitat fra: goggo på onsdag 22. februar 2023, klokken 09:25
     OK DA, dere skal få lov å gi borettslagene dette. Men ikke faen om dere skal la andre naboer og hele nabolag få investere i og dele strømmen fra et solcelleanlegg eller ei vindmølle slik som i andre land (Ofte kalt "Community Solar"). Da kunne vi jo risikere at kraftselskapene mister et større antall kunder og så mye er vi da ikke villige til å være med å støtte det såkalte grønne skiftet...
Det der er en totalt grunnløs konspirasjonsteori. Tror heller at kraftselskapene er oppgitt over massiv skattlegging av vannkraft, men at solkraft blir subsidiert.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

goggo

Sitat fra: Gnilre på onsdag 22. februar 2023, klokken 09:46
Sitat fra: goggo på onsdag 22. februar 2023, klokken 09:25
Det der er en totalt grunnløs konspirasjonsteori. Tror heller at kraftselskapene er oppgitt over massiv skattlegging av vannkraft, men at solkraft blir subsidiert.

Uffda, har jeg blitt en konspirasjonsteoretiker?  :-[

Innrømmer gjerne at jeg brukte litt vel sterke ord og farger der, men poenget mitt er at det finnes mange i Norge (som i andre land) som av forskjellige årsaker ikke kan investere i solcelleanlegg på egen bolig men likevel gjerne skulle ønske de kunne produsere egen strøm.
Det kan være (som i mitt tilfelle) at man leier sin bolig, det kan være at man har lite sol på sin eiendom, det kan være at man bor i bolig/område hvor man ønsker å beholde det historiske utseendet på boligen/området, etc, etc.

Nå som vi alle har AMS målere er det jo fullt mulig (teknisk/administrativt) å være plusskunde og få fratrekk for egen produksjon selv om ikke solcellene står på eget tak men heller er en andel av et større og billigere solcelleanlegg som står i nærheten og som man eier en andel av.
Dette er mulig og blir gjort i andre land, så hvorfor skal vi alltid være sinker her i landet?

mvh
HUgo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 11:18
En mer robust løsning vil jo være at man "konverterer" en del av energien i vindparken til lagret  lokalt energi som kan brukes senere for å opprettholde stabilitetet i nettet lokalt.  Såkalt isolert drift er helt normalt at man gjør i perioder i dag - og det må man også kunne klare i fremtiden.

Favoritten her er jo Hydrogen. Som vi jo vet har så mye tap at man da må øke mengden vindkraft med kanskje 50% til. Virker smart det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 22. februar 2023, klokken 11:04
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. februar 2023, klokken 11:18
En mer robust løsning vil jo være at man "konverterer" en del av energien i vindparken til lagret  lokalt energi som kan brukes senere for å opprettholde stabilitetet i nettet lokalt.  Såkalt isolert drift er helt normalt at man gjør i perioder i dag - og det må man også kunne klare i fremtiden.

Favoritten her er jo Hydrogen. Som vi jo vet har så mye tap at man da må øke mengden vindkraft med kanskje 50% til. Virker smart det.

Eller vannmagasin - er jo flere slike kunstige magasin nedover i Tyskland allerede.
Eller batteri - slike har jo Tesla levert til Australia.
Osv..
Det finnes mange løsninger her - kun fysikkens lover som setter begrensninger.
Dette kan være alternativer til mer utbygging av nett. Bygger man mer nett - vel så bygger man samtidig veier for prissmitte. Det KAN være rett og det kan være feil.
Dersom man bygger mot et område med f.eks høypris - vel så gjør dagens prissettingsmekanisme at det er lett å få ganske stor prissmitte. Du åpner nemlig markedsplassen til nye områder -og dersom naboen i syd er villig til å betale premium pris på en vare - vel så blir det jo ofte slik at alle andre også må betale premium pris

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:36
Huff - når man tar på seg fordelingsbrillene og ser verden gjennom dem så klarer man å lire av seg følgende :

"Hvis vi skal sette en strømstøtteordning som sier en makspris på på 30-50 øre, så hadde det vært de som bruker mest og har mest hadde fått den største støtten fra fellesskapet"

Det er akkurat dette jeg har fryktet hele veien. Nå er vi der at alt som har med strøm å gjøre skal sees på som fordelingspolitikk/skattepolitikk.

Jeg er enig i problematikken. Vil man treffe mer sosialt, og samtidig oppmuntre til strømsparing og flytting av forbruk, hadde det kanskje vært bedre å fordelt de 45 milliardene eller hva det nå koster i året på hver husstand med et flatt beløp. Da hadde alenemoren i en liten, leid leilighet fått like mye som et par med millionlønn i diger villa. Fortrinnsvis utbetalt månedlig. Så kunne man fått et lite tillegg for hver elbil man hadde registrert på seg.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Så en med fire elbiler får tregangen mer enn en med en elbil....... Og så er vi igang med fordelingspolitikken
Hvorfor skal ikke de med elsykkel få like mye? Skal en med Taycan til 2 mill får like mye som han med gammel Leaf?osv osv osv i en evighet.

Nei, vi burde ha normal strømpris og så får en heller skatte oppførsel en ikke vil ha og belønne oppførsel en vil ha. Det er jo systemet vi vanligvis bruker.

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:55
Så en med fire elbiler får tregangen mer enn en med en elbil....... Og så er vi igang med fordelingspolitikken
Hvorfor skal ikke de med elsykkel få like mye? Skal en med Taycan til 2 mill får like mye som han med gammel Leaf?osv osv osv i en evighet.

Et tillegg for inntil to elbiler per husholdning da. Enkelt å tilpasse. Og maks en bil per person. Basert på gjennomsnittlig kjørelengde og gjennomsnittlig forbruk. Slik at de med lang årlig kjørelengde og/eller biler med høyere forbruk kommer dårligere ut av det.

En elsykkel bruker så lite strøm at det knapt påvirker strømregningen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 22. februar 2023, klokken 21:38
Poenget er at du nå blir som regjeringen, du vil fordele til det du liker.
Elsykkel er mye bedre for alle enn elbiler btw

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 22. februar 2023, klokken 22:06

El sykkel er vel å bra det,men kan aldri erstatte elbil for alle bruksområder.  Forbruk el sykkel er også så lavt at det betyr ingenting i det store bildet mhp energiforbruk for en husholdning.
Her på bygda med ned mot 30 minus vinterstid og 12mil t/r jobb er el sykkel mer en hobby sak sommerstid

arthur

Hvor stor andel av landets befolkning bor 12 mil t/r fra arbeidsplassen og i et område med minus 30 om vinteren?

Ser ellers ut til at prisen for strømmen til forbrukerne her i landet ikke ble så helt ille sammenlignet med de aller fleste andre land, ja kanskje sågar justert for behovet siden det er så kaldt her?

https://www.faktisk.no/artikler/jep1m/hvor-god-er-den-norske-stromstotten

Det har over tid vært en del diskusjon om konsekvensene av strømprisene, ikke minst økt arbeidsledighet osv, men tallenes tale så langt virker vel betryggende i så måte.

Arbeidsledigheten i januar var på 3,4 prosent. Det er uendret fra november og desember.

I alt var det 101.000 arbeidsledige i januar, viser tall fra arbeidskraftundersøkelsen Statistisk sentralbyrå. Det er en økning på 1000 arbeidsledige siden desember i fjor og en økning på 5000 arbeidsledige siden januar i fjor.

Samtidig økte antall jobber i Norge med 5300 fra desember til januar, som er en vekst på 0,2 prosent. I 2022 var antall ledige stillinger rekordhøyt gjennom hele året.

– Et høyt antall ledige stillinger, kombinert med uendret arbeidsledighet og svak vekst i antall jobber, kan tyde på at virksomhetenes kompetansebehov ikke samsvarer helt med kompetansen tilgjengelig hos arbeidssøkerne, sier Erik Horgen, seniorrådgiver i seksjon for arbeidsmarked og lønn i Statistisk sentralbyrå.

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=70873
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Her på Jæren, der sykkelmotorveien mellom Stavanger og Sandnes blir latterliggjort av usannsynlig mange, så er det faktisk et veldig lite problem å være helårssyklist, men mange trenger nok overbevisning for å skjønne hvor fint det faktisk er. I tillegg er det veldig mange som jobber på kontor, og med fleksible arbeidsgivere kan man fint ha en avtale om hjemmekontor de 0-3 dagene det kan finne på å være såpass kaos at sykkelstiene ikke er brøytet og saltet. Det kunne mer enn gjerne vært insentiver for å lokke folk ut på (el)sykkelen, mulig det kan regnes hjem fra et folkehelseperspektiv også, men tenker nok at strømprisene er feil sted å gjøre det.

flux

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:05
Sitat fra: arthur på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:29
Nei, vi skal hjelpe dem, og kanskje mange av disse eldre har familie, barn for eksempel, som kan hjelpe dem? Synes heller ikke vi skal ""sykeliggjøre" alle som har rundet f.eks 70 år, og har selv gleden av å omgås folk godt opp i åttiårene, og disse er ganske så oppegående og håndterer digitale hjelpemidler uten de største problemer. Ønsker man f.eks å få tilsendt en faktura, ikke benytte nettbaserte løsninger, så går det helt fint, men vil ofte ha en kostnad. Og telefonen håndterer de vel fortsatt nokså greit?

ps
Overtok alt dette for min mor på hennes eldre dager, nå er det svigermors tur til å få denne hjelpen, og ser ingen grunn til at "samfunnet" skal ordne opp i alt for alle og til enhver tid!

Til hElgenen - FB er facebook.

Ikke alle eldre har noen som kan ordne opp for dem dessverre.

Men en trenger ikke være så gammel for å falle utenfor dette digitale samfunnet.
Jeg har barn på barneskole og noe informasjon går på FB - jeg er ikke der.
Jeg er medlem av en velforening og der blir alle dugnader lagt inn på FB - jeg får ikke med meg dette.
På jobben har vi en workplace konto - som eies av FB - jeg forsøker ikke å bruke denne aktivt - vil ikke ha noe med FB å gjøre.
Vi har også det slik på jobben at mye kurs og slikt går via linked-in. Jeg har ingen linked-in konto - jeg ønsker ikke dele noe der heller, men kan bruke en nedstrippet konto som visstnok ikke skal vises offentlig.
Og slik kan jeg fortsette. Poenget er at det offentlige og andre ikke kan forutsette at alle ønsker å legge ut opplysninger om seg selv på ulike sosiale kanaler i bytte mot informasjon - jeg gjør det ikke og det er jo en del andre som heller ikke ønsker det.

Om jeg ber om å få hele underlaget på nettleien og strømregningen - så burde jeg kunne få det.
I dag så må jeg selv samle informasjon fra ulike kilder og selv sette opp en kontroll for avregning.
Det er svært uheldig - spesielt dersom det skjer feil. Da undergraver man på sikt folks tiltro til løsningene.
Det kommer ikke til å bli enklere å gjøre kontroll for avregning.
Fra Mai 2023 innføres det 15 min avregning med 6015 transformering: https://dok.elhub.no/15min/endringer-i-balanseavregningen-utregning-av-jip-ne

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 23:11

El sykkel er vel å bra det,men kan aldri erstatte elbil for alle bruksområder.  Forbruk el sykkel er også så lavt at det betyr ingenting i det store bildet mhp energiforbruk for en husholdning.
Her på bygda med ned mot 30 minus vinterstid og 12mil t/r jobb er el sykkel mer en hobby sak sommerstid
Nå drar du eksempelet for langt. Poenget var at alle har sine ting de foretrekker. Det er ett umulig kriterie å prioritere etter.
At sykkel er bedre for resursbruk og miljøet enn bil er udiskutabelt, at det ikke erstatter all bruk er også udiskutabelt

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 23. februar 2023, klokken 15:04
Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 23:11

Nå drar du eksempelet for langt. Poenget var at alle har sine ting de foretrekker. Det er ett umulig kriterie å prioritere etter.
At sykkel er bedre for resursbruk og miljøet enn bil er udiskutabelt, at det ikke erstatter all bruk er også udiskutabelt

Aldri sagt at ikke el sykkel er bra. Har el sykkel selv - bruker den mye - men kun til hobby da alt annet ikke er egnet her.
Elbil er for mange et helt nødvendig transportmiddel for de som f.eks ikke har offentlig transport tilgjengelig. Ofte er det jo slik at de som kan bruke el sykkel - ofte også har gode offentlige tilbud - og de som ikke kan bruke el sykkel til transport f.eks til/fra jobb - heller ikke har gode offentlige tilbud.  Og de som har et godt offentlig transport tilbud med mulighet til å bytte til el sykkel har da også naturligvis heller ikke så dyre utgifter til f.eks elektrisitet. Og ofte er det jo enda en sammenheng her ved at de som bor slik at de har offentlig tilbud - også bor sentralt i deler av landet med mildere klima og i mindre boliger/leiligheter som igjen i sum gir ennå mindre utgifter til elektrisitet. Det er store forskjeller i landet vårt - men med de prisene som vi ser nå på elektrisitet så kan det jo tenkes at flere føler de ikke har råd til å bo i visse deler av landet. Jeg vet f.eks  om noen som har flyttet nordover for å redusere sine strøm utgifter. Det er jo ganske dramatisk utvikling spør du meg. Nå kan det jo tenkes at regjeringen skal ta disse også ved å øke forrbruket nordover og samt øke overføringskapasiteten sør over. Dermed innhentes kanskje disse strøm flyktningene snart av regjeringens politikk.  En politikk som ikke løfter Norge til et bedre samfunn, men et dyrere samfunn. Det er bare å se på regjerings helsepolitikk. De vil bygge ut det offentlige helsevesenet men gjør grep som gjør jobben et sant h..for enkelte å stå i den offentlige helsesektoren og nærmest dytter leger og andre over til private arbeidsgivere. Jeg hører om flere nå som mister sin fastlege fordi fastlegen etablerer privat praksis - begrunnelsen legene gir er at de ikke orker å stå i det offentlige helsevesenet mer pga. dårlige arbeidsforhold.  Så jo mer regjeringen roper at vi skal gå til venstre...jo mer til høyre går samfunnet.......
Det hele er tragikomisk - og dette kommer nok til å skje med kraftmarkedet også er jeg redd. Man bygger ut mer kraft, får flere overføringslinjer med det resultat at ingenting blir billigere, bare dyrere i sum idet overføringskapasiteten ut av landet fortsatt er en vesentlig størrelse. Hører mye fine ord av Støre, men sier han at vi skal få 1000 kroner ekstra - så kan jeg vel regne med at resultatet blir 1000 kroner mindre å rutte med.........

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA